باغ گیاه‌شناسی سلطنتی سیدنی و طبیعت شگفت‌انگیز آن

2 سال پیش 0 دیدگاه

باغ گیاه‌شناسی سلطنتی سیدنی یکی از قدیمی‌ترین مؤسسه‌های علمی استرالیاست که در قلب مرکز شهر قرار داشته و فاصله کمی با خانه اپرای سیدنی دارد. باغ‌های گیاه‌شناسی مجموعه‌ای از گیاهان زنده هستند که با هدف تحقیق، آموزش و حفاظت برای عموم به نمایش درمی‌آیند. اگر به طبیعت و شناخت گونه‌های مختلف گیاهی علاقه دارید بهتر است بازدید از این باغ حیرت‌انگیز را در سفر با تور استرالیا از دست ندهید.

باغ گیاه‌شناسی سلطنتی در سیدنی

جاذبه باغ گیاه‌شناسی سیدنی در سال 1816 پایه‌گذاری و در میان ازدحام و شلوغی حدود 30 هکتار باغ ساخته شد. این باغ شامل درختان بلند، نخل‌ها، ارکیده‌ها، سرخس‌ها و... است. یکی از بهترین بخش‌های این مجموعه باغ رز است که حدود 1800 رز در آن وجود دارد. باغ گیاه‌شناسی سلطنتی سیدنی یکی از زیباترین باغ‌های جهان است و برای افرادی که به اینستاگرام علاقه‌مند هستند، مکان خوبی برای تولید محتواست. ورودی‌های متعددی به این پارک وجود دارد، اما یکی از زیباترین آن‌ها دروازه الیزابت است. با گذر از این دروازه باشکوه چمن‌هایی برای استراحت می‌بینید و در مسیر خود از کنار مجسمه‌ها و تخت گل‌های متعددی می‌گذرید. کوالای بزرگی که کاملاً از گل و گیاه ساخته شده، یکی از زیباترین دیدنی‌های این باغ است.

باغ گیاهشناسی سیدنی

پارک هندری متشکل از انواع گیاهان بوده و به‌نوعی بزرگ‌ترین قسمت از باغ گیاه‌شناسی سلطنتی است. در این پارک، رایحه گل‌ها را استشمام خواهید کرد، باغ سفید را خواهید دید و در قسمتی شاهد انواع گیاهان از سراسر جهان خواهید بود. قسمتی از پارک معروف به باغ گیاهان دارویی است و قسمتی دیگر گیاهانی وجود دارند که در قرون وسطی موجود بوده‌اند. در ادامه بخش‌هایی از باغ گیاه‌شناسی سلطنتی را معرفی می‌کنیم تا سفر به این منطقه برایتان آسان‌تر شود:

 بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی استرالیا

  • کالیکس (calyx)

کالیکس در لغت به معنای کاسبرگ‌هایی است که دور جوانه گل حلقه می‌زنند و از آن محافظت می‌کنند. کالیکس در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی یک ساختمان شیشه‌ای-چوبی است که برای نمایشگاه‌های گل، کافه‌ها و فروشگاه‌ها راه‌اندازی شده است. کالیکس در نیمکره جنوبی یکی از بزرگ‌ترین دیوارهای سبز قرار دارد که سالیانه برای نمایشگاه‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. البته این فضا برای رویدادهای خصوصی نیز کاربرد دارد که به همین دلیل در مواقعی تعطیل خواهد بود. تعدادی از نمایشگاه‌های برگزارشده در کالیکس عبارت‌اند از:

همه چیز درباره گل‌های باغ گیاهشناسی سیدنی

در این نمایشگاه چیدمانی از مجموعه عجیب‌ترین گل‌ها و گیاهان به نمایش درمی‌آمد. بزرگ‌ترین دیوار سبز سرپوشیده استرالیا با 6 متر ارتفاع و 50 متر طول، پر شده ازگل‌های رنگارنگ چشم‌ها را نوازش می‌کرد و نوعی شباهت به نقاشی‌های مکتب امپرسیونیسم بود. گل‌هایی همچون ارکیده، بگونیا، هیدرانیاس، گاوینیا و... به نمایش درآمدند.

گیاهان نیش‌دار

در این نمایشگاه دنیای گیرا و عجیب گیاهان گوشت‌خوار به نمایش درآمد. 25000 نمونه از گرسنه‌ترین و خزنده‌ترین گیاهان از جمله مگس تراپ، خرچنگ، گیاه مثانه و... در این نمایشگاه وجود داشت.

بازدید از باغ گیاهشناسی سیدنی

  • خرید و میان وعده

در باغ گیاه‌شناسی سیدنی می‌توانید از کالیکس یا خود فروشگاه باغ خرید انجام دهید؛ محصولاتی مانند کتاب، ظروف چوبی، اکسسوری، هدایا، دانه‌های گیاهان و عسل‌های صد درصد ارگانیک که از کندوهای خود باغ به دست آمده‌اند. کافه‌های متعددی در باغ وجود دارند که می‌توانید قهوه و آبمیوه‌های تازه‌ای از آن‌ها تهیه کنید. همچنین می‌توانید برای خوردن صبحانه، ناهار و میان‌وعده در کنار باغ‌ها بنشینید و از فضا لذت ببرید.

  • تجارب بومی

به‌کمک مردم قدیمی سیدنی، گادیگال، به فرهنگ غنی بومی باغ سلطنتی پی ببرید و طور دیگری اطراف را ‌ببینید و کاوش ‌کنید. همچنین با راهنمایی افراد در باغ گیاه‌شناسی قدم بزنید و بوته‌های خوراکی و غذاهای بومی را ببینید. زیبایی و راز این باغ از زاویه دید افراد بومی بسیار متفاوت خواهد بود.

  • باغ جنگل بارانی استرالیا

در این باغ میان برخی از بدوی‌ترین گیاهان و گل‌هایی که در جهان وجود دارند، پرسه بزنید. این قسمت شامل نخل‌ها، سرخس‌ها و ارکیده‌هایی باستانی، کمیاب و در خطر است که تنها در استرالیا یافت می‌شود.

باغ گیاهشناسی سیدنی استرالیا

  • باغ رز

باغ رز در سال 1879 در قسمتی از باغ قدیمی قصر برای برگزاری نمایشگاه ساخته شد. باغ رز نهمین باغ ساخته‌شده در باغ گیاه‌شناسی است که هم از محبوبیت رز صحبت می‌کند و هم شرایط رشد این گل‌ها در استرالیا را به چالش می‌کشد.

  • باغ گیاهان

رنگی‌ترین گیاهان را در این باغ تماشا کنید و با بوته‌های رومی گیاهان آشنا شوید. بسیاری از گیاهانی که امروزه در اروپا در آشپزی استفاده می‌شود، از روم به جای مانده است. رومی‌ها همراه با امپراتوری خود گیاهان خود را نیز به همراهشان می‌بردند. هرگاه در غذایتان از برگ بو، پودر خردل و... استفاده می‌کنید، بدانید سنتی قدیمی را زنده نگاه داشتید.

  • بیشه نخلستان

این نخلستان بیشتر شبیه جنگلی استوایی است و محیط بسیار خنکی دارد. دومین بخش قدیمی باغ نخلستان است که در ابتدا مکانی برای کاشت‌های آزمایشی گیاهان بود. نخل‌ها حدود 300 گونه هستند و برخی از ماداگاسکار و کالدونیا کاشته شده‌اند.

 

باغ گیاهشناسی سلطنتی سیدنی کجاست

  • سرخسستان

سرخس‌ها و خزه‌ها از 350 میلیون سال پیش از اولین گیاهان آوندی بودند که زمین را تسخیر کردند. هاگ‌های سرخس توسط باد حرکت می‌کنند و در جایی که آب ثابت باشد، رشد خواهند کرد. سرخس‌ها در موقعیت مناسب به‌سرعت تکثیر می‌شوند و بسیاری از آن‌ها غول‌پیکرند. در سرخسستان باغ گیاه‌شناسی که جان بارباستو آن را ساخته است، بیش از 350 نوع سرخس قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ایالت تاسمانی | بزرگ‌ترین و بکرترین جزیره در کشور استرالیا

سخن پایانی

علاوه بر مواردی که گفته شد، قسمت‌های مختلف دیگری در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی سیدنی وجود دارد که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. اگر در حال قدم‌زدن در باغ باشید، تابلوهایی را خواهید دید که روی آن نوشته شده: «روی چمن‌ها قدم بزنید» و این یکی از دلایلی است که این باغ را برای بسیاری جالب و هیجان‌انگیز کرده است. اگر می‌خواهید در سفرتان به سیدنی مناظری پر از رنگ و زیبایی ببینید، پیشنهاد می‌کنیم جاذبه باغ گیاه‌شناسی سلطنتی را از دست ندهید. این سفر می‌تواند تجربه‌ای نو و متفاوت برایتان به ارمغان بیاورد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات