راهنمای بازدید از موزه پوشکین موزه‌ای غنی از هنر در روسیه

2 سال پیش 0 دیدگاه

موزه هنری پوشکین با مجموعه‌ای از آثار یونان باستان تا پیکاسو و ماتیس، بهترین مکان مسکو برای آثار هنری اروپای غربی است. این موزه که در سال 1912 ساخته شد، پس از انقلاب اکتبر 1917 رشد بسیاری کرد. دولت شوروی نه‌تنها چندین اثر اروپای غربی را از دیگر موزه‌های روسیه به این موزه افزود، بلکه درنهایت تزار الکساندر سوم را با نام شاعر الکساندر پوشکین جایگزین کرد. در سال‌های اخیر در این موزه بازسازی‌های ساختاری به‌منظور حفظ بنا انجام شده است.

موزه هنرهای زیبای دولتی پوشکین یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های هنر خارجی در روسیه است که پیشرفت‌های هنری جهانی را از دوران باستان تا امروز در نمایشگاه‌هایی به نمایش می‌گذارد که 700.000 اثر هنری را شامل می‌شود. موزه پوشکین از زمان تأسیس خود نه‌تنها یک موزه، بلکه مرکز تحقیقاتی و آموزشی محسوب می‌شود که با ترویج هنر به‌عنوان رشته‌ای شایسته تحقیقات علمی مواجه بوده است. اگر شما هم از علاقه‌مندان آثار هنری هستید، بازدید از موزه هنری را در سفر با تور روسیه به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در موزه هنرهای زیبای پوشکین چه چیزی می‌توانید ببینید؟

مجموعه شاهکارهای اصلی موزه پوشکین چندین هزار سال از تاریخ هنر را در بر می‌گیرد؛ از جمله مومیایی‌ها و تابوت‌خانه‌های مصر باستان، آثار ساندرو بوتیچلی و پائولو ورونزه و هنرمندان آثار معاصر. مانند سایر موزه‌های عظیم از قبیل لوور یا هرمیتاژ، دیدن کل موزه پوشکین تنها در یک روز غیرممکن است. برنامه‌هایی برای دو برابر شدن فضای کلی نمایشگاه در حال انجام است. تا سال 2024 یک «شهر موزه» در اطراف ساختمان اصلی ساخته می‌شود که شامل ساختمان‌های تاریخی و مدرن با 10 هزار قطعه متعلق به دوره‌های مختلف است.

در حال حاضر مجموعه‌های موزه هنری پوشکین وجود دارد. این آثار هنری از زمان مصر باستان تا قرن 21 را تشکیل می‌دهند که شامل نقاشی، مجسمه، هنر گرافیک، حکاکی، هنر تزئینی و کاربردی، آیکون‌ها، موزاییک‌ها، شیشه‌کاری، مصنوعات باستان‌شناسی، اقلام سکه‌شناسی و عکاسی هستند.

علاوه بر این، مجموعه وسیعی از گچ‌بری‌های رنگی وجود دارد که تسوتایف سفارش داده است. غیر از مجموعه‌های دائمی و نمایشگاه‌های موقتی که آثار موزه پوشکین و مؤسسات بین‌المللی را به نمایش می‌گذارند، موزه برنامه‌ای فرهنگی و آموزشی غنی از سخنرانی‌ها، گشت‌وگذارها، کنسرت‌ها، کلاس‌های مستر و غیره را برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه + راهنمای بازدید و تاریخچه

تاریخچه موزه پوشکین

موزه هنری پوشکین مسکو هیچ ارتباط مستقیمی با همنام خود، شاعر روسی الکساندر پوشکین ندارد و درواقع پروفسوری به نام ایوان تسوتایف آن را تأسیس کرد و تصمیم گرفت این شهر مربوط به موزه هنرهای زیبا باشد. موزه پوشکین از زمان افتتاح در سال 1912 تکامل یافته و رشد کرده است و تغییرات آن منعکس‌کننده رویدادها و تحولات تاریخی بوده که خود مسکو را مشخص کرده است؛ برای مثال بیشتر آثار هنری پس از تصرف مجموعه‌های خصوصی اشراف روسیه پس از انقلاب بلشویکی به موزه آمد.

گالری هنر اروپا و آمریکا در قرن 19 و 20

مشهورترین شاهکارهای جهانی این موزه در گالری هنرهای اروپایی و آمریکایی قرن 19 و 20 نگهداری می‌شود. در اینجا می‌توانید آثاری از کلود مونه، آگوست رنوار، کامیل پیسارو، آدگار دگا، پل گوگن، ونسان ون‌گوگ، هانری ماتیس و پابلو پیکاسو را مشاهده کنید. این گالری خیلی بزرگ نیست، اما انتخاب و کیفیت آثار هنری آن شگفت‌انگیز است. مجموعه روسی هنرمندان امپرسیونیست و پست امپرسیونیست در قرن نوزدهم توسط دو مجموعه‌دار بزرگ هنری سرگی شوکین و ایوان موروزوف شکل گرفت.

ساختمان اصلی موزه

موزه هنرهای زیبای پوشکین مسکو را پروفسور دانشگاه مسکو، ایوان تسوتایف، برای نگهداری کپی‌هایی از مجسمه‌های معروف یونانی و ایتالیایی ساخته است. رؤیای اصلی او این بود که به دانش‌آموزان اجازه دهند دنیای هنر را زیر سقف یک ساختمان ببینند. همه این ماکت‌ها در ساختمان اصلی موزه هنری پوشکین به نمایش گذاشته شده است.

این مکان مجموعه‌ای چشمگیر از مجسمه‌ها و مصنوعات یونان باستان و مصر گرفته تا موزاییک‌ها و نمادهای بیزانسی و نقاشی‌های استادان بزرگ از جمله مونه، رامبراند، بوتیچلی، پیکاسو، ونگوگ، رنوار و ماتیس را شامل می‌شود. این موزه در سال 1912 به‌عنوان یک مؤسسه آموزشی دولتی وابسته به دانشگاه مسکو افتتاح شد. در سال 1923 دوباره سازمان‌دهی و از آن زمان بر هنر اروپای غربی متمرکز شد. در دهه 1920 تعداد زیادی نقاشی از مجموعه‌های ملی و موزه در مسکو و سنت پترزبورگ به موزه منتقل شد.

 به ‌دلیل پیشروی آلمانی، مجموعه‌های موزه در سال 1941 به نووسیبیرسک و سولیکامسک تبدیل شدند. پس از جنگ جهانی دوم، متصدیان موزه پوشکین به سازمان‌دهی نمایشگاه‌هایی درباره نقاشی‌هایی که بریگادهای جام شوروی از آلمان به روسیه برده بودند، آغاز شد. بسیاری از این آثار هنری هنوز در موزه نگهداری می‌شوند. اولین نمایشگاه هنر تروفی در سال 1945 برگزار شد؛ زمانی که شاهکارهایی از گالری عکس درس که قرار بود به آلمان شرقی بازگردانده شود، به نمایش گذاشته شد.

مجموعه نمایشگاه‌ها با نمایش گنجینه‌های تروآ که باستان‌شناس آلمانی هاینریش شلیمان در سال 1873 کشف کرد، گنجینه طلای ابرسوالد، مجموعه‌ای از مجسمه‌های ذخیره‌شده در باغ‌وحش برلین و برج‌های فردریششاین فلاک در طول جنگ و نقاشی‌های رامبراند ادامه یافت.

گنج پریام

 «گنج پریام» در موزه هنری پوشکین بخشی از چیزی است که در محوطه باستانی تروآ، که در ترکیه امروزی قرار دارد، کشف شده است. تروی باستان محل جنگ تروآ بود که در چرخه حماسه یونانی، به‌ویژه در ایلیاد، یکی از اشعار حماسی هومر شرح داده شد. گنج پریام انباری از طلا و سایر مصنوعات است که هاینریش شلیمان در سال 1873 آن را کشف کرد. این اشیا در موزه پراکنده شده‌اند.

منظره دریایی در سنت ماری اثر ونسان ونگوگ

«منظره دریایی در سنت ماری» اثر ونسان ونگوگ شیفتگی هنرمند را به رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. ترکیب او بر شکنندگی قایق در برابر طوفان آب تأکید دارد. این نقاشی به‌صورت بصری نقل قول زیر از ون‌گوگ را به تصویر می‌کشد: «ماهیگیران می‌دانند که دریا خطرناک است و طوفان وحشتناک، اما هرگز این خطرات را دلیل کافی برای ماندن در ساحل نیافته‌اند». ون‌گوگ پنج روز در سنت ماری ماند و 3 نقاشی رنگ روغن و 9 طراحی را اجرا کرد.

بیشتر بخوانید: بازدید از کاخ پترهوف سن پترزبورگ روسیه | کاخ چشمه‌های روسیه

پرتره دکتر فلیکس ریاثر ونسان ونگوگ

«پرتره دکتر فلیکس ری اثر ونسان ون‌گوگ» را پزشک کارآموز در بیمارستان آرل به تصویر کشید؛ جایی که ونگوگ برای درمان بیماری روانی‌اش به آنجا برده شد. وینسنت ون‌گوگ پس از بریدن بخشی از گوش چپش در دسامبر 1888 به بیمارستان آرل منتقل شد و تحت مراقبت دکتر فلیکس ری قرار گرفت. دکتر ری در آن زمان یک کارآموز 23 ساله بود.

این پرتره با رنگ روشن، صاف‌بودن و نبود مدل‌سازی متمایز است. پس‌زمینه تزئینی کاغذ دیواری با طرح‌های زینتی نارنجی روی سبز، پزشک را در محیطی غیر بالینی معرفی می‌کند. دکتر فلیکس ری با صورت کامل و ریشی مرتب با سبیل‌های خمیده ارائه شده است.

سخن پایانی

موزه هنری پوشکین به چند شاخه تقسیم شده و مجموعه وسیعی از آثار اروپایی از جمله شاهکارهای تمدن باستانی، رنسانس ایتالیا و عصر طلایی هلند را به نمایش می‌گذارد. برای دیدن مجموعه باورنکردنی نقاشی‌های امپرسیونیست و پست امپرسیونیست، از گالری هنری قرن نوزدهم و بیستم دیدن کنید. مجموعه موزه‌های خصوصی مجموعه‌های کامل را که توسط افراد خاص اهدا شده است، به نمایش می‌گذارد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات