موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه + راهنمای بازدید و تاریخچه

2 سال پیش 0 دیدگاه

موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه مسکو یکی از جذاب‌ترین مکان‌های روسیه است. اگر از زندگی شلوغ و پرازدحام شهر مسکو خسته شده‌اید، نیازی نیست راه دوری بروید؛ موزه کولومنسکویه که تنها 15 دقیقه با مترو از مرکز شهر فاصله دارد، بهترین مکان برای بازدید است. در ادامه با تاریخچه موزه کولومنسکویه مسکو در سفر با تور روسیه بیشتر آشنا می‌شوید.

تاریخچه کولومنسکویه

در ابتدای مطلب باید گفت کولومنسکویه مکانی باستانی است که مردم در عصر حجر در اینجا زندگی می‌کردند. اکتشافات باستان‌شناسی که در این مکان وجود دارد، ثابت می‌کند قدمت آن‌ها به پنج تا سه هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. روستای کولومنسکویه در قرن سیزدهم از سوی پناهندگان کولومنا- شهری که مغول‌ها آن را ویران کرده بودند- تأسیس شد. در قرون 15-17، این روستا ابتدا به ملک شاهزاده بزرگ و سپس به ملک تزار تبدیل شد. در دوران سلطنت تزار میخائیل رومانوف، کولومنسکویه اقامتگاه تابستانی مورد علاقه خانواده تزار شد. بعدها تزار الکسی میخایلوویچ حیاط تزار در کولومنسکویه را به یک «کرملین خارج از مسکو» اصلی تبدیل کرد.

 موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه

موزه کولومنسکویه یک املاک سلطنتی سابق است که در چندین کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر مسکو در جاده باستانی منتهی به شهر کولومنا واقع شده و نام موزه از این شهر گرفته شده است. این منطقه دیدنی با وسعت 390 هکتار مشرف به سواحل شیب‌دار رودخانه مسکو است و در دهه 1960 به بخشی از شهر مسکو تبدیل شد. با گذشت زمان، این روستا به‌عنوان یک ملک روستایی مورد علاقه شاهزادگان بزرگ مسکو، توسعه یافت.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از موزه صندوق الماس مسکو

کولومنسکویه یک ملک سلطنتی با بناهای معماری باستانی و یک پارک مجلل است. مجموعه موزه شامل سکه‌ها، کاشی‌ها، اکتشافات باستان‌شناسی، نمونه‌هایی از نقاشی‌های باستانی روسیه، وسایل خانه ساخته‌شده از فلزات گران‌بها، ظروف سفالی، چینی، پارچه و چرم است. بیش از ده‌ها مکان مختلف از جمله کلیسای معراج پروردگار (میراث جهانی یونسکو) وجود دارد که می‌توانید با کارت citypass مسکو به‌صورت رایگان از آن‌ها بازدید کنید. یونسکو با درک ارزش برجسته آن، تصمیم گرفت این کلیسا را در سال 1994 در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

بازدید از موزه کولومنسکویه

برای بازدید از موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه مسکو باید بدانید این مکان در تمام طول سال زیباست. اگر می‌خواهید درباره تاریخ مسکو بیشتر بدانید، با راهنمای تور مسکو خود به این مکان سفر کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو، کولومنسکویه و کاشیرسکایا هستند. حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا به ورودی املاک کولومنسکویه برسید. این پارک بسیار وسیع است و پیاده‌روی در آن بیش از 2 کیلومتر طول خواهد کشید.

در تابستان، این پارک همه روزه از ساعت 7 صبح تا نیمه‌شب باز است. در فصل سرما نیز از اول اکتبر تا 30 مارس از ساعت 8 صبح تا 9 شب باز است؛ با این حال به یاد داشته باشید کولومنسکویه به‌دلیل موزه‌هایش مشهور است. موزه‌ها از ساعت 10:00 تا 18:00 در روزهای سه‌شنبه تا جمعه و یکشنبه و شنبه 11:00 تا 19:00 باز هستند و روزهای دوشنبه تعطیل هستند. تور گردشی املاک کولومنسکویه معمولاً حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

بخش‌های مختلف موزه کولومنسکویه مسکو

بسیاری از کلیساهای قدیمی در اطراف موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه پراکنده شده‌اند. شگفت‌انگیزترین کلیسای اطراف آن، کلیسای معراج (میراث جهانی یونسکو) است. این بنا در سال‌های 1529-1532 به دستور تزار واسیلی سوم برای بزرگداشت تولد پسرش ایوان مخوف ساخته شد. در ادامه درباره این کلیسا بیشتر توضیح خواهیم داد.

کلیسای معراج

کلیسای معراج در سال 1532 در املاک امپراتوری کولومنسکویه، در نزدیکی مسکو، برای جشن تولد شاهزاده‌ای که قرار بود تزار ایوان چهارم شود، ساخته شد. یکی از اولین نمونه‌های کلیسای سنتی چوبی با سقف چادری روی زیربنای سنگ و آجر که تأثیر زیادی در توسعه معماری کلیسایی روسیه داشت. گفتنی است این مکان، یکی از زیباترین کلیساها در کل مسکو محسوب می‌شود. آهنگساز فرانسوی هکتور برلیوز درباره آن نوشت: «اینجا جلوی نگاه من زیبایی کمال ایستاد و من با هیبت نفس نفس زدم. اینجا در سکوت اسرارآمیز، در میان زیبایی هماهنگ، معماری نوع جدیدی را مشاهده کردم. مردی را دیدم که در بلندی اوج می‌گیرد و من متحیر ایستادم.»

این کلیسا اکنون در نزدیکی مرکز مسکو در شیب تندی قرار دارد که به دشت سیلابی رودخانه مسکو می‌رسد. همچنین مرحله جدیدی در معماری روسیه است. این اولین کلیسا با سقف چادری است که با سنگ ساخته شده است. سقف چادری از یک پایه هشت‌ضلعی تشکیل شده که توسط کوکوشنیک‌های کوچک تاج‌گذاری شده است.

گالری‌هایی که با پله‌ها در سطوح مختلف به آن‌ها می‌رسند، کلیسا را احاطه کرده‌اند. در قسمت محراب شرقی گالری، رو به رودخانه مسکو، یک «پیو سلطنتی» به شکل یک تخت وجود دارد که بالای آن یک سیبوریوم از سنگ سفید است. به‌دلیل این ساختار خاص، ضخامت دیوارها 2.5 تا 3 متر است که فضای داخلی را بسیار کوچک می‌کند؛ اگرچه سقف‌های بلند 41 متری بسیار بزرگ است.

این کلیسا اهمیت بسیاری برای برنامه‌ریزی شهری داشته و بر ساختارهای معماری و چشم‌انداز اطراف تسلط دارد. کلیسای معراج از نظر زیبایی شگفت‌انگیز و ظرافت شکلی بی‌نظیر است و با وجود قوانین سختگیرانه معماری کلیسایی در قرن شانزدهم ساخته شده است. ساختار تک‌ستونی آن با ساختار معمولی پنج‌گنبدی روی چهار ستون متفاوت بود و آن را بیشتر شبیه یک مجسمه یادبود با ویژگی‌های معماری تبدیل کرد که بهترین سنت‌های بیزانسی، یونانی، رومی، گوتیک و روسیه باستان را در خود جای داده است. نمونه کلیسای معراج در کولومنسکویه تا اواسط قرن هفدهم در سراسر کشور رواج یافت. سبک چادرمانند برای معماری روسیه مهم و تعیین‌کننده بود؛ زیرا بعداً تجسم سنت معماری ملی روسیه شد.

کاخ چوبی کولومنسکویه

روستای Kolomenskoe در میان سایر املاک حاکمان روسیه برجسته بود. این مکان اقامتگاه تابستانی تزار با قصر چوبی افسانه‌ای معروف الکسی میخائیلوویچ، پدر پیتر کبیر بود. این مجموعه وسیع به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم می‌شد که دارای 270 اتاق با 3000 پنجره بود. روستای کولومنسکویه به‌قدری چشمگیر به نظر می‌رسید که مهمانان خارجی آن را هشتمین مورد از عجایب جهان نامیده‌اند.

در یکی از سفرنامه‌های قدیمی نوشته شده است: «کاخ ارزش دیدن دارد، اگرچه از چوب ساخته شده است. تزئینات آن به‌طرز شگفت‌انگیزی به‌خوبی اجرا شده و آن‌قدر چشمگیر است و طلاکاری فراوان آن چنان درخشان است که به نظر می‌رسد از یک جعبه جواهر بیرون آمده است». متأسفانه این کاخ تا روزگار ما دوام نیاورد، اما به‌تازگی یک ماکت بسیار جالب از آن ساخته شده است که کاخ را به شکلی که در قرن هفدهم بود، بازسازی می‌کند. در اینجا می‌توانید فضای داخلی افسانه‌ای کاخ را تجسم کنید و همچنین از برخی اتاق‌های سلطنتی خصوصی مانند اتاق خواب یا حمام دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی برترین جاذبه‌های خانتی مانسیسک در روسیه

کلبه پیتر کبیر

وقتی در اطراف موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه هستید، بازدید از خانه پیتر اول را از دست ندهید. پیتر کبیر به تجمل نیازی نداشت و کلبه او به‌طرز شگفت‌انگیزی ساده به نظر می‌رسد. قصر پدرش کاملاً با کلبه او متفاوت است. این تنها موزه یادبود مسکو بود که به تزار مشهور روسیه اختصاص یافته است. این بنا برای پیتر کبیر در سال 1702 در شمال روسیه ساخته شد؛ هنگامی که تزار چندین ماه را در آنجا گذراند و بر ساخت قلعه نوودوینسکایا نظارت داشت.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات