غارهای الورا جاذبه‌ای پر از رمز و راز در هند

2 سال پیش 0 دیدگاه

غارهای الورا تنها یک جاذبه گردشگری نیستند، بلکه در زمره میراث جهانی قرار دارند که در یونسکو نیز ثبت شده‌اند. غارهای الورای هند در 30 کیلومتری اورنگ‌آباد در ایالت ماهاراشترا قرار دارند که در سفر با تور هند می‌توانید از آن دیدن کنید. تاریخچه غارهای الورا هند به قرن‌های پنجم تا دهم برمی‌گردد. غارهای الورا در هند متشکل از بیش از 100 غار اعجاب‌انگیز هستند که این در میان، تنها 34 غار در دسترس‌اند و می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. در ادامه درباره تاریخچه غارهای الورا هند و دلیل جاذبه آن‌ها بیشتر بحث می‌شود؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه غارهای الورا

تاریخچه غارهای الورا هند به قرن‌های پنجم تا دهم میلادی برمی‌گردد؛ البته غارهای الورا در هند، درمجموع بیش از 100 غار هستند که تنها 34 غار از این مجموعه در دسترس‌اند. هرکدام از این غارها از نظر زمان ساخت با یکدیگر متفاوت‌اند، اما در حال حاضر این مجموعه غارها در کنار یکدیگر جاذبه گردشگری بی‌نظیری را ساخته‌اند. از 34 غاری که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر است. 12 غار متعلق به بودایی‌ها، 17 غار متعلق به هندوها و 5 غار متعلق به مذهب جین است.

قدمت غارهای بودایی به قرن‌های ششم و هشتم میلادی و غارهای هندو به قرن‌های ششم و نهم مربوط می‌شود. درنهایت نیز قدمت 5 غار جین به قرن‌های ششم و نهم میلادی بازمی‌گردد. در سال 1983 مجموعه غارهای الورا هند در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. کشور هند از جمله کشورهایی است که تنوع مذهب در آن بسیار بالاست. غارهای الورا در هند نیز درواقع جزء مکان‌های مذهبی و محلی برای راز و نیاز و نیایش مردم هند با مذاهب متفاوت بوده است؛ البته برخی از غارهای الورا صومعه و محل زندگی راهبان نیز محسوب می‌شده است. براساس تفکری که مذهبیون هند در آن زمان داشتند، هرچه سختی و مشقت بیشتری برای عبادت متحمل می‌شدند، عبادت آن‌ها بیشتر پذیرفته می‌شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با جاذبه‌های شهر بنگلور شهری سرسبز در هند

البته این غارها تنها عبادتگاه نبودند، بلکه بسیاری از مبلغان دینی در این مکان‌ها کلاس‌های درس نیز برگزار می‌کرده‌اند و گاهی برخی راهبان و مبلغان دینی در همین غارها زندگی می‌کرده‌اند. اینکه غارهای الورا هند در مجاورت هم ساخته شده‌اند، نشان‌دهنده هماهنگی مذهبی رایجی بوده که در این دوران در هند رواج داشته است. همین امر بر جاذبه غارهای الورا افزوده است؛ زیرا با وجود ادیان متفاوت، همه ادیان آزادانه و با احترام تمام در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و اعتقادات خود را داشته‌اند.

جاذبه غارهای الورا

این جاذبه در هند به‌قدری بالاست که به‌تنهایی می‌تواند با باقی جاذبه‌های گردشگری هند رقابت کند و پیروز شود. جاذبه غارهای الورای هند به‌دلیل ظرافت و تبحری است که در تراشیدن صخره‌ها برای خلق این مجموعه به کار رفته است. بی‌شک در ساخت و تراش سنگ‌ها و به وجود آوردن تندیس‌های غول‌پیکر از دل سنگ‌ها دستانی پرتوان و هنرمند شرکت داشته‌اند. زمانی که انسان می‌اندیشد این مجموعه بی‌نظیر تنها با دست و با ابزارهایی ساده بدین شکل منسجم و خلاقانه ساخته شده‌ است، سازنده را هزاران بار تحسین می‌کند.

اما نکته مهم این است که با دست خالی و بدون ابزار زمان زیادی برای ساخت این بناها صرف شده است. براساس اسناد تاریخی ساخت و تراشیدن غارهای الورای هند حدود 250 سال زمان برده است. این زمان مساوی با 4 یا 5 نسل از زندگی آدم‌هاست. با دانستن این موضوع جاذبه غارهای الورا برای بازدیدکنندگان چندین برابر می‌شود و آن‌ها به همت و تلاش مردمان هند برای ساخت این مجموعه بی‌نظیر پی خواهند برد.

غارهای الورا که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته‌اند، هرکدام زیبایی و چشم‌نوازی خاص خود را دارند؛ هرچند برخی از آن‌ها دارای حکاکی و تراش‌های ساده هستند و برخی نیز حکاکی‌ها و تراش‌های خلاقانه‌تری دارند. در حال حاضر غارهای الورا هند شماره‌گذاری شده‌اند. از میان این غارها، غار شماره 16 بیشترین کنده‌کاری و بیشترین نقش و نگارها را دارد. در این غار بزرگ‌ترین سنگ حکاکی‌شده دنیا قرار دارد که با هنرمندی خاصی تراش خورده است و ساعت‌ها چشم‌ها را خیره می‌کند. این غار با گچ سفید رنگ شده است و پوششی سفید دارد و همچون کوهی پوشیده از برف در میان سایر غارهای الورا خودنمایی می‌کند. غار 16، نمایانگر خانه خدای شیوا و کوه کایلاش است.

قدیمی‌ترین غار این منطقه غار شماره 21 است که به مذهب هندو تعلق دارد. در این غار مجسمه‌های عظیم‌الجثه به‌عنوان نگهبانان درب ورودی قرار گرفته‌اند. غار شماره 29 نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. همچنین یک جفت مجسمه شیر دارد که حکم همان نگهبان را برای غار داشته‌اند. ر این غارها حفره‌هایی برای استراحت راهبان ساخته شده است، اما اصلی‌ترین جاذبه غارهای الورای هند در نقاشی‌های روی دیوارهای غار است که معمولاً باستان‌شناسان و افراد علاقه‌مند به تاریخ را ساعت‌ها در خود غرق می‌کند.

نحوه دسترسی به غارهای الورا در هند

بازدید غارهای الورا هند از شهرهای بمبئی و پونا به‌دلیل مسافت کوتاهی که از این غارها دارند، بسیار آسان است؛ از این‌رو گردشگران تمایل دارند پس از گشت و گذار در شهرهای بمبئی و پونا، از غارهای الورا نیز دیدن کنند. درواقع بهترین نحوه بازدید از غارهای الورا از همین دو شهر هند است؛ چراکه شهر بمبئی از غارهای الورا تنها 400 کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله شهر پونا از غارهای الورا تقریباً 250 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: قطب منار دهلی نو | بزرگ‌ترین منار آجری در جهان

برای بازدید از جاذبه غارهای الورا می‌توان از اتوبوس و قطار استفاده کرد. اگر افرادی از شهر بمبئی قصد بازدید از غارهای الورا را داشته باشند، با قطار در عرض 6 یا 7 ساعت به اورانگاباد خواهند رسید. از اورانگاباد تا غارهای الورا نیز با ماشین 45 دقیقه فاصله است، اما آنچه دسترسی به این غارهای شگفت‌انگیز را آسان کرده، وجود فرودگاه در اورانگاباد است. همین موضوع سبب شده است از تمامی شهرهای هند به‌آسانی بتوان تا نزدیکی غارهای الورا رسید. بهترین زمان سفر به غارهای الورا در هند، ماه نوامبر تا مارچ است؛ چراکه در این ایام هوا بسیار خنک است و گرمای شدید یا سرما مانعی برای بازید از جاذبه غارهای الورا ایجاد نمی‌کند.

سخن پایانی

 بی‌شک غارهای الورای هند از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کشور هند محسوب می‌شوند که مانند آن‌ها را نمی‌توان در مکان دیگری یافت. این غارها با دست و ابزارهایی بسیار ساده ساخته شده‌اند و دانستن و درک این موضوع بر جاذبه آن‌ها می‌افزاید. غارهای الورا در هند اغلب عبادتگاه و گاهی محل زندگی راهبان و کلاس‌های درس بوده‌اند. از شهرهای بمبئی و پونا به‌سهولت می‌توان به بازدید از غارهای الورا در هند پرداخت.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات