جاذبه‌های دیدنی پارک تاریخی سوخوتای در تایلند

2 سال پیش 0 دیدگاه

 شهر تاریخی سوخوتای پایتخت اولین پادشاهی در قرن سیزدهم و چهاردهم بوده است. این شهر بناهای تاریخی شگفت‌انگیزی دارد که نشان‌دهندة تمدن و آغاز شکوه معماری تایلندی است. شهر بی‌نظیر سوخوتای بناها و معابد تاریخی متعددی را درون خود جای داده که سبب‌شده است امروزه پارک سوخوتای از سراسر دنیا گردشگران زیادی را به خود جذب کند. درواقع این پارک حدود ۱۹۰ معبد و بنا را درون خود جای داده و به همت یونسکو و سازمان هنر و فرهنگی تایلند به مکانی گردشگری تبدیل شده است.

پارک تاریخی سوخوتای در ۴۲۷ کیلومتری شمال بانکوک و ۲۹۸ کیلومتری جنوب چیانگ مای قرار دارد و پیش از این دارای کاخ‌های سلطنتی، معابد بودایی و ساختمان‌های تاریخی باستانی بود، اما اکنون از همه آن‌ها تنها ویرانه به جا مانده و در حال حاضر همین ویرانه‌ها به یک مکان گردشگری تبدیل شده‌اند. در سال ۱۹۹۱ سازمان جهانی یونسکو پارک تاریخی سوخوتای تایلند را به‌عنوان میراث فرهنگی جهانی به رسمیت شناخت.

 چگونه در پارک تاریخی سوخوتای گردش کنیم؟

 پارک تاریخی سوخوتای بسیار بزرگ است و حتی خارج از دیوار قدیمی شهر هم ادامه دارد؛ جایی که معابد یا خرابه‌های بی‌شماری را خواهید دید. اگر اسکوتر یا دوچرخه اجاره کرده‌اید، می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها در سفر با تور تایلند دیدن کنید. اگر نیاز شد به مغازه بروید، فراموش نکنید که آن‌ها روبه‌روی خیابان از در ورودی پارک قرار دارند. اگر به این مغازه‌ها رفتید، شاید بد نباشد یک نقشه کوچک از سوخوتای که نام تمامی معابد و اطلاعاتی روی آن ذکر شده است، تهیه کنید.

 جاذبه‌های دیدنی سوخوتای

بزرگ‌ترین مجسمه بودا که 11 متر ارتفاع دارد، در سوخوتای است. این مجسمه که احتمالاً در پایان قرن چهاردهم ساخته شده، یکی از محبوب‌ترین طرح‌های چاپ‌شده روی کارت پستال‌های شهر سوخوتای است. اولین معبدی که می‌توانید هنگام دوچرخه‌سواری از خیابان ببینید، معبد Wat Sa Si است که در وسط دریاچه قرار دارد و به‌دلیل موقعیت قرارگیری آن یکی از زیباترین معابد سوکوتای است. سپس می‌توانید از روی یک پل چوبی عبور کنید و وارد خرابه‌های معبد شوید. این معبد مقدس‌ترین ساختمانی است که راهبان مراسم‌های مخصوص را در آن برگزار می‌کردند.

بیشتر بخوانید: معرفی خلیج تایلند منطقه‌ای زیبا در شرق بانکوک

وات ماهاتات

 این مکان قلب پارک تاریخی سوخوتای و به معنای معبد بزرگ یادگار است؛ چراکه از زمان پادشاهی سوخوتای، یادگاری از بودا برای مردم تایلند به جا گذاشت. وات ماهاتات یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین معابد در تاریخ تایلند است؛ زیرا یادگار مقدس، تندیس بودا را درون خود جای داده است. بسیاری از مراسم‌های سلطنتی مهم دوران آیوتایا در اینجا میزبانی شده بود. هنگامی که پادشاهی آیوتایا در سال ۱۷۶۷ شکست خورد، سوخوتای به آتش کشیده شد و وات ماهاتات آسیب دیده و از آن زمان تا به امروز رها شده است. معبد وات ماهاتات یا معبد ماهاتات مهم‌ترین و چشمگیرترین معبد در پارک تاریخی سوکوتای یا حتی می‌توان گفت در تاریخ تایلند است. نام این معبد تاریخی به معنای معبد بزرگ یادگار است. این معبد را ایندر آدیتیا بین سال‌های ۱۲۹۲ تا ۱۳۴۷ به‌عنوان معبد اصلی شهر و همچنین مقر اصلی پادشاهی سوخوتای تأسیس کرد. پایه این مجسمه عظیم با ۱۶۸ مجسمه کوچک از شاگردان بودایی که دست‌هایشان را به هم گره کرده و به نشانه سلام ایستاده‌اند، با گچ‌بری ظریف تزیین شده است.

 

چگونه به سوخوتای برویم؟

 برای رسیدن به سوخوتای گزینه‌های متنوعی در دسترس هستند، اما بدون شک سریع‌ترین راه هواپیماست؛ البته برای رفتن به سوخوتای می‌توانید از اتوبوس یا قطار نیز استفاده کنید. برای پیمودن مسافت از بانکوک به سوخوتای، ایستگاه قطار و اتوبوس وجود دارد، اما همان‌طور که گفته شد، می‌توانید سفر با هواپیما را انتخاب کنید.

علاوه بر سوخوتای قدیم، دولت تایلند موفق به ساخت سوخوتای جدید شده است. سوخوتای قدیم، همان پارک سوخوتای است که پایتخت پادشاهی قدیم تایلند بوده است، اما سوخوتای جدید شهری جدید و به‌روز است که در نزدیکی سوخوتای قدیم ساخته شده است. این شهر خدماتی مانند هتل، رستوران مرکز خرید و... را به گردشگران ارائه می‌دهد، اما اگر بخواهید می‌توانید مستقیم در هتلی در سوخوتای قدیم اقامت کنید.

 پارک سوخوتای تایلند تمامی روزهای هفته از ساعت ۶ صبح باز است. هزینه بلیت برای گردش در بخش مرکزی ۲۰۰ بات و برای بازدید از مناطق غربی و شمالی (مناطق خارج از دیوارهای سوخوتای) تنها ۱۰۰ بات است. توصیه می‌شود اگر به هر دلیلی به از پارک یا محدوده گردش رفتید، بلیت خود را به همراه داشته باشید؛ چراکه بلیت خریداری شما تمام روز معتبر است و با ترک‌کردن و بازگشت شما باطل نمی‌شود.

 

نکات لازم و ضروری بازدید از پارک سوخوتای

 با اینکه در این پارک کافه تریا نیز وجود دارد، بهتر است از قبل کمی تنقلات و آب به همراه داشته باشید؛ چراکه مساحت پارک بسیار زیاد است و ممکن است از کافه پارک سوخوتای زیاد دور شوید. همچنین کفش راحت و مناسب پیاده‌روی و کلاه نیز بپوشید و حتماً قبل از مراجعه به پارک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. هنگام بازدید از معابد در تایلند باید پوشش مناسب داشته باشید. پوشیدن شلوارک، دامن و شلوارهای بالای زانو ممنوع است. همچنین شانه‌ها نیز باید پوشانده شوند؛ در غیر این صورت مجاز نیستید به پارک وارد شوید.

 شاید از خودتان بپرسید با این مسافت طولانی چگونه می‌توانیم از کل پارک دیدن کنیم؟ ورود و کرایه دوچرخه به پارک تاریخی سوخوتای برای راحتی گردشگران امکان‌پذیر است. فراموش نکنید هزینه بلیت برای تایلندی‌ها تنها ۲۰ بات و برای کسانی که اهل این کشور نیستند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ بات است. درصورت بردن دوچرخه به پارک یا کرایه باید ۱۰ بات دیگر نیز پرداخت کنید. توجه داشته باشید که خودرو و دیگر اتومبیل‌ها اجازه ورود به پارک را ندارند.

 بیشتر بخوانید: مشهورترین کوه‌های قاره آسیا

 سخن پایانی

 پارک تاریخی سوخوتای که در تایلند قرار دارد، یکی از مجموعه‌های تاریخی و مهم این کشور به شمار می‌رود. سوخوتای سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به خود می‌بیند که بیشتر از بازدید از این پارک تاریخی شگفت‌انگیز لذت می‌برند. این پارک بزرگ مقر پادشاهی یک پادشاه در قرن سیزدهم بود که درنهایت با سقوط تاج و تخت، این مجموعه بی‌نظیر را به آتش کشیدند. تایلندی‌ها علاوه بر سوخوتای قدیم، یک سوخوتای جدید و مدرن نیز دارند که این یکی را در سال‌های اخیر ساختند. پارک تاریخی سوخوتای حدود ۱۹۰ معبد و تندیس را درون خود جای داده که معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن وات ماتاهات است. با سفر و اقامت در سوخوتای تجربه‌ای عالی و بی‌نظیر از سفر در تاریخ تایلند را به خود هدیه دهید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات