مشهورترین کوه‌های قاره آسیا

2 سال پیش 0 دیدگاه

معروف‌ترین کوه‌های قاره آسیا در همه جهان شناخته شده است. می‌دانید که آسیا مکان بسیار بزرگی است. این قاره با 17.2 میلیون مایل مربع، هم از نظر وسعت و هم از نظر جمعیت، بزرگ‌ترین قاره است. هیمالیا از کوه‌های معروف آسیا و خانه برخی از نمادین‌ترین قله‌ها از عظمت خاصی برخوردار است اما باید بدانید که تنها کوه معروف آسیا نیست.  هنگامی که به فهرست 100 کوه مرتفع و  برتر نگاه می‌کنید، قاره‌ای پر از فضای سبز پر جنب و جوش و تنوع بسیار زیاد را خواهید دید که در سفر به قاره آسیا و کشورهای مختلف آن می‌توانید از این کوه‌ها بازید کنید.

 از قله‌های خشک کوه آلتای در مغولستان و جبل شمس در عمان تا بلندترین رشته کوه‌های قاره آسیا یافت می‌شود. آسیا قاره‌ای وسیع با رشته کوه‌های فراوان است، اما هیچ‌کدام رقیب رشته‌ کوه‌های هیمالیا، قراقورام و هندوکش نیستند که اغلب به عنوان هیمالایای بزرگ شناخته می‌شوند.

رشته کوه وسیع هیمالیا

هیمالیا یکی از جوان‌ترین رشته‌کوه‌های کره زمین است که حدود 50 میلیون سال پیش هنگام برخورد صفحه زمین با صفحه اوراسیا شکل گرفت. این رشته در یک کمان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و از نپال، هند، چین، بوتان و پاکستان می‌گذرد. این رشته کوه بیش از 50 کوه با ارتفاع بیش از 7200 متر را در خود جای داده است. علاوه بر ارائه برخی از باورنکردنی‌ترین چالش‌های کوهنوردی، هیمالیا مملو از تجربیات پیاده‌روی فوق‌العاده از جمله مسیر بزرگ هیمالیاست.

علاوه بر ارائه برخی از باورنکردنی‌ترین چالش‌های کوهنوردی، هیمالیا مملو از تجربیات پیاده‌روی فوق‌العاده از جمله مسیر بزرگ هیمالیاست.

مرتفع‌ترین کوه‌های آسیا

قله یالا در تبت

این یکی از معدود کوه‌های قاره آسیاست که قله‌ای غیر فنی به شمار می‌رود. شما در دره لانگتانگ، نزدیک مرز تبت قدم خواهید زد و تمام مناظری را که در نپال انتظار دارید را مشاهده خواهید کرد. پیاده‌روی از کنار قایق‌های دریایی، روی پل‌های معلق پوشیده شده با پرچم‌های نماز و اقامت در چایخانه‌ها یا کمپینگ در زیر آسمان به دور از آلودگی شهرها میسر خواهد بود.

رشته کوه وسیع هیمالیا

شما با نور مشعل به قله 5520 متری بالا صعود خواهید کرد، به کرامپون‌ها چسبیده و به طناب گیر کرده و در خط‌الراس حرکت خواهید کرد. شاید این قله اورست نباشد اما مطمئنا به شما احساس یک کوهنورد می‌دهد. مناظر کوهستانی بزرگی در این مسیر وجود دارد، از جمله کوه شیشاپانگما (8027 متر) و گانچمپو (6387 متر).

بیشتر بخوانید: بازدید از دروازه بهشت در چین | مرتفع‌ترین دروازه طبیعی در جهان

کوه دوی اینتانون در تایلند

کوه دوی، یکی بلندترین کوه‌های قاره آسیا در تایلند تنها 100 کیلومتر از شهر شلوغ چیانگ مای فاصله دارد. دو راه برای بالا رفتن از کوه وجود دارد. اولی از طریق مسیر Ang Ka Luang و دومی مسیر Kew Mae Pan است. نکته جالب در مورد این کوه، این است که در حالی که مسیر Kew Mae Pae قطعا چالش برانگیزتر است، هیچ‌کدام از این مسیرها سخت نیستند.

مسیر آنگ کا لوانگ پیاده‌روی بیشتری دارد که به معنای واقعی کلمه، یک پیاده‌روی کوتاه روی تخته است که حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. در مسیر پیاده‌روی خود به سرعت به مناظر وسیع تپه‌ها و جنگل خواهید رسید.

کوه دوی اینتانون در تایلند

کوه توچال در ایران

ایران یکی از کوهستانی‌ترین کشورهای جهان است، اما به دلایل مختلف اغلب توسط ماجراجویان نادیده گرفته می‌شود. کوه توچال در رشته کوه البرز، یکی از بلندترین کوه‌های قاره آسیا درست در نزدیکی پایتخت، تهران قرار دارد. این قله مرتفع‌ترین قله در این رشته کوه است و اغلب به عنوان هواساز یا تمرین برای پیاده‌روی در کوه دماوند (5609 متر)، بلندترین کوه ایران، استفاده می‌شود.

توچال در نوع خود یک پیاده‌روی فوق‌العاده است و دسترسی به آن از تهران بسیار راحت است. مسیر دربند مستقیم‌ترین مسیر را برای رسیدن به قله ارائه می‌دهد. در شمال تهران می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشید. این مسیر از میان روستای پسه قلعه می‌گذرد، سپس یک رودخانه کوهستانی پر از درخت را دنبال می‌کند، جایی که در آن تعداد زیادی دستفروش و کافه‌های خیابانی نیز خواهید یافت. به سرعت از جمعیت خارج خواهید شد و به مناطق صخره‌ای خواهید رسید، جایی که نردبان‌ها و کابل‌ها به شما کمک می‌کنند تا بالا بروید.

 از کنار آبشارها، صخره‌ها و پناهگاه‌ها عبور می‌کنید و حتی از چند کافه بالای 2700 متر عبور خواهید کرد. بسیاری در پناهگاه شیر پالا توقف می‌کنند. مراقب ریزش صخره باشید! با تله کابین توچال، می‌توانید با یک تغییر در طول مسیر از حومه تهران در 45 دقیقه تقریبا به بالای کوه بروید. اگر علاقه‌ای به پیاده‌روی در پایین ندارید (یا در زمستان آنجا هستید و به جای آن می‌خواهید برای اسکی بالا بروید) این مسیر عالی است.

کوه قراقورم دومین رشته کوه مرتفع جهان

کوه قراقورم دومین رشته کوه مرتفع جهان

قراقورم یک رشته کوه قابل توجه است که از افغانستان و تاجیکستان در شمال غربی تا پاکستان، هند و چین امتداد دارد. به عنوان دومین رشته کوه مرتفع جهان، قراقورام خانه 4 قله از چهارده قله 8000 متری از جمله K2 بدنام است و در مجموع دارای هشت قله به ارتفاع 7500 است.

کوه‌های مرتفع قاره آسیا

رشته کوه هندوکش در افغانستان و پاکستان

یکی دیگر از کوه‌های معروف قاره آسیا، هندوکش است. هندوکش رشته‌کوهی به طول 800 کیلومتر (500 مایل) است که از مرز افغانستان و پاکستان عبور می‌کند. هندوکش مانند برادران بزرگ‌تر خود، هیمالیا و قراقورام، محدوده بسیار بالایی دارد و میانگین ارتفاع آن 4500 متر (14800 فوت) است. بلندترین کوه هندوکش تیریچ میر (7708 متر / 25289 فوت) است. این منطقه نسبتا خطرناک شناخته شده است، بنابراین سفر برای پیاده‌روی یا کوهنوردی در هندوکش باید با احتیاط در نظر گرفته شود.

کوه اورال

کوه اورال از قدیمی‌ترین مناطق کوهستانی جهان

کوه اورال، یکی از کوه‌های قاره آسیا، بخشی از مرز مرسوم بین اروپا و آسیا را تشکیل می‌دهند. این محدوده یکی از قدیمی‌ترین مناطق در جهان است و به ویژه از نظر مواد معدنی و سنگ معدنی مانند طلا، پلاتین، زغال سنگ و اکسید نیکل غنی است. اورال در مقاصد محبوب مانند پارک‌های ملی تاگانای و کونژاکوفسکی کامن در اورال‌های جنوبی و میانی و پیاده‌گردی‌های چالش‌برانگیزتر در اورال‌های شمالی و زیر قطبی، مسیرهای پیاده‌روی‌ بسیار مفیدی دارد.

کوه کالا پاتار با منظره‌ای از اورست

کوه خویتن مغولستان

بیشتر مردم، مغولستان را خانه چنگیزخان می‌دانند یا شاید جایی که هنوز شکارچیان عقاب در نقاط دورافتاده در آن در حال شکار هستند و گله‌داران کوچ‌نشین خارج از شهر زندگی می‌کنند و در گرس (اغلب به آن یورت می‌گویند) می‌خوابند. کمتر کسی در مورد زیبایی کوه‌های زیبای مغولستان چیزی شنیده که بزرگ‌ترین آن‌ها قله Khüiten است.

کوه خویتن مغولستان

کوه کالا پاتار با منظره‌ای از اورست

گذرگاه چولا به دلیل این که یکی از دیدنی‌ترین نقاط در پیاده‌گردی بیس کمپ اورست، مشهور شده است. اما نقطه مرتفع بسیاری از مسیرهای بیس کمپ در واقع، کالا پاتار است. این یک قله کوهستانی است که با منظره خیره‌کننده آما دابلام و منظره‌ای استثنایی از کوه اورست همراه است. از مسیر دریاچه‌های اورست و گوکیو استفاده کنید و پل معلق هیلاری را پیاده‌روی کنید، از بازار نامچه بازدید کرده و اورست را تماشا کنید، سپس به زمین‌های بلندتری بروید، جایی که مرتفع‌ترین کوه جهان در افق گم می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از پارک ملی جنگلی ژانگجیاجی در چین

کوه جبل شمس عربستان

چند ساعت در جنوب غربی مسقط، خط‌الراس خشک و صخره‌های جبل شمس، بلندترین کوه عمان را خواهید دید. این کوه به خاطر مکان‌های کمپینگ و تماشای ستارگان و همچنین زمین‌های ناهموارش که به سنگ‌های آهکی اواخر دوره تریاس بریده شده، مشهور است. این مکان بی‌دلیل به عنوان گراند کنیون عربستان شناخته نمی‌شود.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات