کارهایی که باید در جزیره ساردینیای ایتالیا انجام دهید

2 سال پیش 0 دیدگاه

جزیره ساردینیا در دریای مدیترانه و غرب سرزمین اصلی ایتالیا و همچنین یکی از 20 منطقه ایتالیا قرار دارد. جزیره ساردینیا در ایتالیا یکی از گران‌ترین سواحل جهان است. ساردینیای ایتالیا یکی از مکان‌هایی است که مردم در آن بیشترین عمر را در جهان دارند. در واقع، اینجا یکی از تنها پنج "منطقه آبی" در جهان است، مناطقی که ساکنان آن اغلب به سن 100 سالگی می‌رسند. اگر قصد سفر به ایتالیا و جزیره ساردینیا را دارید در ادامه با کارهایی که در جزیره ساردینیای ایتالیا باید انجام دهید آشنا می‌شویم.

معرفی جزیره ساردینیای ایتالیا

جزیره ساردینیا در کشور ایتالیا با سواحل طلایی، مناظر آتشفشانی چشمگیر، غذاهای لذیذ و سرعت زندگی آرام، یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد تعطیلات جزیره اروپاست. این جزیره دارای برخی از قدیمی‌ترین شواهد تمدن‌های ماقبل تاریخ در اروپاست. ساردینیا دارای بیش از 7000 مکان باستان‌شناسی ماقبل تاریخ است که قدمت آن‌ها به قبل از 1000 سال قبل از میلاد می‌رسد. از آنجایی که سرزمینی بسیار باستانی است، فرسایش باد و باران باعث شده است که ساردینیا کوه‌های بلندی نداشته باشد. با این حال بیشتر هوای آن کوهستانی است که با فلات‌ها و گروهی از تپه‌ها مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: دریاچه گاردا، بزرگ‌ترین دریاچه ایتالیا که باید از جاذبه‌های آن دیدن کرد

جزیره‌ ساردینیا، یک قاره کوچک

ساردینیا شرایط آب و هوایی خاص خود را دارد که باعث می‌شود گاهی این جزیره را به عنوان یک قاره کوچک طبقه‌بندی ‌کنند. مناطقی وجود دارد که شرایط خاصی از نظر آب و هوا و دما ایجاد می‌کند، با جانوران و گیاهان محلی که در هیچ جای دیگر جهان نمی‌توانند مثل آن‌ها را پیدا کنند. یکی دیگر از عواملی که ساردینیا را خاص می‌کند، زمین‌شناسی آن است: در مقایسه با بقیه ایتالیا، سنگ‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی این جزیره بسیار زودتر شکل گرفته‌اند و قدمت دارند. در حالی که شبه جزیره ایتالیا هنوز هم گاهی در معرض زلزله و سایر بلایای طبیعی قرار دارد، زیرزمین ساردینیا نسبتا پایدار است.

این جزیره در واقع قدیمی‌تر از «سرزمین اصلی» است: اگر کوه‌های ساردینیا را ببینید و آن‌ها را با کوه‌های بلندتر و نوک تیزتر آلپ مقایسه کنید که هزاره‌ها بعد شکل گرفته است، متوجه واقعیتی می‌شوید که ساردینیا سرزمینی باستانی است که باعث شده برخی افراد تصور کنند که می‌تواند گمشده آتلانتیس باشد!

جزیره ساردینیا ایتالیا

تمدن در جزیره ساردینیا

ساردینیا موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد، درست در وسط دریای مدیترانه قرار گرفته و همین موضوع، این جزیره را از زمان‌های بسیار قدیم به پایگاه مهمی برای فعالیت‌های تجاری و نظامی تبدیل کرده است. جمعیت محلی نوراگیک قبلا در قایقرانی مهارت داشتند و حتی دزدان دریایی بودند، اما اولین خارجی‌هایی که تا به حال در ساردنینیا مستعمره شدند، فنیقی‌ها بودند.

برخی از بزرگ‌ترین شهرهای آن‌ها مانند نورا (در نزدیکی کالیاری) و تاروس (فقط چند کیلومتر با اوریستانو) هنوز پابرجا هستند و می‌توان از آن‌ها بازدید کرد که به این دلیل است که بعد از فنیقیه، پونیک‌ها و رومی‌ها از همان مناطق برای زندگی استفاده می‌کردند. درحالی‌که پونیک‌ها عمدتا از راه تجارت در نزدیکی سواحل زندگی می‌کردند، رومی‌ها جرأت کردند تا به عمق کوه‌ها نفوذ کنند تا بارباجیا، جایی که با مخالفت شدید مردم محلی روبرو شدند که چندین دهه طول کشید تا فتح شود. بخش بزرگی از سیستم جاده‌ای که ما هنوز از آن استفاده می‌کنیم، توسط رومی‌ها ساخته شد و تنها با گذشت زمان و نیاز به بهبود، تجدید گردید.

جزیره ساردینیا در ایتالیا

پس از سقوط امپراتوری روم، چندین جمعیت بربر آمدند و به سرزمینی حمله کردند که برای قرن‌ها توسط دزدان دریایی گرفتار شده بود. در دوران جودیکاتی، ساردینیا به شدت تحت تأثیر پیزا و جنوا قرار گرفت که دائما سعی می‌کردند با معاهدات و شورش‌های کوچک، یکدیگر را سرنگون کنند. پس از آن، این جزیره توسط اسپانیایی‌ها، آراگونی‌ها و کاتالان‌ها اداره می‌شد، آن هم در مناطق مختلفی که نفوذ آن‌ها هنوز مشخص نیست؛ سپس تا زمان ایجاد ایتالیای مدرن، به بخشی از پادشاهی ساووی تبدیل شد.

ساردینیای ایتالیا، سرزمین شبانان

مردمان جزیره ساردینیا از زمان‌های ماقبل تاریخ از طریق گله‌داری گوسفند (و بز) زندگی می‌کردند و این فعالیت هنوز بخش بزرگی از اقتصاد و فرهنگ جزیره به خصوص در مناطق داخلی است. برخی از گونه‌های گوسفند فقط در ساردینیا یافت می‌شوند. همچنین غذاهای متعددی بر پایه بز و گوسفند وجود دارد که می‌توانند «سنتی»‌تر باشند و حتی جشنواره‌هایی وجود دارد که به این فعالیت، اختصاص داده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های ایتالیا

بسیاری از لباس‌های سنتی کارناوال نیز با پشم گوسفند یا خز بز ساخته می‌شوند. اگر در مامویادا هستید، توصیه می‌کنیم از موزه ماسک‌های مدیترانه دیدن کنید تا بتوانید از فرهنگ فولکلور ساردین به‌طور کامل بازدید کنید و در مورد آن بیشتر بدانید.

جزیره ساردینیا کشور ایتالیا

زبان جزیره ساردینیا

اگرچه بسیاری از مردم از زبان جزیره ساردینیا به عنوان یک گویش ساده یاد می‌کنند. اما زبان ساردینی به طور رسمی به عنوان یک زبان شناخته شده است و به عنوان یک زبان اقلیت محافظت می‌شود. دلیل این امر، این است که در مقایسه با سایر لهجه‌های ایتالیایی، ساردنیایی قواعد دستور زبان و واژگان مناسب خود را دارد و قرن‌ها قبل از این که این کشور بخشی از ایتالیا شود، به‌طور مستقل توسعه یافته بود. حتی گویش‌هایی از ساردینیا وجود دارد که باعث می‌شود با تنوع‌های خود به یک زبان کامل تبدیل شود.

از آنجایی که این، زبانی در حال فراموشی است، جوانان آن را به خوبی نسل‌های قدیمی نمی‌دانند. برنامه‌هایی برای آموزش آن در مدرسه وجود دارد. برخی از تورهای راهنما نیز در ساردینیا برگزار می‌شود و تلاش کلی برای حفظ این زبان منحصر به فرد وجود دارد که هنوز هم نمادی از هویت و اصالت جزیره محسوب می‌شود.

زبان جزیره ساردینیا

یکی از معدود جنگل‌های اولیه باقی مانده در اروپا در این جزیره

شاید از خود بپرسید که جنگل اولیه چیست؟ جنگلی است که تحت تأثیر یا لمس دست انسان قرار نگرفته است و بنابراین در وضعیت اولیه خود به سر می‌برد. به دلایل واضح، یک پدیده بسیار نادر در دنیای مدرن است، اما مناطقی هم در ساردینیا وجود دارد که به طور باورنکردنی، طبیعت آن هرگز توسط چیزی لمس نشده است.

منطقه Supramonte در نزدیکی Orgosolo، خانه جنگل Sas Vaddes است، یکی از این مکان‌های باورنکردنی که هیچ‌کس، حداقل در زمان‌های اخیر هرگز پا در آن نگذاشته است. برای رسیدن به آنجا به یک جیپ و برای رفت و آمد به یک راهنما نیاز خواهید داشت و تنها اثر تمدنی که خواهید دید، خرابه‌های نوراگه است. تنها چیزی که می‌توانید در جزیره ساردینیا ببینید، درختان سکولار و حیوانات محلی و خجالتی هستند. بسیاری از بخش‌های جنگل را نمی‌توان برای حفظ وضعیت آن کاوش کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در ساردینیا رایج اما در سایر نقاط اروپا بسیار نادر است، درختان زیتون سکولار است که آن‌ها را می‌توان در چندین جنگل پیدا کرد. تصور می‌شود برخی از آن‌ها هزاران سال زندگی کرده‌اند و از نمادهای جزیره به شمار می‌روند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها زیتون لوراس در گالوراست که گفته می‌شود قدمت آن به 4000 سال می‌رسد!

یکی از معدود جنگل‌های اولیه باقی مانده در اروپا در این جزیره

طبیعت وحشی جزیره ساردینیا

در ساردینیا چیزی فراتر از سواحل وجود دارد. به داخل سرزمین سفر کنید و طبیعتی باشکوه را ببینید، به ویژه در منطقه کوه‌های بارباگیا. بدون شک بهترین و واقعی‌ترین نسخه جزیره را که احتمالا می‌توانید پیدا کنید، در این منطقه خواهید دید. جنگل‌ها، صخره‌ها و محیط بکر چیزی است که فقط در اینجا دیده می‌شود. صدها حیوان بومی در اینجا زندگی می‌کنند و اگر خوش‌شانس باشید و به فضایی که آن‌ها زندگی می‌کنند، نزدیک شوید، حتی می‌توانید آن‌ها را ببینید: چند دوربین دوچشمی با خود بیاورید تا شاید این امتیاز را داشته باشید که یک گوزن یا گراز را ببینید.

غذاهایی که باید در جزیره ساردینیا امتحان کنید

غذاهای ساردینیا بی‌نظیر و خوشمزه هستند. چیزی که مطمئنا می‌خواهید، غذا در ایتالیا بسیار خوشمزه است و به این معنی است که آنچه در ساردینیا می‌خورید را نمی‌توان در سایر نقاط کشور پیدا کرد، بنابراین مطمئن باشید که در طول سفر از آن لذت ببرید. غذای زیادی برای امتحان کردن وجود دارد: از پیش غذا گرفته تا دسر، ساردینیا واقعا همه چیز دارد. مثل یک نوع پاستا و یک پیراشکی سنتی که هر دو تنوع زیادی دارند. هر روستا دستور مخصوص به خود را دارد. گوشت خوک و بره معروف؛ سوپ‌های فراوانی که در سراسر جزیره سرو می‌شود و نان خوشمزه کاراسائویی که با پنیر پکورینوی محلی معمولی سرو می‌شود، از دیگر غذاهای معروف این جزیره هستند.

غذاهایی که باید در جزیره ساردینیا امتحان کنید

دو غذای بسیار خاص که باید امتحان کنید، پاناداوسیادا هستند: اولی نوعی پای شور است که معمولا با سیب زمینی و گوشت پر می‌شود. دومی دسری است که با پنیر، درست و با عسل پوشیده می‌شود: وقتی یکی را امتحان کنید، دیگری را از دست می‌دهید.

بهترین غذاهای ساردینیا، غذاهای سرد و پنیری است، بنابراین می‌توان انتظار داشت چیزهایی مانند سوسیس خشک، پانچتا، گوشت خوک، ژامبون و انواع مختلف پکورینوی همراه کهنه و نیمه کهنه را با نان بسیار خوشمزه در اینجا پیدا کنید.

مردم جزیره ساردینیا

ساردینیایی‌ها با وجود ظاهر بداخلاق و رفتار بی‌رحمانه‌شان، مردمی خونگرم هستند و هر کاری برای مهمانان خود انجام می‌دهند. اگر زمانی که در ساردینیا هستید با مشکلی مواجه شدید، مردم محلی احتمالا تمایل بیشتری برای کمک به شما انجام می‌دهند. بعد از این که از آن‌ها تشکر کردید، خجالتی و شرمنده می‌شوند، زیرا طبیعتا این‌گونه هستند. میهمانان در ساردینیا مقدس تلقی می‌شوند. هنگامی که آنجا هستید، آماده باشید که چیزهای زیادی به شما پیشنهاد شود، به خصوص غذا!

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم در ایتالیا

به عنوان مثال، بسیار رایج است که بسیاری از صاحبان مهمانخانه، ​​مقداری غذا یا تنقلات اضافی برای شما می‌گذارند. تنها چیزی که باید مراقبش باشید این است که ساردینی‌ها حس غرور قوی دارند و اغلب، زمانی که توهین می‌کنید، ممکن است هرگز عذرخواهی شما را نپذیرند. بنابراین اگر با برخی از افراد محلی دوست می‌شوید، احتمالا افراد فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اید، شاید حتی مادام‌العمر اما زیاد به آن‌ها فشار نیاورید.

مردم جزیره ساردینیا

آیا جزیره ساردینیا ارزش بازدید دارد؟

هزاران دلیل وجود دارد که چرا ساردینیا ارزش بازدید دارد. واضح است که سواحل بسیار زیبایی در اینجا وجود دارد. از هر تجربه‌ای که اینجا کسب می‌کنید، لذت ببرید و مطمئن باشید که هرچه باشد خاطرات عالی خواهید ساخت. این سرزمین افسانه‌ای، رازهای بسیاری را در خود پنهان می‌کند و شما قطعاً به فردی با دانش محلی نیاز دارید تا ببینید چه جذابیت‌هایی در جزیره ساردینیا ارزش امتحان کردن را دارند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات