پارک ملی ژانگی دانکسیا | کوه های رنگی شگفت انگیز در چین

2 سال پیش 0 دیدگاه

پارک ملی ژانگی دانکسیا از زیباترین پدیده‌های جهان است که در کشور چین قرار دارد. با شنیدن نام کشور چین ناخودآگاه به یاد ساختمان‌ها، آسمان‌خراش‌ها و کارخانه‌های متعدد می‌افتیم. درحالی که از مناظر طبیعی بسیار زیادی که در این کشور پهناور وجود دارد، غافل هستیم.

چین با وجود صخره‌ها و کوه‌های رنگارنگ، دهکده‌های تاریخی متروکه و جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوع انتخابی بسیار عالی برای گردشگران به حساب می‌آید. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از زیباترین مناظر طبیعی کشور رنگارنگ و پهناور چین آشنا کنیم. نام این منظره طبیعی کم‌نظیر، پارک ملی ژانگی دانکسیاست. البته ناگفته نماند که جاذبه‌های مشابه آن در ایران و در نواحی شاهرود و تبریز نیز یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های دیدنی پکن

همه ساله افراد زیادی برای دیدن این کوهستان به کشور چین سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به چین را دارید، برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیا چین، ادامه مقاله را بخوانید.

 
پارک ملی ژانگی دانکسیای چین

آشنایی با پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیا

پارک ملی ژانگی دانکسیا جزو ناهمواری‌های جوان به حساب می‌آید. یعنی دارای قله‌های نوک تیز و دره‌های شیب دار است. پارک ملی ژانگی دانکسیا در کشور پهناور چین به نام کوهستان‌های رنگارنگ مشهور قرار گرفته است. این جعبه مداد رنگی شامل رنگ‌های سرد و گرم زیادی است که همین موضوع باعث لذت بردن بیشتر از تماشای آن می‌شود.

در سال 2010 این منظره در سازمان میراث جهانی یونسکو  به ثبت رسید و عکس‌های زیادی از آن در جهان و برخی همایش‌های بین المللی منتشر شد. این کار بر شهرت این جاذبه چشم‌نواز افزود و آن را به دنیا معرفی کرد. کشور چین، سالانه گردشگران زیادی را از طریق این مکان فوق‌العاده که به عنوان یک پدیده زمین‌شناسی مورد استقبال زمین شناسان قرار می‌گیرد، جذب می‌کند.

یکی از دلایل معروفیت پارک ملی ژانگی دانکسیا ترکیب رنگ‌های متنوع در آن است. به طوری که زمین‌شناسان آن را به رنگین‌کمان تشبیه می‌کنند. ولی سوالی که همیشه در ذهن گردشگران و مردم بومی آنجا وجود دارد، این است که دلیل به وجود آمدن رنگ‌های این کوه‌ها چیست؟ در بخش‌های بعدی به طور مفصل از این موضوع کمتر شناخته شده خواهیم گفت. مطمئنا دانستن دلیل ایجاد این رنگ‌های متنوع، شما را به شگفتی وا خواهد داشت.

پارک ملی ژانگی دانکسیا در چین

کوه‌های جادویی

این منظره طبیعی که می‌توان از آن به عنوان جادوی طبیعت یاد کرد، سال‌ها در میان مردم جهان و حتی  مردم کشور چین ناشناخته بود. اما پس از ثبت این اثر در سازمان میراث جهانی یونسکو، گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازدید پارک ملی ژانگی دانکسیا به کشور چین هجوم می‌آورند. زیبایی و تنوع رنگ‌ها و جلوه کم‌نظیر آن‌ها در بین کوه‌ها، جهانگردان را به شگفتی وامی‌دارد. بی‌دلیل نیست که نام این منظره رنگارنگ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کوه‌های ‌رنگی ژانگی دانکسیا چطور به وجود آمدند؟

پارک ملی ژانگی دانکسیا چین تاریخچه بسیار طولانی دارد. در حقیقت، این کوه‌های رنگارنگ و زیبا که نظیر آن را در برخی مناطق کشور خودمان ایران نیز مشاهده می‌کنیم، حدود 28 میلیون سال پیش و در نتیجه حرکت صفحات زمین به وجود آمده است. در گذشته این منطقه یک دریاچه بوده و رودهایی که به این دریاچه ختم می‌شدند و به آن می‌ریختند، با خود سنگ‌ها و ماسه‌های رنگارنگ را از مناطق دورتر به آنجا می‌آوردند. سپس همان‌طور که گفته شد، با تغییراتی که توسط صفحات زمین و حرکات آن‌ها ایجاد شد، این منطقه به کوهستانی پر از رنگ و نقش تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از پارک ملی جنگلی ژانگجیاجی در چین

بعدها با بارش باران و وزش باد بر زیبایی‌های این ناحیه افزوده شد. در واقع باد و باران در هر نقطه‌ این کوه با توجه به مقاومت و فرسایش پذیری آن، تغییراتی را به وجود آورد. برای همین است که در برخی از قسمت‌های پارک ملی ژانگی دانکسیا قله‌های بسیار مرتفع و نوک تیز و در نقاط دیگر تپه‌های با ارتفاع کمتر و گنبد شکل دیده می‌شود.

پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

البته این تغییرات به صورت تدریجی و در طول چند میلیون سال به وجود آمده‌اند. این کوه‌ها قبل از تشکیل هیمالیا از ماسه و سنگ‌های به رنگ قرمز و لایه‌های سنگی دیگر ایجاد شده‌اند.

پس از ترکیب مواد معدنی، آهن و ماسه با گل‌ولای، پدیده‌ای را به وجود آورده‌اند که امروزه آن‌ها را به این شکل می‌بینیم. این منطقه با برخورد صفحه هند با صفحه اوراسیا و به آرامی پس از میلیون‌ها سال به صورت ناهمواری درآمده‌اند. در حالی که قبل از این اتفاق، کاملا صاف و تخت بوده و کوه و تپه و ناهمواری در این منطقه وجود نداشته است.

این اتفاق را می‌توان به برخورد دو تا خودرو با همدیگر تشبیه کرد که پس از تصادف، سپرها و قسمت جلویی هر دو ماشین جمع می‌شود. با این حرکت صفحات زمین کوه‌هایی به وجود آمدند که پیش از این در زیر زمین قرار گرفته بودند. آب و هوا و تاثیرات فرسایشی آن باعث می‌شود که سازه‌هایی که در زیر زمین هستند و همچنین لایه‌های ماسه‌ای از بین رفته و لایه‌های پایینی به کانی تبدیل شوند و یا تغییرات شیمیایی دیگر در آن‌ها صورت بگیرد. این اتفاقات و تغییراتی که در پی آن‌ها رخ داده است، سبب به وجود آمدن پدیده‌‌ای به نام پارک ملی ژانگی دانکسیا شده است.

پارک ملی زمین شناسی ژانگی دانکسیا چین

رنگ‌های این کوه‌ها چگونه به وجود آمده‌اند؟

حالا که به طریقه تشکیل این کوه‌ها پی بردیم، می‌خواهیم نحوه ایجاد این همه رنگ و نقش و طرح در پارک ملی ژانگی دانکسیای چین را برای شما  توضیح بدهیم.

با رسوب‌گذاری آب‌های زیرزمینی در بین ماسه‌ها و جا‌به‌جایی سنگ‌ها، مواد معدنی مابین لایه‌‌های ماسه‌ای انباشته شده‌اند که این فرایند تا پر شدن کامل حفره‌های ماسه‌ها ادامه داشته است. به طوری که دیگر جای خالی برای وارد شدن و ذخیره مواد معدنی در میان لایه‌های ماسه باقی نمانده است. این لایه ها به تدریج به سازه‌های سخت و محکم همچون سیمان بدل شده‌اند.

آهن موجود در سطح خاک این منطقه با تاثیر گرفتن از آب و هوا و اکسیده شدن با آب و اکسیژن، سبب شده که خاک آن به رنگ قرمز درآید. در واقع رنگ‌آمیزی این کوه‌ها به این صورت است که گفتیم. این موضوع زیبایی خاصی به پارک ملی ژانگی دانکسیا داده و در دید گردشگران یک پدیده خارق‌العاده ساخته است. همان‌‌طور که می‌بینید رنگ مایه و در واقع اساس رنگ‌های این کوه‌ها قرمز پر رنگ است که شباهت زیادی به کوه‌های زنجان و تبریز و شاهرود در ایران دارد.

علت ایجاد رنگ قرمز اکسیداسیون آهن است. این موضوع مانند همان پدیده زنگ زدن آهن است که رنگ آن را به قرمز تیره تغییر می‌دهد. بنابراین دلیل قرمز شدن خاک در پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیا در چین همین موضوع است. در اغلب اوقات، آهن اکسیده شده به رنگ قرمز تیره در می‌آید اما در برخی موارد این عنصر به رنگ‌های دیگری مثل زرد و قهوه‌ای نمایان می‌شود و همچنین در موارد نادر اکسیداسیون آهن با مگنتیت می‌تواند رنگی متمایل به سیاه را به وجود بیاورد. رنگ سیاه نیز در پارک ملی ژانگی دانکسیا دیده می‌شود. علاوه بر این‌ها در صورت وجود سولفید آهن در این ترکیبات به واسطه گوگرد‌، رنگ زرد تشکیل می‌شود. موارد گفته شده،  توضیحات مختصری از نحوه و چگونگی تشکیل رنگ‌ها در پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیای چین بودند.

پارک زمین شناسی ژانگی دانکسیا

چشم‌انداز پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

در راه بازدید از پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیا در چین یک مسیر چوبی زیبا ایجاد شده که بازدیدکنندگان را به ارتفاعات و پستی‌ها و دره‌ها هدایت می‌کند و در محاصره مناظر چشم‌نواز و کوه‌های غول‌پیکر قرار می‌دهد.

در واقع حرکت در بین پستی و بلندی‌های ژانگی دانکسیا تنها از روی این مسیر چوبی امکان‌پذیر بوده و خروج از آن ممنوع است. این راه چوبی 666 تا پله دارد که زاویه دید 360 درجه‌ای را به شما می‌دهد. پس قطعا تماشای این صحنه‌ها بسیار لذتبخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. عبور از پله‌های این مسیر چوبی حدود نیم ساعت زمان می‌برد که به شما فرصت مشاهده مناظر خوش رنگ و زیبا را می‌دهد.

به شما توصیه می‌کنیم که هنگام بازدید از پارک ملی ژانگی دانکسیا حتما مقداری مواد غذایی مثل شکلات و کیک با خود به همراه داشته باشید. زیرا در این مسیر انرژی زیادی صرف خواهید کرد.

چشم‌انداز پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

زمان مناسب بازدید پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

طبیعی است که برای دیدن هر کدام از پدیده‌های جهان باید فصل مناسب آن را انتخاب کرده و شرایط آب وهوایی آن مناطق را در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌شود که در فصل تابستان به پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیا سفر کنید. چون در این فصل علاوه بر گرمای هوا و مناسب بودن آن، به خاطر بارندگی‌های مقطعی که در این ناحیه رخ می‌دهد، با بارش نور آفتاب بر سطح زمین تفاوت لایه‌های مختلف آن با وضوح بیشتری به چشم می‌خورد. البته ناگفته نماند که در سایر فصل‌ها نیز می‌توانید به این منطقه سفر کنید. اما به دلیل سرمای هوا، سفر به  پارک ملی ژانگی دانکسیا ممکن است با تجربه دلپذیری همراه نباشد.

ساعت تعیین شده برای دیدن این منظره در تابستان از 5صبح تا تا 8 شب و همچنین در زمستان از ساعت 8صبح تا 6 عصر است.

زمان مناسب بازدید پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

پدیده‌های اطراف ژانگی دانکسیا

در مجاورت پارک ملی ژانگی دانکسیا چین، پارک ملی وتلند در هانگزو واقع شده است. مساحت آن حدود 1100هکتار بوده که دارای 6 انشعاب اصلی آب است.

در داخل این پارک، باتلاق‌ها و دریاچه‌ها و حوضچه‌هایی وجود دارد که به عنوان یک جاذبه گردشگری وسوسه‌کننده محسوب می‌شود. قدمت این پارک به حدود 1800 سال قبل بازمی‌گردد که امروزه اپرای چین در آن برگزار می‌شود. همچنین فستیوال قایق‌های اژدها نیز هر سال در این مکان برگزار شده و این موضوع، زندگی پر هیجان و پر از جنب و جوشی را در این منطقه نشان می‌دهد.

پدیده‌های اطراف ژانگی دانکسیا

نتیجه‌گیری

پارک ملی ژانگی دانکسیا یک کوهستان پر طرح و نقش است که در جنوب کشور بزرگ و پهناور چین واقع شده است. این پدیده طبیعی و نادر که زیبایی خاص خود را داراست، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و هر سال گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. البته نظیر این پدیده در کشور خودمان نیز وجود دارد اما پارک ملی زمین‌شناسی ژانگی دانکسیای چین به دلیل ثبت در سازمان یونسکو و انتشار عکس‌های آن در مجمع‌های مختلف بین‌المللی، شهرت بسیار بیشتری نسبت به آن‌ها دارد. به طوری که کوه‌های رنگی موجود در ایران حتی برای اکثر ایرانیان نیز ناشناخته است. در حالی که پارک ملی ژانگی دانکسیا در سراسر دنیا مشهور بوده و افراد زیادی برای دیدن آن راهی چین می‌شوند.

برای سفر به این منطقه بهتر است در فصل تابستان اقدام کنید تا لذت بیشتری از سفرتان ببرید. همچنین می‌توانید در خلال این سفر ماجراجویانه و خاص از مناظر اطراف این کوهستان نیز که در بخش قبل به آن اشاره شد، دیدن کنید.

راستی یادتان باشد که در طول عبور از ارتفاعات و دره‌های این منطقه حتما مقداری مواد مغذی به همراه داشته باشید. زیرا این فقط یک پیاده‌روی ساده نخواهد بود، بلکه انرژی بسیار زیادی از شما می‌گیرد.

سفر خوبی داشته باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات