پدیده ستون‌های نوری آسمان کانادا و دلایل ایجاد آن

2 سال پیش 0 دیدگاه

آیا از علت ستون‌های نوری آسمان کانادا باخبر هستید؟ پدیده ستون‌های نوری آسمان کانادا در جوهای بسیار سرد، زمانی که کریستال‌های یخ مسطح نزدیک به زمین تشکیل می‌شوند، رخ می‌دهند. آن‌ها نور طبیعی و مصنوعی را در ستون‌هایی که در آسمان امتداد دارند، منعکس می‌کنند. وقتی شب به طرز وحشتناکی تاریک می‌شود و دمای هوا نزدیک به دمای انجماد است، احتمالا حتی نمی‌توانید تصور کنید که از خانه خود بیرون بیایید. با این حال، اگر خوش‌شانس باشید و نگاهی به بیرون بیندازید، ممکن است جاذبه ستون‌های نوری آسمان کانادا را ببینید که به سمت آسمان کشیده شده‌اند.

پدیده ستون‌های نوری آسمان کانادا در ششم ژانویه در آسمان آلبرتو نمایان می‌شود. این نمایش‌های رنگارنگ و خیره‌کننده نور در آسمان ممکن است عجیب به نظر برسند، اما چیزی جز پدیده‌های اتمسفری نوری ساده نیستند و بر اساس مستندات علمی، امری عادی هستند. این نوع از ستون‌های نور در بسیاری از نقاط جهان در رنگ‌های مختلف، بسته به رنگ نور منبعی که منعکس می‌کنند، دیده ‌می‌شوند.

ستون‌های نوری آسمان کانادا، منظره‌ای است که تماشاگران را به وجد می‌آورد. شرایط باید درست باشد تا این نورهای خیره‌کننده شکل بگیرند. ستون‌های نوری برای تشکیل به دو عنصر کلیدی نیاز دارند: کریستال‌های یخ و منبع نور. در ادامه مقاله با دلیل ستون‌های نوری آسمان کانادا بیشتر آشنا خواهید شد و در سفر به کانادا می‌توانید این پدیده را از نزدیک مشاهده کنید.

دلیل ایجاد ستون‌های نوری در آسمان کانادا

کانادا حتی در بدترین روزها، مانند زمانی که سرمای شدید دارد، آسمان‌های فوق‌العاده زیبا و متنوعی دارد. ستون‌های نور یک پدیده نوری هستند که هنگام شکست نور توسط کریستال‌های یخ ایجاد می‌شوند. این نورها تمایل دارند رنگ منبع نور را به خود بگیرند. ستون‌های نوری، شبیه شفق قطبی هست اما در واقع با آن متفاوت است.

 این پرتوهای عمودی از طریق یک توهم نوری شکل می‌گیرند که وقتی بلورهای ریز یخ در هوا در نزدیکی زمین معلق می‌شوند، قابل توجه است. این کریستال‌های یخ سپس انواع نور از جمله نور خورشید، نور ماه یا نور خیابان را به شکل این ستون‌های نفس‌گیر منعکس می‌کنند.

پدیده ستون های نوری آسمان کانادا

پدیده ستون‌های نوری آسمان کانادا چگونه تشکیل می‌شوند؟

این پدیده نوری واقعا شگفت‌انگیز تنها در دماهای بسیار سرد زمانی که کریستال‌های یخ در جو تشکیل می‌شوند، قابل مشاهده است. این صفحات از کریستال‌های یخ در حین حرکت به سمت پایین در جو، خود را به صورت شش ضلعی جهت می‌دهند. سطوح جمعی آن‌ها مانند یک آینه غول‌پیکر عمل می‌کند که نوری را که روی آن‌ها می‌افتد، منعکس می‌کند. نوری که منعکس می‌شود تا یک فاصله معین در بالا و پایین منبع نور گسترش می‌یابد. هرچه کریستال‌های یخ متراکم‌تر و بزرگ‌تر باشند، این اثر بارزتر می‌شود.

 ایجاد ستون های نوری در آسمان کانادا

منابع نوری می‌تواند چراغ‌های خیابان و سایر منابع نور زمین یا حتی نور خورشید یا مهتاب باشد. زاویه سطوح کریستال یخ چند درجه از جهت افقی منحرف شده که باعث ایجاد ستون نور می‌شود، زیرا بازتاب نور را طولانی‌تر می‌کند. بنابراین، این پدیده‌ها معمولا به صورت ستون‌هایی از نور ظاهر می‌شوند.

 بیشتر بخوانید: جاذبه دیدنی شهر آلبرتا که در سفر به کشور کانادا باید بدانید

آیا پدیده ستون‌های نوری توهم هستند؟

در حالی که ستون‌های نور فقط یک توهم ایجاد شده توسط کریستال‌های یخ هستند که نور را منعکس می‌کنند، تمام کریستال‌های یخ موجود در جو، نور منبع را منعکس می‌کنند. اما فقط آن کریستال‌هایی که در یک صفحه عمودی مشترک قرار دارند، نور را به سمت ناظر هدایت می‌کنند. همچنین، ممکن است تصور شود که این‌ها نورهایی هستند که به فضا سفر می‌کنند. اما آنچه اتفاق می‌افتد، بسیار متناقض است. نورهایی که از چراغ‌های خیابان، خورشید یا ماه به فضا می‌روند، توسط کریستال‌های یخ بازتاب داده می‌شوند.

 اثر شبیه انعکاس یک منبع نور در یک بدنه آبی است. غروب یا طلوع خورشید اغلب باعث ایجاد تابش نور در سراسر بدنه‌های آبی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و غیره می‌شود. به این دلیل است که نور خورشید در نقاط مختلف سطح آب منعکس می‌شود. این انعکاس‌ها می‌توانند در یک نقطه مشترک (ناظر) به هم برسند و مانند یک پرتوی نور بر روی سطح آب ظاهر شوند.

جاذبه ستون های نوری آسمان کانادا

 پدیده ستون‌های نوری در چه مکان‌هایی اتفاق می‌افتد؟

ستون‌های نور معمولا در مناطق قطبی به دلیل دمای بسیار سرد مورد نیاز برای چنین رویدادی رخ می‌دهند و در زمستان و پاییز بیشتر دیده می‌شوند. با این حال، در ایران نیز مشاهده شده است، جایی که کویرها می‌توانند در شب به شدت سرد شوند. در موارد نادر، ستون‌های نوری کوچک ممکن است دیده شوند که از سیارات درخشانی مانند زهره بیرون آمده‌اند!

دلیل ایچاد ستون های نوری در آسمان کانادا

آن‌ها همچنین در سایر مناطق جهان و بسته به منبع نور در رنگ‌های مختلف مشاهده شده‌اند. هنگامی که از چراغ‌های خیابان منعکس می‌شوند، می‌توانند یک رنگ اصلی باشند، اما هنگامی که رنگ‌های روشن‌تر را منعکس می‌کنند، می‌توانند به طرز چشمگیری زنده باشند و زمانی که منابع نور محیط را می‌گیرند، معمولا نرم و ملایم به نظر می‌رسند. در هر صورت، ستون‌های نوری آسمان کانادا برای هر ناظری یک لذت به یاد ماندنی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی پارک ملی بنف | محبوب‌ترین پارک ملی کانادا

ستون‌های نور بیشتر در مناطق شمالی مانند برخی مناطق کشور کانادا و همچنین در بیابان‌ها آن هم در شب و هنگام کاهش دما تا نزدیک به انجماد رخ می‌دهند. بلورهای کوچک در هوا به آرامی به سمت پایین حرکت می‌کنند تا زمانی که زیر یا درست در افق قرار گیرند. هر کریستال شش ضلعی به آینه تبدیل می‌شود که نور خورشید، ماه یا چراغ‌های خیابان را درست در بالا منعکس می‌کنند.

 انعکاس به عنوان یک ستون نور دراز ظاهر می‌شود. هرچه کریستال‌های یخ بزرگ‌تر و ضخیم‌تر باشند، ستون نور بزرگ‌تر و قوی‌تر است. رنگ ستون‌های نور به رنگ منبع نور بستگی دارد. هوا باید آرام باشد زیرا باد، تصویر را مختل می‌کند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات