شبه جزیره کامچاتکا | منطقه‌ای رویایی در روسیه

2 سال پیش 0 دیدگاه

شبه جزیره کامچاتکا، یکی از شبه جزیره‌های جهان است که شکل آن به یک ماهی غول‌پیکر تشبیه شده که قسمت سر آن به سمت جنوب است. این شبه جزیره با تراکم کمتر از یک نفر در کیلومتر مربع، بسیار کم‌جمعیت است. انزوا، زیبایی و فراوانی حیات‌وحش شبه جزیره کامچاتکا در روسیه، آن را به یک گزینه فوق‌العاده برای توسعه گردشگری به ویژه برای کسانی که دوستدار محیط زیست و ماجراجو در سفر به روسیه هستند، تبدیل کرده است.

تاریخچه شبه جزیره کامچاتکای روسیه

شبه جزیره کامچاتکا که بین اقیانوس آرام و دریای اوخوتسک قرار دارد، شبه جزیره‌ای به طول 780 مایل است که در خاور دور روسیه واقع شده است. آتشفشان‌ها و خرس‌های قهوه‌ای و بزرگ این منطقه بسیار معروف هستند. در قرن هفدهم، روس‌ها شروع به کاوش و جستجو در بخش شرقی قلمرو خود کردند. اولین نقشه‌های روسیه که کامچاتکا را به عنوان یک شبه جزیره نشان می‌داد، در دهه 1680 ظاهر و در دهه‌های بعدی پس از سفرهای برینگ به شرق روسیه و آلاسکا، کامل‌‌تر شد.

تاجران خز روسی ابتدا پست‌هایی را در رودخانه کامچاتکا ایجاد کردند، اما همین تاجران، تقریبا قبایل بومی را که با آن‌ها تجارت می‌کردند از طریق تجاوز، جنگ و بیماری به انقراض کشاندند. البته گروه‌های بومی کوچک هنوز در سراسر شبه جزیره پراکنده هستند و برای امرار معاش خود به ماهیگیری، گله‌داری گوزن شمالی و برخی نیز به گردشگری متکی هستند.

 

شبه جزیره کامچاتکای روسیه

جاذبه‌های گردشگری کامچاتکا

شبه جزیره کامچاتکا دارای منطقه وسیعی از بیابان‌های دست نخورده است که گیاهان و جانوران فراوانی دارد. این منطقه دارای بخش گیاهی از جمله مشک، تاندرا، درختچه‌های گلدار، علف‌ها و جنگل‌های حاوی کاج، توسکا، توس و بید است. انواع گونه‌های گیاهی در شبه جزیره کامچاتکا باعث افزایش تنوع جانوری می‌شود. آب و هوا و جغرافیای متنوع، آب فراوان و نزدیکی به شمال غربی اقیانوس آرام نیز به حیات‌وحش فراوان و متنوع آن کمک می‌کند.

شبه جزیره کامچاتکا، محل زندگی یکی از متراکم‌ترین جمعیت‌های خرس قهوه‌ای است، به طوری که زیست‌گاه‌ طبیعی کرونوتسکی به طور متوسط ​​​​شامل چهار خرس قهوه‌ای در هر 100 کیلومتر مربع است. سایر حیوانات بزرگ عبارتند از: گرگ تاندرا، روباه قطبی، سیاه سیبری شرقی، گوزن شمالی، گوسفند برفی ولورین. دانشمندان بر این باورند که این شبه جزیره دارای بالاترین گونه ماهی آزاد است از جمله چم و چینوک.

شبه جزیره کامچاتکا، به راستی دیدنی‌ترین منطقه روسیه است. شبه جزیره‌ای آتش فشانی، وسیع، و مکانی با زیبایی ظاهری خارق‌العاده، رودخانه‌های مواج، چشمه‌های آب گرم و قله‌های پوشیده از برف.

بیشتر بخوانید: معرفی جاذبه‌های شگفت انگیز شهر کازان

حیات‌وحش شبه جزیره‌ کامچاتکای روسیه

شبه جزیره کامچاتکا، یکی از آخرین مکان‌های دست‌نخورده روی زمین محسوب می‌شود. حیات‌وحش این شبه جزیره شامل خرس قهوه‌ای، قوچ برفی، سمور، ولوورین و عقاب طلایی است. کامچاتکا همچنین محل پرورش عقاب‌های دریایی استلار، بزرگ‌ترین عقاب‌های روی زمین است. بزرگ‌ترین و متراکم‌ترین جمعیت خرس‌های قهوه‌ای جهان، کامچاتکا را به خانه آنان تبدیل می‌کند؛ تعداد این خرس‌ها حدود 10000 تخمین زده شده است.

بزرگ‌ترین حیوانات جهان، نهنگ‌های آبی نیز در نزدیکی خط ساحلی فراوان هستند. در اوایل سال 1882، جمعیت سمور دریایی شبه جزیره تحت حفاظت قرار گرفت. در حال حاضر نیز حدود 2000 سمور دریایی در بخش‌هایی از خط ساحلی جنوب کامچاتکا زندگی می‌کنند. تصور می‌شود که این شبه جزیره دارای بیشترین تنوع ماهی در خانواده سالمون باشد. بر این اساس، دریاچه کوریلسکی به عنوان بزرگ‌ترین محل تخم‌ریزی ماهی قزل‌آلا در اوراسیا شناخته می‌شود. همچنین انواع زیادی از ماهی قزل‌آلا در اینجا وجود دارد.

 

آتشفشان‌ها و زلزله‌‌های شبه جزیره کامچاتکای روسیه

 بین شبه جزیره کامچاتکا و دریای برینگ، خندق کوریل-کامچاتکا، با عمق 10500 متر قرار دارد که به موازات سواحل جنوبی زنجیره آلوتی است. زمین‌لرزه‌های بسیار شدیدی در گذشته، در این مکان رخ داده که کامچاتکا را لرزانده است.  مرکز همه زلزله‌ها در گودال کوریل-کامچاتکا بوده است. یک جفت زمین‌لرزه بزرگ در 16 اکتبر 1737 و در 4 نوامبر 1952 به ترتیب با بزرگی ≈9.3 و 8.2 در این سواحل رخ داد.

جغرافیای شبه جزیره کامچاتکا

شبه جزیره کامچاتکا یکی از بزرگ‌ترین شبه جزیره‌های جهان است که حدود 270000 کیلومتر مربع وسعت دارد. طول آن از شمال به جنوب حدود 1250 کیلومتر و عرض آن در عریض‌ترین نقطه 480 کیلومتر است. این شبه جزیره دارای یک زمین ناهموار است که با کوه‌های آتشفشانی از جمله 29 آتشفشان فعال می‌شود. رشته‌کوه‌های شرقی (Vostochny) و مرکزی (Sredinny) در امتداد شبه‌جزیره قرار دارند.

 منطقه شرقی مرتفع‌ترین نقطه در شبه جزیره کامچاتکا و سیبری است که 4750 متر از سطح دریا بالا می‌رود که بزرگ‌ترین آتشفشان فعال نیمکره شمالی است. این آتشفشان توسط ذخیره شده‌گاه طبیعی کرونوتسکی احاطه شده و میزبان حدود 800 گونه خرس قهوه‌ای و بیش از 700 گونه گیاهی است. تفاوت‌های زیادی در آب و هوا در طول شبه جزیره کامچاتکا ظاهر می‌شود. در حالی که بخش شمالی به وضوح در ناحیه زیر قطبی قرار دارد، منطقه مرکزی دارای چهار فصل مجزا است و سواحل دریا نیز به همین ترتیب معتدل هستند.

طولانی‌ترین نهر رودخانه کامچاتکا است که نزدیک به 700 کیلومتر از جنوب به شمال می‌گذرد و چیزی را ایجاد می‌کند که دره مرکزی شبه جزیره نامیده می‌شود که توسط رشته‌های آتشفشانی بزرگ احاطه شده است. گفته می‌شود که در اینجا بالاترین تراکم آتشفشان‌ها و پدیده‌های آتشفشانی مرتبط با آن وجود دارد. بلندترین آن‌ها Klyuchevskaya Sopka و چشمگیرترین آن‌ها Kronotsky است که مخروط کامل آن توسط زیباترین آتشفشان جهان در نظر گرفته می‌شود. در مرکز شبه جزیره کامچاتکا، دره آبفشان با فواره‌های بخار، دریاچه‌های حرارتی و گلدان‌های گلی جوشان قرار دارد که بسیار مشهور است.

اکثر ساکنان در پایتخت منطقه، پتروپاولوفسک-کامچاتسکی (به نام مقدسین پیتر و پل) زندگی می‌کنند، یک شهر ساحلی با حدود 220000 نفر که در سمت جنوب شرقی شبه جزیره توسط کاشف ویتوس برینگ تأسیس شده است که هنوز هم می‌توان شیوه سنتی زندگی را در آنجا مشاهده کرد. در بسیاری از روستاهای پراکنده صنعت ماهیگیری و معدن به چشم می‌خورد.

شبه جزیره کامچاتکا روسیه

آب و هوای شبه کامچاتکا

 هوای شبه جزیره کامچاتکا متغیر است. زمستان‌های آن طولانی، سرد و برفی و تابستان‌های مرطوب و خنک دارد. بیشتر کامچاتکا شامل خزه‌ها و گلسنگ‌های تندراست و بیشه‌هایی از توسکا دارد.

 

چگونه به شبه جزیره کامچاتکا برویم؟

شبه جزیره کامچاتکا فقط از طریق هوا یا دریا قابل دسترسی است. هیچ جاده، خطوط راه آهن یا ارتباط زمینی با اوراسیا وجود ندارد. فرودگاه اصلی کامچاتکا در 20 کیلومتری بزرگ‌ترین شهر آن، پتروپاولوفسک-کامچاتسکی قرار دارد. برای سفر به شبه کامچاتکا نیاز به ویزای روسیه دارید. شما باید حداقل چهار ماه قبل از حرکت ویزای خود را تهیه کنید.

رودخانه کامچاتکا

رودخانه کامچاتکا طولانی‌ترین جریان شبه جزیره کامچاتکا است که حدود 758 کیلومتر در دره مرکزی، از آواچا تا اقیانوس آرام جریان دارد. رودخانه بیسترایا از جنوب آواچا به سمت جنوب غربی به دریای اوخوتسک می‌ریزد. از دیگر رودخانه‌های شبه جزیره، می‌توان به تگیل و گولیگینا اشاره کرد.

آب و هوای کامچاتکا در طول آن متفاوت است. منطقه شمالی در ناحیه زیر قطبی قرار دارد، در حالی که مناطق مرکزی و ساحلی دارای چهار فصل مجزا هستند. این شبه‌جزیره حدود 2700 میلی متر بارندگی دارد که بیشتر از سایر بخش‌های شرق روسیه است. دما از -8 درجه سانتیگراد در زمستان تا 16 درجه سانتیگراد در تابستان متغیر است.

پیاده‌روی در شبه جزیره کامچاتکا

طبیعت شگفت‌انگیز کامچاتکا به لطف چشم‌اندازهای زیبای آلپ، گذرگاه‌های زیبا، دریاچه‌های کوهستانی، قله‌های عظیم و مناطق آتشفشانی هیجان‌انگیز، انواع مسیرهای پیاده‌روی جالب را در زمین‌های متنوع ارائه می‌دهد. سطوح پیاده‌روی را می‌توان به راحتی در نظر گرفت. طیف وسیعی از مسیرهای آسان تا متوسط ​​و طولانی‌تر و از نظر فنی، دشوارتر در دسترس همگان است.

 

اسکی کوهستان

هم مردم محلی و هم گردشگران دوست دارند در ماه‌های زمستان (نوامبر تا مه) از زیبایی‌های طبیعت برفی استفاده کنند و برای شرکت در برخی ورزش‌های شدید به سمت تپه‌ها بروند. محبوب‌ترین مکان نزدیک به شهر در کراسنایا سوپکا است. جایی که اسکی در سراشیبی ارجح است و مجموعه‌ای از تجهیزات برای کرایه در دسترس همه قرار دارد.

 

 تپه نیکلسکایا

تپه نیکلسکایا که کمی دورتر از مرکز شهر پتروپاولوفسک-کامچاتسکی قرار دارد، مکانی محبوب برای بازدیدکنندگانی است که برای اولین بار می‌خواهند چشم‌انداز جدیدی از شهر و خلیج آواچای اطراف آن را ببینند. در بالا نیز یک بنای تاریخی چشمگیر وجود دارد که به احترام دفاع از شهر در طول جنگ کریمه در سال 1854 ساخته شده است.

                    جغرافیای شبه جزیره کامچاتکا

چشمههای آب گرم شبه جزیره کامچاتکا

به دلیل چشم انداز آتشفشانی، چشمه‌های آب گرم در سراسر کامچاتکا فراوان است. یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در بین مردم محلی و بازدیدکنندگان، غوطه‌ور شدن در این آب‌های گرم است. این آب از مواد معدنی درمانی است. پس از گرم شدن در حمام آب، مرسوم است که در دریاچه سرد شیرجه بزنید که بسیار باطراوت است. گفته می‌شود شنا در آب این چشمه، برای احیای عمومی بدن عالی است.

خلیج آواچا در شبه جزیره کامچاتکا

خلیج آواچا که در ساحل جنوب شرقی شبه جزیره واقع شده است، بندر اصلی کامچاتکا و همچنین نقطه عطفی از زیبایی‌های طبیعی کلاسیک به شمار می‌رود. وقت بگذارید و از یک قایق موتوری استفاده کنید تا لذت‌بخش‌ترین مناظر را شاهد باشید. سفرهای دریایی، مناظر دیدنی مانند زیستگاه منحصربه‌فرد شیر دریایی ستاره‌ای، مجسمه‌های صخره‌های، صخره‌های چشمگیر، پرندگان تودرتو و آتشفشان‌های اطراف را در پس‌زمینه برای شما به ارمغان می‌آورد. نهنگ‌های قاتل و فک‌های خز دار نیز در این خلیج مشاهده می‌شوند.

 

سفر یک روزه هلیکوپتر

مناظر آتشفشانی بکر شبه جزیره کامچاتکا در روسیه، وحشی و زیباست. آتشفشان‌های فعال، آب‌فشان‌ها، چشمه‌های آب گرم روی زمین پراکنده‌اند، در حالی که رودخانه‌ها، دریاچه‌های یخچالی و باتلاق‌های بزرگ دشت‌های کم ارتفاع و مناطق ساحلی را پر کرده‌اند. زمین ناهموار و وسیع به بهترین وجه از بالا با هلیکوپتر دیده می‌شود و سفرهای یک روزه به دورافتاده‌ترین و زیباترین مناطق کامچاتکا را آسان و قابل دسترس می‌کند.

 

شبه جزیره کامچاتکا در کشور روسیه

دره آبفشان‌ها

مانند بسیاری از تورهای دیگر، تور با هلیکوپتر نیز برگزار می‌شود. گردشگران از چشمه‌های آب گرم، دهانه آتشفشان اوزون و دره زیبا بازدید می‌کنند. دره آبفشان نیز به آبفشان‌های فوران‌کننده معروف است که یک پدیده طبیعی منحصربه‌فرد در جهان است. توصیه می‌شود در سفر، مایو همراه داشته باشید زیرا می‌توانید در آب‌های شفابخش چشمه‌های آب گرم شنا کنید.

 

قلعه تاریخی شبه جزیره کامچاتکا

اغلب تورها در شبه جزیره کامچاتکا توصیه می‌کنند که تور خود را در منطقه کامچاتکا با این بنای تاریخی که در نزدیکی فرودگاه قرار دارد، آغاز کنید. این بنای تاریخی از سنگ طبیعی ساخته شده و دارای سه پلاک با کتیبه "اینجا روسیه آغاز می‌شود" است. در بنای یادبود، حیواناتی را خواهید دید مثل یک توله خرس و مادرش که در اندازه واقعی ساخته شده‌اند. توله خرس، دهانی پر از ماهی قرمز دارد که به آن "طلای کامچاتکا" می‌گویند. قلعه استل نه تنها یک کارت ویزیت کامچاتکا، بلکه نمادی از کل روسیه است.

 بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از کاخ کرملین مسکو

 

کرونوتسکی کامچاتکا

بهترین گزینه برای جایی که با تمام خانواده در کامچاتکا مراجعه کنید، این مکان است که محل زندگی تعداد زیادی از حیوانات از جمله خرس‌های قهوه‌ای است. همسایگان آن‌ها شامل گوزن‌های وحشی، بیور و روباه، مارتین و سمور هستند. به لطف محیط زیست تمیز و راحت، حتی حیواناتی که آب و هوای ساحلی را دوست ندارند نیز در اینجا زندگی می‌کنند مانند پلنگ برفی، گوش، گوزن و سنجاب. در اینجا پرندگانی از جمله جغد شاهین و موم نیز وجود دارند.

 

شبه جزیره‌ی کامچاتکا در روسیه

کلیسای جامع تثلیث

ساخت این کلیسا که طی سالیان متمادی امتداد داشت، در سال 2001 آغاز شد. این کلیسای جامع در سال 2010 توسط پاتریارک کریل افتتاح شد و کار ساخت آن به پایان رسید.

 

روستای پاراتونکا در شبه جزیره کامچاتکای روسیه

در فهرست دیدنی‌های اصلی شبه جزیره کامچاتکا، این روستای تفریحی نیز قابل ذکر است. به عنوان مثال، به خاطر چشمه‌های آب گرم معدنی، پاراتونکا ارزش دیدن دارد. هتل‌های مختلف و یک آسایشگاه بزرگ به همین نام در روستا وجود دارد.

دریاچههای اسیدی

 دو دریاچه اسیدی زیبا در شبه جزیره کامچاتکا وجود دارد. با این حال، یکی از آن‌ها رنگ خود را از دست داده است. آب‌های دریاچه دیگر هنوز رنگ آبی سمی است و به ساحل سیاه و سفید می‌ریزند. علیرغم که هر دو دریاچه اسیدی در قله‌های کوه پوشیده از برف قرار دارند، حتی در زمستان نیز یخ نمی‌زنند.

 

دره مرگ

آخرین مکان پرجاذبه در شبه جزیره کامچاتکا، مکانی مرموز است که در آن نه تنها پرندگان و حیوانات، بلکه مردم نیز می‌میرند. این معمای وحشتناک با وجود تلاش‌های متعدد هنوز کشف نشده است. این ذخیره‌گاه که در اواسط قرن بیستم توسعه یافت، دارای چندین آبفشان است. مسیرهای پیاده‌روی در امتداد آن وجود دارد. در سال 1975، زیست‌شناسان با انجام مطالعه در این منطقه، بیش از دویست جسد جانور از جمله بقایای عقاب، روباه، خرس، جوندگان کوچک را پیدا کردند. این لیست همچنان در حال افزایش است.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات