غار ملیسانی در یونان | از زیباترین غارهای دنیا

3 سال پیش 0 دیدگاه

غار ملیسانی یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی کفالونیا در خارج از سامی است که در کشور یونان قرار دارد. یونان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا محسوب می‌شود و به‌­دلیل فرهنگ و تاریخ غنی و همچنین وجود 18 مکان مهم، از جمله ارزشمندترین میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود. دریاچۀ دیدنی ملیسانی در این غار قرار دارد که یکی از چشم‌­نواز‌ترین پدیده‌های طبیعی زمین‌­شناسی در این منطقه است. آثار هنری و تاریخی مهمی در این غار کشف شده است که همگی متعلق به قرن چهارم و سوم قبل از میلاد بوده است. این غار زیبا هر ساله گردشگران زیادی را به‌خود جذب می‌کند، و مسافران زیادی هرساله برای بازدید از این غار خواهان سفر به یونان هستند.

بازدیدکنندگان به‌­وسیله قایق‌های پارویی از داخل یک تونل وارد این غار می‌شوند و از کنار تصاویر عجیبی که روی دیوارها حک شده است، عبور می‌کنند. برای شناخت این غار اسرارآمیز و زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی غار ملیسانی

غار ملیسانی در کشور یونان توسط غار­شناس معروفی به نام یانیس و همسرش آنا در سال 1951 کشف شد. این زوج به­‌وسیله طنابی از دهانه غار در بالای دریاچه وارد غار شده و به‌­وسیله چراغ نفتی که آن را در جزیره کوچکی پیدا کرده بودند، متوجه شدند که غار به دو قسمت تقسیم شده است. در سال 1962 باستان­‌شناسی به نام ماریناتوس، چندین اثر هنری و تاریخی مهم متعلق به قرن‌های سوم و چهارم پیش از میلاد را در این غار پیدا کرد که نشان می‌دهد این غار در آن زمان مکانی برای عبادت پان و نیمف ملیسانی و محل پرستش خدای پان و پوره‌ها بوده است.

گردش در غار ملیسانی در کشور یونان

در افسانه‌ها آمده است که ملیسانی در این دریاچه خودکشی کرده است؛ زیرا پان به عشق او پاسخ نمی‌داد. در میان این یافته‌ها مجسمه‌ای از خدای پان و همچنین یک صفحه سفالی که روی آن پوره‌های رقصنده را نشان می‌دهد، وجود دارد. ملیسانی بخشی از یک پدیدۀ زمین­‌شناسی است. در شمال آرگوستولی فروچاله‌هایی وجود دارد که آب دریا به داخل آن‌­ها می‌ریزد و سپس در زمین محو می‌شود. در سال 1835 و در زمان سلطۀ انگلیس، آسیاب‌های آبی از این جریان طبیعی آب ساخته شد. اینکه آب دریا به کجا می‌ریزد، برای مردم همیشه جای سؤال بود تا اینکه در سال 1963 زمین­‌شناسی با ریختن رنگ در آب متوجه شد که آب دریا در زمین ناپدید می‌شود و از زیر زمین می‌گذرد و پس از 14 روز دوباره ظاهر می‌شود. در طرف دیگر جزیره، آب از غار ملیسانی در ارتفاع یک متری از سطح دریا عبور می‌کند و از آن‌جا به دریا باز می‌گردد. چند هزار سال پیش، بخشی از غار در اثر زلزله فرو ریخت و از بین رفت که در سال 1963 برای بازدیدکنندگان یک تونل کوتاه برای دسترسی به دریاچه تعبیه شد.

آشنایی با غار ملیسانی یونان

نوری که در طول روز از دهانۀ غار به دریاچه می‌تابد، رنگ آبی و شفاف آب را بیشتر نمایان می‌کند. آب این دریاچه به قدری شفاف است که می‌توان به‌­راحتی تا عمق 30 متری آن را دید. غار ملیسانی یکی از جاذبه‌های زیبا در یونان است که با دیدن آن شگفت‌­زده خواهید شد. بهترین زمان برای بازدید از غار حوالی ظهر است؛ هنگامی‌که خورشید بر فراز دریاچه قرار می‌گیرد و آب شفاف و کریستالی دریاچه به رنگ فیروزه‌ای تغییر پیدا می‌کند. هنگام بازدید از غار، با قایق به سمت انتهای تونل می‌روید و از جزیره‌ای عبور می‌کنید که حفاری‌های زیادی در آن انجام شده و دیوارها، استالاکتیت‌ها و سنگ‌های جریانی با شکل‌های عجیب‌­و­غریب به‌شکل دلفین وجود دارد که در اساطیر باستان نقش مهمی داشته‌اند. دلفین­‌ها همراهان و پیام‌­آوران پوره‌ها بوده‌اند. این غار 36 متر ارتفاع، 40 متر عرض و 3.5 متر طول دارد و آب آن مخلوطی از آب شیرین و 60 درصد آب دریاست. غار 500 متر از دریا فاصله دارد که آب آن یک متر از سطح دریا بالاتر است.

شگفتی‌های غار ملیسانی در یونان

بیشتر بخوانید: کوه المپوس (کوه المپ) | جاذبه‌ای افسانه‌ای و ناشناخته در یونان

قسمت‌های مختلف غار ملیسانی در یونان

بالکنی که در بالای غار تعبیه شده است، این فرصت را به بیننده می‌دهد تا از بالای غار دید بهتری به فضای شگفت­‌انگیز آن داشته باشد. غار ملیسانی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش که کاملاً روشن است و بخش دیگر که با جلبک و خزه و استالاکتیت‌ها پوشیده شده و تاریک است. وقتی با یک قایق به نزدیکی دریاچه می‌رسید، می‌توانید از دیدن مجسمه‌هایی که به‌رنگ آبی و سبز کریستالی است و به‌شکلی طبیعی به وجود آمده‌­اند، لذت ببرید. رسیدن به دریاچه تنها به‌­وسیلۀ قایق‌ امکان‌­پذیر بوده و بازدیدکنندگان با پرداخت 7 یورو می‌توانند به داخل دنیای اسرارآمیز و سبز دریاچه بروند.

غار ملیسانی یونان

قایق از جزیره در دیوار مقابل عبور می‌کند؛ جایی که یک کانال کوچک وجود دارد و به علت باریک‌­بودن، برای پارو­زدن یک طناب را به دیوار وصل می‌کنند تا به­‌وسیلۀ آن قایق را بکشند. در اتاق دوم غار، استالاکتیت‌های متعددی وجود دارد که با عبور قایق از کنار آن­ها و به‌­وسیلۀ چراغ­‌هایی که مکان را روشن می‌کنند، می‌توانید به‌­راحتی این مجسمه‌ها را تماشا کنید. کف دریاچه پوشیده از سنگ است و گیاهان مختلفی در دهانۀ غار رشد می‌کند. رنگ سنگ‌های نزدیک دهانه، قهوه‌ای عسلی است. باید بدانید که شنا­کردن در تالاب ممنوع بوده و ممکن است نا‌امیدکننده به‌نظر برسد، اما زیبایی بی‌بدیل این غار برای لذت­‌بردن از یک گردش هیجان‌انگیز کافی خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از غار در روزهای آفتابی است و بازدید در اوایل صبح و عصرها مزایا و زیبایی‌های خاص خود را دارد. این غار که در نزدیکی سامی قرار دارد، با جنگل انبوهی از درختان و کوه‌ها احاطه شده است. خلیج سامی دارای ستون‌­های زیادی با شفت‌های چشم‌گیر است. آب شوری که از میان سنوت‌ها جریان می‌یابد، در امتداد ساحل دریا خارج می‌شود و چشمه‌های شور ساحلی و زیردریایی را تشکیل می‌دهد و آب زیرزمینی غار ملیسانی در ساحل «فریدی» سرازیر می‌­شود.

غار ملیسانی در یونان

بیشتر بخوانید: 10 مورد از بهترین هتل‌های سانتورینی یونان را بشناسید

چرا باید از غار ملیسانی در کشور یونان بازدید کنیم؟

غار ملیسانی در کشور یونان جاذبه‌ای اعجاب‌انگیز است که هرگز نمی‌توانید آن را فراموش کنید. در این منطقه، همچنین جزیره‌ای وجود دارد که ماریناتوس باستان‌شناس، پناهگاه پان را در آن کشف کرد. این یافته‌ها امروزه در موزۀ باستان­‌شناسی آرگوستولی نگهداری می‌شود. در طول تابستان، از ابتدای اردیبهشت تا پایان آبان می‌توانید از این غار زیبا دیدن کنید. در طول زمستان غار فقط در روزهای پنجشنبه و آخر هفته بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر باز می‌شود. جاده‌­ای در ساحل شمال شرقی کفالونیا وجود دارد که دسترسی به غار را آسان ساخته است. یکی‌دیگر از نکات جالب توجه در مورد این غار، یک بازی ویدیویی است که داستان آن در سال‌های قبل از میلاد اتفاق می‌افتد و 422 اسطورۀ تاریخ جنگ‌های پلوپونز و آتن و اسپارت در این بازی روایت می‌شود. در طول بازی یک نیزه در غار ملیسانی قرار دارد و بازیکن باید آن را به‌­وسیلۀ ردپای خدایان در غار پیدا کند.

بازدید از غار ملیسانی کشور یونان

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های یونان

سخن آخر

یونان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است و با بیش از 60 جزیره مسکونی و مکان‌های تاریخی که قدمتی چهارهزار ساله دارد، می­‌تواند کشوری شگفت‌­انگیز برای سفر باشد. سواحل زیبا و رشته‌­کوه‌های سر­به‌­فلک­‌کشیده، جاذبه‌های گردشگری بی‌­نظیری برای مسافران خود به‌وجود آورده است. غار ملیسانی در این کشور جزو پدیده‌های طبیعی زمین­‌شناسی محسوب می‌شود و علاقمندان برای داشتن تجربه‌ای شگفت‌­انگیز می‌توانند به این غار سفر کنند و برای آن­‌ها که به هنر نقاشی علاقه دارند، این غار می‌تواند منبع الهام زیبا و حیرت­‌آوری باشد. ‌

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات