آشنایی با شگفتی‌های صخره‌های مرجانی استرالیا

2 سال پیش 0 دیدگاه

صخره‌های مرجانی استرالیا یک مجموعه عظیم از دیواره‌های تشکیل شده از مرجان‌هاست که در سواحل شرقی استرالیا و در اقیانوس آرام واقع شده است. این پدیده را می‌توان بزرگ‌ترین صخره مرجانی در دنیا نامید.  صخره‌های مرجانی در استرالیا در امتداد دریای کورال تا مسافت 2600  کیلومتری کشیده و با در نظر گرفتن جزیره‌هایش، مساحت بسیار زیادی را اشغال کرده ‌است.

در این مطلب قرار است شما را با یکی از عجایب دنیا آشنا کنیم. جهت به دست آوردن اطلاعات جالب و مشاهده عکس صخره‌های مرجانی در سفر به استرالیا با ما همراه شوید.

 

دانستنی‌های جالب درباره صخره‌های مرجانی استرالیا

صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا فقط یک دیواره مرجانی عظیم نیست، بلکه از بیش از 2000 صخره تشکیل شده است. این دیواره مرجانی که از فضا نیز قابل مشاهده است، حدود 900 جزیره کوچک و بزرگ نیز دارد. با وجود این که تنها 6 درصد این صخره‌ها متشکل از مرجان است، اما آن‌ها را می‌توان از اجزاء اصلی و مهم این دیواره به حساب آورد.

دلیل آن‌ هم این است که وجود مرجان‌ها در صخره‌های مرجانی استرالیا پناهگاه بسیار مناسبی برای آبزیان کوچک است. با درنظر گرفتن این موضوع باید گفت که این مکان، محل مناسبی نیز برای تغذیه حیوانات بزرگ و شکارچی است. چرا که می‌توانند به شکار حیوانات کوچک در آن ناحیه بپردازند. این دیواره مرجانی در امتداد سواحل کویینزلند و تا چند هزار کیلومتر کشیده شده‌ا‌ند، به طوری که با حضور در سواحل کویینزلند می‌توانید آن‌ را مشاهده کنید.

جاذبه صخره‌های مرجانی استرالیا

برای این که بتوانید عظمت این پدیده را در ذهن‌تان تصور کنید، مساحت 3 کشور اروپایی را در نظر بگیرید. گستردگی این صخره مرجانی تقریبا به همین اندازه است. دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا، عمر چندان زیادی نداشته و یک صخره جوان محسوب می‌شود. طبق نظر کارشناسان حدود 8000 سال از زمان تشکیل آن می‌گذرد. یعنی این دیواره بعد از وقوع آخرین عصر یخبندان تشکیل شده است.

 بیشتر بخوانید: آشنایی با شگفت‌انگیزترین پارک‌های ملی استرالیا

مرجان چیست و چگونه باعث ایجاد صخره مرجانی می‌شود؟

برای این که بتوانید درک کنید صخره‌های مرجانی استرالیا چگونه به وجود آمده‌اند، در ابتدا می‌بایست به مرجان‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. در باور مردم این ذهنیت جا افتاده است که مرجان، نوعی گیاه کاشتنی بوده و در کف دریا ریشه دارد. در حالی که این باور اصلا درست نیست. مرجان‌ها موجوداتی وابسته به جلبک‌ها هستند که در دریا بدون حرکت و ساکن می‌مانند. در حقیقت، دو نوع مرجان وجود دارد. یکی از آن‌ها مرجان‌های سخت هستند. این نوع مرجان همان‌طور که از نامش پیداست، پایداری بیشتری نسبت به نوع دیگر دارد.

نوع دوم آن‌ها مرجان‌های نرم نامیده می‌شوند. این نوع مرجان توسط جریان‌های اقیانوسی خم شده و از انعطاف زیادی برخوردار هستند. مرجان‌های نرم همچنین می‌توانند از خود نور تولید کنند. وجود این موجودات برای زیست دریایی لازم و ضروری است اما این موجودات نیز همانند سایر موجودات دشمنانی دارند که زندگی آن‌ها را تهدید می‌کنند. تهدیداتی همچون کشته شدن توسط ستاره‌های دریایی بزرگ و همین‌طور یک عامل محیطی به نام سفید شدن که سبب از بین رفتن مرجان‌ها و در نتیجه تخریب صخره‌های مرجانی استرالیا خواهند شد. 

 

صخره‌های مرجانی در استرالیا

سفید شدن مرجان‌ها و خطر نابودی آن‌ها

هنگامی که دمای آب به مدت طولانی با تغییر مواجه می‌شود، این اتفاق در مرجان‌ها ایجاد استرس می‌کند. به همین خاطر مرجان‌ها در  واکنش به این استرس و فشار، سمی را منتشر می‌کنند که جلبک‌های موجود بر روی مرجان را جدا خواهد کرد. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، مرجان‌ها برای ادامه حیات به جلبک‌ها وابسته هستند.

در حقیقت این رنگ‌های متنوع مرجان‌ها به خاطر وجود جلبک‌هاست. در نبود جلبک‌ها مرجان سفید شده و امکان تغذیه مناسب را ندارد. البته اگر دمای آب به حالت قبل برگردد، مرجان‌ها امکان بازگشت دارند. اما در صورتی که زمان تغییر دما به دوسال برسد، می‌تواند به مرگ مرجان‌ها به خاطر گرسنگی منجر شود.

 

جاذبه صخره‌های مرجانی

آیا حضور گردشگران برای دیواره مرجانی مضر است؟

می‌توان گفت که مضرترین و خطرناک‌ترین اتفاق برای صخره‌های مرجانی استرالیا، حضور مداوم انسان در این ناحیه است. اما با این وجود تا به حال به این موضوع آن‌طور که باید، توجه نشده ‌است. غواص‌ها هنگام شنا در بالای این دیواره مرجانی می‌توانند سبب جدا شدن بخش‌هایی ازمرجان‌ها از دیواره شوند. این عمل در درازمدت باعث نابود دیواره خواهد شد اما خبر خوش این است که این موضوع در مورد صخره‌های مرجانی در استرالیا صدق نمی‌کند؛ چرا که به دلیل شکل خاص این صخره‌های عظیم، گردشگران و توریست‌های تور استرالیا به قسمتی از آن می‌روند که تنها درصد بسیار کمی از مرجان‌ها در آن وجود دارند.

صخره‌های مرجانی استرالیا کجاست

یعنی بخش جنوبی که از نظر سفید شدن مرجان‌ها جای هیچ نگرانی نیست. با این حال شهروندان و مردمی که در مجاورت صخره‌های مرجانی استرالیا زندگی می‌کنند، جنبش‌های بزرگی را جهت اتحاد دنیا برای محافظت از این صخره‌ها به راه انداخته‌اند. تعدادی از کارشناسان باور دارند که وجود گردشگران برای صخره‌های مرجانی یک نیاز اساسی است. آن‌ها می‌گویند بدون وجود پول‌هایی که گردشگران به این ناحیه می‌آورند، نمی‌توان هزینه‌های مربوط به پژوهش‌ها و تحقیقات بر روی این پدیده را تامین کرد.

بیشتر بخوانید: ایالت تاسمانی | بزرگ‌ترین و بکرترین جزیره در کشور استرالیا

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که گردشگران، عامل خطرآفرین برای دیواره مرجانی نیستند؛ بلکه این سفید شدن است که در درازمدت سبب تخریب این دیواره می‌شود. با این حال در بعضی از نقاط جهان مثل جزیره تا جایی که بخشی از کشور تایلند است، به توریست‌ها اجازه نزدیک شدن و بازدید از صخره مرجانی را نمی‌دهند. زیرا این کار در آن ناحیه سبب سفید شدن مرجان‌ها خواهد شد. 

با همه این تفاسیر، این‌طور به نظر می‌رسد که حقیقتا بدون جمع‌‌آوری درآمد حاصله از حضور گردشگران،  امکان ادامه تحقیقات روی صخره‌های مرجانی استرالیا میسر نمی‌شود.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات