بازدید از کلیسای سنت مارک در ونیز و حقایق جالب آن

2 سال پیش 0 دیدگاه

کلیسای سنت مارک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ونیز و قدیمی‌ترین ساختمان‌های زاگرب است که در میدان سنت مارک قرار دارد و با سقف رنگارنگش به راحتی قابل تشخیص است. این کلیسا به عنوان یک میراث فرهنگی توسط جمهوری کرواسی محافظت می‌شود. گرادک در سال 1242 به عنوان یک شهر سلطنتی آزاد توسط پادشاه بلا چهارم اعلام شد، کلیسای سنت مارگارت در ایلیکا نگهداری می‌شود و به عنوان کلیسای محله در سال 1261 و محله سنت مارک تأسیس شد.

ساختار اصلی شهر بالا در طول قرن سیزدهم ساخته شد، اما به دلیل آتش‌سوزی‌ها و زلزله‌های متعدد، کل شهر چندین بار از ابتدا ساخته شد، بنابراین نمی‌توان گفت که در ابتدا چگونه به نظر می‌رسید. کلیسای سنت مارک احتمالا در اواسط قرن سیزدهم ساخته شده است، همان‌طور که تعطیلات سنت مارک در سال 1256 ذکر شده است و طبق سنت قرون وسطی، لازم بود نزدیکی کلیسا قرار گرفته شود. پادشاه کروات‌ مجارستان بلا چهارم اجازه داد تا نمایشگاه‌هایی در میدان و جلوی کلیسا برگزار شود. در مقابل کلیسا ستونی از شرم وجود داشت، جایی که مردم را به دستور دادگاه می‌بستند و مجازات می‌کردند. در همان نقطه، Ambroz Matija Gubec، رهبر شورش دهقانان با یک تاج آهنی سوزان "تاج‌گذاری" کرد.

این احتمال وجود دارد که کلیسایی حتی قدیمی‌تر در همان نقطه وجود داشته باشد، زیرا قبرستانی متعلق به قرن 11 و 16 هم در آن حوالی پیدا شده است. در طول قرن 14 و 15، کلیسای موجود به سبک گوتیک بازسازی و در قرن سیزدهم یک اپسی مرکزی ساخته شد، سپس قسمت شمالی و جنوبی آن و در سال 1492 یک گنبد هم به آن اضافه گردید. درب قربانگاه مربوط به قرن پانزدهم در موزه شهر زاگرب نگهداری می‌شود.

بازدید از‌ کلیسای سنت مارک در ونیز

کلیسای سنت مارک یکی از پربازدیدترین مناظر در ونیز است که در سفر به ایتالیا هر مسافری باید از آن دیدن کند. اما این کلیسا با تاریخی که به قرن نهم بعد از میلاد بازمی‌گردد، داستان‌ها و افسانه‌های جالب زیادی پشت سر خود دارد.

کلیسای جامع سینت مارکو

باسیلیکا با داستانی عجیب از یک آدم‌ربایی شروع شد

اولین کلیسای جامع سنیت مارکو در قرن نهم در این مکان ساخته شد تا آثار بسیار مقدسی را در خود جای دهد آثاری که به سرقت رفته بودند در سال 828، بازرگانان ونیز جسد سنت مارک انجیل، یکی از چهار حواری را از اسکندریه مصر ربودند. طبق افسانه‌ها، آن‌ها با پنهان کردن این چهار فرد در زیر لایه‌های گوشت خوک در بشکه‌ها، آن‌ها را از مقابل نگهبانان (مسلمان) رد کردند!

کلیسای جامع سنت مارک

هنگامی که بشکه‌ها در دریا بود، طوفان تقریبا قبرها و محموله گرانبهای آن‌ها را غرق کرد. گفته می‌شود که خود سنت مارک به ناخدا گفت بادبان‌ها را پایین بیاورد. کشتی، نجات یافت و بازرگانان گفتند که امنیت خود را مدیون این معجزه هستند.

بیشتر بخوانید: جاذبه تورین ایتالیا | معرفی 14 جاذبه گردشگری شهر تورین

بیش از  85000  فوت‌مربع (یا 8000 مترمربع) موزاییک در کلیسای سنت مارک وجود دارد. موزاییک‌ها در طول 8 قرن، بیشتر از طلا ساخته شده‌اند و نتیجه آن شگفت‌انگیز است. در ساعات مختلف روز وارد باسیلیکا شوید تا ببینید نور چگونه رنگ‌ها و صحنه‌ها را متفاوت جلوه می‌دهد.

بازدید از کلیسای سنت مارک در ونیز

تنها نمونه دیگری از اندازه و مقدار چیزهای شگفت‌انگیز در کلیسای سنت مارک، تعداد ستون‌هاست. بیش از 500 ستون و سرستون در باسیلیکا وجود دارد که بیشتر آن‌ها بیزانسی هستند و قدمت‌شان به قرن‌های 6 و 11 بازمی‌گردد.

مرمت کلیسای جامع سنت مارک که به آن نمای نئوگوتیک امروزی می‌دهد، در سال 1876 آغاز شد و کامل‌ترین بازسازی تاریخی بود که در آن زمان در کرواسی و توسط فردریش اشمیت انجام شده و توسط هرمان بوله ادامه یافته است. ظاهر نئوگوتیک عمدتا محصول ایده اشمیت است، درحالی‌که فضای داخلی احتمالا به طور کامل توسط Bollé انجام شده است.

کلیسای سنت مارک در ونیز

پروژه مربوط به سال 1875 و شامل طرح‌هایی برای سقف رنگارنگ کلیساست که به انگیزه‌ پادشاهی کرواسی، اسلاونیا و دالماسی و نشان شهر زاگرب در سال 1878 کاشی‌کاری شده بود.

بیشتر بخوانید: 10 مورد از حیرت‌انگیزترین موزه‌های تورین

ممکن است متوجه شوید که پس‌زمینه شهر زاگرب قرمز است، درحالی‌که پس‌زمینه رسمی آن آبی است. پس زمینه آبی در قرن 19 به رسمیت شناخته شد و قرمز اغلب در قرن 18 مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بازدید از کلیسای جامع سینت مارکو

در ونیز ساختن سازه‌های عظیم غیرممکن است، زیرا زمین ضعیف است. بنابراین باید با دقت به ساختمان‌های کوچک، سبک و انعطاف‌پذیر بچسبید. اما ونیزی‌ها مجبور بودند راهی برای شگفت‌زده کردن مهمانان خود بیابند: بنابراین آن‌ها ترفندهای بسیار هوشمندانه‌ای را بهینه کردند تا چشم را فریب دهند و به همه این تصور را بدهند که ساختمان‌ها بزرگ و با ابهت هستند.

در کلیسای سنت مارک یک مثال عالی برای این وجود دارد: پنج گنبد بزرگ که به ساختمان، شکلی متمایز می‌دهد، فقط یک روبنا هستند که از پوشش چوبی با لایه نازکی از سرب ساخته شده است. آن‌ها در واقع کاملا خالی هستند. گنبدهای آجری ساخته شده با موزاییک‌هایی که در داخل کلیسا می‌بینید، بسیار پایین‌تر هستند.

کلیسای جامع سنت مارک | تور ایتالیا

می‌توان گفت که تنها نقش گنبدهای خالی بزرگ، این است که ساختمان را بسیار بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهند؛ به این ترتیب کشتی‌هایی که به شهر نزدیک می‌شوند، می‌توانند شکل آن را از دور تشخیص دهند و حتی از بالا آمدن شهر افسانه‌ای شگفت‌زده‌تر شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 جاذبه دیدنی و تاریخی شهر ناپل ایتالیا

در تالاب ونیزی جزرو‌مد وجود دارد!

گاهی اوقات این جزرو‌مد از حد معمول بالاتر می‌رود و در نتیجه برخی از نقاط شهر دچار سیل می‌شوند. میدان سنت مارک پایین‌ترین قسمت شهر است، بنابراین بسیار معمول است که کف آن را به‌طور جزئی یا کامل در آب غوطه‌ور کنند.

راهنمای بازدید از کلیسای سنت مارک در ونیز

اما در 12 نوامبر 2019، همه چیز کاملا از کنترل خارج شد و جزر و مد آنقدر بالا رفت که به دومین سطح بالاتری رسید که تابه‌حال در تاریخ شهر ثبت شده بود. متولیان کلیسا برای این رویداد آماده نبودند. آب نه تنها به پیش اتاق باسیلیکا که در همان سطح میدان است، بلکه خود کلیسا را ​​نیز که بسیار بالاتر است، سرازیر کرد.

سفر به ایتالیا | کلیسای سنت مارک در ونیز

خسارت، قابل توجه بود و ساختمان هنوز در حال بهبود است، این رویداد غم‌انگیز به تکمیل پروژه MOSE، سیستمی از موانع متحرک برای محافظت از تالاب در برابر خطرناک‌ترین جزرو‌مد فشار زیادی وارد کرد. موانع چند بار در سال 2020 آزمایش شدند و ظاهرا خوب کار کردند. همه ما امیدواریم که بتوانند در آینده از کلیسا محافظت کنند.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات