چهار زبان رسمی در سوئیس | چرا سوئیس یک زبان واحد ندارد؟

3 سال پیش 0 دیدگاه

کشورهای اروپایی عمدتاً از پیشینۀ تاریخی متفاوتی برخوردار هستند. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از کشور‌های موجود در قارۀ اروپا از زبان و فرهنگ خاص برخوردار باشند که در بسیاری از موارد، برای مردم سایر کشورهای جهان ناآشنا باشد.

نکتۀ مثبتی که در این رابطه وجود دارد، این است که اکثر اروپاییان به یادگیری زبان دوم اهمیت می‌دهند و در کنار زبان اصلی خود، به زبان‌های رایج و بین المللی نیز تسلط مناسبی دارند. این موضوع سبب می‌شود بتوان در سفر به کشورهای اروپایی با مشکل کمتری روبه‌رو شد. در غیر این صورت، زبان رسمی سوئیس می‌توانست مشکل بزرگی در تعامل با برخی کشورهای اروپایی به‌حساب‌آید.

معرفی زبان‌های رسمی سوئیس

به‌طور‌کلی، افرادی که قصد دارند به کشورهای اروپایی سفر کنند، می‌توانند با استفاده از زبان‌های رایج بین المللی، تمام نیازهای خود را برطرف کنند و در صورت نیاز، از کمک مترجمان بهره مند شوند؛ اما افرادی که قصد مهاجرت به این کشورها را دارند، لازم است تا در کنار زبان‌های دیگر، به یادگیری زبان رسمی کشور مورد‌نظر نیز بپردازند تا بتوانند با آداب و رسوم و فرهنگ مردم بیشتر آشنا شوند و علاوه‌بر‌این، در مکاتبات روزمره به استفاده از آن بپردازند.

سوئیس یکی از کشورهای اروپایی است که به دلایل مختلف، از چند زبان رسمی برخوردار است. برای سفر به سوئیس لازم نیست با تمامی این زبان‌ها آشنا شد، اما برای آشنایی بیشتر تصمیم گرفته‌ایم تا در ادامه، به معرفی چهار زبان رسمی سوئیس بپردازیم و دلیل واحد نبودن زبان این کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

۱. آلمانی

آلمانی از زبان‌های اصلی سوئیس به شمار می‌رود که درصد بسیار زیادی از افراد بومی این کشور به آن تسلط دارند و در مکالمه‌های روزانۀ خود با آن سخن می‌گویند. 

جالب است بدانید که بیش از نیمی از مردم سوئیس را آلمانی زبان‌ها تشکیل می‌دهند؛ به طوری که طبق آخرین آمار، چیزی در حدود ۶۵ درصد از سوئیسی‌ها، گویش آلمانی دارند. در‌واقع، آلمانی اولین زبان رسمی سوئیس به شمار می‌رود که در بسیاری از متون تاریخی این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

پرطرفدار بودن زبان آلمانی در سوئیس می‌تواند دلایل مخلتفی داشته باشد که اشاره به همۀ آن‌ها در این مطلب امکان پذیر نخواهد بود؛ اما به‌طور‌کلی، درصد زیادی از کارشناسان، آلمانی بودن ترجمۀ انجیل در گذشته را دلیل اصلی این موضوع می‌دانند.

آلمانی از زبان‌های رسمی کشور سوئیس

البته نکته‌ای که در رابطه با زبان آلمانی سوئیسی‌ها باید بدانید، این است که گویش آلمانی که در سوئیس مورد استفاده قرار می‌گیرد، با آلمانی استاندارد کمی تفاوت دارد؛ اما در مکاتبات رسمی که مردم به صورت روزمره انجام می‌دهند، از آلمانی استاندارد استفاده می‌شود.

در حالی که هیچ کدام از زبان‌های مورد استفاده در کشور سوئیس را نمی‌توان رسمی ترین زبان این کشور دانست، اما زبان آلمانی به دلیل رایج‌تر بودن، تقریباً زبان اصلی سوئیس به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: کاخ‌های دیدنی و موزه‌های شهر لوسرن در سوئیس

۲. ایتالیایی

در برخی از مناطق سوئیس، مردم به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند. اگر‌چه تعداد ایتالیایی زبان‌ها نسبت به سایر مردم زیاد نیست، اما به‌طور‌کلی، در حدود ۸.۳ درصد از مردم این کشور در مکالمه‌های روزمرۀ خود از زبان ایتالیایی استفاده می‌کنند. اگرچه درصد قابل توجهی از آنها به سایر زبان‌ها نیز مسلط هستند.

ایتالیایی زبان‌های سوئیس بیشتر در شهر تینیکو و بخش‌های جنوبی گراباندن زندگی می‌کنند. نکته ای که باید درباره زبان رسمی سوئیس به آن اشاره کنیم، این است که ایتالیایی زبان‌های سوئیس، در مقایسه با گویش اصلی ایتالیایی، کمی متفاوت صحبت می‌کنند.

زبان ایتالیایی جزو زبان‌های مردم سوئیس

بیشتر بخوانید:  بهترین زمان سفر به سوئیس در سال چه فصلی است؟

۳. فرانسوی

در کنار زبان آلمانی و ایتالیایی، زبان فرانسوی هم در سوئیس مورد استفاده قرار می‌گیرد و درصدی از مردم این کشور در گفتگوهای روزمره، به استفاده از آن می‌پردازند.

مناطق زیادی در سوئیس وجود دارند که زبان اصلی آنها فرانسوی است و از آن به عنوان زبان رسمی سوئیس استفاده می‌کنند؛ اما اصلی‌ترین منطقه ای که وجود دارد، جایی به نام روماندی است که شهرهای مختلفی را در بر می‌گیرد. جنوا، واد، نوشاتل، والایس و فرایبورگ، از شهرهای منطقۀ روماندی هستند که اکثر مردم آن به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند.

زبان فرانسوی بعد از زبان آلمانی، دومین زبان رسمی کشور سوئیس به شمار می‌رود. در حال حاضر، حدود ۲۲.۶۱ درصد از جمعیت سوئیس را افراد فرانسوی زبان تشکیل می‌دهند که با احتساب جمعیت این کشور، حدود ۱.۵ میلیون نفر می‌شود.

گویش فرانسوی سوئیس نیز مانند زبان‌های آلمانی و ایتالیایی، کمی متفاوت‌تر از زبان اصلی آن است؛ اما مردم مناطق فرانسوی زبان، در نوشتار خود از اصول رسمی زبان فرانسوی استفاده می‌کنند.

زبان فرانسوی، زبان رسمی سوئیس

بیشتر بخوانید: افراد مشهور در سوئیس

۴. رومانش

چهارمین زبان رسمی سوئیس رومانش است. افرادی که به زبان رومانش سخن می‌گویند، جمعیت بسیار کمی در سوئیس دارند. در‌‌حال‌حاضر، تنها ۱ درصد از جمعیت سوئیس را مردمی تشکیل می‌دهند که به این زبان سخن می‌گویند؛ اما با این حال، رومانش جزو چهار زبان رسمی سوئیس محسوب می‌شود.

زبان رومانش که یک زبان باستانی است، گویش‌های متفاوتی دارد که هنوز هم اکثر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما برای نوشتار، فقط از نوع رسمی آن استفاده می‌شود.

البته نکته‌ای که باید بدان اشاره کنیم، این است که چهار زبان معرفی شده، تنها زبان‌های رایج در کشور سوئیس نیستند و درحال‌حاضر، زبان‌های دیگری نیز در این کشور به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما رومانش، آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی، جزو تنها زبان‌های رسمی این کشور به شمار می‌آیند که در قانون تعریف شده‌اند.

زبان رومانش، زبان سوئیسی

چرا سوئیس یک زبان واحد ندارد؟

دلیل اینکه سوئیس زبانی واحد به عنوان زبان رسمی ندارد، بسیار گسترده است؛ اما یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، تأثیر کشورهای همسایه در برهه‌های مختلف است.

کشور سوئیس جزو کشورهایی است که در طول تاریخ، حساسیت زیادی در خصوص تمایز فرهنگی در آن شکل نگرفته است و همین باعث شده است تا مردم این کشور تحت تأثیر فرهنگ کشورهای مجاور قرار گیرند. در‌حال‌حاضر نیز مردم اصرار خاصی بر حفظ فرهنگ‌های متمایز ندارند، اما برای جلوگیری از تبعات نامناسبی که وجود دارد، تدابیر خوبی اندیشیده شده است.

دلیل اصلی وجود أنواع زبان رسمی سوئیس را می‌توان وجود همین فرهنگ‌ها و تأثیرپذیری‌های گوناگون از کشورهای مختلف دانست. البته در سال‌های گذشته، فرهنگ مشترکی از برآیند فرهنگ‌های مختلف در سوئیس به وجود آمده است؛ تا جایی‌که می‌توان شاهد به‌وجود آمدن فرهنگی جدید بود که مختص مردم سوئیس است.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات