جالب‌ترین جشن‌ها و فستیوال‌های چین

5 سال پیش 0 دیدگاه

جشن‌های چین که با سبک‌ها و موضوعات مختلف برگزار می‌شوند، چه باستانی و چه مدرن، بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ این کشور هستند. باید گفت: رابطه نزدیکی بین بسیاری از جشن‌های سنتی، ریاضیات و تقویم چینی وجود دارد. بسیاری از آداب و رسوم مرتبط با جشن‌های سنتی با عبادات مذهبی، خرافات و اسطوره‌ها پیوند دارند.

معمولا جشن‌‌های معروف چین، دارای منشأ و آداب و رسوم مردم است که منعکس‌کننده اعمال سنتی و اخلاقیات کل ملت چین است. بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین جشنواره‌ها شامل جشن سال نوی چینی (جشنواره بهار)، جشنواره فانوس، جشنواره Qingming، جشنواره قایق اژدها، جشنواره نیمه پاییز است.

تعطیلات سال نوی چینی (جشنواره بهار) است که در کره، ویتنام و سایر کشورهای آسیایی نیز جشن گرفته می‌شود. همه تعطیلات سنتی طبق تقویم چینی برنامه‌ریزی می‌شوند (به جز روزهای کینگ مینگ و انقلاب زمستانی که در تقویم میلادی مربوطه قرار دارند).  جشن‌های عجیب چین شما را با زندگی در این کشور آشنا می‌کنند.

مردم چین به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادها و کشوری با تنوع فرهنگی، بسیاری از جشنواره‌های سنتی و فرهنگی را جشن می‌گیرند که از آن‌ها چیزی جز شادی ناب حاصل نمی‌شود. در حالی که جشنواره‌ها نقشی جدایی‌ناپذیر در فرهنگ چین ایفا می‌کنند، اکثر فستیوال‌های چین در سال 2022 بر اساس تقویم قمری برگزار می‌شوند.

فستیوال‌های معروف چین در اینجا به دلیل ماهیت سنتی چینی خود انتخاب شده‌اند. تاریخ‌ جشن‌ها از سالی به سال دیگر متفاوت است زیرا طبق تقویم چینی، جشن گرفته می‌شود. اگر به فرهنگ و جشن‌های چین علاقه‌مند هستید، ناگفته نماند که باید کمی زمان صرف کنید تا با آن‌ها آشنا شوید.

معرفی جشن‌ها و فستیوالهای چین

 جشن‌های چین از دوران باستان سرچشمه می‌گیرند و به تدریج توسعه یافته و در طول زمان در زندگی اجتماعی مردم ادغام می‌شوند. آن‌ها مانند پیشرفت جامعه بشری، متحول شده‌اند. بیشتر این جشنواره‌های چینی باستانی مربوط به نجوم، سیستم تقویم، ریاضیات و اصطلاحات خورشیدی هستند.

با توجه به حرکت خورشید و ماه، تغییرات آب و هوا، حیوانات و گیاهان و همچنین سایر پدیده‌های طبیعی، اجداد چینی 24 اصطلاح خورشیدی را تعریف کردند. هر فستیوال سنتی، فعالیت‌های خاص خود را دارد مانند نمایش فانوس، مسابقه قایق اژدها، آیین‌های عبادت و قربانی کردن برای اجداد که همگی زندگی اجتماعی غنی و رنگارنگ چینی‌های باستان را نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که بگوییم چین، کشوری چند قومیتی است و هر قومی، آداب و رسوم فرهنگی خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی چین

جشنواره برف و یخ

فستیوال برف و یخ هاربین از پنجم ژانویه تا پنجم فوریه در هاربین برگزار می‌شود. این جشنواره، بزرگ‌ترین جشنواره یخ جهان بوده و دارای کنده‌کاری‌هایی است که ارتفاع آن‌ها بیش از 20 فوت است. در این جشنواره می‌توانید ساختمان‌های بزرگی را پیدا کنید که با استفاده از بلوک‌های بزرگ یخی ساخته شده‌اند.

فستیوال سال نوی چینی

 جشن سال نو که به عنوان جشن بهار و سال نوی قمری نیز شناخته می‌شود، مهم‌ترین تعطیلات در میان تمام تعطیلات چینی است. این جشنواره در اولین روز از اولین ماه قمری برگزار می‌شود که طبق تقویم غربی در پایان ژانویه یا ابتدای فوریه در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. سال نوی چینی یکی از مهم‌ترین جشن‌های فرهنگی و بیش از چهار هزار سال است که جشن گرفته می‌شود.

در واقع، این یک جشن باستانی است که به نشانه پایان زمستان و شروع بهار برگزار می‌شود، به همین دلیل است که معمولا به عنوان جشن بهار نیز شناخته می‌شود و نشانه بازگشت زمین به زندگی و شروع چرخه رشد است.

جشن‌های سال نو به مدت دو هفته طول می‌کشند و مملو از آتش‌بازی، رقص شیر، رژه و ضیافت است. میلیون‌ها نفر در این مناسبت فرخنده به خانه سفر می‌کنند تا با خانواده‌های خود دور هم جمع شوند. هفته‌هایی پر از نمایش‌های آتش‌بازی مجلل و رژه ویژه رقص اژدها، این رویدادی است که همه منتظر آن هستند!

مردم، خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و خدای چینی را می‌پرستند. آن‌ها دور هم جمع می‌شوند تا نه تنها شروع سال جدید بلکه دستاوردهای سال قبل را نیز جشن بگیرند. آن‌ها در فعالیت‌های متعددی از جمله نصب طومارهای جشنواره بهار و آتش‌بازی شرکت می‌کنند. غذایی که در این مدت بیشتر خورده می‌شود، پیراشکی است.

فستیوال فانوس

 جشن فانوس در پانزدهمین روز از اولین ماه در تقویم قمری برگزار می‌شود که نشان‌دهنده پایان جشن‌های سال نوی چینی با اولین ماه کامل است. فانوس‌های چینی اهمیت فرهنگی دارند. در طول سالیان متمادی، آن‌ها برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به عنوان یک وسیله ارتباطی در نظر گرفته می‌شوند. فانوس‌های قرمز رنگی که معمولا در این جشنواره استفاده می‌شوند، به عنوان نشانه شادی و نشاط عمل می‌کنند و همچنین برای ازدواج و تولد قریب‌الوقوع استفاده می‌شوند.

در این مدت، هر جایی که می‌روید از جمله پارک‌ها، خانه‌ها، ویترین فروشگاه‌ها، بازارها و خیابان‌ها، همه با فانوس‌های زیبا و رنگارنگ روشن می‌شوند که نه تنها شامل فانوس‌های سنتی قرمز چینی می‌شود، بلکه فانوس‌هایی در رنگ‌ها و اشکال مختلف را نیز شامل می‌شود. در واقع، شهرهای مختلف در سراسر کشور دارای فانوس‌های ویژه در طول دوره جشنواره هستند.

بیشتر بخوانید: خیابان‌های معروف پکن

این فستیوال، یک جشنواره سنتی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. آن‌ها در امور معبد نیز شرکت می‌کنند و معماهای مختلف فانوس را در شب جشنواره حدس می‌زنند. در این مدت، شناورها و رژه‌ها، آکروبات‌ها، رکاب‌زنان، دلقک‌ها و موسیقی را در سراسر کشور خواهید دید. البته ترقه و رقص اژدها و شیر چینی نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر این، خانواده‌ها برای خوردن گلوله‌های برنج شیرین گرد هم می‌آیند که نمادی برای اتحاد خانواده‌ها به شمار می‌رود.

فستیوال قایق اژدها

 جشنواره قایق اژدها در پنجمین ماه از تقویم قمری برگزار می‌شود که طبق تقویم غربی حدود ماه ژوئن است. در مورد منشا این جشنواره، افسانه‌های متعددی وجود دارد. طبق یکی از افسانه‌ها، این جشن به عنوان جشنی برای کاشت محصول برنج و دعا برای یک بارندگی خوب آغاز شد؛ زیرا اعتقاد بر این بود که اژدها مسئول کنترل رودخانه‌ها و باران است. مردم هدایایی در رودخانه می‌گذاشتند تا اژدها برای آن‌ها باران بیاورد.

در افسانه‌ای دیگر، این جشنواره به خاطر کو یوان، افسانه دوران باستان جشن گرفته می‌شود. بر اساس تاریخ، کو یوان، شاعر میهن‌پرست که در دوره کشورهای متخاصم زنده بود، در رودخانه میلو در استان هونان خودکشی کرد، زیرا نمی‌توانست وطن خود را در حال نابودی توسط رهبران ببیند. وقتی مردم به دنبال او بودند، دیگر دیر شده بود، برای همین آن‌ها برای آرام کردن روح شاعر برنج در آب انداختند.

یک روز روح برگشت و به مردم گفت که برنجی که برای او در نظر گرفته شده، توسط اژدهای رودخانه خورده شده است. سپس از مردم خواست که برنج را در برگ بپیچند و به شکل هرم کوچکی در بیاورند که زونگزی نام دارد. این جشنواره یک جشنواره هیجان‌انگیز با مسابقات قایق اژدها و یک سنت دیرینه است که با شکوه فراوان در سراسر کشور برگزار می‌شود. گروهی از پاروزنان در حالی که سعی می‌کنند اولین قایق باشند که به پایان می‌رسند، به طور هماهنگ با ضربان طبل پارو می‌زنند. در طول این جشنواره، مردم، زونگزی که با گوشت و برنج درست شده را می‌خورند.

جشن ارواح گرسنه

 از برجسته‌ترین فستیوال‌های چین در تقویم جشنواره‌های چینی، جشن ارواح گرسنه است. مردم چین آداب و رسوم خاصی برای مردگان و ارواح آن‌ها دارند، به خصوص آن‌هایی که هزاران سال قدمت دارند. این بخشی از یک دین عامیانه معروف در چین به نام دائوئیسم است که در آن، مردم محلی معتقدند که احتیاطات و تشریفات خاصی برای اجداد متوفی در هفتمین ماه از تقویم قمری لازم است. جشنواره ارواح گرسنه چین که در پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری جشن گرفته می‌شود، تنها یکی از بسیاری از جشنواره‌های سنتی است که در اینجا برای پرستش اجداد برگزار می‌شود.

جشنواره نیمه پاییز

جشن نیمه پاییز، یکی از سه جشنواره مهم چین است. جشن نیمه پاییز یک جشن سنتی است که از پرستش ماه سرچشمه می‌گیرد و نمادی از برداشت محصول و اتحاد خانواده است. به طور سنتی، این جشنواره با خانواده برگزار می‌شود. مانند جشن بهار، اعضای خانواده در این روز دور هم جمع می‌شوند و از دیدن ماه کامل که نماد خوش‌شانسی و هماهنگی است، لذت می‌برند.

جشنواره چونگ یانگ

از دیگر فستیوال‌های چین، چونگ یانگ است. این جشنواره به جشنواره نهم دوگانه نیز معروف است. در طول جشنواره Chongyang، مردم با خوردن نوشیدنی و کیک Chongyang جشن می‌گیرند. در برخی از نقاط کشور، مردم به کوه‌نوردی می‌روند یا به مناطقی سفر می‌کنند که می‌توانند گل‌های داوودی را تحسین کنند و در واقع جشن بزرگی است که با شکوه فراوان جشن گرفته می‌شود.

جشنواره انقلاب زمستانی

این یکی دیگر از جشن‌های چین است که بین 22 دسامبر و 5 ژانویه برگزار می‌شود. مردم چین توانستند انقلاب زمستانی را با استفاده از تجهیزات باستانی بیش از 2500 سال پیش در دوره بهار-پاییز (770-476 قبل از میلاد) کشف کنند. انقلاب زمستانی، کوتاه‌ترین روز و طولانی‌ترین شب سال را نشان می‌دهد.

فستیوال دونگجی

جشنواره دونگجی که یکی از مشهورترین جشن‌های چین در سال 2022 است، که هر سال در ماه دسامبر برگزار می‌شود. این جشن معروف‌ترین جشن در چین است و به آن انقلاب زمستانی نیز می‌گویند. اگر می‌پرسید فلسفه پشت این جشنواره چیست؟ باید بگوییم که بر اساس ساختار و هماهنگی در کیهان است. پس از جشن باشکوه این جشنواره، روزها با ساعات طولانی‌تر روز پر خواهد شد. مردم چین این جشن را با بازدید از و درست کردن غذاهای لذیذی مانند Tangyuan که از آرد برنج تهیه می‌شود، جشن می‌گیرند. Tangyuan یک غذای رنگارنگ خوشمزه است که باید در تعطیلات خود آن را امتحان کنید!

فستیوال کارگر

اول ماه مه یا روز جهانی کارگر، یک جشن بین‌المللی است که در بیش از ۸۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود. در دسامبر 1949، شورای حکومت مرکزی خلق رسما اول ماه مه را به عنوان روز کارگر چین تعیین کرد. مردم این روز را با لذت بردن از اشکال مختلف سرگرمی که در تئاترها، میادین عمومی یا پارک‌ها برگزار می‌شود، جشن می‌گیرند. در شب، سازمان‌های دولتی در همه سطوح مهمانی‌هایی ترتیب می‌دهند و کارگران نمونه را برای لذت بردن از برنامه‌ها دعوت می‌کنند.

فستیوال Duanwu

این یکی دیگر از جشن‌های باستانی چین است که میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند. همچنین به عنوان جشنواره قایق اژدها در چین شناخته می‌شود، مردم با جمع شدن دور هم برای شرکت یا تماشای مسابقات قایق اژدها، به ویژه در مناطق جنوبی چین جشن می‌گیرند. یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره Duanwu خوردن Zong Zi است که برنج چسبناکی است که در برگ‌های نی پیچیده شده و حتما باید آن را امتحان کنید.

فستیوال Qixi

این یکی از جشن‌های چین است که در آن، دختران آثار هنری و صنایع دستی خود را به نمایش می‌گذارند و آرزوی داشتن یک شوهر خوب را دارند و از سوی دیگر پسران برای دختران گل می‌فرستند. زوج‌های جوان اغلب برای جشن گرفتن این روز به خرید می‌روند؛ زیرا جشنواره Qixi یک تعطیلات سنتی به شمار می‌رود که اخیرا "روز ولنتاین چین" نامگذاری شده است. این یک روز سرگرم‌کننده برای جوانان است که از آن واقعا لذت می‌برند و اوقات خوبی را با همسالان خود سپری می‌کنند.

نکاتی برای بازدید از چین در طول جشن‌های چین

از آنجایی که این کشور در طول این جشنواره‌ها پذیرای انبوهی از گردشگران است، بسیار مهم است که چند نکته و ترفند را به خاطر بسپارید تا سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید.

  • از قبل برنامهریزی کنید:

رزرو هتل و سفر هوایی از قبل ضروری است. با این حال، نمی‌توانید خیلی از قبل برای سفر به چین با قطار برنامه‌ریزی کنید. بلیط‌ها معمولا تا دوازده روز قبل از روز حرکت فروخته نمی‌شوند. در طول جشنواره‌های بزرگ در قطارهای سریع‌تر D و Z، ازدحام جمعیت عموما بین شهرهای بزرگ کمتر است. این قطارها نسبتا گران هستند و در ایستگاه‌های کوچک توقف نمی‌کنند.

  • زمان:  

این تصور را نداشته باشید که زمان حرکت به دلیل ازدحام زیاد، بی‌برنامه خواهد شد. قطارها معمولا پنج دقیقه قبل از زمان حرکت در را می‌بندند.

  • به نقاط توریستی شهر بروید:

در طول جشنواره‌ها، مردم محلی تمایل دارند زمانی را در خانه‌های خود یا در زادگاه‌شان بگذرانند که عموما خارج از شهر هستند. بنابراین، این زمان مناسبی برای بازدید از شهرهای بزرگ مانند شانگهای است. جاده‌ها ترافیک زیادی نخواهند داشت و نقاط اصلی شهر خیلی شلوغ نخواهند بود.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات