هر آنچه باید درباره پارک ملی تنگه ساماریا یونان بدانید!

3 سال پیش 0 دیدگاه

پارک ملی تنگه ساماریا از جاذبه‌های دیدنی کم‌نظیر شهر کرت، واقع در کشور یونان است. همان‌طورکه احتمالا از قبل می‌دانید، یونان از تمدن‌های بزرگ باستانی است که تمامی کشورهای اروپایی و ساکنان سفید‌پوست آمریکایی از قلب این تمدن به‌پا خاسته‌اند. در زمینه مکان‌های گردشگری معمولا به یاد معبد دلفی، رشته‌کوه المپ و دریاچه معروف پلاستیرا می‌افتیم و آن‌ها را در ذهن‌مان به تصویر می‌کشیم. این منطقه از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار غنی می‌باشد. این تنگه که طولانی‌ترین تنگه در سراسر قاره اروپا به‌شمار می‌رود، حدود 16 کیلومتر طول دارد. تنگه ساماریا در بخش غربی شهر کرت و در میان کوه‌های سفید واقع شده است. با توجه به طول زیادی که این تنگه دارد، شما برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار در این منطقه باید حدود ۵ ساعت وقت صرف نمایید. این یک چالش بزرگ است. پس قبل از وارد شدن به این چالش مطمئن شوید که آمادگی جسمانی و ابزار و وسایل ضروری سفر به پارک ملی تنگه ساماریا را همراهتان دارید.

این مطلب برای آشنایی کامل شما با این جاذبه توریستی دیدنی و زیبا تهیه شده‌است. اگر از علاقه‌مندان به مبحث گردشگری و نقاط دیدنی دنیا هستید و یا این‌که به تازگی قصد سفر به یونان و یازدید از این ناحیه را دارید پس ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید تا یک سفر به اصطلاح مجازی را به تنگه ساماریا تجربه کنید. مطمئنا سفر لذت‌بخشی خواهد ‌بود.

آشنایی با پارک ملی تنگه ساماریا

در تنگه ساماریا یونان تنها یک پارک ملی وجود دارد. نام این پارک ملی، پارک کوه‌های سفید می‌باشد که به پارک ملی تنگه ساماریا جورج یونان نیز شهرت دارد. پارک ملی تنگه ساماریا در حوالی تنگه سامارایا قرار دارد. این پارک حدود ۱۲۰۰ متر ارتفاع دارد. پارک تنگه ساماریا تا ساحل دریای مدیترانه گسترده شده‌است. به موازات این ناحیه دیدنی، دامنه‌ها و همچنین تنگه‌هایی وجود دارد که از تنگه ساماریا انشعاب گرفته‌اند. تنگه ساماریا همه این ناحیه را به یک پارک ملی بزرگ تبدیل کرده است. در این پارک ملی از بیش از ۴۰۰ گونه جانوری نگه‌داری می‌شود. بخش کمی از این گونه‌های جانوری متعلق به شهر کرت در یونان بوده و در حقیقت بومی این منطقه محسوب می‌شوند. همانطور که گفته شد پارک ملی ساماریا حدودا ۱۶ کیلومتر درازا دارد. این ویژگی‌های گفته شده گردشگران زیادی را برای سفر به آن‌جا و تجربه پیاده‌روی در آن وسوسه می‌کند. این تنگه  که جزوی از پارک ملی تگه ساماریا نیز هست، در کوچک‌ترین قسمت و مقطع خود کمتر از ۵ متر پهنا، و در بزرگ‌ترین قسمت خود کمتر از ۵۰ متر پهنا دارد.

پارک ملی تنگه ساماریا جورج

بعد از ورود به سامارایا باید خودتان را برای یک پیاده‌روی چند ساعته آماده کنید. برای این‌کار باید وضعیت جسمانی مناسب و کفش مناسب و راحتی داشته باشید. با وجود این‌که گذر از این مسیر طولانی حدود ۱۵ کیلومتری سخت به‌نظر می‌رسد، اما اگر به مناظر و چشم‌اندازهایی که قرار است ببینید و همین‌طور لذت فراوانی که قرار است تجربه نمایید، فکر کنید، می‌بینید که ارزش این تلاش‌ها و خستگی پس از آن ‌را دارد. بعد از عبور از این مسیر سخت و خسته‌کننده به ساحل دریای مدیترانیه برمی‌خورید. در این سواحل، پیک‌نیک، غواصی و شنا، رستوران و همچنین استراحت لذت‌بخش زیر سایه درختان، انتظار شما را می‌کشند.

 

بیشتر بخوانید: کوه المپوس (کوه المپ) | جاذبه‌ای افسانه‌ای و ناشناخته در یونان

پیاده‌روی در تنگه ساماریا، سفر به تاریخ

همان‌ط‌ور که گفتیم،‌ باید یک مسیر طولانی را در پارک ملی تنگه ساماریا طی کنید. در این مسیر طولانی، چندین کلیسا، ساختمان‌ و بناهای تاریخی وجود دارد که در این بخش می‌خواهیم درمورد آن‌ها بگوییم. در اوابل مسیر شما یک بنای مذهبی را می‌بینید که بر روی یک معبد تاریخی ویران‌شده که پیشینه آن به دوران باستان برمی‌گردد، ساخته شده است. این بنای مذهبی، کلیسای سنت‌ نیکلاس نام دارد. همین‌طور که در این مسیر پر پیچ و خم به پیش می‌روید در اواسط راه و در بخش‌ پایینی تنگه به روستای ساماریا برمی‌خورید. چند ساختمان از این روستای کهن تحت اقامت چند نفر از مسئولان و حراست پارک است. در ادامه به آبی که از چشمه‌های تنگه ساماریا نشات می‌گیرد می‌رسید که می‌توانید با استفاده از این آب گوارا گلویی تازه کرده، کمی استراحت کنید و به پیاده‌روی ادامه دهید. حالا صخره‌های بلند و مرتفعی را مشاهده می‌نمایید که بیش‌ از 500 متر بلندا دارند. در هنگام عبور از پارک ملی تنگه ساماریا می‌توانید آثار و بقایای تمدن‌هایی که مربوط به تاریخ و گذشته‌های بسیار دور هستند را مشاهده کنید. در واقع این‌که گفتیم در این مسیر شما سفر به تاریخ را تجربه می‌کنید، به دلیل وجود همین چشم‌انداز‌ها و مناظر است. در این تنگه همچنین می‌توان یکی از گونه‌های جانوری معروف تنگه ساماریا را دید. این گونه جانوری محافظت‌شده بز کوهی است که در آن منطقه به نام کری کری شهرت دارد. در نهایت به روستایی قدیمی با قدمت بالا می‌رسید. نام این روستا ایای روملی می‌باشد که یک روستای ساحلی بوده و می‌توانید در سواحل آن به قایق‌سواری مشغول شوید یا به منطقه هورا سفاکیون که در مجاورت آن قرار دارد بروید.

پارک ملی تنگه ساماریا جورج یونان

در ادامه کمی در مورد دهکده ایای روملی که از جاذبه‌های دیدنی پارک ملی تنگه ساماریا است توضیح خواهیم‌داد.

دهکده ایای روملی از جاذبه‌های دیدنی پارک ملی تنگه ساماریا

دهکده ساحلی ایای روملی در انتهای مسیر سخت و طولانی تنگه ساماریا قرار دارد. ایای روملی یک دهکده کوچک است که شما بعد از این‌که از گردنه‌های ساماریا عبور می‌کنید، می‌توانید این دهکده را در مقابل چشمان خود ببینید. این دهکده جاذبه‌های دیدنی زیبایی در اطراف خود دارد. شما از طریق دهکده و قایق‌هایی که در سواحل آن وجود دارد می‌توانید به هورا سفاکیون، منطقه تارا و دیگر نقاطی که در مجاورت این دهکده واقع شده‌اند سفر کرده و از آن‌ها نیز دیدن کنید. در ادامه شما می‌توانید در قسمت‌های شرقی دهکده، بیننده یک موزه باشید که در آن آثار کشف شده در ساختمان باستانی تارا نگهداری و محافظت می‌شوند. در شرق دهکده ایای روملی همچنین می‌توانید ساحل فونیکاس، ساحل لوکوس و ساحل دیدنی مرمر را مشاهده کنید. علاوه‌براین‌ها شما بر روستای لوترا نیز اشراف داشته و می‌توانید از چشم‌انداز و مناظر جذاب آن دیدن کنید. موارد گفته شده جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی پارک ملی تنگه ساماریا هستند که به معرفی آن‌ها پرداختیم.

پارک ملی تنگه ساماریای یونان

بیشتر بخوانید: غار ملیسانی در یونان | از زیباترین غارهای دنیا

زمان بازگشایی تنگه ساماریا

پارک ملی تنگه ساماریا در ماه می به روی گردشگران و همچنین بازدید کنندگان باز می‌شود. این پارک گاهی در ماه آوریل نیز باز بوده و امکان ورود به آن برای مردم فراهم است. در این منطقه بارش‌های سنگین باران و برف اتفاق می‌افتد که بعد از این موضوع دروازه‌های این مکان مسدود می‌شوند. بنابراین با توجه به شرایط جوی و همچنین اقدام کارکنان آن‌جا به‌منظور بازگشایی پارک تنگه ساماریا، این پارک معمولا زمان بازگشایی مشخص و یکسانی ندارد. تنگه ساماریا در فصل پاییز و مخصوصا در ماه اکتبر بسته بوده و امکان رفتن و بازدید از آن وجود ندارد. دلیل این موضوع این است که در این ماه به دلیل بارش زیاد باران‌های پاییزی مسیر‌هایی که مخصوص کوهنوردی و پیاده‌ روی هستند مسدود می‌شود. در برخی موارد در صورت بارش بین فصلی ممکن است که بسته شدن این مکان حتی زود‌تر از این زمان هم اتفاق بیفتد. درواقع پارک ملی تنگه ساماریا در روز‌هایی که بارندگی رخ می‌دهد بسته خواهد ‌بود. که البته این موضوع کاملا منطقی است. چون در فصل‌های پربارش مخصوصا امکان دارد که مشکلاتی برای بازدیدکنندگان پیش بیاید. از جمله این مشکلات می‌توان ریزش سنگ از دیواره‌های قدیمی در هنگام بارش باران و همینطور وقوع سیل و انسداد معابر را نام برد.

هزینه ورود به تنگه ساماریا

برای ورود به این پارک باید هزینه 5 یورو پرداخت کنید. کودکانی کمتر از 15 سال سن دارند از پرداخت هزینه معاف‌اند. همچنین دانشجویان می‌توانند با 50 درصد تخفیف بلیط ورود به پارک ملی تنگه ساماریا را دریافت کنند.

پارک ملی تنگه ساماریا در کشور یونان

بیشتر بخوانید: آشنایی با دریاچه پلاستیرا در کشور یونان

نکات پایانی درباره سفر به یونان و بازدید از تنگه ساماریا

در این مقاله مکان‌های دیدنی پارک ملی تنگه ساماریا، مناظر طبیعی و آثار باستانی آن‌ را به شما معرفی کرده و شما را با این منطقه که گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند، آشنا کردیم. در کل سفر به این تنگه بسیار شیرین و به یاد‌ماندنی خواهد بود. البته نکاتی وجود دارد که در هنگام سفر به این منطقه باید رعایت شود تا از لذت و شیرینی سفر کاسته نشود و خاطره تلخی از آن برای شما باقی نماند.

درب‌های این تنگه در روزهای آفتابی از زمان طلوع آفتاب به روی بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی باز است. برای این‌که بتوانید مسیر چند ساعته آن‌را به طور کامل طی کنید، بهتر است در ابتدای روز وارد این تنگه شوید. زیرا اگه دیر به آن‌جا بروید ممکن است به خاطر بسته شدن ورودی‌های آن در هنگام غروب، موفق به طی کردن کامل این مسیر نشده و مجبور به بازگشت از مسیر طی شده شوید.

نکته دیگری که در‌مورد سفر به پارک ملی تنگه ساماریا باید در نظر بگیرید این است که اگر با خودروی خودتان به منطقه اومالوس بروید باید آن‌را در این منطقه پارک‌ کنید و ادامه مسیر را پیاده بروید. پس از پایان پیاده‌روی باید دوباره به اومالوس برگردید که راهتان دور می‌شود. این مسئله ممکن است برای شما خوش‌آیند نباشد.

نکنه دیگر این‌که سعی کنید در ماه‌های کم‌بارش به برای بازدید جاذبه‌های پارک ملی تنگه ساماریا کشور یونان بروید. دلیل آن‌را قبلا به شما گفته‌ایم.

یا رعایت این نکات می‌توانید سفری فراموش‌ نشدنی را تجربه در پارک ملی تنگه ساماریا تجربه کنید. سفری پر از تجربه‌های لذت‌بخش را برای شما خواستاریم.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات