همه چیز راجع‌به بزرگ‌ترین ساعت جهان، بیگ بن لندن

3 سال پیش 0 دیدگاه

لندن جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای دارد که هر ساله میلیون‌ها نفر برای بازدید از آن‌ها به این شهر سفر می‌کنند. انگلیس در زمینه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ به همین دلیل این کشور به یکی از بهترین کشورهای جهان برای سفرهای توریستی تبدیل شده است. از میان جاذبه‌های گردشگری گوناگونی که در انگلیس و شهر لندن وجود دارد، بیگ بن یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌هایی است که هر ساله بسیاری از افراد برای بازدید از آن به انگلیس می‌روند. طبق آمارهای مختلفی که وجود دارد، این جاذبه گردشگری پربازدیدترین جاذبه‌ای است که گردشگران بعد از سفر به انگلیس از آن بازدید می‌کنند. جالب است بدانید، بیگ بن لندن جزء معدود جاذبه‌های گردشگری انگلیس است که تقریباً همه گردشگران خارجی در سفر به انگلیس به بازدید از آن می‌پردازند. در ادامه شما را با این جاذبه شگفت‌انگیز بیشتر آشنا می‌کنیم.

برج ساعت بیگ بن لندن

برج ساعت بیگ بن لندن یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های لندن است که می‌توان آن را یکی از اصلی‌ترین نمادهای این شهر دانست. بیگ بن در طول تاریخ نام‌های مختلفی داشته است. بسیاری از مردم این جاذبه را به‌عنوان برج ساعت می‌شناسند؛ درحالی‌که نام اصلی آن در حال حاضر برج الیزابت است. داستان تولد بیگ بن لندن از آتش‌سوزی کاخ وست مینستر آغاز می‌شود. در اکتبر سال ۱۸۳۴ زمانی که بخش‌های زیادی از کاخ وست مینستر دچار سوختگی شدند، بسیاری از معماران و طراحان انگلیسی طرح‌های خود را برای ساختن ساختمان جدید پارلمان ارائه دادند که از میان تمامی طراحان، معمار مشهور یعنی چارلز بری موفق تا طرح خود را به مرحله اجرا برساند.

معرفی ساعت بیگ بن لندن بریتانیا

چارلز ایده ساخت برج ساعت در بقایایی کاخ وست مینستر را ارائه داد که به‌شدت از این ایده استقبال شده و در مدت‌زمانی کوتاه مقدمات ساخت آن فراهم و ساخت این برج آغاز شد و در کمتر از دو دهه به اتمام رسید. جالب است بدانید بیگ بن نام محلی برج ساعت انگلیس است و هنوز هم بسیاری از مردم در سراسر نقاط جهان این برج را به نام برج ساعت لندن می‌شناسند. در سال ۲۰۱۲ نام بیگ بن به‌صورت رسمی و به احترام ملکه الیزابت دوم به برج الیزابت تغییر یافت، اما در حال حاضر در محافل غیررسمی از همان نام‌های متداول استفاده می‌شود و نام برج الیزابت چندان به گوش نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: 

بیگ بن دقیق‌ترین ساعت جهان

چارلز بری در زمان ارائه طرح بیگ بن بیشتر بر مسائل مربوط به معماری برج تمرکز داشته است؛ به‌طوری‌که در تمامی جزئیاتی که ارائه شده بود، تمام سعی خود را به کار برده بود تا ساختمان جدید معماری باشکوه و منحصربه‌فردی داشته باشد، اما در همان زمان ورود فردی به نام ادوارد دنت سبب می‌شود تا برج ساعت لندن به جاذبه‌ای ویژه در این شهر تبدیل شود. ادوارد دنت در طراحی ساعت بیگ بن لندن بریتانیا حساسیت زیادی داشته و اصرار داشت تا ساعتی که ساخته می‌شود جزء دقیق‌ترین ساعت‌های دنیا باشد؛ به‌طوری‌که در بلندمدت حتی یک ثانیه هم عقب نیفتد. برای این کار تحقیقات زیادی صورت گرفت تا با طراحی منحصربه‌فرد بتوان یکی از دقیق‌ترین ساعت‌های جهان را ساخت.

در ابتدا ساخت ساعتی به دقت بیگ بن که بتواند از چهار وجه به نمایش ساعت بپردازد، غیرممکن به نظر می‌رسید، اما همکاری‌های چارز بری و ادوارد دنت سبب شد تا در مدت‌زمانی کوتاه طرح دقیق ساخت ساعت آماده شده و ساخت آن کاملاً امکان‌پذیر شود. در حال حاضر بیگ بن یکی از دقیق‌ترین ساعت‌های مکانیکی جهان و جزء بزرگ‌ترین ساعت‌های مکانیکی به شمار می‌رود. جالب است بدانید در سال ۱۸۵۴ بیگ بن لندن بزرگ‌ترین ساعت مکانیکی جهان بوده که مانند آن در هیچ‌یک از کشورهای جهان وجود نداشته است و همین امر سبب شد تا برج ساعت لندن شهرت فراوانی در جهان پیدا کند.

ساعت بیگ بن لندن بریتانیا دقیق‌ترین ساعت جهان

ساختار هوشمندانه ساعت بیگ بن

ساعت بیگ بن لندن از ساختاری کاملاً هوشمندانه برخوردار است که همین امر سبب شده است تا بعد از سال‌های زیاد ساعت برج کارایی خود را حفظ کند و دچار تأخیر در نشان‌دادن زمان نشود. مهم‌ترین نکته در ساخت ساعت بیگ بن، اجرای قسمت‌های گوناگون ساعت به‌صورت کاملاً مجزا بود؛ به‌طوری‌که طراحی آن سه بخش حرکتی با ساختاری کاملاً متفاوت مشخص شد تا عوامل مختلف سبب اختلال در ساختار کلی ساعت نشود و بعد از گذشت سال‌ها و در شرایط مختلف آب و هوایی و... کارکرد عقربه‌ها به‌خوبی صورت بگیرد.

ساختار هوشمندانه ساعت بیگ بن لندن بریتانیا

درحالی‌که بیگ بن مدت‌زمان بسیار زیادی توانسته است بدون مشکل به کار خود ادامه دهد، بهتر است بدانید زنگ این ساعت در طول تاریخ بارها دچار مشکل شده و حتی به‌طور‌کلی تعویض شد. زنگ بیگ بن وزن بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که وزن اولین زنگ برج ساعت چیزی حدود ۱۳ تن بوده است. برای انتقال این زنگ به لندن از کشتی و کالسکه‌های بسیار غول‌پیکر استفاده شده است. با وجود اینکه مراحل انتقال زنگ به لندن بسیار پرزحمت بوده، اما زنگ قبل از اتمام ساخت برج ساعت دچار شکستگی شده و همین امر سبب شد تا از زنگ دیگری که وزن کمتری داشته است، استفاده شود.

بیشتر بخوانید: 

بعد از شروع به کار بیگ بن دوباره زنگ آن دچار شکستگی می‌شود؛ به‌طوری‌که تنها بعد از ۲ ماه ساعت در سکوت فرورفت و حدود ۴ سال این مشکل باقی می‌ماند. تعمیر زنگ بعد از کارکرد ساعت کار سختی به نظر می‌رسیده است، اما با راهکارهایی که ارائه شد، این امکان به وجود آمد تا مشکلات به وجود آمده برای زنگ به‌خوبی برطرف شود؛ به‌طوری‌که بعد از آن هیچ‌گونه مشکلی برای آن به وجود نیامد و تا به امروز کارکرد صحیح خود را دارد.

ساعت بیگ بن لندن بریتانیا

دانستنی‌های جالب درمورد بیگ بن لندن

ساعت بیگ بن لندن بریتانیا بیش از یک قرن است که به‌خوبی کار می‌کند و در این مدت حوادث مختلف نتوانسته‌اند جلوی کارکرد آن را بگیرند؛ به‌طوری‌که در جنگ جهان دوم بعد از بمب‌گذاری‌های مختلفی که در برج ساعت لندن انجام شد، مشکلی در عملکرد ساعت به وجود نیامد و همچنان به کارکرد طبیعی خود ادامه داد. ساعت بیگ بن بسیار بلندتر از چیزی است که تصور می‌شود؛ تا آنجا که می‌توان از فاصله ۸ کیلومتری نیز آن را شنید. پیش از این، بیگ بن هر ۱۵ دقیقه یک‌بار به صدا درمی‌آمد، اما در حال حاضر به‌دلیل بازسازی‌هایی که در برج ساعت لندن صورت می‌گیرد، صدای زنگ بیگ بن در سکوت فرو رفته است؛ زیرا به‌دلیل حجم بالای صدای ساعت امکان حضور کارگران به‌صورت مداوم روی برج وجود ندارد.

تمیزکردن بیگ بن لندن توسط تیمی متخصص انجام می‌شود که دوره‌های تخصصی مختلفی را گذرانده‌اند تا بتوانند بدون آسیب‌رساندن به قسمت‌های مختلف ساعت به رفع آلودگی‌های آن بپردازند. تمیزکردن ساعت هر ۵ سال یک‌بار انجام می‌شود و طی این مدت به‌هیچ‌وجه نمای ساعت تمیز نمی‌شود. ارتفاع برج ساعت لندن حدود ۹۶ متر است و برای رسیدن به ناقوس کلیسا باید ۳۳۴ پله را طی کرد. متأسفانه امکان ورود گردشگران به داخل برج وجود ندارد، اما شهروندان انگلیس تحت شرایط خاص ممکن است بتوانند از برج بازدید کنند.

بازدید از ساعت بیگ بن لندن بریتانیا

در حال حاضر برج‌های ساعت دیگری نیز در کشورهای جهان وجود دارند که از جهات بسیار شبیه برج بیگ بن لندن هستند، اما این برج به‌دلیل داشتن بزرگ‌ترین ساعت چهار صفحه‌ای جهان در نوع خود بی‌نظیر بوده و همین سبب شده است ساعت بیگ بن لندن بریتانیا جاذبه‌ای تکرارنشدنی باشد. برج ساعت لندن در سال‌های اخیر به‌دلیل تغییراتی که در شرایط جغرافیایی رخ داده، کمی دچار انحراف شده است که کارشناسان با روش‌های مختلف توانسته‌اند آن را تشخیص دهند. البته این انحراف و خم‌شدگی با چشم قابل‌تشخیص نبوده و کمتر از ۱۰ اینچ است.

بیشتر بخوانید: 

نکاتی برای بازدید از ساعت بیگ بن لندن بریتانیا

برای بازدید از ساعت بیگ بن لندن بریتانیا مهم نیست در چه فصلی به انگلیس سفر می‌کنید؛ زیرا در تمامی فصل‌ها حتی در فاصله دور نیز امکان لذت‌بردن از این جاذبه بی‌نظیر وجود خواهد داشت. همان‌طور که اشاره کردیم، امکان بازدید از داخل برج ساعت بیگ بن وجود نخواهد داشت، اما گردشگران می‌توانند بدون تهیه بلیت از نزدیک‌ترین فاصله به تماشای برج ساعت بپردازند و در ساعت‌های مختلف از شبانه‌روز آنجا حضور داشته باشند.

ساعت بیگ بن لندن بریتانیا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات