دریاچه پاوانا کجاست | همه چیز درباره دریاچه و سد پاوانا 

3 سال پیش 0 دیدگاه

 دریاچه پاوانا در فاصله 20 کیلومتری ایستگاه راه‌آهن لوناوالا قرار دارد و بازدیدکنندگان و گردشگرانی که برای سفرهای روزانه و کمپینگ به لوناوالا می‌روند این دریاچه زیبا را بازدید می‌کنند. زیبایی این رودخانه همراه با محیط اطراف، منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند که شما احساس می‌کنید یک تصویر نقاشی را در مقابل چشمان خود می‌بینید. در نزدیکی دریاچه مصنوعی پاوانا مکان‌های زیادی برای بازدید وجود دارد.

تاریخچه پاوانا

دریاچه پاوانا در کشور هند، دریاچه‌ای مصنوعی است که به‌واسطه سد پاوانا به وجود آمده است. سد پاوانا روی رودخانه پاوانا در ماوال تالوکا، در حدود 40 کیلومتری مرزهای شهر پیمپری چینچواد واقع شده که ظرفیت آن حدود 10 TMC است. ساخت سد پاوانا در سال 1963 آغاز شد و در سال 1972 به پایان رسید. این سد حدود 1329 متر طول و 42.37 متر ارتفاع دارد و ظرفیت ذخیره ناخالص آن 0.24 کیلومتر است. آب پشت سد پاوانا یک دریاچه تشکیل داده است که به دریاچه پاوانا شهرت دارد.

سد پاوانا

 بیشتر بخوانید: برترین مراکز خرید دهلی

شرایط جغرافیای دریاچه پاوانا

قسمت غربی دریاچه پاوانا موقعیت مناسبی دارد و به زیستگاه خوبی برای گیاهان و جانوران تبدیل شده است. سد پاوانا را دولت هند اداره می‌کند و تولید برق آبی و آب از اهداف ساخت این سد بوده است. پاوانا با ظرفیت تولید برق 1250 مگاوات ساخته شده است.

سد پاوانا هند

گردشگری در دریاچه پاوانا

 در چند سال اخیر، به‌دلیل مجاورت سد پاوانا و دریاچه پاوانا به ایستگاه تپه لوناوالا و قلعه‌هایی مانند لوهاگاد، تیکونا و تونگ، شاهد افزایش سریع گردشگری در این منطقه هستیم. کسب و کارهای مختلف کمپینگ در اطراف دریاچه سد پاوانا آغاز شده است. گردشگری و کشاورزی نیز رونق گرفته و بیشتر گردشگران دریاچه پاوانا عمدتاً از دو شهر بزرگ همسایه پونا و بمبئی هستند. حدود 4000 نفر هر آخر هفته از این دریاچه دیدن می‌کنند.

دریاچه پاوانا هند

در دریاچه پاوانا چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟

  • ماجراجویی در آبشار دودیوار
  • کمپینگ در دریاچه پاوانا
  • پاراگلایدر
  • رفتن به لوهاگاد یا ویزاپور
  • Tikona Fort Trek
  • کایاک‌سواری

ماجراجویی در آبشار دودیوار

آبشار دودیوار یک آبشار موسمی فصلی است که در روستای دودیوار، نزدیک لوناوالا قرار دارد. این آبشار 2 طبقه در ارتفاع حدود 135 فوتی از یک سازه صخره‌ای سقوط می‌کند. نهرهای این آبشار در فصل اوج باران‌های موسمی جاری هستند. تنها فصل راپلینگ در آبشار، فصل باران‌های موسمی است. در این زمان نهرها و رودخانه‌ها پر آب شده و تمام فلات‌ها، آب باران را به این آبشار در دل صخره تخلیه می‌کنند.

دریاچه مصنوعی پاوانا

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی دهلی

کمپینگ در دریاچه پاوانا

 دریاچه پاوانا به مخزن سد پاوانا نیز معروف است و همان‌طور که اشاره شد در 25 کیلومتری لوناوالا قرار دارد و مکانی برای پیک‌نیک و کمپینگ برای گردشگران از پونا و بمبئی محسوب می‌شود. این کمپ، یکی از تفریحات تعطیلات آخر هفته است و به‌عنوان یکی از بهترین کمپینگ‌ها در نزدیکی پونا و بمبئی در نظر گرفته می‌شود. کمپینگ یکی از تجربه‌های نابی است که در آن روح انسان در میان طبیعت بکر و شگفت‌انگیز باز می‌شود. این کمپینگ در تمام فصل‌ها و برای افراد مختلف از هر گروه سنی مناسب است.

کمپینگ در دریاچه پاوانا

 کمپ‌زدن در زیر باران‌های موسمی یک خلوت عالی را فراهم می‌کند. خوابیدن زیر ستاره‌ها با صدای آرام جیرجیرک و وزش نسیم ملایم، خستگی را از بین می‌برد و نیرویی تازه به وجود انسان تزریق می‌کند. کمپینگ در کنار دریاچه پاوانا واقعاً معروف است و تعداد زیادی از شرکت‌ها و جمعیت جوان هند را به خود جذب می‌کند. چادرهایی در اطراف دریاچه تعبیه شده است و می‌توان از غذاها و خوراکی‌های هندی و تفریحات در آن لذت برد. این مکان برای موسیقی زنده، آتش‌سوزی، بازی و شام باربیکیو پر جنب و جوش مناسب است و هنگام شب به استراحتگاهی آرام تبدیل می‌شود.

پاراگلایدر در دریاچه پاوانا

اگر دوستدار ماجراجویی هستید، توصیه می‌کنیم از دریاچه پاوانا بازدید کنید. در اینجا پاراگلایدر به شما امکان می‌دهد از پروازی فوق‌العاده بر فراز سد پاوانا لذت ببرید. به علاوه، تماشای غروب خورشید در افق درحالی‌که مانند یک بادبادک در اوج آسمان پرواز می‌کنید، تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. پاراگلایدر به شما کمک می‌کند از زنجیر جاذبه زمین رها شوید و دروازه‌های آسمان را باز کنید.

پاراگلایدر در دریاچه پاوانا

به سمت لوهاگاد یا ویزاپور حرکت کنید

قلعه لوهاگاد و قلعه ویزاپور نیز در لوناوالا قرار دارند. لوهاگاد یکی از بهترین قلعه‌ها برای گردش در تمام طول سال است. قلعه لوهاگاد به قلعه ویزاپور متصل است که اگر زمان کافی برای بازدید از هر دو قلعه را در یک روز داشته باشید، مکان مناسبی برای کوهنوردی است. قلعه ویزاپور بزرگ‌تر است و در ارتفاعی بالاتر از قلعه دوقلوی لوهاگاد قرار دارد. این سفر بسیار آسان بوده و حتی برای یک کوهنورد تازه‌کار نیز امکان‌پذیر است. سفر به هند و قلعه ویزاپور برای همه علاقه‌مندان به ماجراجویی لذت‌بخش است.

رودخانه پاوانا

 Tikona Fort Trek

تیکانا، که به ویتانگاد نیز شهرت دارد، یک قلعه تپه‌ای غالب در ماوال است. در نزدیکی کامشت در حدود 7/37 کیلومتری لوناوالا واقع شده است. این تپه با ارتفاع 3500 فوت به شکل هرم است و نام تیکونا به معنای «مثلثی» است. این قلعه به‌دلیل درهای بزرگ و معبد Trimbakeshwar Mahadev و هفت مخزن آب و غارهای Satvahan مقصدی عالی برای کوهنوردی است. معبدی در داخل غار وجود دارد که جاذبه اصلی قلعه به همراه آب انبار است. مدخل ورودی قلعه کمی شیب‌دار با پله‌های منحنی است. می‌توان مناظر چشم‌نوازی از سد پاوانا و قلعه‌های ویزاپور، تونگ و لوهاگاد را مشاهده کرد. به‌طور خلاصه منظره قلعه بسیار تماشایی است و ارزش بازدید دارد.

رودخانه پاوانا هند

کایاک‌سواری در دریاچه پاوانا

امروزه، کایاک‌سواری در میان جوانان ماجراجو محبوبیت یافته، اما همچنان این فعالیت در هند جا نیفتاده است. با وجود این، اکنون کایاک‌سواری در دریاچه پاوانا در نزدیکی lonavala در دسترس است. همه گردشگران باید کایاک‌سواری در دریاچه پاوانا را تجربه کنند؛ زیرا می‌تواند بسیار آرام باشد. کایاک‌سواری در کنار هیجان و لذت می‌تواند مزایای طولانی‌مدت بیشتری برای سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد.

کایاک‌سواری در دریاچه پاوانا

گشت و گذار در دریاچه پاوانا

 دریاچه پاوانا یکی از مناطق گردشگری در اطراف شهر است که مکانی برای استراحت ایده‌آل و گردش یک‌روزه آرام در آخر هفته محسوب می‌شود. این دریاچه علاوه بر زیبایی، مزایایی برای مناطق اطراف دارد و آب شیرین را برای منطقه Pimpri Chinchwad فراهم می‌کند. افرادی که به سمت دریاچه می‌روند، می‌توانند از چندین قلعه مانند تونگی، لوهگاد و تیکونا و معابد زیادی در مجاورت آن دیدن کنند.

مناطق تفریحی دریاچه پاوانا

تبلیغات زیادی برای این دریاچه صورت گرفته شده است. جزیره‌ای در وسط آب به زیبایی این دریاچه می‌افزاید. دریاچه پاوانا تمام نیازهای شما را در تعطیلات فراهم می‌کند. محیط آرام و مناظر زیبا و بی‌نظیر مانند خرابه‌های باستانی قلعه‌ها گرفته تا مراتع دست‌نخورده زمین‌ها، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. در ادامه چند مورد از جاذبه‌های رودخانه پاوانا را ذکر می‌کنیم.

  • قلعه لوهاگاد: یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های تپه‌ای در ایالت ماهاراشترا مشرف به دریاچه پاوانا هند است که در جنوب قلعه قرار دارد.
  • قلعه ویزاپور: این قلعه در خط استحکامات لوهاگاد-ویزاپور بوده و ارتفاع آن 3550 فوت از سطح دریاست.
  • دژ تونگ (قلعه کاتینگاد): با ارتفاع 3527 فوتی، قلعه تونگ یکی از سخت‌ترین قلعه‌ها برای دسترسی است. برای بازدید از این قلعه باید از سد پاوانا یک صعود 400 متری با شیب زیاد داشت.
  • قلعه کورایگاد: این قلعه بسیار خوب حفظ شده و تا به حال بازسازی نشده است. به‌دلیل زیبایی فوق‌العاده آن بازید از این قلعه توصیه می‌شود.
  • قلعه تیکونا: یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های منطقه است که قدمت آن به قرن هفتم و هشتم پس از میلاد می‌رسد.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه پاوانا

دریاچه پاوانا، به‌دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، در تمام طول سال برای بازدید مناسب است. بیشتر منطقه لوناوالا و مناطق اطراف آن خشک است و آب‌های منطقه در تابستان خشک می‌شوند، اما دریاچه پاوانا که یک سد است حتی در ماه تابستان نیز آب دارد. تابستان‌های دریاچه پاوانا کوتاه و در عین حال بسیار گرم و مرطوب است.

دریاچه پاوانا هندوستان

این شهر در طول تابستان رطوبت بالایی را تجربه می‌کند و جیوه سوزان تا 40 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد؛ از این‌رو این فصل ممکن است برای گردشگران هنگام بازدید از شهر ناراحتی ایجاد کند. تابستان‌های دریاچه پاوانا از ماه اسفند شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. شب‌های دریاچه پاوانا مطبوع و خنک است. این مکان دارای آب و هوای گرمسیری است و در طول سال بارندگی قابل‌توجهی دارد.

 ماه‌های موسمی شگفت‌انگیز هستند؛ زیرا مراتع سبز رنگ می‌شوند و این زمان برای چشیدن هدایای طبیعت مناسب است. در فصل زمستان دریاچه پاوانا پذیرای گردشگرانی هستند که به‌دنبال تعطیلات خنک و دلپذیر در جنوب هند هستند. زمستان فصلی عالی برای بازدید از این شهر به حساب می‌آید که در آن شب‌ها خنک و سرد با افت جیوه 13 درجه سانتی‌گراد و حداکثر افزایش 30 درجه سانتی‌گراد است.

کمپینگ و اقتصاد محلی

گردشگری کشاورزی در دریاچه پاوانا در روابط میان کشاورزان و جامعه تأثیر مثبتی دارد. یک مقصد گردشگری، کشاورزی پر رونق و معتبر معمولاً دارایی جامعه محسوب می‌شود. منطقه گردشگری کشاورزی برای کسانی که دانش لازم را دارند بسیار سودآور است. این افزایش درآمد نه‌تنها زندگی خانواده کشاورز را بهبود بخشیده، بلکه کشاورز را قادر می‌سازد تا برای چندین عضو خانواده، شاید از جمله برخی از کشاورزان آینده، مشاغل جدید با درآمد ایجاد کند. تأثیر اقتصادی یک منطقه گردشگری کشاورزی بسیار زیاد است، اما توجه اندکی به آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: محبوبترین خوراکی های هند

کشاورزی در اطراف دریاچه پاوانا

همان‌طور که گفتیم دریاچه پاوانا یک سازه بزرگ نگهدارنده آب است. در فصل کم بارندگی یا در تابستان از آب ذخیره‌شده برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. به‌دلیل ذخیره عظیم آب به جریان آب زیرزمینی می‌رود و سطح آب را افزایش می‌دهد. متعاقباً این افزایش سطح آب سبب افزایش محتوای آب در چاه‌های روستاهای مجاور می‌شود. در فصل تابستان محصولات اصلی کشت‌شده در اطراف دریاچه پاوانا عبارت‌اند از گندم، بادام‌زمینی، حبوبات، باجری، جوار، محصولات فصلی مانند گوجه‌فرنگی، خیار و غیره. نیشکر نیز محصولی است که در حجم زیاد مصرف می‌شود.

کشاورزی در اطراف دریاچه پاوانا

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات