راهنمای جامع بازدید از موزه لوور پاریس

3 سال پیش 0 دیدگاه

فرانسه یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا است که سالانه میلیون‌ها توریست از سرتاسر جهان را به سمت خود می‌کشد. در  راهنمای سفر به فرانسه با مقاصد گردشگری معروف این کشور می‌توان آشنا شد. موزه لوور پاریس (به فرانسوی Musée du Louvre) نه تنها بزرگ‌ترین موزه هنر در جهان است، بلکه یک بنای تاریخی در پاریس فرانسه محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، این موزه با نزدیک به 10 میلیون بازدید کننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است. این ساختمان در منطقه 1، مرکزی‌ترین منطقه پایتخت فرانسه واقع شده است. در این راهنمای جامع، آثار هنری، اطلاعات مربوط به زمان بازگشایی و قیمت بلیط و همچنین بهترین نکات و پیشنهادات در مورد موزه لوور پاریس را خواهید یافت.

لوور پاریس

تاریخچه مختصر موزه لوور پاریس

کاخ لوور در ابتدا به عنوان یک قلعه بین قرن‌های 12 و 13 تحت سلطنت فیلیپ دوم ساخته شد. با این حال، با گسترش شهری، قلعه کارکرد دفاعی خود را از دست داد. بنابراین، به دستور «فرانسیسکو اول»، در قرن شانزدهم به اقامتگاه اصلی پادشاهان فرانسه تبدیل شد. در سال 1682، پادشاه «لوئی چهاردهم» تصمیم گرفت برای همیشه به کاخ ورسای نقل مکان کند. این در حالی است که کاخ لوور به عنوان مکانی برای نمایش مجموعه سلطنتی خود استفاده می‌شد. در طول انقلاب فرانسه (1789-1799)، کاخ لوور در نهایت به یک موزه ملی تبدیل شد و به طور رسمی در 10 اوت 1793 به روی عموم باز شد. در حال حاضر، این ساختمان دارای پنج طبقه است که به افتخار سه تن از  شخصیت‌های برجسته فرانسه نام‌گذاری شده: دنون، سالی و ریشلیو.


راهنمای ورودی‌های موزه لوور

برای تماشای آثار معروف موزه لوور لازم است با ورودی‌های مختلف این موزه که شما را بخش‌های گوناگون می‌برد، آشنا شوید تا متناسب با سلیقه و شرایط خود بهترین ورودی را انتخاب و از ارزشمندترین آثار هنری و تاریخی بازدید کنید. مهم‌ترین مرحله از این بازدید هیجان‌انگیز رفتن به طبقه ۲- یا زیر هرم لوور خواهد بود؛ جایی که دفاتر مختلف از فروش بلیت، اطلاعات، اتاق رختکن و بخش‌های کنترل بلیت در ورودی بال‌های اصلی به چشم می‌خورند. برای رسیدن به این لابی می‌توانید از بین چند ورودی بهترین انتخاب را داشته باشید.

ورودی موزه لورر

ورودی اصلی (هرم شیشه‌ای)

نخستین ورودی که در همه متون راهنمای موزه لوور به آن اشاره شده هرم شیشه‌ای است که به‌دلیل استقبال بازدیدکنندگان به‌منظور حفظ نظم و ترتیب افراد در چهار صف به رنگ‌های زرد، سبز، نارنجی و آبی تفکیک شده‌ است. هر رنگ مفهوم خاصی دارد و برای افرادی با دسته‌بندی مشخص استفاده می‌شود؛ برای مثال، رنگ زرد به افرادی که بلیت ندارند اختصاص یافته و رنگ سبز و نارنجی مشخصه افرادی است که به‌صورت اینترنتی بلیت تهیه کرده‌اند. رنگ آبی نیز گویای شرایط خاص بازدید‌کننده (بارداری و کهولت سن، افراد بچه‌دار، ناشنوا و...) خواهد بود.

ورودی هرم شیشه‌ای شلوغ‌ترین ورودی این موزه به حساب می‌آید که اگر از قبل بلیت تهیه نکرده باشید برای ورود به هرم و گذشتن از گیت بازرسی و رسیدن به لابی باید ساعت‌ها منتظر بمانید؛ بدین ترتیب مدتی از زمان کوتاه سفر به پاریس را از دست خواهید داد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از ورودی‌های دیگر غافل نشوید؛ به‌خصوص اگر قصد بازدید از آثار باستانی و درک تاریخ و هنر سرزمین‌های مختلف را دارید؛ از کتیبه داریوش در موزه لوور تا اشیای ارزشمند به‌جامانده از تمدن مصریان و.... اگر با تور پاریس سفر کرده‌ باشید، راهنما از قبل این مراحل را برای شما توضیح خواهد داد.

 

ورودی هرم شیشه ای موزه لوور

 ورودی کاروسل

اگر ورودی اصلی را انتخاب نکنید، می‌توانید از کاروسل (Carrousel) به این موزه پررمز و راز وارد شوید؛ مکانی با مرکز خریدی بزرگ و رستوران‌ها و کافه‌های کوچک که شما را به لابی موزه لوور خواهد برد. برای مراجعه به این ورودی همه افراد می‌توانند از مسیرهای مختلف خود را به این محل برسانند. پله‌های اطراف طاق نصرت در باغ کاروسل یا پله‌برقی در خیابان ریوولی یا ایستگاه مترو Palais-Royal Musée du Louvre تفاوتی ندارد و همه این مسیرها درنهایت شما را به ورودی کاروسل گیت بازرسی و سپس لابی موزه خواهند برد، اما در ساعت‌های شلوغ باید منتظر صف‌های نسبتاً طولانی باشید و به همین دلیل هم می‌توان نیم‌نگاهی به دیگر ورودی‌های این موزه داشت.

ورودی کاروسل موزه لوور

 ورودی ریشلیو و ورودی شیرها 

قطعاً هدف از حضور راهنمای موزه لوور راحتی بازدید از این مکان زیبا و آثار ارزشمند آن است. از آنجا که انتظار در صف‌های طولانی آخرین چیزی است که یک گردشگر آن را می‌خواهد، ورودی ریشلیو (Porte de Richelieu) و ورودی شیرها (Porte Des Lions) واقع در بال دنون دقیقاً همان گزینه‌هایی هستند که شما را از صف‌های طولانی نجات خواهند داد؛ البته به شرط اینکه از قبل بلیت رزرو کرده باشید.

قسمت‌های مختلف موزه لوور

موزه لوور را به‌جرئت می‌توان مشهورترین موزه جهان نامید که با بخش‌ها و قسمت‌های مختلف سالانه هزاران نفر را جذب این شهر می‌کند؛ چه به قصد بازدید از خود بنا و ساختمان که روزگاری میزبان پادشاهان بوده و چه برای تماشای آثار معروف آن. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های مختلف این اعجوبه در میان جاهای دیدنی پاریس را بررسی خواهیم کرد.

سازه موزه سه قسمت اصلی دارد که سه پله‌برقی موجود در زیر هرم اصلی شما را به سمت هرکدام از آن‌ها خواهد برد. ریشلیو (Richelieu Wing)، دنون (Denon Wing)  و سولی (Sully Wing) نام این ورودی‌های سه‌گانه است که بازدیدکنندگان را به تالارهای مختلف هدایت می‌کند. حال انتخاب با شماست می‌خواهید از گنجینه‌های ارزشمند این سه بال اصلی دیدن کنید، بزرگ‌ترین مجسمه‌های این موزه را در حیاط داخلی ببینید یا به بخش‌های مختلف مراجعه کرده و آثار مختص به هر دوره را در دسته‌بندی‌های مشخص تماشا کنید. 

مجموعه موزه لوور به 8 بخش تقسیم می‌شود: آثار باستانی مصر، آثار باستانی خاور نزدیک، آثار باستانی یونانی، اتروسکی و رومی، هنر اسلامی، مجسمه سازی، هنرهای تزئینی، نقاشی و چاپ. هر کس از بیرون نگاه کند می‌تواند 3 طبقه از ساخت کاخ را ببیند. علاوه‌بر آن‌ها، زیرزمین (-2) نیز وجود دارد که به نام «سالن ناپلئو» و یک نیم‌ساخت در -1 شناخته می‌شود.

مهم‌ترین آثار دیدنی ورودی دنون

با مراجعه به قسمت مصر باستان (Egyptian Antiquities) به دنیای رازآلود این تمدن کهن سفر خواهید کرد. در قسمت یونان اتروسک و روم باستان (Greek, Etruscan, and Roman Antiquities) عظمت و شکوه را خواهید دید. بخش‌های خاور نزدیک (Near Eastern Antiquities) و هنر اسلامی (Islamic Art) نیز جلوه‌ای دیگر از تمدن انسانی را به نمایش گذاشته و در قسمت نقاشی‌ها، هنرهای تزیینی، آثار ترسیمی و چاپی و مجسمه‌ها برجسته‌ترین آثار هنری را از نزدیک مشاهده خواهید کرد.

 

قسمت یونان موزه لوور

مهم‌ترین آثار دیدنی ورودی شیر

مهم‌ترین و برترین آثار معروف موزه لوور همچون تابلوی مونالیزا و مجسمه الهه بالدار پیروزی در بال دنون چشم‌انتظار شماست. دیوارهای قدیمی مجسمه ونوس میلو و بخش مصر باستان در بال سولی و همچنین نقاشی‌ها و مجسمه‌های فرانسوی آپارتمان ناپلئون سوم، از سوی دیگر بخش خاور باستان (که تالار ایران و آثار ارزشمندی چون کتیبه داریوش در موزه لوور در آن قرار دارد) نیز می‌تواند لذت‌بخش‌ترین تجربه بازدید از دنیای قدیم در دل پاریس زیبا باشد.

موزه لوور پاریس قسمت اسلام

بسیاری از افراد مسلمان و حتی افرادی با دیگر باورهای مذهبی با مراجعه به راهنمای موزه لوور به‌دنبال بازدید از آثار و گنجینه‌های دوران اسلامی در دوره‌های زمانی گوناگون هستند.

موزه لوور همواره آثار بسیاری از جهان اسلام را در خود جای داده است، اما از سال ۲۰۰۳ وزارت فرهنگ فرانسه تصمیم گرفت بخش مجزایی با عنوان قسمت اسلام و هنرهای مربوط به این دوره تأسیس کند و بیش از ۳۰۰۰ قطعه و اثر شاخص مربوط به این حوزه را به نمایش بگذارد. سال ۱۷۹۳ میلادی یک لگن فلزی به‌عنوان نخستین قطعه یا اثر اسلامی وارد لوور شد و پس از آن طی سال‌های ۱۸۹۰ تا آغاز جنگ جهانی اول آثار دیگری افزوده شد تا امروز که هزاران اثر ارزشمند در این قسمت یافت می‌شود؛ همچنین آثار ایران پس از اسلام و شاهکارهای هنری پس از دوران ساسانی نیز در بخش هنرهای اسلامی این موزه قرار دارد. حتی آثار معروف موزه لوور مربوط به بابلی‌ها و اکدی‌ها همچون اصل قانون حمورابی و لوح پیروزی نارامسین در این بخش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

قسمت اسلام موزه لوور

موزه لوور، قسمت مصر

در بال سولی و قسمت مصر باستان می‌توانید آثاری بی‌نظیر شامل ۶۰۰۰ اثر از دورانی پر رمز و راز در تاریخ بشر را مشاهده کنید؛ از مجسمه‌های الهه سخمت (Le Temple) در اتاق ۳۲۴ در سطح صفر که ویژگی‌های اصلی تمدن مصریان را به نمایش گذاشته تا معماری یادبود مقبره آمنهوتپ و اتاق مختص هیروگلیف‌ها.

همچنین راهنمای موزه لوور در ادامه بخش مصر باستان، آشنایی با زندگی روزمره افراد آن دوره، لباس، جواهرات و... را شامل می‌شود. اتاق معبد و مجموعه‌ای از تابوت‌های افراد سرشناس نیز می‌توانند تجربه بی‌نظیری برای هر فرد شیفته تاریخ و فرهنگ را به ارمغان بیاورند. قسمت مصر باستان در موزه لوور در دو طبقه می‌تواند شما را در زمان جابه‌جا کند؛ یک طبقه شما را به دوران پیش از تاریخ تا دوره بطلمیوس خواهد برد و طبقه دیگر زندگی روزمره مصریان را در معرض دید شما قرار خواهد داد!

موزه لوور مصر

موزه لوور، قسمت ایران

قطعاً شما هم به‌عنوان یک ایرانی از دیدن کتیبه داریوش در موزه لوور احساس غرور و شادمانی خواهید کرد. قاب‌های تزیینی، تابوت بزرگ‌زادگان، بازوبندها و گردنبندهای طلایی، مجسمه‌ها و لوح‌های مختلف نیز شما را به دوران اوج عظمت کشورمان خواهند برد.

سفر به قرن‌ها قبل و آشنایی با نوع زندگی و شیوه‌های مختلف حکمرانی در تالار ایران و شرق نزدیک در بال ریشلیو یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های سفر شما به پایتخت فرانسه خواهد بود؛ قسمت ایران در موزه لوور به دو بخش آثار و قطعه‌های به‌جامانده از ایران باستان و دوره پس از اسلام تقسیم‌بندی شده که هر دو بخش می‌تواند بازدیدکنندگان را به هیجان آورد. انتقال آثار باستانی ایران به این موزه از زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه آغاز شد و تا ده‌ها سال ادامه داشت. درحقیقت گنجینه‌های عظیمی از امپراتوری هخامنشیان همچون کتیبه داریوش در موزه لوور به چشم می‌خورد که هر فرد شیفته تاریخ را مبهوت خود خواهد کرد.

سرستون‌های سنگی کاخ آپادانای شوش که ظرافت طراحی چندین هزار سال قبل را به یاد می‌آورند، قاب تزیینی آجری کمانداران هخامنشی که حال و هوای بسیار آشنایی برای شما تداعی می‌کنند، لوح گلی منشور ساخت کاخ آپادانا که شکوه خالص را به نمایش خواهد گذاشت، همچنین قاب‌های تزیینی مختلف و آثار معروف موزه لوور در قسمت ایران ساعت‌ها شما را در پیوند با گذشته نیاکانتان غرق خواهد کرد!

برای بازدید از بخش‌های مختلف در تالار ایران باستان (که آثار سه دوره تاریخی هخامنشیان ایلامیان و قبل از آن‌ها را در خود جای داده) کافی است از ورودی بال سولی وارد شوید و خود را به طبقه صفر برسانید. وارد درب چپ شوید تا در انتهای سالن به اتاق ۳۰۴ و تالارهای بخش ایران برسید.

موزه لورر قسمت ایران باستان

معروف‌ترین آثار موزه لوور

موزه به سه بال تقسیم می‌شود: ریشلیو، دنون و سالی. اگر دوست داشتید می‌توانید از هر کدام به صورت کامل بازدید کنید. در پایان تور، به سالن اصلی برگردید تا به بال دیگری بروید. اگر ترجیح می‌دهید از هر طبقه را به طور کامل بازدید کنید، می‌توانید به اتاق‌های دیگری که به یک دیگر متصل هستند نیز بروید. بنابراین، در میان ده‌ها هزار اثری که منتظر بازدید هستند، می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا چند اثر هنری بسیار معروف و خاص را در موزه لوور پاریس پیدا کنید.

ابوالهول بزرگ تانیس (طبقه 0، بال سالی، اتاق 338)

ابوالهول بزرگ تانیس نشان‌دهنده موجودی خارق‌العاده از اساطیر مصر و یونان با سر فرعون و بدن شیر است. دقیقاً در مصر باستان، ابوالهول‌ها می‌توانستند سر شاهین، گربه یا گوسفند داشته باشند، اگرچه رایج‌ترین آن معمولاً فرعون بود. علاوه‌بر این، یافتن این موجودات افسانه‌ای در ورودی مقبره‌های سلطنتی یا معابد مذهبی رایج بود. این اثر تاریخی گرانیتی بخشی از آثار باستانی مصر موزه لوور پاریس است.

مجسمه ونوس میلو (طبقه 0، بال سالی، اتاق 346)

مشهورترین مجسمه آفرودیت در جهان با نام مستعار «ونوس میلو» متعلق به حدود 100 سال قبل از میلاد است. با این حال، تنها در سال 1820، در جزیره یونانی میلوس، متعلق به مجمع الجزایر سیکلادیک، کشف شد. تصور می‌شود که این نماد الهه یونانی عشق توسط «اسکندر» خلق شده است.

مجسمه ونوس در موزه لورر

مونالیزا، اثر لئوناردو داوینچی (طبقه 1، بال دنون، اتاق 711 )

این نقاشی رنگ روغن روی چوب صنوبر در حدود سال 1503 شروع شد. گمان می‌رود که «لئوناردو داوینچی» در حال خلق پرتره «لیزا گراردینی»، همسر «فرانچسکو دل جوکوندو فلورانسی» است و پس از این که با سرقت خود در سال 1911 به شهرت جهانی دست یافت، امروزه شناخته شده‌ترین، پربازدیدترین، تحسین شده‌ترین و ارزشمندترین نقاشی در جهان است. اعتقاد بر این است که حدود 80 درصد از مردم فقط برای دیدن مونالیزا از موزه لوور پاریس دیدن می‌کنند.

بازدید از موزه لوور پاریس

تابلوی نقاشی عروسی در قانا اثر پائولو ورونز (طبقه 1، آلا دنون، اتاق 711)

بزرگ‌ترین تابلوی نمایش داده شده در موزه لوور پاریس متعلق به هنرمند ایتالیایی «پائولو ورونز» است و در مقابل مونالیزای کوچک به نمایش گذاشته شده است. این نقاشی رنگ روغن با طول تقریبا 10 متر و عرض 7 متر در سال 1563 تکمیل شد و صحنه کتاب مقدس عروسی در قانا را به تصویر می‌کشد؛ جایی که عیسی مسیح اولین معجزه خود را انجام داد و آب را به شراب تبدیل کرد.

تابلوی نقاشی عروسی در قانا

بهترین زمان بازدید از موزه لوور پاریس

طبیعتاً هر فردی تمایل دارد بهترین تجربه ممکن را هنگام بازدید از یک موزه مشهور به دست آورد و تمامی این مطالب و راهنمای موزه لوور با همین هدف نگارش شده است، اما هیچ‌کس نمی‌تواند نقش زمان مناسب در بازدید از این مکان را در خلق تجربه‌ای شگفت‌انگیز انکار کند. موزه لوور بسیار مشهور است و همین عامل سبب شده است همواره مملو از بازدیدکننده باشد. طبیعتاً شلوغ بودن فضای مورد نظر علاوه بر چالش‌های مختلف امنیتی، تمرکز شما را هنگام سفر به قلب تاریخ از بین می‌برد و کیفیت بازدید شما را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

موزه لوور در روزهای شنبه و یکشنبه که آخر هفته محسوب می‌شود، مملو از گردشگران و بازدیدکنندگان است؛ به همین دلیل اگر از قبل بلیت رزرو نکرده باشید به احتمال زیاد نمی‌توانید وارد آن شوید؛ روزهای سه‌شنبه موزه تعطیل است و روزهای چهارشنبه هم نسبتاً شلوغ خواهد بود؛ پس این زمان‌ها برای بازدید از آثار معروف موزه لوور مناسب نیست؛ بنابراین روزهای دوشنبه و پنجشنبه را می‌توان بهترین روزهای هفته برای بازدید از این موزه دانست. همچنین به‌طورکلی صبح‌ها و ابتدای ساعت کاری تا ساعت ۱۱ می‌تواند زمان مناسب‌تری برای تماشای آثار باستانی و هنری گذشته بدون مزاحمت خیلی عظیمی از افراد به حساب آید.

چطور به موزه لوور برویم؟

تابلوی مونالیزا و مجسمه ونوس کتیبه داریوش در موزه لوور و هزاران اثر ارزشمند دیگر هر فردی را وسوسه می‌کند تا بازدید از این موزه مشهور را تجربه کند و خاطره‌ای بی تکرار در طول زندگی‌اش را ثبت کند. بازدید از موزه با تورها و گروه‌های گردشگری بسیار راحت‌تر است و بدون دردسر می‌توان به تماشای آثار ارزشمند پرداخت، اما اگر بخواهید به‌صورت شخصی به موزه لوور مراجعه کنید می‌توانید از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی و یا اتومبیل شخصی به این مکان دسترسی داشته باشید.

ایستگاه مترو Palais-Royal Musée du Louvre خط ۱ و ۷ و ایستگاه Pyramides خط ۱۴، خط اتوبوس شماره 21، 24، 27، 39، 48، 68، 69، 72، 81 و 95 و همچنین پارکینگ موزه برای ماشین‌های شخصی واقع در خیابان Avenue du Général Lemonier از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب می‌تواند راه‌هایی باشد که شما را به مشهورترین موزه جهان می‌رساند.

نکات راهنمای موزه لوور

بازدید از موزه لوور در دستور کار بسیاری از افرادی است که به پاریس سفر می‌کنند. با این حال، با توجه به بزرگی ساختمان و حجم آثار هنری، مهم است که یک استراتژی اندیشیده شود تا بتوان به بهترین شکل ممکن از اثر هنری بازدید کرد.

  1. بلیط را از قبل خریداری کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در بازدید از موزه لوور این است که بلیط خود را از قبل خریداری کنید. سریع‌ترین و ساده‌ترین گزینه خرید آن از طریق باجه رسمی بلیط آنلاین است، اما در نظر داشته باشید که هنگام رزرو باید تاریخ و زمان بازدید خود را انتخاب کنید. در حال حاضر بلیط 17 یورو به صورت آنلاین و 15 یورو در داخل موزه است. خبر خوب این است که پذیرش برای افراد زیر 18 سال و جوانان زیر 26 سال ساکن منطقه اقتصادی اروپا رایگان است. در این صورت، پس از گذراندن کنترل امنیتی، فقط یک مدرک شناسایی در ورودی ارائه دهید.

بازدیدموزه لوور پاریس

ورودی اصلی را فراموش کنید

هرم لوور ساختاری از شیشه و فلز است که توسط سه هرم کوچک‌تر احاطه شده. این بنا که در سال 1989 تکمیل شد، علاوه‌بر تشکیل ورودی اصلی موزه، به یک نقطه مرجع برای پایتخت فرانسه تبدیل شد. علاوه‌بر این برای رسیدن به موزه لوور، ساده‌ترین و راحت‌ترین راه در بین سیستم‌های حمل‌ونقل فرانسه، مترو است.

موزه لوور پاریس قسمت ایران

3.زمان مناسب را انتخاب کنید 

موزه لوور همه روزه (به جز سه شنبه ها) از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است. روزهای چهارشنبه و جمعه تا ساعت 21:45 ادامه دارد. موزه در 1 ژانویه، 1 می و 25 دسامبر تعطیل است. در صورت نیاز، تمام این اطلاعات را می‌توان در وب سایت رسمی موزه لوور مشاهده کرد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات