افراد مشهور در مجارستان

6 سال پیش 0 دیدگاه

تهیه فهرستی از افراد مشهور  مجارستان کار بسیار بزرگی است، زیرا مجارستان تعداد بی‌نهایتی از افراد با استعداد را به جهان داده است. مجارها در همه زمینه‌های زندگی، خواه مهندسی، پزشکی، ادبیات، هنر، موسیقی یا دنیای تجارت، توانایی‌های برجسته‌ای دارند. لیست زیر شامل بسیاری از مردان و زنان مشهور مجارستانی است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

جرج سوروس (George Soros)

موسس بنیاد سوروس(1547 میلادی)

جورج سوروس، سرمایه‌دار، بشردوست، فعال و نویسنده مجارستانی-آمریکایی، بنیانگذار مدیریت صندوق سوروس و بنیادهای جامعه باز است. در میان موفق‌ترین سرمایه‌گذاران کشور، او در جریان بحران چهارشنبه سیاه سال 1992 سود زیادی به دست آورد و به عنوان مردی که بانک انگلستان را شکست، معرفی شد.

چارلز سیمونی: (charles simonyi) 

فضانورد و متخصص نرم‌افزار مایکروسافت (1950 میلادی)

چارلز سیمونی، دکترای استنفورد، در ابتدا روی یکی از اولین کامپیوترهای دنیا برای زیراکس کار کرد. او بیشتر به خاطر توسعه مایکروسافت آفیس شناخته شده است. اگرچه او شرکت خود را به نام Intentional Software راه‌اندازی کرد اما بعدا آن را به مایکروسافت فروخت. او بخشی از فهرست میلیاردرهای فوربس در سال 2021 است و کمک‌های زیادی به اهداف خیریه آموزشی می‌کند.

ویلیام فاکس: (William Fox)   

موسس کمپانی فیلمسازی Fox

ویلیام فاکس فریدمن با نام ویلموس در 1 ژانویه 1879 به دنیا آمد. او اولین فرزند یک خانواده یهودی بود که از آلمان ساکن شده بودند. طبق برخی منابع، پدرش یک مغازه پنیر فروشی در Tolcsva داشت. خانواده او در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کردند. هیچ چیز این را بهتر از این واقعیت ثابت نمی‌کند که تنها 6 نفر از 12 خواهر و برادری که متولد شده‌اند تا بزرگسالی زندگی کردند.

فقر به طور طبیعی منجر به یک مسیر مستقیم برای ترک تحصیل عمومی و کار کودکان شد. او از افراد مشهور  مجارستان بود که از فقر در بورسود، خارج و به یکی از تأثیرگذارترین تاجران هالیوود تبدیل شد که دارایی‌اش 35 میلیون دلار تخمین زده می‌شد. شرکت فاکس فیلم که به نام او نامگذاری شده بود، در راه‌اندازی این فیلم و همچنین حرفه بسیاری از ستارگان نقش اساسی داشت.

آدولف زوکور (adolph zukor)

موسسه کمپانی فیلمسازی Paramount

زوکور آدولف ریکسن در 7 ژانویه 1873 از شخصیت‌های برجسته در مجارستان در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. او مدتی در ماتزالکا تحصیل و سپس در آبائوسزانتو شاگردی کرد. او تنها 15 سال داشت که دنیا را به دست گرفت. در سال 1888 به تنهایی به ایالات متحده مهاجرت کرد و تنها چیزی که داشت، مقدار کمی پول نقد بود که در جیب کتش دوخته بود. در آن زمان دختری تقریبا 4 سال بزرگ‌تر، ملا بامول معشوقه او بود.

وی به او قول داد که او را به خارج از کشور بیاورد و به زودی با او ازدواج کند. دختر کمی بعد از زوکور وارد ایالات متحده شد آن‌ها دیگر هرگز با هم ملاقات نکردند. با این حال انگشتری را که از زوکور دریافت کرده بود نگه داشت. سال‌ها بعد، در سال 1897 زوکور با دختری به نام لوتی کافمن ازدواج کرد که از او صاحب دو فرزند شد. او برای اولین بار در سال 1893 با این فیلم برخورد کرد و طبق روایت‌ها بلافاصله فرصت تجاری خوبی در آن دید.

آلبرت سنت-گیورگی (Albert Szent-Györgyi) 

کشف ویتامین ث و اجزا و واکنش‌های چرخه اسید سیتریک

آلبرت زینت گیورگی یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان و از شخصیت‌های معروف مجارستانی است که دستاوردهای عالی در علم ایجاد کرد و کار و شخصیت او به عنوان ارزش‌های برجسته در سراسر جهان تلقی می‌شود. او تنها دانشمند مجارستانی در میان بسیاری از دانشمندان مشهور بین‌المللی است که جایزه نوبل را که بالاترین قدردانی حرفه‌ای جامعه علمی است، به خاطر کارش دریافت کرد.

در پایان دهه 1920، Szent-Györgyi ماده ناشناخته‌ای را در غده فوق کلیوی خود پیدا کرد، ترکیب آن (C6H9O6) را تعیین کرد و آن را اسید هگزورونیک (1928) نامید. در سال 1932، Szent-Györgyi  و J. Tillmans به طور مستقل اسید هگزورونیک را با ویتامین C شناسایی کردند.

لئو زیلارد (Leo Szilard) 

فیزیکدان و مخترع مجاری- آمریکایی بود و از مهم‌ترین افراد در کشف انرژی هسته‌ای و تولید بمب اتمی.

لئو زیلارد از افراد مشهور مجارستان در 11 فوریه 1898 در بوداپست مجارستان به دنیا آمد و به دلیل سهمیه‌های نژادی مجبور شد به موسسه فناوری در برلین برود و در آن جا با چندین فیزیکدان برجسته مانند آلبرت اینشتین و ماکس پلانک آشنا شد. زیلارد در سال 1922 دکترای خود را در فیزیک گرفت. او و انیشتین دوستان صمیمی شدند. در سال 1933، زیلارد مجبور به استعفا شد و برای فرار از آزار نازی‌ها به لندن گریخت.

زیلارد که احتمالا اولین دانشمندی بود که به‌طور جدی به ساخت بمب اتمی واقعی فکر کرد، در 12 سپتامبر 1933 در حالی که منتظر چراغ قرمز در لندن بود، تحت تأثیر احتمال یک واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای قرار گرفت. با انتشار اخباری مبنی بر کشف شکافت هسته‌ای توسط دانشمندان آلمانی، زیلارد بلافاصله با همکاری انریکو فرمی مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای بررسی صحت این نظریه انجام داد.

 او ابتدا سعی کرد با استفاده از بریلیم و ایندیم یک واکنش زنجیره‌ای ایجاد کند اما هیچ کدام واکنشی را که انتظار داشت انجام ندادند. در سال 1936، او حق ثبت اختراع واکنش زنجیره‌ای را به دریاسالاری بریتانیا واگذار کرد تا از محرمانه بودن آن اطمینان حاصل کند. زیلارد در 30 می 1964 در خواب و بر اثر حمله قلبی درگذشت.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات