14 پارک ملی کنیا | میعادگاه عشاق طبیعت و حیات وحش

3 ماه پیش 0 دیدگاه

کنیا کشوری با پارک‌های ملی فوق‌العاده زیبا با علفزارهای ساوانا، مجموعه‌ای باشکوه از حیوانات وحشی و مناظر خیره‌کننده است. این کشور درمجموع 23 پارک ملی دارد که با هدف حفاظت از گیاهان، جانوران و همچنین اکوسیستم حیات وحش و حیات پرندگان ساخته شده‌اند.

هر پارک ملی کنیا دارای ویژگی‌ها و اتمسفر منحصربه‌فرد و اقامتگاه‌های مختلف است که از کمپ‌های انحصاری با چادر و سافاری تا گزینه‌های کمپینگ ارزان‌قیمت را شامل می‌شود. از معروف‌ترین این مناطق حفاظت‌شده، می‌توان به پارک ملی ماسای ماری، پارک ملی کوه کنیا، پارک ملی ساوو شرق کنیا و پارک ملی نایروبی در کنیا اشاره کرد. در ادامه، 14 پارک ملی کنیا به شما معرفی می‌شود.

پارک ملی دریاچه ناکورو

این پارک ملی پناهگاه زیبای حیات وحش است که در کف دره گریت ریفت، با چمنزارهای جنگلی و پردرخت احاطه شده است. ویژگی اصلی پارک ملی کنیا داشتن دریاچه‌ای بزرگ و کم‌عمق است که از حیات پرندگان بزرگ، از جمله پلیکان‌ها و دسته‌های فلامینگو پشتیبانی می‌کند. البته از سال 2012، شرایط برای این پرندگان کمی نامطلوب شد و بیشتر آن‌ها به دریاچه‌های دره ریفت کوچ کردند.

پارک ملی آمبوسلی

پارک ملی آمبوسلی که با کوه‌های کلیمانجارو، مرتفع‌ترین رشته‌کوه آفریقا احاطه شده است، از محبوب‌ترین پارک‌های ملی کنیا به شمار می‌رود. آمبوسلی یکی از بهترین پارک‌های ملی آفریقا محسوب می‌شود که می‌توانید در آن گله‌های فیل را از نزدیک مشاهده کنید. حیوانات این پارک ملی عبارت‌اند از: پلنگ، یوزپلنگ، سگ وحشی، بوفالو، فیل، زرافه، گورخر، شیر، کروکودیل، میمون پوزه‌دراز (مانگوس)، خرگوش گوهی، دیک‌دیک، کودوی کوچک، خارپشت شبگرد و بیش از 600 گونه پرنده. همچنین می‌توانید در این مکان از سافاری با بالون هوای گرم لذت ببرید که منظره باورنکردنی از کل پارک و کوه‌های کلیمانجارو به شما نشان می‌دهد.

پارک ملی ساوو شرق کنیا

پارک ملی ساوو شرق کنیا بزرگ‌ترین پارک ملی کنیاست. این پارک محل زندگی بیشتر پستانداران بزرگ از جمله گله‌های پرجمعیت فیل سرخ، کرگدن، بوفالو، شیر، پلنگ، اسب آبی، تمساح، آنتلوپ آفریقایی، آهوی زرافه گردن و کودوی کوچک است. همچنین حیات بیش از 500 نوع پرنده در این مکان ثبت شده است.

پارک ملی نایروبی

پارک ملی نایروبی در کنیا، اولین منطقه حفاظت‌شده این کشور و تنها منطقه حفاظت‌شده در جهان است که در نزدیکی پایتخت یک کشور (7 کیلومتری نایروبی، پایتخت کنیا) قرار دارد. این پارک به‌قدری معروف است که برخی شهرت آن را با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آفریقا، مثل قلعه گود هوپ مقایسه می‌کنند. برخی از حیوانات یافت‌شده در این پارک ملی عبارت‌اند از: بوفالو، زرافه، شیر، پلنگ، بابون، گورخر وحشی و یوزپلنگ. این پارک همچنین یکی از موفق‌ترین پناهگاه‌های کرگدن در دنیا و میزبان بیش از 100 گونه پستاندار و 400 گونه پرنده مهاجر و بومی است.

پارک ملی مرو

پارک ملی مرو یکی از پارک‌های ملی کنیاست که در شرق مرو واقع در 350 کیلومتری نایروبی قرار دارد. مرو یکی از کم‌بازدیدترین پارک‌های این لیست است و از این‌رو حسی از بکر بودن را به شما ارائه می‌دهد. تمام پنج گونه مهم حیوانات وحشی در مرو زندگی می‌کنند. مشاهده فیل و بوفالو در آن بسیار رایج است و یک پناهگاه محصور کرگدن نیز وجود دارد که کرگدن‌های سیاه و سفید زیادی در آن دیده می‌شوند. پارک ملی مرو همچنین دارای نخل‌های بلندی است که در امتداد مسیرهای آبی متعدد این حفاظتگاه رشد کرده و منظره‌ای زیبا برای بازدیدکنندگان فراهم کرده‌اند.

پارک ملی آبردیر

پارک ملی آبردیر منطقه‌ای حفاظت‌شده در رشته‌ کوه آبردیر واقع در شرق دره ریفت آفریقای شرقی در مرکز کنیاست. مناظر زیبای کوهستانی، یکی از ویژگی‌های جذاب آن است که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این پارک ملی به این دلیل معروف است که پرنسس الیزابت پس از مرگ پدرش در تریتاپس لوج متوجه شد که ملکه شده است. از آن زمان این اقامتگاه در بین گردشگران سافاری در کنیا معروف و سبب شده است کنیا، در رقابت با تور آفریقای جنوبی به مقصد گردشگری محبوب در این قاره تبدیل شود.

پارک ملی کوه کنیا

این پارک ملی برای محافظت از کوه کنیا و حیات وحش اطراف آن تأسیس شده است. این پارک ملی کنیا حوضه‌ای آبریز و زیستگاه حیوانات وحشی است؛ از این‌رو و جانورانی مثل فیل، مانگوس دم کوتاه، غزال پیشانی سیاه، موش صحرایی، گوزن بته‌زار، هیراکس درختی، آهوی آبدوست و بیش از 130 نوع پرنده در آن زندگی می‌کنند.

پارک ملی کوه لانگونوت

پارک ملی کوه لانگونوت یکی از جذاب‌ترین جاهای گردشگری و در عین حال کم‌بازدیدترین پارک‌های ملی کنیاست که در حوالی دریاچه نایواشا و در مجاورت کوه لانگونوت قرار دارد. کوه لانگونوت آتشفشانی غیر فعال در این مکان است که پیاده‌روی در لبه دهانه آتشفشانی آن، سفر یک روزه محبوبی در نایروبی محسوب می‌شود.

هزینه ورودی این تور برای هر فرد بزرگسال، 26 دلار برای 24 ساعت است و شامل یک مسیر 3.1 کیلومتری، از ورودی پارک تا لبه دهانه آتشفشان خواهد بود. این مسیر به مسیر 7.2 کیلومتری در اطراف دهانه آتشفشان ختم می‌شود. مسیر کل این تور 13.5 کیلومتر است و حدود 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد.

پارک ملی دروازه جهنم

پارک ملی دروازه جهنم پارکی کوچک واقع در شمال غربی نایروبی و جنوب غربی دریاچه نایواشاست. این مکان بین دریاچه نایواشا، آتشفشان‌های لونگونوت و سوسوا در کف دره بزرگ ریفت واقع شده است. این پارک ملی کنیا از بابت تنوع گسترده حیات وحش و مناظر خیره‌کننده‌ای که دارد، به شهرت رسیده است.

پارک ملی کوه الگون

پارک ملی کوه الگون جاذبه گردشگری برای دوستداران طبیعت و حیات وحش است که در 140 کیلومتری شمال شرقی دریاچه ویکتوریا قرار دارد. این پارک ملی کنیا به‌طور منحصربه‌فردی بین مرزهای کنیا و اوگاندا تقسیم شده است که این موضوع در کل دنیا کم‌سابقه است.

کوه الگون یک حوضه آبریز مهم برای دو رودخانه انزویا و سوام محسوب می‌شود که به‌ترتیب به دریاچه ویکتوریا و تورکانا می‌ریزند. بازدیدکنندگان می‌توانند با عزیمت به این مکان، در جنگل به گشت‌وگذار بپردازند، غارهای فیل‌ها را ببینند و همچنین از دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و صخره‌نوردی در هشتمین کوه مرتفع آفریقا لذت ببرند.

پارک ملی مارسابیت

پارک ملی مارسابیت در شمال کنیا و 560 کیلومتری شمال نایروبی قرار دارد و دارای دهانه‌های آتشفشانی خاموش بسیاری است که به نام گاف شناخته می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها، گاف سوکورته گوداست که دریاچه بهشت در پایین آن قرار دارد. برخی از حیواناتی که در این پارک یافت می‌شوند عبارت‌اند از: فیل آفریقایی، گورخر گروی در معرض انقراض، شیر، پلنگ، گاومیش، گوزن لگام‌دار، گله‌های بزرگ و کوچک گاوان، گورخر معمولی، غزال گرانت و انواع آنتلوپ‌های کوچک.

پارک ملی آرابوکو سوکوکه

پارک ملی آرابوکو سوکوکه یک سافاری حیات وحش کوچک در کنیا به مساحت 6 کیلومتر مربع است که در ناحیه شمالی مومباسا کلیفی واقع شده است. این منطقه تحت پوشش منطقه حفاظت‌شده جنگلی آرابوکو با مساحت 350 کیلومتر مربع قرار دارد. این جنگل از گونه‌های پرندگان، پروانه‌ها، پستانداران، دوزیستان، درختان و گیاهان کمیاب و در حال انقراض محافظت می‌کند و محل زندگی پستاندارانی مانند مانگوس دم‌بوته‌ای سوکوکه، غزال کوچک، گوزن لگام‌دار، فیل دم‌دار طلایی، آهوی آبدوست، گربه زباد، گربه ژنت، کاراکال، میمون سایکس و بسیاری از موارد دیگر است.

پارک ملی ماسای مارا

اگرچه پارک ملی ماسای مارا بیشتر حفاظتگاه ذخایر ملی است تا پارک ملی، نمی‌توان آن را از لیست 14 پارک ملی کنیا حذف کرد. سالانه میلیون‌ها گورخر و حیوان وحشی دیگر از رودخانه مارا کوچ کرده و به‌دنبال مراتع تازه می‌گردند. این پدیده طبیعی که به مهاجرت بزرگ معروف است، یکی از رویدادهای دیدنی حیات وحش در کل سیاره زمین است که در این مکان انجام می‌شود.

دیدار با مردم ماسایی، یک فعالیت فرهنگی جذاب و شاید ضروری است که به بهترین نحو شما را با زندگی مردم کنیا آشنا می‌کند. بدین منظور شما می‌توانید از تعامل با مردم لذت ببرید، درباره فرهنگ و سنت‌های ماسایی بیاموزید، روستاهای آن‌ها را ببینید، با کودکان ملاقات کنید، از مهمان‌نوازی واقعی و گرم آن‌ها قدردانی کنید و شاهد مراسم‌های سنتی، پرزرق‌ و برق و رنگارنگ آنان باشید.

حفاظتگاه نابویشو مارا

اگر می‌خواهید سافاری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را در کنیا تجربه کنید و در عین حال تأثیر مثبتی بر محیط و مردم این کشور داشته باشید، جایی بهتر از نابویشو مارا وجود ندارد. این حفاظتگاه خصوصی منطقه‌ای به مساحت 22.230 هکتار در کنار دیگر پارک ملی کنیا، یعنی ماسای ماراست که تجربه‌ای منحصربه‌فرد و همه‌جانبه از حیات وحش را برای شما فراهم می‌کند. این حفاظتگاه از برخی جهات، با پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی نیز مقایسه می‌شود.

 این منطقه حفاظت‌شده دارای یکی از بالاترین مقادیر تراکم از جمعیت شیرهای آفریقایی است. همچنین تعداد زیادی فیل، زرافه، یوزپلنگ و غیره در آن زندگی می‌کنند و به‌دلیل محدودیت تعداد بازدیدکنندگان، وسایل نقلیه زیادی در آن دیده نمی‌شود. فعالیت‌های گردشگری و تفریحی این پارک ملی کنیا شامل سافاری‌های شبانه، پیاده‌روی‌های چالش‌برانگیز با جنگجویان ماسایی، سافاری‌های هیجان‌انگیز بالون هوای گرم و بازدیدهای فرهنگی است.

سخن پایانی

سفر به پارک‌های ملی کنیا، فرصتی عالی برای کشف طبیعت شرق قاره آفریقا و تماشای حیوانات وحشی در محیط زندگی آن‌هاست. سافاری‌های هیجان‌انگیز، گشت‌وگذارهای لذت‌بخش و تماشای مناظر خیره‌کننده، تنها بخشی از لذت سفر به 14 پارک ملی کنیاست که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم. اگر برای این سفر هیجان انگیز آماده هستید، می‌توانید با کارشناسان فروش آژانس مسافرتی رز آبی تماس بگیرید و اطلاعات لازم درباره تور کنیا و سافاری‌های حیات وحش را از آنان دریافت کنید.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات