آیرز راک در استرالیا؛ کوه قرمز

3 ماه پیش 0 دیدگاه

آیرز راک در استرالیا یا همان اولورو صخره ماسه‌سنگی عظیم در قلب سرخ استرالیا قرار دارد. این کوه قرمز استرالیا و صخره‌های کاتا توتا در نزدیکی آن، بیش از 10.000 سال است که در مراسم سنتی و برخی آیین‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.

امروزه آیرز راک، عقیق سرخ استرالیا، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. تورهای طلوع و غروب خورشید نیز به شما این امکان را می‌دهند تا با حیرت، شاهد تغییر رنگ صخره آیرز از نارنجی سوخته به قرمز آتشین و بنفش تیره باشید. این تغییر رنگ بر اثر تابش متغیر نور بر این صخره اتفاق می‌افتد. این ویژگی خارق‌العاده در ترکیب با جاده‌های ناهموار و جغرافیای دورافتاده این جاذبه گردشگری، تجربه‌ای تکرارنشدنی برایتان به جای خواهد گذاشت.

در این مطلب، هر آنچه را که باید پیش از سفر به آیرز راک در استرالیا بدانید، در اختیارتان گذاشته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

چگونه به آیرز راک در استرالیا برویم؟

آیرز راک در مرکز این کشور و دور از شهرهای بزرگ قرار دارد. ساده‌ترین راه برای سفر به اولورو در تور استرالیا این است که به فرودگاه آیرز راک بروید. بیشتر هتل‌ها در این کشور، ترانسفر فرودگاهی را در خدمات خود دارند. محیط دورافتاده صخره آیرز به شما این حس را می‌دهد که در حال سفر به صحنه‌ای در فیلم جنگ ستارگان هستید!

ما به هیچ عنوان به گردشگران سفر با خودروی شخصی را برای رسیدن به آیرزراک توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا بسیار دورافتاده است و جاده ناهموار و خشنی دارد. اگر می‌خواهید از سایر جاذبه‌های گردشگری دورافتاده مانند آلیس اسپرینگز یا کینگ کانیون نیز دیدن کنید، می‌توانید از تورهای چندروزه استفاده کنید. این‌تورها با اتوبوسی مجهز به کولر و تهویه هوای مطبوع صورت می‌گیرد.

بهترین زمان برای سفر به آیرز راک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از آیرز راک در استرالیا، از ماه می تا سپتامبر است. این زمان در استرالیا زمستان است و از این‌رو دمای هوا مناسب‌تر از ماه‌های دیگر سال خواهد بود. صخره آیرز، این کوه قرمز استرالیا در بیابان واقع شده و بازدید از آن با مقاصدی چون خانه اپرا سیدنی خیلی متفاوت است! بنابراین بهتر است با آب و هوای آن، یعنی روزهای گرم و شب‌های سرد آشنا باشید. به‌خصوص در تابستان (از دسامبر تا فوریه)، اولورو جهنمی واقعی است و مگس‌ها و حشرات موذی نیز سبب آزار و اذیت گردشگران می‌شوند. البته با رعایت برخی نکات، سفر در این ماه‌ها غیرممکن نیست، اما بهتر است مراقب خود باشید.

در صخره آیرز چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

پیشنهاد ما این است که 2 تا 3 شب را در آیرزراک بگذارنید؛ زیرا کارهای زیادی برای انجام دادن در آن وجود دارد. در ادامه برخی از کارهای جذابی را که گردشگران در کوه قرمز استرالیا انجام می‌دهند، فهرست کرده‌ایم:

  • با تورهای شترسواری از محل اقامت خود به سمت صخره آیرز بروید و شاهد تغییر رنگ آن در طلوع یا غروب خورشید باشید.
  • برای آشنایی با اهمیت فرهنگی و معنوی این منطقه، به تورهای آیرز رایک و کاتا تیوتا بپیوندید. راهنمایان این تورها بومیان محلی هستند.
  • سوار هلیکوپتر شوید و از بالا شاهد چشم‌انداز باشکوه آیرز راک در استرالیا باشید.
  • با موتورسیکلت از راه‌های ناهموار آیرز راک عبور کنید.
  • از صرف شام زیر ستاره‌ها لذت ببرید. پیشنهاد ما برای شام، تالی ویرو است.
  • از اینستالیشین هنری باورنکردنی Field of Light در دامنه آیرز راک در استرالیا دیدن کنید.
  • با شرکت در کارگاه نقاشی سنتی نقطه‌ای، با میراث بومیان آشنا شوید.

برای سال‌ها، مردم محلی آنانگو از بازدیدکنندگان درخواست می‌کردند از اولورو بالا نروند. از اکتبر 2019 نیز صعود به صخره آیرز ممنوع شد؛ چراکه این عقیق سرخ استرالیا از اهمیت معنوی زیادی در فرهنگ‌های محلی برخوردار است.

هنگام بازدید از آیرز راک در استرالیا کجا اقامت کنیم؟

به‌دلیل موقعیت دورافتاده آیرز راک در مقایسه با بیشتر جاهای دیدنی استرالیا، هیچ شهر واقعی در اطراف آن وجود ندارد که در آن اقامت کنید. با وجود این، چند استراحتگاه و هتل واقعاً خوب در این منطقه وجود دارد که تمام نیازهای شما، از جمله رستوران، اسپا، بوتیک، گالری‌های هنری، سوپرمارکت و تورهای گردشگری را برطرف می‌کند. بهترین استراحتگاه‌های موجود در این منطقه عبارت‌اند از:

  • Desert Gardens Hotel: این هتل زیبا در منطقه آیرز راک، دارای اتاق‌های استخردار با منظره اولورو است.
  • Sails in the Desert Hotel: این هتل پرمیوم در اطراف آیرز راک در استرالیا قرار دارد و در مقایسه با Desert Gardens، تجربه بسیار بهتری ارائه می‌دهد.
  • Longitude 131°: برای اقامت در یک هتل VIP در این منطقه می‌توانید به Longitude 131° بروید. این کمپ لوکس و راحت، حریم خصوصی کاملی برای میهمانان فراهم می‌کند. اتاق‌های آن نیز به چشم‌اندازهای بی‌نظیری دسترسی دارند؛ از این‌رو می‌توانید آن را هتلی 5 ستاره در نظر بگیرید!

تاریخچه آیرز راک در استرالیا را بدانید

اولورو یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است. این مکان برای اولین بار در سال 1987، به‌دلیل ارزش‌های طبیعی و در سال 1994 از بابت اهمیت فرهنگی خود در این فهرست ثبت شد.  اگرچه پارک ملی اولورو ــ کاتا تیوتا در 40 سال گذشته این وضعیت را به دست آورده است، خود صخره آیرز قدمت بسیار بیشتری دارد. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد آنانگو، مردم بومی صحرای غربی بیش از 30.000 سال در استرالیای مرکزی زندگی کرده‌اند.

مردمان آنانگو مالکان سنتی آیرز راک در استرالیا هستند که زمین‌هایشان را به دولت این کشور اجاره می‌دهند. همچنین با مرکز دولتی مدیریت پارک‌های استرالیا، در مدیریت پارک ملی اولورو ــ کاتا تیوتا همکاری می‌کنند. به رسمیت شناخته شدن مالکیت مردم آنانگو، در سال 1985 و پس از 35 سال مبارزه صورت گرفت. از آن زمان، تغییرات عمده‌ای در کوه قرمز استرالیا رخ داده است؛ برای مثال، از اکتبر 2019 گردشگران دیگر اجازه صعود به صخره آیرز را ندارند. این خبر بسیار خوبی است؛ زیرا صعود به اولورو نه‌تنها خطرناک است، بلکه این مکان برای مردمان آنانگو مقدس به شمار می‌رود.

هنگام سفر به آیرز راک در استرالیا چه بپوشیم؟

اگر اولین بار است که به آیرز راک سفر می‌کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید برای ماجراجویی در این مکان چه وسایلی باید داشته باشید. به‌خصوص لباس‌هایی که باید بپوشید مهم است. منطقه گردشگری آیرز راک در بیابانی نیمه خشک قرار دارد، اما این بدان معنا نیست که همیشه خشک و گرم است. حتی در ماه‌های تابستان و بهار، از اکتبر تا می دمای هوا ممکن است در عصرها سرد باشد. در زمستان و پاییز، دمای شبانه اولورو می‌تواند تا منفی 1 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بدون توجه به فصلی که در آن قرار داریم، لباس گرم به همراه داشته باشید. به‌خصوص اگر می‌خواهید در تور طلوع و غروب خورشید آِیرز راک از این منطقه بازدید کنید. به همراه داشتن بادگیر، ژاکت‌های سبک و گرم و شلوارهای بلند می‌تواند ایده خوبی باشد. بسیاری از تورهای گردشگری در آیرز راک، شامل مسیرهای پیاده‌روی طولانی هستند؛ بنابراین مطمئن شوید کفش‌های راحت و مناسبی همراه دارید. به خصوص کفش‌های پیاده‌روی و رانینگ برای این سفر توصیه می‌شوند.

تورهای غروب و طلوع خورشید در آیرز راک

آیرز راک در استرالیا، صخره‌ای بزرگ و عظیم است که در زاویه‌های مختلف تابش نور، رنگش تغییر می‌کند! رنگ صخره آیرز در حالت عادی قرمز روشن است، اما در طول روز بسته به نحوه قرار گرفتن در آفتاب به رنگ‌های دیگری درمی‌آید. به همین دلیل شرکت در تورهای غروب و طلوع آفتاب در اولورو، فعالیتی ضروری هنگام سفر به این منطقه محسوب می‌شود.

کاتا تیوتا را فراموش نکنید

کوه قرمز استرالیا، تنها جاذبه گردشگری شگفت‌انگیزی نیست که مردم را به پارک ملی اولورو کاتا تیوتا می‌آورد. همان‌طور که ممکن است از نام پارک حدس بزنید، کاتا تیوتا یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه است. این جاذبه که در 30 کیلومتری اولورو قرار دارد، مجموعه‌ای از 36 گنبد ماسه‌سنگی است که در زبان محلی، پیتیانتیاتیارا به معنی «سرهای بسیار» نامیده می‌شود.

سخن پایانی

آیرز راک در استرالیا، یکی از حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است که بازدید از آن به هر گردشگری توصیه می‌شود. این صخره سرخ، در ساعات مختلف روز و بسته به جهت تابش خورشید، رنگ متفاوتی به خود می‌گیرد و به‌دلیل این ویژگی حیرت‌انگیز، از اهمیت معنوی و فرهنگی بالایی برای مردم محلی برخوردار است. در صورتی که قصد سفر به استرالیا را دارید و می‌خواهید از آیرز راک و دیگر جاذبه‌های گردشگری این کشور دیدن کنید، می‌توانید با کارشناسان واحد فروش آژانس مسافرتی رز آبی تماس بگیرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات