پدیده‌ای حیرت انگیز به نام مترو ژاپن

3 ماه پیش 0 دیدگاه

اگر به‌عنوان یک توریست به ژاپن سفر کرده‌اید، به احتمال زیاد از سیستم مترو توکیو و شهرهای دیگر آن حیرت‌زده می‌شوید. مترو ژاپن سرعت بسیار بالایی دارد و طوری حرکت می‌کند که انگار سوار بر یک ستاره دنباله‌دار هستید. قطار سینکانسن ژاپن، سردمدار خطوط مترو ژاپن توکیو است و شما را به‌سرعت به مقصدتان می‌رساند. قطارهای ژاپن را شرکت Japan Railways یا به‌اختصار JR اداره می‌کند که متعلق به دولت بوده و در شبکه‌ای بزرگ در سراسر کشور پخش شده است.

در نقطه مقابل، مالکیت مترو خصوصی است که تنها در مرکز توکیو و اطراف آن کار می‌کند. اگر در سفر به توکیو کم‌تجربه هستید و نمی‌دانید با چه قطاری مسیر خود را طی کنید بهتر است به شکل نشانگر ایستگاه نگاه کنید. اگر مربع باشد، یعنی خط JR است و اگر گرد باشد، به خطوط مترو یا سایر شرکت‌های خصوصی مربوط می‌شود. سیستم مترو توکیو مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین سیستم مترو در جهان است که در ادامه، راهنمای کاملی درباره نحوه استفاده از آن دریافت خواهید کرد.

بلیت قطار و مترو در ژاپن

بسته به اینکه در طول اقامت خود در تور ژاپن چند بار از وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده می‌کنید، بهتر است بلیت تکی، پاس یک‌روزه یا کارت Suica یا Pasmo را خریداری کنید. همچنین توجه داشته باشید اگر با بچه‌های 6 تا 12 ساله سفر می‌کنید، می‌توانید بلیت نصف قیمت برای آن‌ها تهیه کنید. کودکان زیر 6 سال به‌صورت رایگان و بدون بلیت سفر خواهند کرد.

اگر قرار است فقط یک یا دو بار از بلیت مترو ژاپن استفاده کنید (مثلاً یک ماشین کرایه رزرو کرده‌اید یا کارت JR معتبر دارید) بهتر است بلیت یک‌سویه بخرید. بلیت را می‌توان از دستگاه‌های واقع در کنار یا نزدیک گیت بلیت خریداری کرد. برای استفاده آسان‌تر از این دستگاه‌ها می‌توانید دکمه English را انتخاب کنید که معمولاً در گوشه بالا سمت چپ یا راست قرار دارد و زبان دستگاه را به انگلیسی تغییر می‌دهد.

برای دیدن قیمت ذکرشده ایستگاهی که می‌خواهید به آن بروید، باید به نقشه‌ای که معمولاً بالای سرتان است نگاه کرده و قیمت را روی صفحه انتخاب کنید. در این مورد، زیاد نگران نباشید. اگر تصادفاً قیمت پایین‌تری را انتخاب کردید، می‌توانید مابه‌التفاوت آن را در ایستگاهی که پیاده می‌شوید پرداخت کنید. برای این موضوع لازم نیست جریمه‌ای بپردازید.

بلیت‌های تکی و پاس یک‌روزه

اگر می‌خواهید در روزی خاص سفرهای متعددی را با خطوط JR تجربه کنید، اما هنوز کارت معتبر آن را ندارید، می‌توانید یک کارت یا پاس یک‌روزه به ارزش تنها 750 ین بخرید. با این کارت می‌‌توانید به تعداد نامحدود از خطوط JR شهری استفاده کنید. اگر قصد دارید در روزی خاص حداقل 3 بار سوار قطار شوید، این کارت ارزش خریدن دارد. این پاس در دستگاه بلیت نیز قابل خریداری است. این گزینه معمولاً زیر دکمه‌ای به نام Value Ticket قرار دارد.

همین امر درباره بلیت‌‌های مترو نیز صدق می‌کند. بسته به مکان‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید، می‌توانید فقط از خطوط مترو ژاپن توکیو استفاده کنید. قیمت بلیت‌ها 600 ین است. سیستم مترو توکیو همچنین امکان خرید پاس‌های دوروزه و سه‌روزه را فراهم کرده است، اما این کارت‌ها را می‌توان تنها در تعداد محدودی از اماکن مانند مراکز بزرگ اطلاعات گردشگری خریداری کرد.

آپشن دیگری که در مترو ژاپن سرعت جابه‌جایی شما را افزایش می‌دهد، بلیت‌‌های ترکیبی قیمت (Value Combination) هستند که به شما امکان می‌دهند هم‌زمان از خطوط مترو و Toei استفاده کنید. این بلیت‌ها کمی گران‌تر هستند و به‌طورکلی، خرید پاس یک‌روزه برای JR یا مترو برایتان کافی خواهد بود.

شبکه‌های زیرزمینی سیستم مترو توکیو

ژاپن به‌دلیل شبکه ریلی جامع و کارآمد خود معروف است و قطارهای زیرزمینی آن نیز تفاوتی ندارند. سیستم مترو توکیو کل شهر را با بیش از 280 ایستگاه پوشش می‌دهد و به شما کمک می‌کند به‌راحتی و به‌سرعت به مقصد خود برسید. مترو توکیو و حمل‌ونقل تویی انواع بلیت‌های تخفیفی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر در روز زیاد با مترو سفر می‌کنید، راه خوبی برای صرفه‌جویی جویی خواهد بود. با داشتن یک IC card برای ورود و خروج و تغییر خطوط، می‌توانید با خیال راحت از مترو ژاپن استفاده کنید.

خطوط مترو ژاپن

خطوط مترو ژاپن سرعت بالایی دارند و هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند؛ از این‌رو برای جابه‌جایی در سطح شهر با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، با انواع خطوط قطار شهری توکیو آشنا خواهید شد.

مترو توکیو

مترو توکیو، بزرگ‌ترین اپراتور خطوط قطار دارای 9 خط مختلف است که 195 کیلومتر مسیر را بین 180 ایستگاه پوشش می‌دهد. به طور متوسط، تقریباً 5.95 میلیون نفر روزانه از آن استفاده می‌کنند و خود را از حومه شمال غربی تا محله‌های شرقی در اطراف رودخانه سومیدا به مقصد می‌رسانند. (و مسیرهای دیگر) چند خط از این مترو، مستقیماً به خطوط دیگر متصل می‌شوند، بنابراین برای ادامه سفر همیشه مجبور نیستید سوار و پیاده شوید.

خطوط تویی (Toei)

دیگر اپراتور اصلی حمل‌ونقل زیرزمینی توکیو، تویی است که 106 ایستگاه را با چهار خط به هم متصل می‌کند: خط آزاکوزا، خط میتا، خط شینجوکو و خط اوئه‌دو. در سال 2018، به طور متوسط تقریباً 2.82 میلیون نفر به صورت روزانه از آن استفاده می‌کردند که باعث می‌شد تویی به یکی از شبکه‌های بزرگ سیستم مترو توکیو تبدیل شود. خطوط اوئه‌دو حلقه‌ای را در اطراف شهر تشکیل می‌دهند و خط آزاکوزا مستقیماً به خطوط دیگر قطار متصل می‌شود که شما را تا فرودگاه ناریتا و هانه‌دا می‌برد.

دیگر خطوط مترو ژاپن

اپراتورهای زیادی هستند که با شبکه‌ای از خطوط مترو، امکان دسترسی به جاهای دیدنی توکیو را فراهم می‌کنند. هر کدام از این خطوط به بلیط‌های مختلفی نیاز دارند که می‌توانید آن‌ها را از دستگاه‌های فروش بلیت در نزدیکی گیت‌های بلیت خریداری کنید. یکی از این خطوط، خط JR است که می‌توانید برای استفاده از آن از پاس JR خود استفاده نمایید.

در این شبکه، خط که‌یو شما را به سمت منطقه پیاده‌روی کوه تاکائو می‌برد که در غرب توکیو قرار دارد. این خط مستقیماً به خط مترو تویی شینجوکو متصل می‌شود. خط اوداکیو شما را به سمت شهر چشمه‌های آب گرم هاکونه واقع در جنوب غرب توکیو می‌برد و به خط متروی چی‌یودا متصل می‌شود.

قطار سینکانسن ژاپن: به سرعت برق و باد

قطارهای بولت سینکانسن، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای کشف ژاپن هستند. شبکه ریلی ژاپن (JR) از این قطارهای سریع‌السیر استفاده می‌کند که سرعت برخی از آن‌ها به 320 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این به شما امکان می‌دهد در مدت‌زمان کمی به هر کجا که نیاز دارید برسید.

خطوط نه‌گانه قطار سینکانسن ژاپن، شما را به جهات مختلفی در سراسر این کشور می‌برند و به شما کمک می‌کنند تا با آداب و رسوم ژاپن آشنا شوید. در مقابل، خطوط مترو ژاپن تنها امکان جابه‌جایی در توکیو و اطراف آن را فراهم می‌کنند.  خط سینکانسن توکایدو، توکیو را به اوزاکا متصل می‌کند. خط سانی‌یو اوزاکا را به فوکوکا وصل می‌نماید و از آنجا خط کیوشو وجد دارد که شما را از شمال به جنوب جزیره کیوشو می‌رساند.

شش خط دیگر شما را از توکیو به شمال یا داخل کشور ژاپن می‌رسانند. این خطوط قطار سینکانسن ژاپن شامل آکیتا، هوکایدو، هوکوریکو، جوتسو، توکوکو و یاماگاتا هستند. خط هوکایدو شما را به دورترین نقطه شمالی، تا جزیره هوکایدو می‌برد.

مترو هوایی ژاپن

خط مونوریل فرودگاه هاندا توکیو، که اغلب به اختصار مونوریل یا مترو هوایی توکیو نامیده می‌شود، در سال 1964 شروع به کار کرد. این اولین سیستم مونوریل در جهان بود. مترو هوایی توکیو دارای یک خط هوایی معلق است که موازی خط ساحلی خلیج توکیو قرار دارد. مسافران این خط از مترو ژاپن می‌توانند از مناظر ساحلی لذت ببرند. همچنین در روزهایی که هوا صاف است، کوه فوجی از دور قابل مشاهده است.

مترو هوایی ژاپن برای تسهیل رفت‌وآمد مسافران فرودگاه هاندا و کاهش ازدحام جمعیت طراحی شده است و باعث می‌شود سفر به فرودگاه و بازگشت از آن، یک گشت‌وگذار جذاب برای توریست‌ها باشد.

اگرچه مونوریل فرودگاه هاندا دارای مالکیت خصوصی است، اما برای استفاده از سیستم مترو توکیو یکپارچه شده است. برای سوار شدن به آن، کافی است پاس JR خود را در گیت نشان دهید. کارت‌های Suica، Pasmo و ICOCA نیز توسط مترو هوایی توکیو پذیرفته می‌شوند. این کارت‌ها با یک سپرده 500 ینی فعال می‌شوند و سپس می‌توانید از آن برای سوار شدن به خطوط مترو ژاپن توکیو استفاده نمایید. پس از تحویل کارت در پایان سفر، مبلغ سپرده به حساب شما برگردانده می‌شود.

سخن پایانی

مترو ژاپن، یکی از حیرت‌انگیزترین پدیده‌های این کشور است که با سرعت بالا، سیستم منظم و قیمت مقرون‌به‌صرفه خود شناخته می‌شود. سیستم حمل و نقل شهری در توکیو، شامل خطوط مترو، خطوط تویی، مترو هوایی (مونوریل) و قطارهای JR است و دسترسی به نقاط مختلف شهر به وسیله آن‌ها برایتان بسیار آسان خواهد بود.

آژانس مسافرتی رز آبی، دارای کارشناسان باتجربه‌ای در زمینه اجرای تورهای ژاپن است که به شما کمک می‌کنند با شرایط و مدارک لازم، قیمت‌ها و سایر ملزومات سفر به شهرهای مختلف ژاپن آشنا شوید. در صورتی که می‌خواهید برای تعطیلات فراموش‌نشدنی خود در این کشور برنامه‌ریزی کنید، تنها لازم است با ما تماس بگیرید.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات