کاخ آلکازار انسپانیا؛ تلفیقی از اسلام و مسیحیت

3 ماه پیش 0 دیدگاه

آیا می‌‌‌دانید لوکیشن سریال هیجان‌انگیز تاج و تخت کجاست؟ آیا تا به حال تلفیقی از اسلام و مسیحیت را دیده‌اید. در این مقاله همراه ما باشید تا با یکی از جاذبه‌های گردشگری اسپانیا آشنا شوید. ویژگی‌های جاذبه‌های گردشگری تلفیقی برای گردشگران این است که ضمن بازدید از یک جاذبه دیدنی می‌توانند هم‌زمان با ویژگی‌های مختلف و متنوع فرهنگی و هنری هر دوران آشنا شوند.

کاخ آلکازار اسپانیا بی‌شک یکی از تلفیقی‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان از این حیث به شمار می‌رود که با قدم نهادن در آن به‌خوبی می‌توان آمیزه چشم‌نوازی ار اعصار مختلف را مشاهده کرد.این سازه دیدنی شاخص اروپا الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌سازان عرصه هنر قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که این محل لوکیشن و محل فیلم‌برداری چندین فیلم و سریال بوده است. از مشهورترین این آثار می‌توان به فصل پنجم سریال مشهور گیم آف ترونز یا بازی تاج و تخت اشاره کرد. این بنا برای بسیاری از بازدیدکنندگان یادآور روزهای خوش کودکی آن‌ها و انیمیشن‌های جذاب والت دیزنی مانند سیندرلاست؛ چراکه کاخ مشهور انیمیشن سیندرلا نیز با الهام از کاخ آلکازار اسپانیا طراحی شده است. معماری آلکازار سویل گواهی بر تاریخ غنی این بناست. از منظر معماری می‌توان این بنا را از دو جنبه معماری خارجی و داخلی بررسی کرد.

معماری خارجی

کاخ آلکازار اسپانیا ترکیبی غنی از سبک‌های معماری از جمله سبک‌های اسلامی، مودجار، گوتیک، رنسانس و باروک را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه از چندین کاخ، حیاط و باغ تشکیل شده است. باغ‌ها و فواره‌های سرسبز فضایی دل‌چسب و آرامش‌بخش را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که دیوارها، دروازه‌ها و برج‌ها نگاهی اجمالی به نقش حفاظتی قلعه در طول تاریخ دارند.

معماری داخلی

فضای داخلی آلکازار سویل با انواع تزیینات پیچیده از جمله طاق‌های نعل اسبی، سقف‌های چوبی کنده‌کاری‌شده و گچ‌بری‌های استادانه زیبا شده است. اتاق‌ها و سالن‌های مجموعه ترکیبی هماهنگ از تأثیرات اسلامی، مدجار و مسیحی را نشان می‌دهند و تاریخ متنوعی را منعکس می‌کنند. سنگ‌بری پیچیده، رنگ‌های غنی و صنایع دستی ظریف که در سراسر آلکازار مشاهده می‌‌شوند، فضایی گیرا و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کنند. در ادامه به بررسی تاریخچه و بخش‌های متنوع کاخ آلکازار زیبا خواهیم پرداخت.

تاریخچه کاخ آلکازار اسپانیا

کاخ آلکازار اسپانیا در اوایل قرون وسطی در سویل بنا شد که امروزه یکی از جاذبه‌های مهم تور اسپانیا محسوب می‌شود. ساخت آلکازار سویل چندین قرن را دربرمی‌گیرد که حاکمان و معماران مختلف بازسازی‌های متعددی را بر آن اعمال کرده‌اند.

  • قرن 9 تا 14 میلادی؛ آغاز ساخت و ساز کاخ آلکازار اسپانیا

تاریخ ساخت قصر آلکازار سویل به قرن نهم بازمی‌گردد؛ زمانی که خلافت اموی قلعه اولیه را در محل قلعه رومی قبلی در سال‌های 913-914 پس از میلاد بنا کرد. آلموها، سلسله مسلمانان بربر، سویل را در سال‌های 1181-1182 فتح کردند و با افزودن برج‌ها، دیوارها و دروازه‌های دفاعی بازسازی قلعه را آغاز کردند. پادشاه پدرو اول کاستیل در سال 1364 شروع به ساخت پالاسیو مودجار کرد. تالار سفیران نیز در سال 1366-1369 میلادی ساخته شد.

  • قرن 15 تا 18 میلادی؛ بازسازی و اضافه کردن بناهای جدید

پادشاه فردیناند و ملکه ایزابلا کاستیل کاخ گوتیک را در 1477-1492 به مجموعه کاخ اضافه کردند. کاخ چارلز پنجم نیز در سال 1537 در محل کاخ سابق مورها ساخته شد. فیلیپ سوم، پادشاه اسپانیا، دستور ساخت سالن د لس تاپیس، سالن د لس اسپخوس و سالن د لس ریس را در سال‌های 1598-1624 صادر کرد. فیلیپ پنجم نیز ساخت تالار دادگستری، اتاق تاج و تخت و اتاق غذاخوری را در 1729-1733 سفارش کرد.

  • قرن 19 تا 21 میلادی؛ به رسمیت شناختن بنای یادبود ملی و میراث جهانی

کاخ آلکازار اسپانیا در سال 1909 میلادی به‌عنوان اثری ملی و در سال 1987 به‌منزله میراث جهانی یونسکو معرفی شد. در این کاخ که همراه کاخ سلطنتی مادرید از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری اسپانیا به شمار می‌رود، کارهای مرمتی و حفاظتی قابل‌توجهی از جمله مرمت تالار دادگستری و ایجاد مرکز بازدیدکنندگان جدید صورت گرفته است.

  • معرفی بخش‌های کاخ آلکازار اسپانیا

  • پاسیو دل لئون؛ حیاط شیرها

مسیر بازدید آلکازار از پاسیو دل لئون (حیاط شیرها) آغاز می‌شود. دلیل نام‌گذاری این حیاط، نقش شیر بر درهای آن است.

  • حیاط گچ‌بری

این حیاط یکی از معدود بقایای اسلامی در کاخ آلکازار اسپانیا و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سویل محسوب می‌شود. این بنا حدود قرن دوازدهم به دستور اولین خلیفه المحد اندلس ساخته شد؛ زیرا شبه‌جزیره ایبری تحت حکومت مسلمانان بود. حوضی در وسط حیاط قرار دارد که برای ادای احترام به آب است؛ موضوعی که در غالب کاخ‌های اسلامی مشاهده می‌شود.

  • سالا د لا جاستیسیا

این اولین ساختمان مودجار در آلکازار سلطنتی است و حدود قرن چهاردهم، در زمان آلفونسو یازدهم کاستیا ساخته شده است. این بنا اتاقی مربعی‌شکل است. دیوارها با گچ‌بری‌های سنتی اسلامی با نقوش گیاه‌مانند و سپرهای هرالدیک تزیین شده‌اند.

  • پاسیو د لا مونتریا؛ حیاط شکار

این قسمت حیاط اصلی کاخ آلکازار اسپانیاست که به ساختمان‌های کاخ منتهی می‌شود: کاخ مودجار، کاخ گوتیک و خانه بازرگانی. این حیاط از آن رو به حیاط شکار معروف است که در گذشته شکارچیان سلطنتی پیش از هر سفر در آنجا گرد هم می‌آمدند.

  • کاخ گوتیک

این کاخ به دستور آلفونسو دهم کاستیلی بنا شد. او جانشین فردیناند سوم، پادشاه کاستیلیا شد که سویا را در سال 1248 فتح کرد. کاخی که خلفای الموهاد اشغال کرده بودند برای سبک زندگی پادشاه کاستیلیا و نیازهای دربارش نسبتاً تنگ و پر پیچ و خم بود؛ بنابراین او دستور ساخت یک کاخ گوتیک را در داخل آلکازار واقعی داد. کلیسای کوچک در کاخ گوتیک، دارای طاق‌های دنده‌ای قرون وسطایی و فریز دوره رنسانس است که در قرن شانزدهم به آن اضافه شدند.

  • کاخ پادشاه پیتر

این کاخ قطعه‌ای مهم از معماری مودجار در کاخ آلکازار اسپانیا به شمار می‌رود. پادشاه کاستیلی، پیتر اول، میراث معماری مسلمانان را درک می‌کرد و برای آن ارزش قائل بود. او بین سال‌های 1364 تا 1366 به هنرمندان و صنعتگران عرب و بربر مأموریت داد کاخ جدیدی به سبک سنتی مودجار بسازند.

  • حیاط دختران

این مکان فضای عمومی مرکزی در کاخ پیتر اول بود و احتمالاً شناخته‌شده‌ترین بخش کل آلکازار سلطنتی است. حیاط به‌طور هماهنگ عناصر خاص یک کاخ کاستیلی را با زیبایی و حریم خصوصی طراحی اسلامی ترکیب کرده است.

  • تالار سفیران Salón de Embajadores

این مکان مجلل‌ترین اتاق کاخ است و گنبد چشمگیر آن را دیگو روئیز در سال 1427 ساخته است.

  • حیاط عروسک‌ها Patio de las Muñecas

اعتقاد بر این است که این قسمت از کاخ حیاطی خانگی بوده که ملکه از آن استفاده می‌کرده است.

  • خانه بازرگانی

پادشاهان کاتولیک در اوایل قرن شانزدهم Casa de la Contratación (خانه بازرگانی) را برای نظارت بر تجارت با هند تأسیس کردند.

  • باغ‌های سلطنتی آلکازار

باغ‌های آلکازار با بیش از 20 هزار گیاه، شامل حداقل 187 گونه مختلف است. این باغ‌ها همچنین حدود 40 درصد فضاهای عمومی محوطه‌سازی‌شده در مرکز تاریخی سویل را نشان می‌دهند. در حکومت اسلامی، بخش بزرگی از آلکازار سلطنتی به‌عنوان باغ آشپزخانه و حیاط مزرعه استفاده می‌شد. این باغ‌ها نوشته‌های قرآن را منعکس می‌کردند که در آن بهشت اغلب با باغ مقایسه می‌شود. آ‌ن‌ها همچنین فضای دلپذیری را برای انعکاس آرامش فراهم می‌آوردند.

 

  • قیمت بلیت قصر آلکازار

این کاخ ظرفیت پذیرش 750 بازدیدکننده در روز را دارد و قیمت بلیت آن از حدود 17 یورو آغاز می‌شود که براساس امکانات و آپشن‌های آن متغیر است.

  • چگونه به کاخ آلکازار برویم؟

این کاخ در قلب شهر سویا در جنوب اسپانیا واقع شده است و با انواع وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو، تاکسی و اتوبوس می‌توان خود را به‌آسانی به آنجا رساند.

  • جاهای دیدنی نزدیک کاخ آلکازار

در اطراف و نزدیکی کاخ آلکازار اسپانیا، جاذبه‌های گردشگری فراوان دیگری نیز وجود دارد؛ از کلیسای جامع سویل گرفته تا موزه‌های اسپانیا مانند موزه عمومی هند. از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به محله سانتا کروز و خانه پیلاتس اشاره کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، بازدید از این کاخ تاریخی که آمیزه‌ای از هنر و معماری اعصار مختلف را نشان می‌دهد بی‌تردید تجربه جذابی برای هر گردشگر پدید می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی بازدید از این کاخ باشکوه اسپانیایی با ما در ارتباط باشید.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات