10 تا از بلندترین کلیسای جهان

3 ماه پیش 0 دیدگاه

کلیساهایی که در این مطلب نام می‌بریم، بلندترین کلیساهای جهان هستند. یک ضرب‌المثل معروف آفریقایی وجود دارد که می‌گوید هر چه کلیسا بلندتر باشد، ایمان زائران آن نیز بلندتر خواهد شد و دعای آن‌ها زودتر به آسمان می‌رسد! بسیاری از این کلیساها حتی از آسمان‌خراش‌ها هم بلندتر هستند؛ یعنی بیشتر از 150 متر (500 فوت) ارتفاع دارند.

کلیساهای موجود در این لیست در اقصی نقاط جهان، از آلمان و فرانسه تا ساحل عاج پراکنده شده‌اند؛ یعنی برای بازدید از هریک از این اماکن باید با توری مجزا سفر کنید! در ادامه، به معرفی و بررسی 10 تا از بلندترین کلیساهای جهان، شامل بزرگ‌ترین کلیسای اروپا، آفریقا و جهان می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید!

  • اولم مینستر

ارتفاع: 161.5 متر (530 فوت)

سال ساخت: 1890

مکان: اولم، آلمان

اولم مینستر یک کلیسای گوتیک واقع در اولم آلمان است که از سال 2019، در رتبه اول بلندترین کلیساهای جهان قرار دارد. این کلیسا تا 2 سال دیگر عنوان بزرگ‌ترین کلیسای اروپا را حفظ خواهد کرد، تا زمانی که ساخت‌وساز ساگرادا فامیلیای بارسلونا در سال 2026 به اتمام برسد و از آن پیشی بگیرد.

اگرچه اولم مینستر هیچگاه اسقف‌نشین نبوده است، اما به دلیل اندازه بزرگش هنوز هم تحت عنوان کلیسای جامع اولم شناخته می‌شود. این کلیسا در ابتدا یک کلیسای کاتولیک رومی بود و در سال 1529، در جریان اصلاحات پروتستان به کلیسای لوتری تبدیل شد. اولم مینستر در آلمان، از لحاظ نوع معماری تا حدودی با کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا مقایسه می‌شود.

  • کلیسای بانوی صلح

ارتفاع: 158 متر (518 فوت)

سال ساخت: 1989

مکان: یاموسو کرو، ساحل عاج

این ساختمان یکی از بلندترین کلیساهای جهان است که به سبک باروک ساخته شده. یک باسیلیکای کاتولیک رومی در یاموسو کرو، پایتخت ساحل عاج واقع در غرب آفریقا. ساخت این کلیسا 400 میلیون دلار هزینه داشته و معماری گنبد و میدان اصلی آن، از کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان الهام گرفته شده است. ارتفاع سقف گنبدی آن کمی کمتر از کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان است، اما گلدسته‌های بلندتری دارد. ارتفاع این گلدسته‌ها، آن را به بلندترین کلیسای باروک در جهان تبدیل کرده است.

کلیسای بانوی صلح در کتاب رکوردهای جهانی گینس، به‌عنوان بزرگ‌ترین کلیسای جهان و دومین مورد در لیست بلندترین کلیساهای جهان ثبت شده است. با وجود ابعاد بزرگ و ظاهر زیبا، از آن به کلیسای جامع یاد نمی‌شود. مکان اصلی عبادت و کلیسای جامع اسقف‌نشین محلی، کلیسای جامع سنت آگوستین در نزدیکی کلیسای بانوی صلح است.

  • کلیسای جامع کلن

ارتفاع: 157 متر (516 فوت)

سال ساخت: 1880

مکان: کلن، آلمان

کلیسای جامع کلن، بلندترین کلیسای دوقلو در جهان است. برج‌های این کلیسا تا زمانی که ساخت یک جفت مناره 420 متری مسجد در مکه به پایان برسد بلندترین برج‌های دوقلو هستند. همچنین این کلیسا پس از کلیسای جامع سویل در   اسپانیا و کلیسای جامع میلان در ایتالیا، سومین کلیسای بزرگ گوتیک در جهان است. این مکان مقر اسقف اعظم کلن بوده و یادگاران سه پادشاه را در خود جای داده است. کلیسای جامع از آسیب‌های جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد، اما آسیب‌های آن پابرجای باقی مانده است. ساختمان در دهه 1950 تعمیر شد و کارهای تعمیر و نگهداری آن نیز سالانه انجام می‌شود.

ساخت کلیسای جامع کلن به‌عنوان یکی از بلندترین کلیساهای جهان، در اواسط قرن سیزدهم آغاز و در سال 1880 به پایان رسید. این فرایند بیش از 600 سال طول کشید، اما بیشترین زمان توقف ساخت آن در سال 1473 اتفاق افتاد و ادامه ساخت‌وساز از قرن 19 سرگرفته شد. این کلیسای جامع محبوب‌ترین جاذبه توریستی آلمان بوده و سالانه نزدیک به 7 میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.

  • کلیسای جامع روئن

ارتفاع: 151 متر (495 فوت)

سال ساخت: 1876

مکان: روئن، فرانسه

کلیسای جامع روئن بلندترین کلیسای فرانسه است. ساخت این کلیسا نیز مانند کلیسای جامع کلن در قرن 13 آغاز و در قرن 19 به پایان رسید. وقفه‌های ناشی از جنگ، بلایای طبیعی، کمبود بودجه و موارد دیگر، از دلایل تأخیر در ساخت این مورد از بلندترین کلیساهای جهان بودند.

  • کلیسای سنت نیکلاس

ارتفاع: 147 متر (483 فوت)

سال ساخت: 1874

مکان: هامبورگ، آلمان

کلیسای سنت نیکلاس یکی از بلندترین کلیساهای جهان و زمانی یکی از پنج کلیسای اصلی انجیلی هامبورگ بود. این کلیسا تا حدی بر اثر بمباران هامبورگ در جنگ جهانی دوم ویران شد و امروزه تنها برخی از دیوارهای ناقص و برج آسیب‌دیده آن باقی مانده است. این ساختمان دیگر به‌عنوان کلیسا کاربرد ندارد، اما یکی از بناهای یادبود این شهر محسوب می‌شود.

برج کلیسای سنت نیکلاس، دومین ساختمان بلند شهر هامبورگ است. یک سکوی دید به ارتفاع 75 متر در این کلیسا وجود دارد که به‌منظور تماشای چشم‌اندازهای شهر، پذیرای عموم است. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آسانسوری که در سال 2005 ساخته شد، به این سکو دسترسی پیدا کنند.

  • کلیسای جامع استراسبورگ

ارتفاع: 142 متر (466 فوت)

سال ساخت: 1439

مکان: استراسبورگ، فرانسه

استراسبورگ یک کلیسای جامع کاتولیک در شهر استراسبورگ فرانسه است. این کلیسای 142 متری بین سال‌های 1176 تا 1439 ساخته شد و در آن زمان، پس از کلیسای مریم مقدس در استرالسوند آلمان دومین ساختمان بلند جهان بود. از آن زمان، کلیسای جامع استراسبورگ به بلندترین ساختمان جهان تبدیل شد و این عنوان را برای 227 سال حفظ کرد؛ تا اینکه در سال 1874، برج کلیسای سنت نیکولای هامبورگ ساخته شد. این کلیسای جامع، در کنار کلیسای نوتردام پاریس جزء معروف‌ترین کلیساهای فرانسه محسوب می‌شود.

کلیسای جامع استراسبورگ یکی از بلندترین کلیساهای جهان، زمانی بزرگ‌ترین کلیسای اروپا بود و به‌دلیل شکل نامتقارن و عجیب ‌و غریب خود بسیار معروف است. درواقع، دو برج برای نمای غربی برنامه‌ریزی شده بود که به‌نوعی شبیه کلیسای جامع کلن بود، اما فقط برج شمالی آن ساخته شد. برج جنوبی به دلایلی هرگز ساخته نشد.

در برج شمالی در ارتفاع 66 متری یک سکو وجود دارد که بازدیدکنندگان از آنجا می‌توانند از منظره شهری استراسبورگ لذت ببرند و چشم‌انداز کرانه‌های راین را از ووزگز تا جنگل سیاه تماشا کنند. درصورت تمایل به تماشای استراسبورگ از این چشم‌انداز، با کارشناسان رز آبی تماس بگیرید و قیمت تور فرانسه را از آن‌ها بپرسید.

  • کلیسای بانوی ما لیچن

ارتفاع: 141.5 متر (464 فوت)

سال ساخت: 2004

مکان: لیخن استاری، لهستان

کلیسای بانوی ما از لیخن، یک کلیسای کاتولیک رومی نسبتاً جدید است که بین سال‌های 1994 تا 2004 در روستای لیخن استاری، نزدیکی کونین در مرکز لهستان ساخته شده است. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسا در اروپای شرقی محسوب می‌شود. گنبد مرکزی کلیسا 98 متر ارتفاع دارد، اما دلیل اصلی اینکه «بانوی ما» جزء بلندترین کلیساهای جهان محسوب می‌شود، برج سمت چپ آن با ارتفاع 141.5 است.

  • کلیسای سنت پیتر

ارتفاع: 137 متر (448 فوت)

سال ساخت: 1626

مکان: شهر واتیکان

کلیسای سنت پیترز، بزرگ‌ترین کلیسای اروپا از نظر مساحت و هشتمین مورد در لیست بلندترین کلیساهای جهان است و جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران تور اروپا محسوب می‌شود. این مکان کلیسایی جامع نیست، اما موقعیت منحصربه‌فردی در جهان مسیحیت دارد؛ زیرا گفته می‌شود مکانی که محراب اصلی کلیسا در آن قرار دارد، محل دفن سنت پیتر است. گردشگران می‌‌‌توانند از بالای گنبد باشکوه کلیسا از تماشای منظره پانارومای شهر رم لذت ببرند.

  • کلیسای جامع سنت استفان

ارتفاع: 137 متر (448 فوت)

سال ساخت: 1433

مکان: وین، اتریش

کلیسای جامع سنت استفان که معمولاً به‌عنوان استفانسدوم شناخته می‌شود، مقر اسقف اعظم وین است. این کلیسا یکی از بلندترین کلیساهای جهان است که به سنت استفان اختصاص داده شده است؛ اولین شهید مسیحیت که مورد احترام است.

بنای فعلی در سال 1511 روی خرابه‌های دو ساختمان قبلی کلیسا ساخته شده است. اولین بنا در سال 1160 ساخت و در سال 1258 بر اثر آتش‌سوزی شدید ویران شد. دومی در سال 1430 تخریب شد و درنهایت، استفانسدوم روی آن‌ها قرار گرفت. این کلیسا سقفی منحصربه‌فرد دارد که با نقوش رنگارنگ تزئین شده و آن‌قدر شیب دارد که تنها باران می‌تواند آن را تمیز کند!

  • کلیسای جامع جدید، لینز

ارتفاع: 135 متر (440 فوت)

سال ساخت: 1924

مکان: لینز، اتریش

کلیسای جامع سنت استفان، بلندترین کلیسای اتریش و دهمین مورد در لیست بلندترین کلیساهای جهان است. این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای اروپا و بزرگ‌ترین کلیسای اتریش است و تنها 2 متر از کلیسای جامع سنت استفان کوتاه‌تر است. این کلیسا در ابتدا قرار بود مناره بلندتری داشته باشد، اما تأیید نشد؛ چراکه در آن زمان هیچ ساختمانی در اتریش و مجارستان اجازه نداشت مرتفع‌تر از کلیسای جامع سنت استفان ساخته شود.

سخن پایانی

در این مطلب، به معرفی و بررسی بلندترین کلیساهای جهان پرداختیم. هریک از این کلیساها، داستان مخصوص به خود را دارند و حس‌ و حال معنوی خاص خود را به بازدیدکنندگان القا می‌کنند. درصورت تمایل به بازدید از هریک از این کلیساها می‌توانید با کارشناسان واحد پشتیبانی آژانس مسافرتی و گردشگری رز آبی تماس بگیرید و درباره تورهای مختلف اروپا از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات