خانه اپرای سیدنی

3 ماه پیش 0 دیدگاه

 

 

خانه اپرای سیدنی یکی از جاهای دیدنی سیدنی است که به دستور ملکه الیزابت دوم در سال 1973 ساخته شد و امروزه یکی از بهترین مکان‌های هنرهای نمایشی سیدنی است. این سالن در سال 2003 در فهرست میراث ملی ثبت شد. در ادامه مطلب اطلاعات کامل‌تری از این بنای منحصر به فرد را مطالعه خواهید کرد.

اهمیت ساختمان اپرا سیدنی

تالار اپرای سیدنی شاهکار معماری قرن بیستم محسوب می‌شود و دلیل اهمیت آن طراحی و ساخت بی‌نظیرش است. این تالار با روش استثنایی مهندسی و نوآوری‌های جدید و موقعیت مهم آن نماد معماری مشهور جهانی است و شهرت فراوانی دارد. این ساختمان یک بنای هنری بزرگ و نمادی به شمار می‌آید که برای عموم مردم در دسترس است.

امروز سالن اپرای سیدنی استرالیا مرکز هنرهای نمایشی است که در سطح جهانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وضعیت کنونی حفاظت از سالن اپرای سیدنی بسیار خوب است. این ساختمان از طریق برنامه‌های تعمیر و حفاظت منظم و دقیق حفظ و نگهداری می‌شود.

خانه اپرای سیدنی اثر کیست؟

ساختمان خانه اپرای سیدنی در استرالیا، طراحی و ساخت آن توسط معمار اهل دانمارک به نام  یورگن اوتزون  بود. اوتزون در سال 1957 برنده مسابقه طراحی این ساختمان شد و پروژه به اجرا درآمد. ساختمان خانه اپرای سیدنی یکی از نمادهای بارز معماری جهان است و در سال 1973 به بهره‌برداری رسید.

ساخت و ساز سالن اپرای سیدنی

 خانه اپرا سیدنی در سه مرحله ساخته شده است که در ادامه با مراحل ساخت این سالن بیشتر آشنا خواهید شد:

  • مرحله اول آن در بین سال‌های 1959-1963 بود که شامل ساختن تریبون فوقانی بود.
  • مرحله دوم ساخت بین سال‌های 1963-1967 و شامل ساخت پوسته‌های بیرونی بود.
  • مرحله سوم در طول سال‌های 1967-1973 و شامل طراحی داخلی و ساخت و ساز بود.
  • در مرحله اول پروژه، دولت از ترس کمبود بودجه و فشار افکار عمومی تلاش کرد کار را زودتر شروع کند. با وجود این، معمار خانه اپرای سیدنی، اوتزون هنوز طرح‌های نهایی خود را آماده نکرده بود. شروع اجباری و زودهنگام سبب بروز مشکلات بعدی شد؛ برای مثال ستون‌های سکو به اندازه کافی قوی نبودند تا از سقف سالن پشتیبانی کنند؛ بنابراین لازم شد بنا دوباره ساخته شود.
  • مرحله دوم ساخت و ساز رو به اتمام بود که اوتزون استعفا داد. پیتر هال جای او را گرفت و تا حد زیادی مسئول طراحی داخلی شد. افراد دیگری نیز در همان سال به‌جای اوتزون منصوب شدند.

معمار خانه اپرای سیدنی

معماری سالن اپرای سیدنی

اوتزون معتقد بود معماری باید رابطه و هماهنگی مناسبی با محیط داشته باشد تا به اثری ماندگار تبدیل شود. اوتزون به همان اندازه که هنگام درک زیبایی‌شناسی خانه اپرای سیدنی از محیط طبیعی اطراف آن الهام گرفت، فرم‌ها و بافت‌های ارگانیک، رنگ‌های آب و آسمان و همچنین راه‌هایی برای استفاده از منابع طبیعی پایدار را پیدا کرد تا بنایی متفاوت خلق کند.

اوتزون با همکاری مهندس ove arup، سیستمی خنک‌کننده را اجرا کرد که آب دریا را از بندر اطراف با بیش از 20 مایل لوله به گردش درمی‌آورد و هر سال حدود چهار میلیون گالن آب آشامیدنی شهری را ذخیره می‌کرد. چیلرها تا سال 2017، بیشتر از 40 سال پس از افتتاح رسمی خانه اپرا، در جای خود باقی ماندند تا درنهایت با تعویض سیستم تهویه مطبوع ساختمان، جایگزین شدند. همچنین خانه اپرای سیدنی با 1,056,006 کاشی سقف پوشیده شده است که به‌راحتی با آب باران تمیز می‌شوند.

داخل خانه اپرای سیدنی

حقایق جالب درباره خانه اپرای سیدنی

  1. برآورد اولیه هزینه ساخت خانه اپرای سیدنی 7 میلیون دلار بود، اما هزینه نهایی 102 میلیون دلار شد که تا حد زیادی توسط یک لاتاری دولتی پرداخت شد.
  2. 233 طرح برای مسابقه بین‌المللی طراحی اپرا که در سال 1956 برگزار شد ارسال شد. یورن اوتزون از دانمارک به‌عنوان برنده اعلام شد و توانست 5000 پوند برای طراحی خود دریافت کند.
  3. پیش‌بینی می‌شد که ساخت و ساز چهار سال طول بکشد، اما 14 سال طول کشید. کار ساخت و ساز در سال 1959 آغاز شد و 10000 کارگر ساختمانی در آن شرکت داشتند.
  4. پل رابسون اولین کسی بود که در خانه اپرای سیدنی اجرا داشت در سال 1960، او از داربست بالا رفت و درحالی‌که کارگران ساختمانی مشغول خوردن ناهار بودند، آهنگ رودخانه اول من را خواند.
  5. خانه اپرای سیدنی در سال 2007 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.
  6. بیش از 1 میلیون کاشی سقف به وسعت 1.62 هکتار بر روی سالن اپرا سیدنی قرار دارد. این کاشی‌ها در سوئد ساخته شده بودند.
  7. خانه اپرای سیدنی را ملکه الیزابت دوم در 20 اکتبر 1973 افتتاح کرد. او از آن زمان تاکنون چهار بار از این شهر دیدن کرد که آخرین بار در سال 2006 بوده است.
  8. هنگامی که ارکستر سمفونیک سیدنی در سالن کنسرت روی صحنه است، درجه حرارت باید 22.5 درجه باشد تا مطمئن شوید سازها هماهنگ هستند. دما و رطوبت برای آلات موسیقی حیاتی است.
  9. آرنولد شوارتزنگر (بازیگر و فرماندار سابق کالیفرنیا) در سال 1980 در سالن کنسرت آخرین عنوان قهرمانی آقای المپیاد را به دست آورد.
  10. سالانه بیش از 10.9 میلیون نفر از خانه اپرا بازدید می‌کنند.
  11. خانه اپرای سیدنی با استفاده از آب دریا که مستقیم از بندر گرفته می‌شود خنک می‌شود. این سیستم آب سرد بندر را از طریق لوله‌های 35 کیلومتری به گردش در می‌آورد تا گرمایش و تهویه مطبوع ساختمان را تأمین کند.
  12. هر سال، در زمان سال نو قمری، در خانه اپرا جشن بزرگی با بادبان‌های قرمز روشن، فانوس قمری و تورهای ماندارین برگزار می‌شود؛ برای مثال در سال 2019، حدود 25000 نفر در جشن شرکت داشتند.

 

بهترین زمان برای بازدید از خانه اپرای سیدنی

بهترین زمان برای بازدید از خانه اپرای سیدنی نزدیک غروب آفتاب است. راهی ایده‌آل برای گشتن در خانه اپرای سیدنی این است که در یکی از آخرین ساعات تورهای خانه اپرای سیدنی شرکت کنید تا در خلوت و جمعیت کم مبهوت فضای داخلی ساختمان باشید.

همچنین می‌توانید در هنگام تابش نور خورشید روی مناظر بی‌نظیر بندر عکس‌های زیبایی ثبت کنید. اگر در تالار اپرای سیدنی به‌دنبال محیطی نسبتاً خلوت هستید، صبح زود و اواخر شب بهترین زمان بازدید خانه اپرای سیدنی در تور استرالیا است. در نزدیکی سالن اپرای سیدنی استرالیا، یک باغ گیاه شناسی نیز قرار دارد که پیشنهاد می‌شود از آن نیز بازدید کنید. اگر قصد دارید تابستان سفری به اروپا داشته باشید برای اطلاعات بیشتر درباره تور اروپا با کارشناسان رز آبی تماس بگیرید.

 

جمع‌بندی

  یکی از شاهکارهای معماری و یکی معروف‌ترین ساختمان‌های جهان، خانه اپرای سیدنی است. این طرح یکی از اولین نمونه‌های استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر برای طراحی اشکال پیچیده است. این ساختمان یک مرکز پیشرو برای هنر و بخش عمده‌ای از چشم انداز فرهنگی سیدنی و استرالیا است.  تالار اپرای سیدنی با 1.2 میلیون نفر در در زمان اجراها و حدود 8 میلیون بازدید کننده در هر سال، یک مکان توریستی و منبع درآمد بزرگی برای سیدنی است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات