کاخ پوتالا در چین اقامتگاه دالای لاما

2 سال پیش 0 دیدگاه

کاخ پوتالا در چین یکی از جاذبه‌های جهانگردی کشور چین محسوب می‌شود. همه ساله افراد بیشماری از طریق تورهای مسافرتی چین، از این مکان نیز دیدن می‌کنند. در درون این کاخ مجلل و زیبا، تاریخی ژرف گنجانده شده است. در واقع کاخ پوتالا عبادتگاه بودائیان بوده است.

در این مقاله ضمن بررسی تاریخچه کاخ پوتالا در چین، توضیحاتی پیرامون جاذبه‌های دیدنی کاخ پوتالا داده می‌شود. در نهایت نیز بهترین فواصل سال جهت بازدید از این کاخ زیبا بیان می‌شود.

تاریخچه کاخ پوتالا در چین

معمولا افرادی که به بازدید مکان‌های تاریخی و قدیمی علاقه‌مند هستند پیش از بازدید درمورد مکان مورد نظر تحقیق می‌کنند. کاخ پوتالا نیز از جمله مکان‌هایی است که جهت بازدید عموم تا به امروز مورد استقبال بیشماری قرار گرفته است. اما دانستن تاریخچه کاخ پوتالا، پیش از بازدید از این مکان، قطعا لذت بازدید را چندین برابر می‌کند.

کاخ پوتالا نام صومعه مقدس بودائیان است که در تبت واقع در کشور چین قرار دارد. کاخ پوتالا محل اقامت سابق دالالی لاماها هم بوده است. در حال حاضر مقبره دالایی لاماها در عمارت کاخ سرخ و کاخ سفید قرار گرفته است. نام کاخ پوتالا، برگرفته از کوه پوتالا است. این کوه در آیین بودائیان مقدس بوده است، از این رو نام این صومعه نیز به جهت تقدس آن، کاخ پوتالا گذاشته شده است. کاخ پوتالا در حال حاضر به موزه دولتی کشور چین تبدیل شده است.

شاید کمی دور از ذهن باشد اما کاخ پوتالا در چین دارای یک هزار اتاق است. در این قصر زیبا نزدیک به بیست هزار مجسمه و همینطور آثار گرانبها و با ارزش هنری وجود دارد. کاخ پوتالا همانطور که گفته شد یک هزار اتاق دارد اما اتاق دالایی لاماها که در آن سکونت دائمی داشتند مساحتی بالای 465 متر مربع داشته است.

بیشتر بخوانید: خیابان نانجینگ در شانگهای و جاذبه‌های رنگارنگ آن

کاخ پوتالا در چین شامل 2 قصر و همینطور ساختمان‌های الحاقی دیگری است. این کاخ بی نظیر بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره‌ای به نام لهاسا قرار گرفته است. کاخ پوتالا در ارتفاع 3700 متری از سطح زمین واقع شده است. مساحت این کاخ در حدود 130000 هزار متر مربع است. ناگفته نماند که کاخ پولاتا در لیست شاهکارهای معماری تبتی جهان قرار گرفته است. همچنین کاخ پوتالا در سال 1994 در لیست آثار ارزشمند در یونسکو نیز ثبت گردیده است.

طبق یک افسانه‌ای که نقل می‌شود در قرن هفتم میلادی پادشاه تبت با نام سانگتسن گمبو برای اینکه ادای احترام به عروس خود که از اشراف زادگان و شاهزادگان خاندان تانگ چی بوده است، اقدام به ساخت این قصر کرده است.

کاخ پوتالا در جریان جنگ‌های داخلی و خارجی در زمان‌های مختلف آسیب‌های جدی دید اما به جهت قدمت و تاریخی بودن این کاخ، مجدد مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت. در واقع کاخ پوتالا که هم اکنون مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد، همان کاخ بازسازی شده توسط سلسله چینگ است. بازسازی این قصر زیبا در سال‌های 1644 تا 1911 انجام گرفته است.

جاذبه‌های دیدنی کاخ پوتالا در چین

کاخ پوتالا یکی از مرتفع‌ترین کاخ‌های دنیا است که دارای 9طبقه است و حدود یک هزار اتاق است. در هر کدام از این طبقات کاخ پوتالا، جاذبه‌های بی‌نظیری وجود دارد. در ادامه قسمت‌های جذاب و دیدنی کاخ پوتالا در چین، معرفی و کاربرد هر کدام از این مکان‌ها توضیح داده می‌شوند.

  • سالن‌های عزاداری

کاخ پوتالا دارای 8 سالن عزاداری است. این سالن‌ها دارای گنبدهایی هستند که هرکدام از این گنبدها با ورقه‌های طلا پوشش داده شده‌اند. همینطور جهت تزئین این گنبدها از جواهرات با ارزش و گران‌قیمت استفاده شده است. لازم به ذکر است که برخی از مقبره‌های دالایی لاماها در این سالن‌ها قرار گرفته‌اند.

  • کاخ قرمز

کاخ قرمز در وسط کاخ پوتالا قرار گرفته است و بلندترین بخش کاخ نیز هست. این کاخ به جهت اینکه شکوه و عظمت را بیشتر به تصویر بکشد به رنگ سرخ نقاشی شده است. این کاخ دارای تالارها و عبادتگاه‌های متعدد و همچنین کتابخانه‌های‌ بسیار مجهز و بزرگ بوده است.

این کاخ جهت مطالعات دینی و انجام برخی از فرایض دینی اختصاص یافته بود. کاخ سرخ آرامگاه سیزدهمین دالای لاما و برخی دیگر از دالای لاماها نیز هست.

 در حال حاضر، این کاخ جهت نماز در اختیار نمازگذاران بودایی قرار گرفته است و فرایض دینی نیز در آن آموزش داده می‌شود.

  • تالار بزرگ جیوآنمان

تالار بزرگ جیوآنمان، بزرگترین تالار کاخ پوتالا محسوب می‌شود. این تالار با شکوه در سمت غرب کاخ پوتالا قرار گرفته است دیوارهای داخلی این کار با نقاشی‌های زیبا و چشم‌نوازی تزئین شده است.

  • کاخ سفید

در سمت شرق کاخ پوتالا، کاخی سفید رنگ وجود دارد که کاخ سفید نام گرفته است. علت نام‌گذاری این قصر، به کاخ سفید تنها رنگ کاخ نبوده است و علت نام‌گذاری به این جهت بوده است که رنگ سفید نماد صلح و آرامش بوده و است. کاخ سفید دارای تالاری بزرگ در طبقه چهارم با مساحت 717 متر مربع است که محلی برای مراسمات مذهبی بوده است. از طرفی دیگر طبقات پنجم و ششم این کاخ نیز به محل کار نمایندگان دولت اختصاص داشته است. طبقه هفتم این قصر زیبا نیز محل زندگی دالای لاما بوده است که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است.

 بخش اول محراب شرقی آفتاب و بخش دوم محراب غربی آفتاب نام‌گذاری شده بود. کاخ سفید در گذشته به عنوان ساختمان اداری دولت تبت مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در حال حاضر نیز به دفتر اداری دولت تبت اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است که در کاخ سفید آثار هنری بیشماری از مجسمه، طلا و نقره و جواهرات، فرش، چینی، نقاشی‌های با ارزش و... نگه‌داری می‌شود. همچنین مقبره 8 تن از دالایی لاماها در کاخ سفید قرار دارد.

بهترین فواصل سال جهت بازدید از کاخ پوتالا در چین

 بهترین ماه‌های بازدید از کاخ پوتالا در چین، ماه‌های می، سپنامبر، آوریل و اکتبر هستند. البته ناگفته نماند که در این ایام از سال با توجه به ازیاد جمعیت و متقاضیان بیشتر، هزینه ها نیز از هر نظر افزایش می‌یابد. از این رو چنانچه قصد ندارید هزینه‌های بالاتری پرداخت کنید بهتر است در این ایام سال سفر نکنید.

 لازم به ذکر است که کاخ پوتالا در چین در تمام ایام سال جهت بازدید عموم باز است، البته تنها 6 ساعت از روز به بازدید عموم اختصاص یافته است و جهت پیشگیری از ازدحام جمعیت در ساعات بازدید، تعداد مراجعه‌کنندگان را نیز محدود کرده‌اند. به این صورت که در هر روز تنها تعداد 1600 نفر حق بازدید از این کاخ زیبا را دارند.

بیشتر بخوانید: جاذبه چنگدو چین | مناطق جذابی که باید در سفر به شهر چنگدو ببینید

البته در برخی از ماه‌های سال که تعداد مراجعه‌کنندگان بالاست این محدودیت در تعداد بازدیدکنندگان برداشته می‌شود و افراد بیشتری می‌توانند در هر روز از کاخ بازدید کنند.سقف کاخ پوتالا به مرور زمان آسیب‌های جدی دیده است و به همین جهت در سال 2006 مجدد بازسازی شد. از این رو جهت پیشگیری از آسیب‌های بیشتر بازدید از سقف این کاخ ممنوع اعلام شده است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات