حقایق جالب برج‌های دوقلوی پتروناس

2 سال پیش 0 دیدگاه

برج‌های دوقلوی پتروناس مالزی، آسمان‌خراش‌هایی دوقلو در کوالالامپور و بلندترین ساختمان‌های مالزی هستند که از سال 1998 تا 2004 به ‌عنوان بلندترین ساختمان‌های جهان شناخته می‌شوند. این برج‌ها ترکیبی از ساختمان‌های تجاری هستند و هدف خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور مالزی محقق می‌کنند. در ادامه مقاله به معرفی بیشتر جاذبه‌های برج‌های دوقلوی پتروناس می‌پردازیم. سفر به مالزی و دیدن برج‌های دوقلو پتروناس آن، تجربه‌ای بی‌نظیر در نوع خود در مالزی است.

برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی

معرفی جاذبه برج‌های دوقلوی پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس، دو ساختمان اداری در کوالالامپور مالزی و از بلندترین ساختمان‌های جهان هستند. این برج‌های دوقلو برای قرار دادن مقرپتروناس، شرکت ملی نفت مالزی و توسط معمار آمریکایی آرژانتینی‌الاصل طراحی شده‌اند. سزار پلی، آن‌ها را در سال 1998 تکمیل کرد. پلان هر برج یکسان است: یک سازه دایره‌ای هشت لوبی که شامل 88 طبقه و یک قله هرمی شکل که توسط یک گلدسته فولادی باریک بر فراز آن قرار گرفته است. هر دو به ارتفاع 1483 فوت (451.9 متر) می‌رسند که شامل 242 فوت (73.6 متر) برای قله و مناره است.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور در مالزی

هر ساختمان توسط 16 ستون بزرگ در اطراف خود پشتیبانی می‌شود که به همراه بقیه قاب‌ها به جای فولاد سازه‌ای از بتن با مقاومت بالا و تقویت‌شده ساخته و پوشش بیرونی از فولاد ضد زنگ و شیشه تشکیل شده است. یک پل آسمانی دو طبقه این دو برج را بین طبقات 41 و 42 به هم مرتبط می‌کند.

 برج‌های دوقلوی پتروناس مالزی

در سال 1996، پس از این که مناره‌ها به ساختمان‌ها متصل شدند (و هرکدام به ارتفاع کامل خود رسیدند)، برج‌های دوقلوی پتروناس به عنوان بلندترین ساختمان‌های جهان معرفی شدند و رکورد 110 طبقه برج سیرز (اکنون ویلیس) در شیکاگو را تحت الشعاع قرار دادند. سقف برج سیرز در واقع بیش از 200 فوت (60 متر) بالاتر از سقف برج‌های دوقلو بود، اما گلدسته‌های روی قله‌های برج‌ها به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر ساختار کلی معماری در نظر گرفته می‌شد. برج‌های دوقلو نیز به نوبه خود در سال 2003 پس از نصب یک گلدسته در بالای آن، جایگاه برجسته خود را از دست دادند.

جاذبه برج‌های دوقلوی پتروناس

برج‌های پتروناس مخفف چیست؟

پتروناس مخفف «پرولیام نشنال برهاد» است. این یک شرکت نفت و گاز مالزیایی و متعلق به دولت مالزی است. این شرکت ساخت برج‌های پتروناس را راه‌اندازی و از کل برج اول به عنوان دفتر مرکزی خود به همراه چندین شرکت تابعه استفاده کرد. برج دوقلو به نام شرکت پترولیام ناسیونال نامگذاری شده است، زیرا این شرکت مالک این برج‌هاست.

برج‌های پتروناس مخفف چیست؟

جاذبه‌های برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی

 حقایق جالبی در مورد برج‌های پتروناس:

  • این برج‌های دوقلو زمانی بلندترین ساختمان‌های جهان بودند.
  • زمانی که برج‌های پتروناس در سال 1998 تکمیل شدند، توسط CTBUH به عنوان بلندترین ساختمان رسمی جهان معرفی گردیدند.
  • برج‌های پتروناس با ارتفاع 452 متری، رکورد 442 متری را که در اختیار برج سیرز در شیکاگو بود، شکست که از سال 1974 به مدت 25 سال عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده بود.

بیشتر بخوانید: جاذبه ملاکا | شهری تاریخی و دیدنی در جنوب مالزی

  • برج‌های دوقلو به مدت 6 سال بلندترین ساختمان جهان باقی ماندند تا این که در سال 2004 تایپه 101 از آن‌ها پیشی گرفت. با این حال تا به امروز، آن‌ها هنوز بلندترین برج‌های دوقلو در جهان هستند و ممکن است حداقل برای 5 سال یا 10 سال یا حتی بیشتر این عنوان را داشته باشند. پیشنهادی برای برج‌های دوقلوی بالاتر پیشنهاد و تصویب شد، چه رسد به این که ساخته شود. دبی قبلا پروژه‌ای را پیشنهاد می‌کرد که هدف آن تبدیل شدن به بلندترین برج‌های دوقلو در جهان بود اما این پیشنهاد با برج نهر دبی جایگزین شد که قرار است تا سال 2020 تا 1300 متر ساخته شود.

جاذبه‌های برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی

برج‌های پتروناس ‌معمار مشهوری داشتند

معمار معروف‌ترین برج‌های دوقلوی جهان سزار پلی (12 اکتبر 1926 - 19 ژوئیه 2019)، معمار آمریکایی آرژانتینی‌الاصل بود که در ساخت آسمان‌خراش‌ها تخصص داشت. Pelli با طراحی بلندترین ساختمان‌ها در چندین کشور در سراسر جهان، اثر خود را در بسیاری از کشورها به جا گذاشته است. او در سال 1991 به عنوان یکی از ده معمار تأثیرگذار در ایالات متحده انتخاب شد و در سال 1995 مدال طلای AIA (موسسه معماران آمریکایی) را دریافت کرد. معروف‌ترین آثار او به غیر از برج‌های پتروناس، مرکز مالی جهانی در نیویورک و مرکز مالی بین‌المللی در هنگ‌کنگ است.

معماری برج‌های پتروناس ‌

عملکرد برج‌های دوقلوی پتروناس

در حالی که یکی از برج‌ها توسط خود پترولیام ناسیونال اشغال شده است، برج دو توسط آن‌ها به شرکت‌های بین‌المللی مختلف از جمله بسیاری از شرکت‌های برتر مانند مایکروسافت، هوآوی، آی‌بی‌ام، بلومبرگ، رویترز و غیره اجاره داده می‌شود. قسمت پایینی برج‌های پتروناس توسط یک مرکز خرید بزرگ اشغال شده است.

عملکرد برج‌های دوقلوی پتروناس

پل آسمانی نمادین

پل آسمانی دوطبقه، دو برج را در طبقات 41 و 42 به هم متصل می‌کند، این پل آسمانی 58 متر طول دارد و با ارتفاع 170 متر از سطح زمین، مرتفع‌ترین پل آسمان دو طبقه جهان به حساب می‌آید. پل آسمان به عنوان یک وسیله ایمنی طراحی شده است، در مواقعی که برخی از حوادث مانند آتش‌سوزی یا موارد اضطراری دیگر روی یک برج رخ می‌دهد، مستاجرین در آن برج می‌توانند با عبور از پل آسمان به برج دیگر منتقل شوند.

 پل آسمان بین دو برج برای بازدید عموم باز است، بازدیدکنندگان می‌توانند به این پل دسترسی داشته باشند تا از مناظر نزدیک شهر از بالا در ارتفاع 170 متری لذت ببرند. در گذشته، بازدید از پل آسمان رایگان بود ولی از سال 2010 صاحب برج‌ها شروع به فروش بلیط‌های رصدخانه کرد.

به غیر از پل آسمان، طبقه 86 برج دو نیز دارای یک عرشه رصدی است، بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آسانسور دیگری به عرشه رصد از پل آسمان، یکی از برج‌های دوقلو و همچنین بیشتر نقاط شهر کوالالامپور را ببینند.

جاذبه‌های برج‌های دوقلوی پتروناس

 

طراحی برج‌ها 2 معنی دارد

در اوایل دهه 1990، تصمیم گرفته شد که نمادی برای کوالالامپور ساخته شود که به متمایزترین نقطه عطف در کشور تبدیل شود. ایده این بود که فرهنگ سنتی کشور مالزی و اسلامی را با طرحی ترکیب کند که به برج‌ها اجازه دهد تا به عنوان نمادی از قرن بیست و یکم به هدف خود عمل کنند. از این رو طرحی پست مدرن با نمای فولادی و شیشه‌ای که نقوش موجود در هنر اسلامی را در برمی‌گیرد، انتخاب شد. سطح مقطع برج‌ها همچنین شامل " روب الحزب "، یک نماد اسلامی است.

 پل آسمانی نمادین

زمین قبلی برج‌ها پتروناس

کوالالامپور شهری عظیم است و برج‌ها درست در شمال شرقی شهر قدیمی و در قلب شهر واقع شده‌اند. یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد برج‌های پتروناس این است که این برج‌ها در زمین مسابقه اسب‌دوانی قدیمی به نام «باشگاه چمن سلانگور» ساخته شده‌اند. باشگاه اسب‌سواری که در اواخر قرن نوزدهم تأسیس شد، در نهایت از محل اصلی خود دور شد تا راه را برای ساخت برج‌ها و پارک KLCC مجاور آن باز کند.

زمین قبلی برج‌ها پتروناس

برج‌ها عمیق‌ترین پایه‌های جهان را دارند

 به برج‌های پتروناس نگاه کنید، تصور می‌کنید که آن‌ها با یک چهارچوب فولادی ساخته شده‌اند، اما در واقع با بتن مسلح فوق‌العاده قوی ساخته شده‌اند، زیرا انجام این کار بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده است. به علاوه، پیمانکاران آسیایی که این برج‌ها را ساختند، آشنایی بیشتری با بتن داشتند. از آنجایی که برج‌های دوقلوی پتروناس با بتن مسلح ساخته شده‌اند، وزن آن‌ها نیز دو برابر است تا با فولاد ساخته می‌شدند! بنابراین خاکی که توسعه‌دهندگان در آن حفاری می‌کردند، سنگ نرم بود، مانند گلی که کوالالامپور از آن نام گرفته بود. این فرآیند از 31 مارس 1993 آغاز شد که روزانه بیش از 500 کامیون در حال جابجایی زمین از حفاری‌ها بود.

به دلیل خاک گل‌آلود، سنگ بستر که همان سنگ جامدی است که در زیر خاک سست‌تر قرار دارد، بسیار عمیق بود. در مجموع 104 ستون بتن عظیم با عمق بین 60 تا 114 متر (197 و 374 فوت) در زمین فرو رفت. این ستون‌های عظیم که از 13200 متر مکعب (470000 فوت مکعب) بتن تشکیل شده‌اند، رکورد عمیق‌ترین پایه‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 برج‌ها عمیق‌ترین پایه‌های جهان را دارند

حقایق جالب درباره برج‌های دوقلوی پتروناس

  • پتروناس به سبک معماری پسامدرن اسلامی ساخته شده‌اند.
  • شروع کار در 1 ژانویه 1992 اتفاق افتاد، ساخت و ساز در 1 مارس 1993 آغاز شد و ساخت برج‌ها تنها 3 سال بعد در 1 مارس 1996 به پایان رسید.
  • این برج‌ها به طور رسمی در 31 آگوست 1999 توسط نخست وزیر تون مالزی دکتر ماهاتیر بن محمد افتتاح شد.
  • هزینه ساخت برج‌ها حدود 1.6 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
  • ارتفاع معماری برج‌ها 451.9 متر (1483 فوت)، ارتفاع سقف 378.6 متر (1242 فوت) و طبقه آخر در ارتفاع 375 متری (1230 فوت) واقع شده است.
  • کل هزینه ساخت برج‌ها حدود 1.6 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. ارتفاع معماری برج‌ها 451.9 متر (1483 فوت)، ارتفاع سقف 378.6 متر (1242 فوت) و طبقه آخر در ارتفاع 375 متری (1230) فوت واقع شده است.
  • برج‌های دوقلوی پتروناس 5 طبقه دیگر زیر زمین دارند.
  • مساحت کل هر دو برج 395000 متر مربع (4252000 فوت مربع) است و هر برج در مجموع 38 آسانسور دارد.
  • در طول ساخت فونداسیون برج، بتن به مدت 54 ساعت متوالی در سوراخ‌ها ریخته شد که یک رکورد جهانی بود.
  • وزن فونداسیون در مجموع 32500 تن (35800 تن) و 104 ستون بتنی هر کدام 4.6 متر (15 فوت) ضخامت دارند.
  • برج‌ها توسط هسته‌های بتنی 23 در 23 متری (75×75 فوت) تثبیت می‌شوند که حاوی یک حلقه بیرونی از "ابر ستون‌ها" هستند.
  • برج‌های پتروناس از طراحی ساختاری لوله در لوله استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد 560000 متر مربع (6.02 میلیون فوت مربع) را در فضای اداری بدون ستون ارائه دهند.
  • پل آسمان در ارتفاع 170 متری (558 فوت) از سطح زمین و 58.4 متر (192 فوت) طول و همچنین 750 تن وزن دارد.
  • طاق‌هایی که پل آسمان را نگه می‌دارند، به برج‌های طبقه ۲۹ متصل شده‌اند و هرکدام ۵۱ متر (۱۶۷ فوت) طول دارند.
  • پل آسمان به طور کامل بر روی زمین مونتاژ شد و سپس در مدت 3 روز در موقعیت خود قرار گرفت.
  • در 15 آوریل 1999، بیس جامپر استرالیایی فلیکس باومگارتنر (مردی که از استراتوسفر بیرون پرید)، از برج‌های پتروناس به پایین پرید. او از جرثقیلی استفاده کرد که توسط شیشه پاک‌کن‌ها برای اجرای کارهای خود استفاده می‌کنند.
  • این کار فلیکس حتی تاثیرگذارتر از شیرین کاری « مرد عنکبوتی فرانسوی» آلن رابرت بود. در صبح روز 1 سپتامبر 2009 ، رابرت بدون هیچ‌گونه تدابیر ایمنی و تنها با استفاده از دست و پای برهنه خود، صعود از برج دو را آغاز کرد؛ هرچند این اولین باری نبود که تلاش می‌کرد. تلاش‌های قبلی او هر دو با دستگیری‌اش به پایان رسید، بار اول در سال 1997 و بار دوم در سال 2007 به خاطر این کار دستگیر شد.

حقایق جالب درباره برج‌های دوقلوی پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس در چندین فیلم به نمایش درآمده است

  • یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌های جهان شایسته حضور در فیلم‌های بسیاری شد. صحنه فیلمبرداری چندین فیلم از جمله:
  • دام (1999) - یک فیلم دزدی با حضور شان کانری و کاترین زتا جونز.
  • Don: The Chase Begins Again (2006) یک اکشن/هیجان انگیز بالیوودی.
  • بازی منصفانه (2010) - یک درام سیاسی با نائومی واتس و شان پن.
  • Independence Day: Resurgence (2016) یک فیلم علمی تخیلی آخرالزمانی.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات