جاذبه ملاکا | شهری تاریخی و دیدنی در جنوب مالزی

2 سال پیش 0 دیدگاه

شهر ملاکا در شبه جزیره مالزی واقع شده و یکی از جالب‌ترین مناطق این کشور است. ملاکا تاریخ متفاوتی دارد. این شهر مالزی توسط پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها مستعمره شده است، بنابراین تأثیرات همه این قدرت‌های استعماری سابق را در غذا، معماری و حتی زبان شهر ملاکا خواهید دید.

این شهر همچنین دارای یک جامعه بزرگ چینی است که به‌نام Peranakan یا چینی‌های تنگه شناخته می‌شود که منجر به فرهنگ نونیا شده که ترکیبی از تأثیرات مالایی و چینی است که حتی غذاهای کاملا منحصربه‌فرد را در قالب غذاهای لذیذ نونیا ایجاد کرده‌اند. علاوه‌بر غذا، می‌توانید تعداد زیادی جاذبه‌های شهر ملاکا را ببینید و با توجه به وسعت آن، موزه‌های جذاب بسیار متنوعی دارد که تماشای آن برای هر علاقه‌مند به تاریخ که مایل به دانستن بیشتر در مورد این منطقه هستند، لذت‌بخش خواهد بود.

تفریحات شهر تاریخی ملاکا

شهر ملاکا همچنین از نظر استراتژیک بخش مهمی از کشور است که بر روی رودخانه‌ای زیبا قرار دارد و یکی از نکات برجسته سفر به مالزی و شهر ملاکا تجربه یک سفر دریایی خوش‌منظره در رودخانه است. این سفر به شما امکان می‌دهد درحالی‌که از نسیم بالای آب لذت می‌برید، از دیگر جاذبه‌های شهر ملاکا نیز لذت ببرید. بخش بزرگی از شهر برای قرن‌ها بدون تغییر باقی مانده است و هنوز هم می‌توانید قلعه‌های در حال فرو ریختن و همچنین ساختمان‌هایی را پیدا کنید که با نماهای سنتی قرمز گیلاسی پوشیده شده‌اند که در دوره استعمار بنا شده‌ بودند.

بیشتر بخوانید: جاذبه پراک مالزی | هر آن‌چه باید درباره شهر پراک بدانید

از معبد چینی چنگ هون تنگ دیدن کنید

معبد چینی چنگ هون تنگ که از جاذبه‌های ملاکا کشور مالزی است، از قدیمی‌ترین معابد چینی در نوع خود در مالزی و متعلق به قرن هفدهم است. این معبد یک مکان مهم عبادت برای جامعه چینی بودایی در ملاکاست که بازدید از این‌جا راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرهنگ و تاریخ آن‌ها خواهد بود. حتما کتیبه‌ای را که مربوط به سال 1685 و به کاپیتان لی‌وی کینگ اختصاص داده شده و همچنین مجسمه گوانین که الهه مهربانی است، بررسی کنید.

جاذبه‌های ملاکا

از مناظر برج گردان رام ساری لذت ببرید

وقتی در ملاکا هستید، یکی از جاذبه‌های مهم آن را خواهید دید. این برج تا ارتفاع 110 متری اوج می‌گیرد و می‌تواند همزمان 66 مسافر را در خود جای دهد. سواری در برج حدود 7 دقیقه طول می‌کشد تا از آن‌جا صعود کرده و سپس 5 دقیقه را بالای آن، سپری و قبل از فرود دوباره مناظر شهر را تماشا کنید. از برج می‌توانید مناظر پانوراما را در سراسر شهر تماشا کنید که تا ساحل امتداد دارد.

کاخ سلطانی

یک جاذبه ملاکا، کاخ سلطانی است. این کاخ سلطان‌نشین در واقع مدلی از کاخ چوبی اصلی است که متعلق به سلطان منصور شاه بود که از سال 1456 تا 1477 حاکم مالاکا بود. این خانه اکنون به یک موزه فرهنگی تبدیل شده که در کنار آن باغ‌های زیبا قرار گرفته است. در ساخت این کاخ از هیچ میخی استفاده نشده است. در عوض این سازه در نتیجه مهندسی هوشمندانه و مجموعه‌ای از شیارها و شکاف‌های چوبی ایستاده و بازسازی آن پس از یادداشت‌های دقیق از ظاهر کاخ اصلی بر اساس سالنامه مالایی انجام شده است.

جاذبه‌های شهر ملاکا

خرید در بازار شبانه شهر ملاکا

یک بازار شبانه در Jalan Hang Jebat شهر ملاکا واقع شده است که از جمعه تا یکشنبه پس از غروب خورشید برپا می‌شود که یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید در شهر ملاکاست و طیف گسترده‌ای از کالاها از جمله سوغاتی، مجموعه‌ای از عتیقه‌جات و صنایع‌دستی محلی را در آن خواهید دید.

شما همچنین می‌توانید اقلام دیگری مانند لوازم الکترونیکی و لباس بخرید، اما یکی از بهترین قسمت‌های بازار، بخش غذاهای معروف کشور مالزی است. فقط برخی از تنقلات غذاهای خیابانی که می‌توانید در این‌جا پیدا کنید، عبارتند از پنکیک و وافل، توپ‌های برنج پر شده با مرغ و سندول که نوعی دسر است که با ژله و شیر نارگیل درست می‌شود.

سوار تریشو شوید

یکی از بهترین راه‌ها برای رفت‌وآمد در اطراف ملاکا، سوار شدن بر تریشو است. تریشاها اغلب مطابق با سلیقه شخصی راننده تزئین شده‌اند و این به شما فرصتی آرام‌تر برای لذت بردن از شهر و کاوش در مناطقی می‌دهد که خارج از شریان‌های اصلی توریستی هستند. بسیاری از رانندگان تریشا نیز خوشحال هستند که تور ملاکا را با راهنما به شما ارائه دهند و شما را با تاریخچه این منطقه آشنا کنند.

بالا رفتن از بوکیت چین

بوکیت چین که در زبان مالایی به معنای تپه چین است، یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر ملاکاست‌. علت نام‌گذاری این تپه این است که بزرگ‌ترین گورستان چینی خارج از سرزمین اصلی چین را در خود جای داده است. قدمت برخی از گورهای این گورستان به قرن هفدهم در زمان سلسله مینگ برمی‌گردد و اولین کتیبه روی سنگ قبر مربوط به سال 1622 است. بسیاری از مردم شهر مالاکا به لطف مسیرهای زیبای آن که به قله منتهی می‌شود، به تپه می‌آیند. در بالای آن مناظر پانوراما از سراسر شهر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

جاذبه‌های شهر ملاکا مالزی

گردش در ویلا سنتوزا

اگر کمی خارج از شهر ملاکا قدم بزنید، با یکی دیگر از جاذبه‌های ملاکا مالزی آشنا خواهید شد. کامپونگ مورتن که چیزی شبیه به یک موزه زنده است. در این‌جا شما یک خانه روستایی دوست‌داشتنی را خواهید دید که مربوط به دهه 1920 است و یک تور با راهنما به شما داده می‌شود که در آن، می‌توانید تمام یادگاری‌ها و عتیقه‌جات مانند سرامیک‌های باستانی از سلسله مینگ و همچنین عکس‌های خانوادگی قدیمی ساکنان را ببینید. خانه و وسایلی مانند نسخه‌ای از قرآن که قرن‌ها قدمت دارد، در این ویلا دیده می‌شود.

از کلیسای سنت پل دیدن کنید

از معروف‌ترین کلیساهای شهر تاریخی ملاکا، کلیسای سنت پل متعلق به سال 1521 است که توسط استعمارگران پرتغالی ساخته شد. در سال 1567 به عنوان قلعه مورد استفاده قرار گرفت و پس از محاصره شهر مالاکا مالزی توسط هلندها به کلیسا تبدیل شد. این جاذبه ملاکا،  قبلا بانوی بشارت ما نامیده می‌شد و همچنین یک گورستان هلندی به آن متصل شده است که می‌توانید برخی از سنگ قبرهای کسانی را که در زمان‌های قدیم از هلند به مالاکا سفر می‌کردند را مشاهده کنید. برای رسیدن به کلیسا باید از یک تپه کوچک بالا بروید که ارزش تلاش را برای مناظر زیبای شهر دارد.

یک سفر دریایی در رودخانه ملاکا داشته باشید

رودخانه مالاکا یکی از نقاط دیدنی شهر است و بهترین راه برای تجربه کردن آن، رفتن به آب در یک سفر دریایی خوش‌منظره در رودخانه است. در زمان‌های قدیم، رودخانه یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری در این منطقه بود و امروزه می‌توانید از نقاط مهمی مانند کامپونگ مورتن عبور کنید و از تمام دیدنی‌های شهر لذت ببرید. همچنین سفرهای دریایی شبانه در رودخانه وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از نورهای زیبای شهر ملاکا استفاده کنید؛ این سفر معمولا حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها در جزایر صباح

پناهگاه پروانه‌ها و خزندگان

شهر ملاکا، دارای گیاهان و جانوران زیبایی و یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن پروانه‌ها و خزندگان است که کمی خارج از شهر در Ayer Keroh قرار دارد. در این‌جا جنگلی چشم‌گیر به وسعت 11 هکتار را خواهید دید که مملو از گونه‌های متنوعی مانند خزندگان، پروانه‌ها و انبوهی از حشرات است و دوستداران طبیعت می‌توانند بعدازظهر خود را به تماشای تمام زیبایی‌های این قسمت بگذرانند.

جاذبه‌های ملاکا مالزی

 

از استراحتگاه‌ فاموسا دیدن کنید

فاموسا، یکی از معروف‌ترین پارک‌های موضوعی در مالزی است که سرگرمی بسیار خوبی را برای تمام اعضای خانواده ارائه می‌کند. شما می‌توانید در این جاذبه ملاکا اقامت و از طیف وسیعی از پارک‌های موضوعی این‌جا دیدن کنید که شامل سرزمین عجایب سافاری، دنیای آبی فاموسا قدیمی است که از یک شهر قدیمی کابوی‌ها الگوبرداری شده است. سرگرمی به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا دیوارهای صخره‌نوردی، قایق‌سواری و استخرهای ماهیگیری را نیز خواهید دید.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند فعالیت‌های متنوعی مانند تیراندازی با کمان، اسب‌سواری و کالسکه‌سواری و پینت‌بال راهم  امتحان کنند. این پارک، یک مکان عالی است به‌ویژه اگر با خانواده سفر می‌کنید، زیرا کارهای زیادی در اینجا برای بازدیدکنندگان جوان‌تر وجود دارد.

موزه دریانوردی فلورادلامار در شهر تاریخی ملاکا

موزه دریانوردی فلورادلامار یکی دیگر از جاذبه‌های ملاکاست. این موزه در واقع، یک کشتی پرتغالی بود که در سواحل مالاکا در روزگار قدیم غرق شد. علاوه‌بر کشتی بازسازی شده، در واقع سه موزه مختلف را در این‌جا خواهید یافت که داستان تاریخ دریایی در مالزی را روایت می‌کند و می‌توانید از فلوردلامار بالا بروید و همچنین از دیوراما و سایر عتیقه‌های دریایی لذت ببرید.

در شهرک پرتغالی شهر ملاکا گردش کنید

سکونتگاه پرتغالی ملاکا، همان‌طور که از نامش پیداست، بخشی از ملاکاست که بیشترین تعداد نوادگان پرتغالی از دوره استعمار را دارد که در سال 1511 آغاز شد. یک جاذبه ملاکا در مالزی، خانه‌های سنتی است که از چوب ساخته شده‌اند. حتی هتلی در اینجا به نام هتل لیسبوا وجود دارد و برخی از ساکنان این‌جا هنوز به زبان کریستائو صحبت می‌کنند که نوعی پاتوآی پرتغالی است. اگر در حین پیاده‌روی گرسنه شدید، تعدادی رستوران نیز در این‌جا خواهید یافت که غذاهای معمولی پرتغالی را سرو می‌کنند.

بازدید از موزه زندان، جاذبه ملاکا

اگر می‌خواهید یکی از زندان‌های عجیب‌وغریب ملاکا را ببینید، به موزه زندان بروید که شما را با تاریخچه سیستم کیفری این‌جا آشنا می‌کند. این موزه در واقع در یک زندان سابق قرار دارد و شما می‌توانید همه چیز را در مورد نحوه اسکان زندانیان در قرن هجدهم در این‌جا بیاموزید و همچنین گالری‌هایی وجود دارد که به زندان‌های دیگر در مالزی مانند Pulau Jerjak اختصاص داده شده است.

این موزه ممکن است به دلیل ماهیت گرافیکی برخی از نمایش‌ها برای بازدیدکنندگان جوان‌تر مناسب نباشد، اما برای کسانی که به دنبال فعالیت‌های شهری هستند، مکان جذابی است.

جاذبه‌های ملاکا کشور مالزی

قلعه فاموسا

قلعه فاموسا یکی از جاذبه‌های مالاکاست و گفته می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های باقی‌مانده از معماری پرتغالی در جنوب شرقی آسیا است. اکنون قلعه فاموسا شهر ملاکا، در حال فروریختن است، اما همچنان دروازه اصلی قلعه به نام پورتو د سانتیاگو را خواهید یافت. قلعه فاموسا متعلق به قرن شانزدهم است، زمانی که برای محافظت در برابر حمله به ملاکا ساخته شد.

غذای نونیا را امتحان کنید

شهر ملاکا، به‌خاطر غذاهای نونیا معروف است و با در نظر گرفتن این موضوع مطمئن شوید که فرصت امتحان کردن غذاهایی که در شهر هست را از دست نمی‌دهید. در اصل این یک نوع غذای تلفیقی است که طعم‌های مالایی و چینی را با هم ترکیب می‌کند تا چیزی منحصربه‌فرد ایجاد کند و یکی از معروف‌ترین غذاهایی که در این‌جا سرو می‌شود، فیش هد کاری و بسیار معروف است. اغلب وعده‌های غذایی در ملاکا با یک غذای بزرگ سندول که از یخ تراشیده شده، شربت و نودل ژله‌ای درست می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری ملاکا

تاریخ هنر در شهر تاریخی ملاکا

موزه فرهنگی چنگ هو به دریانوردی معروف به‌نام دریاسالار چنگ هو که در زمان سلسله مینگ زندگی می‌کرد، اختصاص دارد. برای این منظور، می‌توانید از موزه دیدن کنید و تعداد زیادی دیوراما و همچنین یادگاری‌های دریایی و اشیاء متفرقه‌ای را که چنگ هو در سفرهایش جمع‌آوری کرده است، ببینید. اگر به تاریخ دریایی علاقه دارید، این مکان جذابی است که نباید از آن غافل شوید.

جاذبه ملاکا در مالزی

تامان مینی مالزی و مینی ماسه آن

اگر می‌خواهید یک عکس فوری از جاذبه‌های گردشگری ملاکا بگیرید اما وقت سفر در سراسر کشور را ندارید، سفری به Ayer Keroh را در نظر بگیرید . این جاذبه ملاکا یک موزه بیرونی دارای مدل‌هایی از خانه‌های سنتی است که از تمام 13 ایالت مختلف مالزی و همچنین برخی از اطراف منطقه آسه‌آن تشکیل شده است. همچنین نمایش‌های فرهنگی در این‌جا وجود دارد که هر روز در ساعت 11 صبح و 2 بعدازظهر برگزار می‌شوند و می‌توانید رقص و لباس‌های سنتی را از نزدیک ببینید.

کلیسای مسیح

کلیسای مسیح یکی از مشهورترین ساختمان‌های ملاکاست که از سال 1741 تا 1753 ساخته شده است. این کلیسای بر روی کلیسایی پرتغالی قرار دارد که در دوره استعمار ساخته شده بود و آجرهای قرمز استفاده شده در ساخت آن باید از زلند در سال 2018 حمل می‌شد. برخی از ویژگی‌هایی که باید در کلیسا به آن توجه کنید، عبارتند از سنگ قبرهای هلندی که کف را پوشانده‌اند و همچنین محراب که با نقره‌ای زینتی پوشیده شده است. این کلیسا همچنین ادعا می‌کند که قدیمی‌ترین کلیسای پروتستان در کل مالزی است.

 

بیشتر بخوانید: مهیج‌ترین جاذبه‌های مالزی برای کودکان

باغ‌وحش ملاکا

اگر دوست دارید یک سفر کوتاه به خارج از شهر داشته باشید، از باغ وحش Melaka که در Ayer Keroh واقع شده است، دیدن کنید. این باغ‌وحش ادعا می‌کند که دومین باغ‌وحش بزرگ مالزی است، اگرچه بسیاری از مردم محلی نیز به شما می‌گویند که آن را بهترین باغ‌وحش می‌دانند که در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است و محوطه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که محیط طبیعی حیوانات را تداعی کنند.

شما می‌توانید طیف وسیعی از گونه‌های بومی و بین‌المللی را در این‌جا ببینید. یک دریاچه خوش‌منظره در وسط مجموعه وجود دارد که مکانی عالی برای پیاده‌روی در بعدازظهر است. همچنین بازدیدهای شبانه ویژه‌ای وجود دارد که می‌توانید تا ساعت 11 شب در باغ‌وحش بمانید تا حیوانات شب‌زی که در این‌جا زندگی می‌کنند را بررسی کنید.

معبد پویاتاویناگارا

شهر ملاکا در مالزی از جمعیت متنوعی برخوردار است و جوامع قوی مسلمان، مسیحی و بودایی در این‌جا وجود دارند. اگر می‌خواهید درباره جامعه هندوها در ملاکا اطلاعات بیشتری کسب کنید، به معبد سری پویاتا وینایاگار مورتی بروید که معبدی رنگارنگ است و حکاکی‌های پرآذینی از خدایان مانند گانش و همچنین نقاشی‌های دیواری متعددی دارد. جامعه هندوها در شهر ملاکا، معروف به جامعه چیتی حدود 600 سال پیش به این‌جا نقل مکان کردند که مکانی عالی برای دیدن قسمتی از این تاریخ شگفت‌انگیز است.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات