معرفی کلیسای جامع آخن در آلمان | هرآنچه پیش از رفتن باید بدانید

2 سال پیش 0 دیدگاه

کشور آلمان به‌­عنوان یکی از دیدنی‌ترین کشورهای اروپایی دارای جذابیت‌های فراوانی است. یکی از دیدنی­‌های آن، کلیسای جامع شهر آخن است. هستۀ کلیسای جامع آخن توسط شارلمانی ساخته شد، اما ساخت­‌و­سازهای بعدی کلیسا را بزرگ کرد که به کلیسای تاج‌گذاری پادشاهان آلمان تبدیل شد.

کلیسای جامع آخن (Aachener Dom) در غرب آلمان یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌هایی است که به­‌طور مداوم در آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هستۀ هشت‌ضلعی کلیسا توسط شارلمانی به­‌عنوان نمازخانۀ مریم متصل به کاخ او در اکس لا شاپل یا آخن ساخته شد. دو قرن پس از مرگ شارلمانی، این کلیسا به‌مدت نزدیک به شش قرن، به کلیسای تاج‌گذاری پادشاهان آلمان تبدیل شد. تزیینات به سبک رومی، گوتیک و باروک به کلیسا اضافه شد، اما هشت­‌ضلعی اصلی هنوز قلب کلیسا است که شامل تخت مرمر اصلی شارلمانی و همچنین یک زیارتگاه طلاکاری‌­شدۀ رومی است که اکنون بقایای او را در خود جای داده است.

ساختمان کلیسای جامع آخن

کلیسای جامع آخن Aachener Dom در اصل نمازخانۀ پالاتین (Pfalzkapelle) کاخ شارلمانی در آخن بود. این مسئله تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا این کلیسا نسبتاً کوچک است؛ اگرچه در زمان ساخت، این کلیسا بزرگترین کلیسای شمال آلپ بود. این کلیسا تا سال ۸۰۰ مورد استفاده قرارمی‌گرفت. افسانه‌ها حاکی از آن است که پاپ لئوی سوم که تاج‌گذاری امپراتور شارلمانی را در روز کریسمس سال ۸۰۰ در رم بر عهده‌داشت، کلیسا را ​​در سال ۸۰۵ وقف کرد، اما این یک داستان و افسانه است.

کلیسای جامع شهر آخن آلمان

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی مونیخ

تاریخچه کلیسای جامع آخن در آلمان

این کلیسای کوچک به مریم مقدس، مادر حضرت مسیح تقدیم شده بود و بنابراین، قرن‌ها به­‌عنوان کلیسای سلطنتی مریم مقدس شناخته می‌شد. در سال‌های بعد، اغلب به­‌عنوان قیصر دوم نیز شناخته می‌شد؛ زیرا برای قرن‌ها کلیسای تاج‌گذاری پادشاهان آلمان (که اکثراً امپراتوران روم مقدس نیز بودند) بود. Aachener Dom تنها در سال ۱۹۳۰ به یک کلیسای جامع تبدیل شد؛ به‌این‌معنا که محل استقرار یک اسقف بود.

سبک معماری کلیسای جامع آخن

کلیسای جامع شهر آخن، اگرچه ساختمان‌هایی که به آن اضافه شد، اضافات قرن نوزدهمی هستند و عمدتاً با نسخۀ اصلی برابر نیستند، اما هشت­‌ضلعی کارولینگی در آن با گنبدی به ارتفاع ۳۱.۵ متر، ساختار اصلی کارولینگی است. تقریباً همۀ چیزهای دیگر در این کلیسا، به‌استثنای سنگ مرمر Karlsthron (تخت سلطنتی)، از جمله تمام تزئینات بعدی هستند. بیشتر تزئینات داخل کلیسا در قرن نوزدهم زمانی که آخن در اختیار پروس قرار گرفت، اضافه‌شد و تغییرشکل داد.

موزاییک‌هایی به‌سبک بیزانس در کلیسای جامع شهر آخن آلمان قرارداشت و زمانی‌که اکثر مدیران کلیساهای گوتیک و رومی با این باور اشتباه زندگی می‌کردند که کلیساهای قرون وسطایی باید برهنه باشند، رنگ آن‌ها بعداً اضافه شد و تزئینات رنگارنگ خود را ازبین‌بردند. پروسی‌ها برخلاف این روند حرکت کردند و واقعاً به این کلیسا رنگ و زیبایی اضافه کردند. پادشاهان پروس (و بعداً امپراتوران آلمان) مجذوب بیزانس بودند و این به‌­دلیل موزاییک‌هایی است که به‌آن اضافه شد. اینکه آیا موزاییک‌ها کلیسا را ​​ویران کرده است یا خیر، قابل بحث است؛ اما حداقل ارزش هنری بسیار بالایی دارند و تا حد زیادی با آن‌چه در کلیساهای مشابه از اواخر هزارۀ اول انجام می‌شد، مطابقت دارد (ویدال سنت ویتال در راونا را ببینید و سنت مارکو در ونیز). گنبد دارای موزاییکی شبیه به تزیینات اضافه­‌شدۀ فعلی بود، اما بقیۀ دیوارها و سقف‌های طاق‌دار نقاشی شده بودند و در زمان شارلمانی موزاییک نداشتند.

سبک معماری کلیسای جامع آخن

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی فرانکفورت

معماری کلیسای جامع آخن

کلیسای شهر آخن به‌وضوح به سبک کارولینگی و رومی با چند اضافات نئوگوتیک است. بنای غربی کارولینگ در طول قرن‌ها تا حدودی تغییر کرده است، اما طبقات پایین تقریباً مانند زمان شارلمانی هستند. در طول قرن نوزدهم، بسیاری از اضافات بعدی از برج‌ها حذف شدند تا از نظر بصری بیشتر با برج‌های اصلی مطابقت داشته باشند. این برج تنها در اواخر قرن نوزدهم تکمیل شد.

بخش سالن کوچک در قرن ۱۸ اضافه شد. درهای برنزی باشکوه اصل از زمان شارلمانی هستند و از ورودی اصلی به کلیسا و به این‌جا منتقل شده‌اند.

درب کلیسای جامع شهر  آخن در آلمان دارای دو سر شیر است، در داخل دهان یک شیر می‌توان انگشت شیطان را حس کرد. طبق افسانه‌ها، شیطان در ازای روح اولین نفری که وارد کلیسا شد، به ساخت کلیسا کمک کرد. او منتظر روح اسقف بود، اما یک گرگ در تعقیب شد و شیطان وقتی در را با عصبانیت به‌هم کوبید، انگشت او را شکست. طبق داستان‌ها، هر کس بتواند انگشت شیطان را از دهان شیر خارج کند، خرقۀ طلایی به او تعلق می‌گیرد.

کلیسای جامع آخن هشت­‌ضلعی ساختار اصلی کارولینژی دارد، درحالی‌که سایبان سبک باروک که کمی شبیه به درخت مرکبات است، با یک فانوس مصنوعی متعلق به اواخر قرن هفدهم تزئین شده است. این یکی از ویژگی‌های متمایز است که کلیسا را ​​تقریباً از هر زاویه‌ای فوراً قابل تشخیص می‌کند.

به‌­آسانی می‌توان دید که سنگ‌کاری ناهموار هشت­‌ضلعی کارولینژی به چه سمتی می‌رود و به تکنیک‌های مدرن‌تر ساختمان‌سازی می‌رسد. در زمان شارلمانی، نمای بیرونی کلیسا گچ‌­کاری­‌شده و قرمز­رنگ شده بود.

گروه کر گوتیک کلیسای جامع آخن شاهکار این سبک است. این بنا بین سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۴۱۴ جایگزین ساختار مستطیلی یا مربعی­‌شکل کارولینژی شد. نمازخانه‌های کناری نیز عمدتاً مربوط به این دوره یا دورۀ باروک بعدی هستند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی برلین

سؤالات متداول

کلیسای جامع آخن کجاست؟

کلیسای جامع آخن (Aachener Dom) در غرب آلمان یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌هایی است که به‌­طور مداوم در آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هسته هشت‌ضلعی کلیسا توسط شارلمانی به‌­عنوان نمازخانۀ مریم متصل به کاخ او در اکس لا شاپل یا آخن ساخته شد.

تاریخچۀ کلیسای جامع شهر آخن چیست؟

این کلیسای کوچک به مریم مقدس، مادر حضرت مسیح تقدیم شده بود و بنابراین، قرن‌ها به‌­عنوان کلیسای سلطنتی مریم مقدس شناخته می‌شد. در سال‌های بعد، اغلب به­‌عنوان کلیسای قیصر دوم نیز شناخته می‌شد؛ زیرا برای قرن‌ها کلیسای تاج‌گذاری پادشاهان آلمان (که اکثراً امپراتوران روم مقدس نیز بودند) بود.  Aachener Dom تنها در سال ۱۹۳۰ به یک کلیسای جامع تبدیل شد؛ به‌این‌معنا که محل استقرار یک اسقف بود.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات