معرفی خلیج هالونگ‌بای | از جاذبه‌های توریستی ویتنام

3 سال پیش 0 دیدگاه

یکی از شگفتی‌های کشور ویتنام خلیج هالونگ‌بای است. منظرۀ اقیانوس زمرد سبز و برج‌های آهکی بیش از 500 میلیون سال قدمت دارد. خلیج هالونگ در نتیجۀ تکامل زمین­‌شناسی طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است. زیبایی‌های منحصر­به‌­فرد این خلیج آن را در میراث جهانی یونسکو قرار می‌دهد. خلیج هالونگ به‌معنای اژدهای نزول‌­کرده، در شمال شرقی ویتنام قرار دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی در دنیا محسوب می‌شود. وجود هزاران جزیره و کارست سنگ آهکی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تصویری اعجاب‌­انگیز را برای بیننده خلق می‌کند. برای معرفی خلیج هالونگ در ادامه با ما همراه باشید تا با یکی از چشم‌­نوازترین مکان‌های دنیا آشنا شوید.

معرفی خلیج هالونگ‌بای

بارندگی‌های شدید طی 500 میلیون سال در ویتنام جنگل‌های انبوه بی­‌شماری را به وجود آورده است. بیش از 1600 جزیره در خلیج هالونگ با جنگل‌های زیبا احاطه شده‌اند و بیشتر این جزیره‌ها خالی از سکنه هستند. بازدیدکنندگان با کاوش در غارهای باشکوه خلیج هالونگ در قایق‌های سنتی ویتنامی می‌توانند به گذشته سفر کنند؛ جایی که ردپایی از نشانه‌های اولین انسان را می‌توان یافت کرد. خلیج هالونگ با سنگ‌­های بزرگ آهکی  طی میلیون‌ها سال با تغییرات اقلیمی هماهنگ شده است و حجم سنگین گذر زمان در کارست‌های آهکی آن به‌­راحتی احساس می‌شود. شرایط محیطی ویتنام و تغییرات جغرافیایی محیط باعث به­‌وجود­آمدن تنوع زیستی گوناگونی شده که با اکوسیستم‌­های وسیع جنگل‌ها، محیطی ایده‌­آل را برای زیست انواع گیاهان بومی و جانوران فراهم می‌کند. پژوهش‌های تاریخی از وجود فرهنگ­های مختلف انسانی در 18000 سال پیش از میلاد خبر می‌دهند. فرهنگ‌­های لونگ در حدود 5000 سال پیش از میلاد و فرهنگ سوئی در حدود 18000 تا 7000 سال پیش از میلاد وجود داشته‌اند. خلیج هالونگ در ویتنام شاهد وقایع فرهنگی و تاریخی بی‌­شماری بوده و در سیر گذر زمان با نسل بشر به تکامل رسیده‌است. نگوین ترای، سیاست‌مدار و شاعر ویتنامی در 500 سال پیش از زیبایی‌های حیرت‌­انگیر خلیج هالونگ بسیار سروده است. در سال 1962، وزارت فرهنگ و گردشگری ویتنام  این خلیج  منحصر­به‌­فرد را در فهرست ملی قرار داد. همچنین، علاوه‌بر قرار­گرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو، این خلیج زیبا در سال 2009 در فهرست نامزدهای عجایب هفتگانۀ طبیعت قرار گرفت. ویتنام آب‌­وهوایی استوایی دارد که دمای هوا بین 15 تا 25 درجه در تابستان و زمستان متغیر است. هر فصل از سال برای سفر به ویتنام مناسب است و زیبایی‌های متمایز خود را دارد و می‌توان اوقات دل­پذیری را در این کشور بسیار زیبا تجربه کرد.

خلیج هالونگ‌بای ویتنام

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی هانوی

ساکنان محلی خلیج هالونگ

ساکنان محلی قرن‌ها در این خلیج ساکن بوده‌اند. آن­ها در دهکده‌های شناور روی دریا جدا از دنیای بیرون با صید غذاهای دریایی امرار معاش می‌کردند. در گذشته 7 روستای شناور با 400 خانوار در این خلیج وجود داشت که همۀ عمرشان را در این دهکده‌ها زندگی کردند. آن­‌ها در دریا به دنیا آمدند و تمام عمر خود را در آن‌جا بودند. در سال 2014 به‌­منظور بهبود وضعیت زندگی روستاییان و حفظ محیط خلیج هالونگ، 300 خانوار به سرزمین­‌های اصلی نقل مکان کردند. دولت خانه‌های رایگان را در اختیار ساکنان جدید قرار داد و برای کودکان شهریه‌های رایگان در نظر گرفت. خانه‌های شناور سنتی هنوز به‌­عنوان یکی از مکان‌های فرهنگی برای بازدیدکنندگان باقی مانده است.

 

ساکنان محلی خلیج هالونگ‌بای در ویتنام

تفریحات لذت‌بخش در خلیج هالونگ‌بای

1-کوهنوردی و صخره‌­نوردی

کوه‌های خلیج هالونگ در ویتنام یکی از با شکوه‌ترین کوه‌های دنیا هستند و کوهنوردی در خلیج هالونگ به­‌عنوان یکی از بهترین تفریحات این منطقه محسوب می‌شود. مناظر خارق‌­العاده از کوه‌های آهکی هالونگ یکی از بهترین چشم‌­اندازها را برای افرادی که به‌­دنبال ماجراجویی هستند، خلق می‌کند. کوه (تو) Bai Tho Mountain به ارتفاع 200 متر که در مرکز هالونگ قرار دارد، یکی از زیباترین کوه‌های خلیج است که  نیمی از دامنۀ آن روی خشکی و نیمی دیگر در اقیانوس غوطه‌­ور است.

کوهنوردی در خلیج هالونگ‌بای کشور ویتنام

2- هلیکوپتر­سواری در آسمان خلیج

هلیکوپتر قطعاً یکی از بهترین گزینه‌ها برای سیاحت بر فراز آب‌های خلیج هالونگ محسوب می‌شود و زیبایی‌های حیرت‌­انگیز خلیج را برای بیننده در کنار هیجان پرواز، دوچندان می‌کند. پرواز در ارتفاع 300 متری بالای اقیانوس، تجربه‌ای است که به‌­راحتی فراموش نخواهد شد.

پرواز در ارتفاعات خلیج هالونگ‌بای در کشور ویتنام

3- غار­نوردی

غارهای متعدد و زیبای خلیج هالونگ سفری ماجراجویانه را برای مسافران خود مهیا می‌کند که در عین سرگرمی، می‌تواند سفری به گذشته تلقی شود. غارهای دائوگو، تین­چانگ و سانگ­دات از عجایب چشم­‌نواز خلیج هالونگ محسوب می‌شود. در این غارهای زیبا  همچنین می‌توان از آبتنی در آب‌های زلال و شفاف لذت برد.

4- پیاده‌­روی در طبیعت هالونگ

حدود 2000 جزیره در خلیج هالونگ وجود دارد و بسیاری از آن­ها خالی از سکنه و پوشیده از گیاهان سرسبز هستند که فرصت مناسبی برای پیاده‌­روی است. قدم‌­زدن در زیبایی‌های وصف‌­نشدنی طبیعت هالونگ پس از ماجراجویی­‌های فراوان، لذت مزه­‌مزه‌­کردن سفر را بیش‌تر می‌کند. برای گشت‌­و­گذار در طبیعت هالونگ از دوچرخه هم می‌­توان استفاده کرد. مسیر‌های جزایر کوئان­یان و بان­سن جزو مناطقی است که پیاده‌­روی و دوچرخه­‌سواری در آن‌­ها را نباید از دست داد.

پیاده‌روی در خلیج هالونگ‌بای ویتنام

5- ماهی‌گیری

با توجه به اقلیم خلیج هالونگ گونۀ ماهیان زیادی در آن وجود دارد و تجربۀ ماهی‌گیری در اقیانوس هالونگ خالی از لطف نیست. ماهیان مرکب به شکل هشت­‌پا در این منطقه به‌­وفور یافت می‌شود. ابزار ماهی‌گیری برای مسافران و بازدیدکنندگان وجود دارد.

ماهی‌گیری در خلیج هالونگ‌بای در ویتنام

6- کایاک‌­سواری

یکی‌دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز سفر در خلیج هالونگ، کایاک‌­سواری است. لذت‌بردن از آب‌های آرام اقیانوس در اطراف ستون‌های این جزیره انتخابی اجتناب­‌ناپذیر برای دیدن طبیعت بی‌­نظیر خلیج هالونگ است.

کایاک‌سواری در خلیج هالونگ‌بای کشور ویتنام

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی هوشی مین

افسانه‌های شنیدنی هالونگ

خلیج هالونگ تاریخ طولانی را پشت‌سر گذاشته است و داستان‌ها و افسانه‌های بی­‌شماری نسل­‌به‌­نسل بین مردم این منطقه دست­‌به‌­دست شده است. گفته می‌شود در گذشته مار­ماهی بزرگی در این خلیج زندگی می‌کرده است که هر­از­چندگاهی از آب بیرون می‌آمده و مردم با دیدن آن وحشت‌­زده خانه‌های خود را ترک می‌کردند. بر­اساس همین افسانه، نام خلیج را هالونگ، به معنای اژدها نام‌گذاری کردند. در گذشته مردم به‌­علت برخورد امواج آب به صخره‌ها صداهای مهیب وحشتناکی می‌شنیدند که این موضوع باعث هراس مردم این منطقه شده بود و آن­‌ها تصور می‌کردند موجودی عجیب و وحشتناک در این منطقه زندگی می‌کند.

افسانه‌های خلیج هالونگ‌بای در کشور ویتنام

ارزش تاریخی هالونگ

خلیج هالونگ‌بای یکی از پدیده‌های طبیعی زیبا در ویتنام است که ارزش تاریخی و افسانه‌های شگفت‌­انگیزی دارد. ارزش این مکان زیبا طی میلیون‌ها سال با تغییرات اقلیمی تغییر کرده و امروز به یکی از جاذبه‌های گردشگری شگفت‌­انگیز در دنیا تبدیل شده است. فرهنگ هالونگ یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌های دریایی ما­قبل تاریخ به‌شمار می‌رود. کشف حدوداً 50 اثر تاریخی کشف­‌شده در خلیج هالونگ نشان می‌دهد ساکنان در آن زمان برای ساختن ابزار­آلات از سنگ و سفال استفاده می‌کردند و ابزارهای سنگی و سفالی خود را با ابزارهای آبی مناطق دیگر مبادله می‌کردند. تبرهای ویتنام که ویژگی منحصر­به‌­فرد فرهنگ هالونگ را نشان می‌دهد، یکی از ابزارهای کشف‌­شده در این منطقه بوده که مشابه آن در کشور چین نیز یافت شده است. خلیج هالونگ نقش مهمی در دورۀ فئودالی داشته است. در قرن دوازدهم بندر هالونگ یکی از اولین بنادر تجاری بین‌­المللی بود. کوه‌های جدا از هم در این دریا سبب شده که آب موج کمتری داشته و همیشه آرام باشد و فضای مناسبی را برای بندر و تبادل کالا فراهم کند. هالونگ با مناظر دریایی خیره کننده مکان مورد علاقه پادشاهان در گذشته بوده است. خلیج هالونگ محل نبردهای دریایی محلی علیه مهاجمان ساحلی بوده است. منطقۀ غربی خلیج، میدان جنگ ژنرال تران خان بود که کشتی‌هال مغول را نابود می‌کرد.

خلیج هالونگ‌بای کشور ویتنام

بیشتر بخوانید: غذا در ویتنام

هالونگ امروز

خلیج هالونگ امروزه مقصد گردشگری مهمی در جهان است. در سال 2017 تعداد بازیدکنندگان به بیش از 928900 نفر رسید. هالونگ در استان کوانگ­نین از جنوب و جنوب شرقی با خلیج تونکین و از شمال با چین همسایه است. هالونگ به­‌دلیل ارزش زمین‌­شناسی و ژئومورفولوژیکی، نمونۀ برجسته‌ای از مراحل اصلی تاریخ زمین است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات