معرفی باغ گیاه‌شناسی مونترال | از جاذبه‌های گردشگری قلب کانادا

3 سال پیش 0 دیدگاه

باغ گیاه­‌شناسی مونترال یکی از مهم‌ترین باغ‌های کاناداست. این باغ در مساحتی به وسعت 200 هکتار گسترده شده و شامل انواع باغ‌های موضوعی و همچنین گلخانه‌هاست. در سال 2008، فراوانی و تنوع مجموعه‌های آن باعث شد تا به‌­عنوان یک مکان تاریخی ملی شناخته شود. علی‌­رغم موقعیت مکانی آن در نزدیکی مرکز مونترال، این باغ به‌­دلیل فضای آرام خود شناخته ­شده است. هدف اصلی باغ‌های گیاه‌شناسی معاصر، نگهداری مجموعه‌های گسترده‌ای از گیاهان است که با نام‌های رایج و علمی و مناطق مبدأ برچسب‌گذاری شده‌اند. مجموعه‌های گیاهی در چنین باغ‌هایی بسته به مساحت زمین موجود و منابع مالی و علمی مؤسسه، از چند صد تا چند هزار نوع مختلف متفاوت است.

تاریخ باغ‌‌های گیاه­‌شناسی

باغ‌های گیاه‌شناسی در چین باستان و بسیاری از کشورهای هم‌مرز با دریای مدیترانه وجود داشته‌اند. آن­‌ها در واقع اغلب مراکزی برای پرورش درختان میوه، سبزیجات و گیاهانی بودند که برای غذا و در ساخت داروهای خام آن زمان استفاده می‌شدند. رواج گسترده نسخه‌های گیاهی و تجویز گیاهان دارویی توسط گیاه‌پزشکان، منجر به ایجاد و افزایش باغ‌های گیاه‌شناسی شد.

تا پایان قرن شانزدهم، پنج باغ از این قبیل در اروپا وجود داشت و در اواسط قرن بیستم، تعداد آن­ها بیشتر شد. دو مورد اول در ایتالیا، در پیزا (1543) و در پادوآ (1545) وجود داشتند. در ابتدا این­‌گونه باغ‌­ها در دانشکده‌های پزشکی دانشگاه­‌ها قرار داشتند. استادان پزشکی عمدتاً گیاه‌­شناسان آن زمان بودند و «باغ‌های فیزیکی» آن­ها برای آموزش دانش‌­آموزان و همچنین پرورش گیاهان برای ساخت دارو خدمت می‌کردند؛ اما آن‌­ها به طرق دیگری نیز خدمت کردند. به­‌عنوان مثال، کارولوس کلوزیوس، گیاه­‌شناس مشهور قرن شانزدهم، مجموعۀ گسترده‌­ای از پیازهای گل­‌دار را در باغ گیاه‌­شناسی در لیدن هلند گرد هم آورد که ثابت کرد آغاز صنعت پیاز هلندی است.

باغ گیاه‌شناسی مونترال کانادا

بیشتر بخوانید: حمل و نقل در کانادا

معرفی باغ گیاه‌­شناسی مونترال

باغ گیاه‌­شناسی مونترال کانادا، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کانادا برای کودکان و بزرگسالان است. این باغ مقابل استادیوم المپیک قرار دارد که برای بازی‌های 1976 استفاده می‌شد. گلخانه‌های آن در تمام طول سال باز هستند و در اوایل بهار، نمایش پروانه‌های آزادانه معمولاً‌ جمعیت زیادی را به‌خود جلب می‌کند. با این حال، به­‌دلیل زمستان‌های سخت کانادا، باغ‌های بیرونی تا حد زیادی بین نوامبر و آوریل خالی هستند. هر یک از باغ‌های منحصر­به­‌فرد موجود در مجموعه برای نشان­‌دادن یک موضوع خاص استفاده می­‌شود.

کمپین راه­‌اندازی یک باغ گیاه­‌شناسی در مونترال کانادا در اوایل قرن بیستم آغاز شد. این تلاش توسط برادر ماری ویکتورین رهبری شد، اما در سال 1931 بود که این باغ تأسیس شد. علی­رغم اینکه این باغ در بدترین دوران رکود بزرگ ساخته شد، شهردار شهر، کامیلیان هود، مصمم بود که باغ باید به‌شکلی جذاب طراحی شود. برای این منظور، شهردار، هنری توشر را به‌کار گرفت تا چیدمان محوطه را طراحی کند. سایر ویژگی‌های قابل‌­توجه عبارتند از باغ‌های‌آبی، باغ صخره‌ای مرتب­‌شده بر­اساس منطقه جغرافیایی، باغ اولین ملل با گیاهانی که برای بومیان آمریکایی اهمیت قومیتی دارند، مجموعه‌ای از گیاهان علفی چند­سالۀ کشت­‌شده برای باغبان‌های خانگی و درخت‌کاری.

باغ گیاه‌شناسی مونترال در کانادا

گلخانه‌های باغ گیاه‌­شناسی مونترال کشور کانادا

یکی از محبوب­‌ترین قسمت‌های باغ گیاه‌­شناسی مونترال، باغ ژاپنی است. علاوه‌بر گیاهان ژاپنی، این قسمت شامل ساختمانی به‌سبک کلاسیک این کشور است که در آن مراسم سنتی چای هر تابستان اجرا می‌شود. گاهی اوقات کلاس‌هایی در زمینه هنرهای ژاپنی مانند گل­‌آرایی ارائه می‌شود. این باغ دارای حوضچه‌ای است که ماهی کپور در آن شنا می‌کند و غذا­دادن به ماهی‌ها در بین گردشگران محبوب است. غم‌­انگیزترین بخش این مجموعه این است که در ماه اوت هر سال، زنگ صلح به یاد کسانی که در حمله بمب اتمی سال 1945 به هیروشیما جان باختند، نواخته می‌شود. خود زنگ در آن شهر ساخته شده است.

در میان باغ‌هایی با تم کانادایی، باغی است که به اولین مردم این کشور اختصاص یافته‌است. این مجموعه شامل نمونه‌هایی از سازه­‌ها و آثار هنری بومیان آمریکاست. درختانی با ارتباط قوی با کشور کانادا، مانند کاج و افرا، در مسیرهای آن کاشته شده‌­اند. درهمین‌حال، باغ آلپاین در بخش صخره‌ای و تپه‌ای از سایت واقع شده‌است و متخصص در گیاهان و گل‌های کوچکی است که در مناطقی مانند کوه‌های راکی ​​و خود کوه‌های آلپ رشد می‌کنند. باغ چینی در این نزدیکی بزرگ‌ترین نوع خود در خارج از خود چین است.

باغ گیاه‌شناسی مونترال کشور کانادا

آموزش باغبانی در باغ گیاه­‌شناسی مونترال در کشور کانادا

باغ گیاه‌­شناسی نقش آموزشی هم برای بازدیدکنندگان عمومی و هم برای دانشجویان باغبانی دارد. همچنین، نقش حفاظتی در حفاظت از گیاهانی دارد که از طریق تجاوز به توسعه یا از دست­‌دادن زیستگاه در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌­اند. یک مؤسسۀ اختصاص داده‌­شده به تحقیقات گیاه‌­شناسی و همچنین یک خانۀ حشرات در این‌جا واقع شده است. باغ گیاه‌­شناسی به‌­ویژه برای جانورانش شناخته­‌شده نیست، اگرچه جمعیت قابل­‌توجهی از حواصیل‌ها و لاک­‌پشت‌ها در این باغ وجود دارد. در ورودی باغ گل رز، مجسمۀ Lion de la Feuillée قرار دارد که در سال 1992 هدیه‌ای از شهر لیون فرانسه بود.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم در کانادا

باغ‌گیاهان سمی

باغ‌گیاهان سمی بخشی از باغ گیاه‌­شناسی مونترال در کاناداست. این فضای کوچک جمع­‌شده حدود 40 گونه را نشان می‌دهد که بالقوه خطرناک هستند. هدف، ترساندن شما نیست؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا گیاهانی را که ممکن است در طبیعت با آن­ها روبه‌رو شوید، شناسایی کنید و از تماس و نزدیک­‌شدن به این گیاهان سمی خودداری کنید.

گلخانه مناطق خشک

یکی از تفریحاتی که می‌توانید در باغ گیاه­‌شناسی مونترال انجام دهید، این است که در گرمای خشک گلخانۀ مناطق خشک، با گونه‌های کاکتوس از قارۀ آمریکا و ساکولنت‌های آفریقایی گردش کنید. شاخه­­‌ها و تعداد کمی شکوفه در این میان دیده می‌شوند که از میان زیستگاه خشک عبور می‌کنند.

باغ چینی

یکی از قسمت‌های باغ گیاه­‌شناسی مونترال که منظره‌ای شرقی دارد، باغ چینی است. باغ چینی توسط Le Weizhone، یک معمار و استاد منظره طراحی شده است. این چهار عنصر اصلی منطقه‌­سازی چینی (گیاهان، آب، سنگ­‌ها و معماری) را ترکیب می‌کند تا حس هماهنگی را ایجاد کند که هر کدام از آن­‌ها معنای استعاری خاص خود را دارند.

باغ چینی | باغ گیاه‌شناسی مونترال در کشور کانادا

چیدمان و امکانات

باغ‌های گیاه‌شناسی و درخت‌کاری‌ها از این جهت با پارک‌ها متفاوت هستند که عموماً بر­اساس روابط علمی مجموعه‌های گیاهی آن­ها ساخته شده‌اند، نه اینکه منحصراً برای جلوه‌های منظره یا زمین‌های بازی یا دیگر فعالیت‌های اساساً تفریحی باشند. روش سنتی در چیدمان یک باغ گیاه‌­شناسی، برای مثال، جمع‌­آوری درختان و درختچه‌ها در یک بخش درخت‌کاری از باغ است. با این حال، اغلب از درختان و درختچه‌ها برای تقویت جلوه‌های چشم‌انداز با پراکندگی آن­ها در سراسر باغ، در گروه‌های طبقه‌بندی مربوطه، با مجموعه‌های علفی استفاده می‌شود.

نگهداری و ملاحظات باغ گیاه‌­­شناسی مونترال

نکته اصلی در نگهداری مجموعه‌های گیاهی، البته، شیوه‌های خوب کشت گیاهی است. نگهداری چمن، به­‌ویژه برای باغ‌های گیاه‌­شناسی در شهرها مهم است. شهروند فهیم یک باغ را بیشتر بر­اساس ظاهر کلی آن قضاوت می‌کند تا بر­اساس عالی­‌بودن مجموعه‌های گیاهی آن. مجموعه درختان و درختچه‌ها نیاز به هرس منظم دارند و هیچ درخت مهمی نباید بیش از دو سال بدون چنین توجهی باقی بماند. درختان مسن‌تر به هرس و مراقبت ویژه از زخم­‌ها نیاز دارند تا پوسیدگی ایجاد نشود. سم‌پاشی برای کنترل آفات و بیماری‌ها اغلب ضروری است.

دیدنی‌های باغ گیاه‌شناسی مونترال در کانادا

در سال‌های اولیه باغ‌ گیاه‌­شناسی مونترال، انواع جدیدی از گیاهان را تنها با فرستادن کلکسیونرهای آگاه به سفرها حفظ کردند. ‌آن­ها به­‌دنبال گونه‌های جدیدی بودند که در طبیعت رشد می‌کردند و نمونه‌هایی از گیاهان مورد­نظر را با خود می‌آوردند.

چقدر زمان لازم است تا در باغ گردش کنیم؟

توصیه می‌کنیم حداقل 2 ساعت برای بازدید از باغ در نظر بگیرید. بااین‌حال، می‌توانید به­‌راحتی تمام روز را در آن‌جا بگذرانید؛ به­‌خصوص اگر علاقه زیادی به گیاه‌شناسی و گیاهان دارید.

گردش در باغ گیاه‌شناسی مونترال کانادا

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های کانادا

آیا پیک‌نیک در باغ گیاه‌­شناسی مونترال مجاز است؟

متأسفانه، سیاست رسمی باغ گیاه­‌شناسی مونترال اجازه پیک­نیک در محل را نمی‌دهد؛ مگر در مناطقی که برای صرف غذا در نظر گرفته شده‌است (محل پیک­نیک واقع در مقابل مجسمه شیر و در غرفه درخت فردریک بک است). پاسیوی رستوران میزهایی در فضای باز دارد و می‌توانید یک وعده غذایی را که از خانه آورده‌اید، میل کنید.

هدف اصلی باغ‌ گیاه‌­شناسی مونترال

هدف اصلی باغ‌های گیاه‌شناسی معاصر، نگهداری مجموعه‌های گسترده‌ای از گیاهان است که با نام‌های رایج و علمی و مناطق مبدأ برچسب‌گذاری شده‌اند. مجموعه‌های گیاهی در چنین باغ‌هایی بسته به مساحت زمین موجود و منابع مالی و علمی مؤسسه، از چند صد تا چند هزار نوع مختلف متفاوت است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات