بودای بزرگ لشان در چین، بزرگترین مجسمه سنگی بودا

3 سال پیش 0 دیدگاه

اولین معبد بودایی در کشور چین در اینجا در استان سیچوان در قرن اول پس از میلاد در محیط زیبای قله کوه امی ساخته شد. اضافه شدن معابد دیگر این مکان را به یکی از مقدس‌ترین مکان‌های بودیسم تبدیل کرد. در طول قرن‌ها، تعداد گنجینه‌های فرهنگی افزایش یافت. قابل توجه‌ترین بودا، بودای بزرگ لشان است که در قرن هشتم از دامنه تپه‌ای تراشیده شده و به تلاقی سه رودخانه نگاه می‌کند. این بودا با ۷۱ متر ارتفاع، بزرگترین بودای جهان است. کوه امی همچنین به دلیل پوشش گیاهی بسیار متنوع خود، از جنگل‌های نیمه گرمسیری گرفته تا جنگل‌های کاج نیمه آلپ، قابل توجه است.

کوه امی منطقه‌ای با اهمیت فرهنگی استثنایی است زیرا مکانی است که بودیسم برای اولین بار در قلمرو چین ایجاد شد و از آنجا به طور گسترده در شرق گسترش یافت. اولین معبد بودایی در چین در قله کوه امی در قرن اول پس از میلاد ساخته شد. این معبد به معبد گانگیان تبدیل شد و نام سلطنتی فعلی خود هوسانگ را در سال ۱۶۱۴ دریافت کرد. اضافه شدن بیش از ۳۰ معبد دیگر از جمله معبد وانیان که در قرن چهارم تأسیس شد دارای بودای برنزی پوکسی به ارتفاع ۷.۸۵ متر از قرن دهم و معابد باغی از جمله مجموعه غرفه Qingyin از غرفه‌ها، برج‌ها و سکوهای مربوط به اوایل قرن ششم. معبد بااوگو اوایل قرن هفدهم و باغ Ligou (معبد فوهو) این کوه را به یکی از مقدس‌ترین مکان‌های بودیسم تبدیل کرد. قابل توجه‌ترین جلوه آن، بودای بزرگ لشان ۷۱ متری است.

این مجسمه در قرن هشتم پس از میلاد در دامنه تپه قله Xijuo مشرف به تلاقی سه رودخانه حک شده است و بزرگترین مجسمه بودایی در جهان است. گزارشی معاصر از ساخت بودای غول پیکر به شکل لوح کتیبه‌ای حفظ شده است. بناهای تاریخی مرتبط شامل معبد لینگبائو در قرن نهم و معبد دافو (بودای غول‌پیکر) متعلق به اوایل سلسله چینگ است. معبد وویو شامل دو مجسمه مهم است: بودای برنزی داشی قرن نهم و گروه مجسمه آمیتابای قرن یازدهم که از آهن و طلاکاری شده‌اند. بیش از پانصد مقبره سلسله هان مربوط به قرن‌های ۱ تا ۴، که به دلیل کنده‌کاری‌های زیبا و کتیبه‌های خوشنویسی قابل توجه است، در ماهائو کرگ واقع شده است. این مجسمه در قرن هشتم پس از میلاد در دامنه تپه قله Xijuo مشرف به تلاقی سه رودخانه حک شده است و مجسمه بودای بزرگ لشان، بزرگترین مجسمه بودایی در جهان است. کوه امی منطقه‌ای با زیبایی منظره چشمگیر است. همچنین به دلیل نقشی که در معرفی بودیسم به چین دارد، از اهمیت معنوی و فرهنگی بالایی برخوردار است. قرار گرفتن آگاهانه بسیاری از بناهای فرهنگی، به ویژه معماری سنتی، در محیط طبیعی، آن را به منظره‌ای فرهنگی بسیار عالی تبدیل می‌کند.

کوه به دلیل قرار گرفتن بودای بزرگ لشان چین همچنین به دلیل پوشش گیاهی فوق‌العاده غنی خود، از جنگل‌های همیشه سبز نیمه گرمسیری تا جنگل‌های بزرگ، قابل توجه است. این ملک با مساحت ۱۵۴۰۰ هکتار در دو منطقه مجزا - کوه Emei و مناطق دیدنی بودای غول پیکر لشان - منطقه‌ای از زیبایی طبیعی است که عنصر انسانی با مهارت و ظرافت در آن ادغام شده است.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی پکن

چه کسی بودا را ساخته است؟

های تانگ راهب بودایی، نگران امنیت مردم محلی بود که در اطراف این سه رودخانه امرار معاش می‌کردند. بسیاری از افرادی که با قایق در این منطقه سفر می‌کردند هر ساله قبل از ایجاد بودای بزرگ لشان توسط آب‌های متلاطم کشته می‌شدند. های تانگ تصمیم گرفت مجسمه بودا را در کنار رودخانه حک کند و معتقد بود که این مجسمه خدایان رودخانه را خشنود می‌کند و مردم محلی را در امان نگه می‌دارد.

 

مجسمه بودای بزرگ لشان

او بیش از 20 سال برای جمع آوری پول کافی برای ساخت این مجسمه وقت صرف کرده بود. در این دوره سخت زندگی، او از کمک رسمی امتناع کرد، زیرا طرفینی که آن را پیشنهاد کردند نه تنها می‌خواستند به او کمک کنند بلکه می‌خواستند از این پروژه سود شخصی کسب کنند. او حتی چشم خود را در اعتراض به مقامات محلی در راه این کار گذاشت. این مقامات پس از این رفتار عقب‌نشینی کردند. خوشبختانه شاگردان‌های تانگ پس از درگذشت او به کار او ادامه دادند و سرانجام پس از 90 سال تلاش و کوشش در سال 803 پس از میلاد، مجسمه را به پایان رساندند.

جالب این‌جا است که از زمان ساخت بودا هیچ کشتی غرق شده‌ای وجود نداشته است. در واقع بسیاری از سنگ‌ها در حین ساخت و ساز از صخره برداشته شده و به رودخانه‌ها منتقل شده‌اند که باعث می‌شود آب‌ها آرام‌تر و ایمن‌تر از قبل شوند. این پروژه پس از پایان بودای بزرگ لشان به پایان نرسید. بودیسم یکی از مهم‌ترین ادیان در چین باستان بوده است و بسیاری از مردم دیگر مجسمه‌هایی را در اطراف بودای غول پیکر برای تشکر از خدایان می‌ساختند. اطراف این مجسمه عظیم بوداهای کوچک متعددی حک شده بود. مردم حتی مقبره‌های صخره‌ای سلسله هان را در اطراف بودای غول پیکر لشان حفاری کردند. مکان‌های تاریخی متعدد، بودای غول پیکر لشان را برای باستان شناسان و تحقیق در مورد شیوه زندگی مردم در دوران باستان اهمیت ویژه‌ای می‌بخشد.

بودای بزرگ لشان در چین

معبد لینگیون

معبد لینگیون که در کنار بودای بزرگ لشان قرار دارد، بیش از 1400 سال سابقه دارد. اینجا یک حیاط چهار گوش است که از تالار تیان وانگ، تالار داکسیونگ و انبار سوتراهای بودایی تشکیل شده است. با عبور از معبد لینگیون می‌توانید به سر بودا برسید.

معبد لینگ یون در  لشان در کشور چین

در کوه Emei، بیش از ۳۰ معبد وجود دارد که ده تای آن‌ها بزرگ و بسیار قدیمی است. آن‌ها به سبک سنتی محلی هستند و اکثر آن‌ها در دامنه تپه‌ها با بهره‌گیری از زمین ساخته شده‌اند. در انتخاب سایت، طراحی و ساخت آن‌ها شاهکارهایی با اصالت و نبوغ فراوان هستند. تکنیک‌های پیشرفته معماری و ساختمان، ذات اصلی معماری معابد چینی است. در ارتباط با این معابد، برخی از مهم‌ترین گنجینه‌های فرهنگی چین، از جمله بودای غول‌پیکر لشان که در قرن هشتم پس از میلاد از دامنه تپه قله Xijuo حک شده است، یافت می‌شود. این مجسمه که رو به تلاقی رودخانه‌های مینجیانگ، دادو و چینگی است، بلندترین مجسمه بودا در جهان با ارتفاع ۷۱ متر است.

معبد بودای بزرگ لشان چین

در کوه امی اهمیت پیوند بین محسوس و ناملموس، طبیعی و فرهنگی، از همه بالاتر است. کوه امی مکانی با اهمیت تاریخی به عنوان یکی از چهار سرزمین مقدس بودیسم چینی است. بودیسم در قرن یکم پس از میلاد از طریق جاده ابریشم از هند به کوه امی وارد چین شد و در کوه امی بود که اولین معبد بودایی در چین ساخته شد. میراث فرهنگی بودای بزرگ لشان در چین دارای تاریخ مستند بیش از ۲۰۰۰ سال است که شامل مکان‌های باستان‌شناسی، معماری مهم، مقبره‌ها، فضاهای آیینی و مجموعه‌ای از مصنوعات فرهنگی، از جمله مجسمه‌سازی، کتیبه‌های سنگی، خوشنویسی، نقاشی، و موسیقی است.

معرفی مجسمه بودای بزرگ لشان

کوه امی به دلیل تنوع بالای گل، مکانی برای حفاظت و علم است. تنوع زیستی این سایت فوق‌العاده غنی است: حدود ۳۲۰۰ گونه گیاهی در ۲۴۲ خانواده ثبت شده است که ۳۱ گونه تحت حفاظت ملی و بیش از ۱۰۰ گونه بومی هستند. این به دلیل موقعیت انتقالی آن در لبه حوضه سیچوان و ارتفاعات شرقی هیمالیا است. در محدوده ارتفاعی ۲۶۰۰ متری آن، طیف وسیعی از مناطق پوشش گیاهی از جمله جنگل‌های پهن برگ نیمه گرمسیری همیشه سبز، جنگل‌های پهن برگ مخلوط همیشه سبز و خزان کننده، جنگل‌های پهن برگ و مخروطی مختلط و جنگل‌های مخروطی زیر آلپ یافت می‌شود. این جنگل استثنایی همچنین غنی از گونه‌های جانوری است و حدود ۲۳۰۰ گونه ثبت شده است، از جمله چندین گونه در مقیاس جهانی است. مناطق تاریخی کوه امی و بودای بزرگ لشان در کشور چین به ترتیب ۱۵۴۰۰ هکتار و ۱۷.۸۸ هکتار است و به طور کامل نشان دهنده اهمیت فرهنگ بودایی و معماری باستانی است. ایمی یکی از چهار کوه مقدس بودا است.

کوه امی در لشان

۳۰۰۰ سال است که از آن به عنوان یک مکان حفاظت شده ویژه استفاده می‌شود. حفاظت در دوران مدرن به شکل قوانینی درآمده است که در سال ۱۹۸۲ به عنوان «منطقه دیدنی» تاسیس شد. این منطقه تابع مقررات مختلفی از سوی دولت‌های ملی، استانی و شهری است و برنامه‌ای برای هدایت حفاظت از آن دارد. خوشبختانه، به دلیل بزرگی و غیرقابل دسترس بودن نسبی زمین، بسیاری از بخش‌های امی دست نخورده و دست نخورده باقی مانده است. احیای بودیسم محافظت از آن را تقویت می‌کند زیرا راهبان می‌توانند نقشی شبه سرپرست ایفا کنند.

منطقه دیدنی کوه امی، از جمله منطقه دیدنی بودای بزرگ لشان، تا حد زیادی در رابطه بین عنصر ساخته شده توسط انسان و محیط طبیعی نهفته است. در این شرایط اصالت بسیار بالا است. پروژه‌های حفاظت و مرمت روی ساختمان‌های فردی انجام شده است که به طور کلی معتبر هستند. کوه امی به عنوان مکانی مقدس، از رژیم قدیمی و سنتی حفاظت و مرمت بهره برده است که قدمت آن به اواسط قرن دهم بازمی‌گردد. امروزه، حفاظت از اموال مطابق با استانداردهای بسیار سختگیرانه انجام می‌شود و از این رو به طور موثر ارزش‌های برجسته و اصالت ملک را حفظ می‌کند.

بودای بزرگ لشان در چین

الزامات حفاظت و مدیریت

مدیریت کوه امی از اواسط قرن دهم میلادی آغاز شد و اولین طرح اداری عمومی کوه امی در اوایل دهه ۱۹۸۰ تولید شد. مدیریت به شدت از مقررات دولت مرکزی در مورد مناطق منظره و مقررات دولت استانی در مورد حفاظت از میراث جهانی استان سیچوان و مقررات مربوط به مناطق مناظر استان سیچوان پیروی می‌کند. کمیته مدیریت منطقه منظره بودای بزرگ لشان با ۲۷ بخش به منظور حفاظت و مدیریت سایت ایجاد شده است. طرح جامع اصلاح شده برای منطقه دیدنی کوه Emei و منطقه منظره بودای بزرگ لشان، مبنای قانونی و چارچوب سیاستی را برای مدیریت و حفاظت از اموال فراهم کرده است. هر پروژه‌ای که تاثیرات شگرفی بر ارزش میراث داشته باشد به شدت کنترل می‌شود و نیاز به تایید دولت دارد.

کوه امی در لشان چین

در حال حاضر پیوند سنتی هزارساله بین ارزش‌های طبیعی و فرهنگی این ملک به خوبی حفظ شده است. تهدید اصلی امی تعداد گردشگرانی است که از این ملک بازدید می‌کنند و توسعه‌ای است که با خود به ارمغان می‌آورد. نفوذ اصلی تله‌کابین بوده است که به قله طلایی کوه منتهی می‌شود و سالانه حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر را به منطقه حساس جنگلی کوهستانی می‌آورد و همچنین ساخت مونوریل سبک در سال ۱۹۹۸ پس از کتیبه‌گذاری ملک بوده است. غرفه‌های نوشیدنی و غرفه‌های متعدد سوغاتی‌های کشور چین وجود دارد که فضای طبیعی کوه را از بین می‌برد. هدف مدیریت بلندمدت خاص ملک این است که اطمینان حاصل شود که علیرغم افزایش فشار بازدیدکنندگان، این محیط دست‌نخورده و بکر بماند.

جاذبه‌های بودای بزرگ لشان در کشور چین

بیشتر بخوانید: مقبره چنگیزخان مغول کجاست؟ | کشف قبر چنگیزخان

مسیر دسترسی بودای بزرگ لشان چین

تورهای قایق به تماشاگران این فرصت را می‌دهد که بودا را از فاصله ای قابل کنترل ببینند، اما بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از نزدیک نگاه کنند. یک پلکان باریک به صخره کنار مجسمه پیچ شده است و از آنجا بازدیدکنندگان می توانند در حین پایین آمدن از مقیاس عظیم بودای لشان دیدن کنند.

مجسمه سنگی بودا

متأسفانه بودا در اثر هوا و آلودگی شدید فرسوده شده است و در حال حاضر از بینی سیاه و صورت کثیف رنج می برد. دولت چین نیروگاه‌های برق اطراف را تعطیل کرده و قول داده است که میراث جهانی یونسکو را بازسازی کند. اگر می‌خواهید نمای نزدیک از بودا داشته باشید، می‌توانید مسیر پیاده روی را انتخاب کنید. شما در امتداد مسیرهای صاف قدم خواهید زد تا از منظره در حال تغییر از زوایای مختلف بودا، از سر تا پایش لذت ببرید. مسیرهای تخته شیب‌دار و باریک هستند. اگر راه رفتن برای شما راحت نیست، انتخاب این گزینه را توصیه نمی‌کنیم. از طرف دیگر، می‌توانید از بودای بزرگ لشان با یک قایق گشت‌وگذار دیدن کنید. این به شما امکان می‌دهد بودا را از فاصله دور ببینید و یک نمای پانوراما از آن داشته باشید.

مسیر ورود به بودای بزرگ لشان در کشور چین

سفر با قایق انتخاب بهتری برای گردشگرانی است که در کوهنوردی مهارت ندارند. همچنین در فصل اوج سفر توریستی (ژوئیه تا اکتبر) برای جلوگیری از شلوغی بسیار توصیه می‌شود. شما همچنین می‌توانید این دو گزینه را با هم ترکیب کنید تا نه تنها نمای نزدیک داشته باشید بلکه پانورامای تماشایی آن را نیز ببینید. بودای بزرگ لشان دارای سیستم زهکشی خاصی است تا بتوان از آن به خوبی محافظت کرد. چندین مسیر زهکشی در موهای بودا، یقه، سینه و سوراخ‌هایی در پشت گوش و سینه او پنهان شده است که از فرسایش و هوازدگی جدی مجسمه جلوگیری می‌کند. بودا در طول تاریخ 1200 ساله خود به طور منظم با محبت حفظ شده است. با این حال، خزه روی مجسمه رشد می‌کند.

سفر با قایق به بودای بزرگ لشان چین

سوالات متداول

بودای بزرگ لشان چیست و کجاست؟

اولین معبد بودایی در چین در اینجا در استان سیچوان در قرن اول پس از میلاد در محیط زیبای قله کوه امی ساخته شد. اضافه‌شدن معابد دیگر این مکان را به یکی از مقدس‌ترین مکان‌های بودیسم تبدیل کرد. در طول قرن‌ها، تعداد گنجینه‌های فرهنگی افزایش یافت. قابل توجه‌ترین بودا، بودای بزرگ لشان است که در قرن هشتم از دامنه تپه‌ای تراشیده شده و به تلاقی سه رودخانه نگاه می‌کند. این بودا با ۷۱ متر ارتفاع، بزرگترین بودای جهان است. کوه امی همچنین به دلیل پوشش گیاهی بسیار متنوع خود، از جنگل‌های نیمه گرمسیری گرفته تا جنگل‌های کاج نیمه آلپ، قابل توجه است.

بودای بزرگ لشان در چین

مسیر دسترسی به بودای بزرگ لشان چگونه است؟

اگر می خواهید نمای نزدیک از بودا داشته باشید، می‌توانید مسیر پیاده‌روی را انتخاب کنید. شما در امتداد مسیرهای صاف قدم خواهید زد تا از منظره در حال تغییر از زوایای مختلف بودا، از سر تا پایش لذت ببرید. مسیرهای تخته شیب‌دار و باریک هستند. اگر راه رفتن برای شما راحت نیست، انتخاب این گزینه را توصیه نمی‌کنیم. از طرف دیگر، می‌توانید از بودای بزرگ لشان با یک قایق گشت‌وگذار دیدن کنید. این به شما امکان می‌دهد بودا را از فاصله دور ببینید و یک نمای پانوراما از آن داشته باشید.

پیاده روی در اطراف بودای بزرگ لشان چین

سفر با قایق انتخاب بهتری برای گردشگرانی است که در کوهنوردی مهارت ندارند. همچنین در فصل اوج سفر توریستی به چین (ژوئیه تا اکتبر) برای جلوگیری از شلوغی بسیار توصیه می‌شود. شما همچنین می‌توانید این دو گزینه را با هم ترکیب کنید تا نه تنها نمای نزدیک داشته باشید بلکه پانورامای تماشایی آن را نیز ببینید.

مسیر دسترسی  به بودای بزرگ لشان چین

چه کسی بودا را ساخته است؟

های تانگ راهب بودایی، نگران امنیت مردم محلی بود که در اطراف این سه رودخانه امرار معاش می‌کردند. بسیاری از افرادی که با قایق در این منطقه سفر می‌کردند هر ساله قبل از ایجاد بودای بزرگ لشان توسط آب‌های متلاطم کشته می‌شدند. های تانگ تصمیم گرفت مجسمه بودا را در کنار رودخانه حک کند و معتقد بود که این مجسمه خدایان رودخانه را خشنود می‌کند و مردم محلی را در امان نگه می‌دارد.

ساخت بودای بزرگ لشان در چین

او بیش از 20 سال برای جمع آوری پول کافی برای ساخت این مجسمه وقت صرف کرده بود. در این دوره سخت زندگی، او از کمک رسمی امتناع کرد، زیرا طرفینی که آن را پیشنهاد کردند نه تنها می‌خواستند به او کمک کنند بلکه می‌خواستند از این پروژه سود شخصی کسب کنند. او حتی چشم خود را در اعتراض به مقامات محلی در راه این کار گذاشت. این مقامات پس از این رفتار عقب نشینی کردند. خوشبختانه شاگردان‌های تانگ پس از درگذشت او به کار او ادامه دادند و سرانجام پس از 90 سال تلاش و کوشش در سال 803 پس از میلاد، مجسمه را به پایان رساندند.

مجسمه بودای بزرگ لشان

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های چین

جالب این‌جا است که از زمان ساخت بودا هیچ کشتی غرق شده‌ای وجود نداشته است. در واقع بسیاری از سنگ‌ها در حین ساخت و ساز از صخره برداشته شده و به رودخانه‌ها منتقل شده‌اند که باعث می‌شود آب‌ها آرام‌تر و ایمن‌تر از قبل شوند. این پروژه پس از پایان بودای بزرگ لشان به پایان نرسید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات