شهر اوردوس چین | معرفی اوردوس شهر ارواح در چین

2 سال پیش 0 دیدگاه

شهر اردوس در جمهوری خلق چین واقع شده است و یک شهر مرکزی محسوب می‌شود که در مغولستان داخلی قرار دارد. چندین سال است که در قسمتی از شهر اوردوس، یک شهرک جدید ساخته شده است و جمعیتی حدود یک میلیون نفر را می‌تواند در خود جای دهد؛ اما با وجود برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دولت چین، برای ترغیب هزاران نفر به منظور سکونت دراین منطقه، خالی از سکنه مانده است و مردم به آن لقب شهر ارواح داده‌اند. در حال حاضر شهر اردوس در چین بزرگترین شهر متروکه در سراسر جهان شناخته می‌شود و شاید برای شما جالب باشد که بدانید، این منطقه  خالی از سکونت دومین منطقه پولدار در کشور چین محسوب می‌شود.

شهر اوردوس در چین به علت وجود پروژه‌های غول‌آسای دولتی مشهور شده است. این پروژه‌ها در منطقه‌ای به نام کانگباشی پیاده‌سازی شده‌اند. دولت برای اجرای پروژه‌های خود، موفق شد که مردم را متقاعد کند تا سرمایه خود را برای ساخت این پروژه‌ها بگذارند و بسیار قابل توجه است که تمامی خانه‌ها و مناطق اداری این منطقه فروخته شده‌اند؛ اما فقط کسی در آن‌جا زندگی نمی‌کند. اگر برای شما هم این سوال به وجود آمده است که چرا به شهر اوردوس لقب شهر ارواح را داده‌اند؟ تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا از رمز و راز این منطقه را در سفر با تور چین بیشتر بدانید.

تاریخچه شهر اوردوس چین

شهر اوردوس، در دوره باستان و قبل از آن نیز محل زندگی اقوام چینی و مغول بوده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی، دولت وقت قصد داشت شهر اردوس در چین را به یک منطقه ثروتمند و صنعتی تبدیل کند؛ چرا که یک معدن غنی از زغال سنگ در این مکان کشف شده بود و به علت آن‌که در آن زمان مالیات‌ها و هزینه خرید مسکن بسیار سرسام‌آور بود و مردم عادی نیز از عهده پرداخت آن برنمی‌آمدند، ساکنان محلی از آن منطقه مهاجرت کردند. این در صورتی است که دولت چین با سرمایه‌گذاری در این منطقه موفق شد که برج‌های آسمان خراشی بسازد و از این راه موفقیتی کسب کند. در واقع هدف اصلی دولت این بود که شرکت‌های زغال سنگ این منطقه را خریداری نماید.

شهر اوردوس کجاست

معرفی شهر اوردوس 

مساحت شهر اوردوس ۸۶،۷۵۲  کیلومتر مربع است و دارای ۱،۹۴٠،۶۵۳  نفر جمعیت است، همچنین ارتفاع شهر اوردوس چین با سطح دریا حدود ۱،۳٠۵ متر است. حدود ۱۵ سال پیش شهر اوردوس به یکی از مراکز سرمایه‌گذاری دولت تبدیل شد. به علت وجود منابع غنی گاز و زغال سنگ، دولت چین اقدام به ساخت برج‌های مسکونی، مراکز ورزشگاهی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کرد. امروزه در این منطقه از شهر اوردوس چین، حدود ۱۰۰ هزار نفر از مقامات دولتی چین و کارگران ساختمانی زندگی می‌کنند و مابقی ساختمان‌ها بلااستفاده مانده است؛ به همین دلیل به این منطقه از شهر اوردوس، با تمام زیبایی‌ها و طراحی‌های بسیار حرفه‌ای، شهر ارواح می‌گویند. بخش‌­های مدرن و شهری اوردوس، دارای مراکز خرید، صنایع دستی، فروشگاه‌های لباس و پارک‌های شهری است؛ اما خیابان‌های این منطقه به علت جمعیت کمی که دارد، بسیار کم رفت‌وآمد است.

شهر اوردوس در چین

دولت برای شهر اوردوس در چین، طوری برنامه‌ریزی کرده بود که روزی مانند منهتن به یک مرکز اقتصادی و تجاری در سراسر جهان تبدیل شود؛ اما تعداد بسیار زیادی از سازه‌ها نیمه‌کاره رها شدند و در حال حاضر جمعیت بسیار کمی در این منطقه سکونت دارد. در سال‌های اخیر، دولت محلی برای آنکه مردم به شهر اوردوس مهاجرت کنند، تلاش‌ها و اقدامات بسیار زیادی انجام داده است؛ برای مثال، در صورت مهاجرت کشاورزان به شهر اوردوس در چین، خانه رایگان داده می‌شود. از طرفی برای اینکه رفت و آمد کارمندان آسان‌تر شود، دفاتر دولتی را به داخل شهر انتقال داده‌اند. از دیگر اقدامات دولت چین این بود که مراکز آموزشی و مدارس معتبر با تمامی امکانات رفاهی به داخل شهر منتقل شد. با وجود تمامی این تلاش‌­ها و سرعت عمل بسیار زیاد در ساخت‌وساز برج‌های سر به فلک کشیده، هنوز این منطقه با مشکل جدی کمبود جمعیت روبه‌رو است و همچنان به شهر ارواح معروف است.

جاذبه های اوردوس

جاذبه‌های شهر اوردوس

خبرنگاران و گردشگران بسیار زیادی برای ثبت معماری‌های جذاب و مسحورکننده اوردوس، به این شهر مسافرت می‌کنند. اگر بخواهیم درباره تمدن قبل از تاریخ شهر اوردوس صحبت کنیم، می‌توانیم به رودخانه‌ای که در قسمت جنوب شرقی اوردوس جریان دارد، اشاره کنیم. این رودخانه از کشور مغولستان سرچشمه گرفته است و به رودخانه زرد می‌ریزد. باستان‌شناسان معتقدند که در دوران قبل از تاریخ، افرادی در این ناحیه ساکن بودند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های دیدنی در شهر شنزن چین که نباید از دست بدهید

حدود ۳۵ هزار سال پیش، یک شی قدیمی کشف شد که نشان می‌دهد مردمی به نام هتائو در شهر اردوس سکونت داشتند و امروزه ردپای مردمان هتائو در فرهنگ مردم چین به چشم می‌خورد. یکی از جاذبه‌های شهر اوردوس، مقبره چنگیزخان مغول است که از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶ به صورت یک مقبره نمادین ساخته شد. این مقبره یکی از با ارزش‌ترین آثار کشور چین به شمار می‌آید. از آنجا که محققین، محل دفن چنگیز خان مغول را به طور دقیق شناسایی نکرده‌اند، این مقبره به صورت کاملا نمادین ساخته شده است در این مقبره تجهیزات مختلف و هدایای مردم قرار دارد.

از دیگر جاذبه‌های شهر اوردوس، می‌توان به دو مجسمه اسب که در مرکز میدان چنگیزخان قرار دارد اشاره کرد. اسب‌ها نماد فرهنگ کوچ نشینی به این شهر هستند.

معماری شهر اوردوس

سازه‌های معماری شهر اوردوس

یکی از طراحی‌های دیدنی و جذاب شهر اوردوس، موزه هنر است که به علت شکل ظاهری آن معمارها به آن موزه فضایی می‌گویند. این موزه توسط معماران چینی در مساحتی حدود ۲۲۷،۴۱ متر مربع و با ارتفاع ۴۰ متر با یک طراحی جامع ساخته شده است. این سازه زیبا در برابر طوفان‌های شن و ماسه بسیار مقاوم است. گالری‌های درون موزه توسط حباب‌های شیشه‌ای که با پایه فلزی خود به زمین متصل هستند، محافظت می‌شوند.

استادیوم دونگ شنگ با ظرفیت ۳۵ هزار نفر تماشاگر، یکی دیگر از دیدنی‌های شهر اوردوس است. حاصل پروژه اوردوس۱۰۰، یک ویلای متروکه در شهر اوردوس است که برای ساخت آن از ۱۰۰ معمار دعوت شده بود.

بیشتر بخوانید: حقایق جالب معبد بهشت (معبد آسمان) پکن

یکی از دلایلی که توریست‌­ها به شهر اوردوس مسافرت می‌کنند، به منظور دیدن از منطقه کانگباشی است، که لقب شهر ارواح دارد. در واقع یکی از مقاصد گردشگران، بازدید از آسمان خراش‌های شهر اوردوس است. یکی از عکاسان فرانسوی به نام رافائل اولیور، بعد از عکاسی از شهر اردوس و بازدید از برج‌های سر به فلک کشیده، دلیل شکست این پروژه را تصمیم نادرست دولت برای مردم می‌داند، چرا که برخلاف کشورهای دیگر که بر اساس نیاز مردم و افزایش جمعیت ساخت و سازها صورت می‌گیرد، دولت وقت ابتدا شروع به ساخت سازه‌ها کرد و به علت این تصور نادرست دولت که باید بسازیم تا مردم بیایند، این پروژه منجر به شکست شد.

جاذبه گردشگری شهر اوردوس

سخن پایانی

شهر اوردوس به علت طراحی‌های خاص و همچنین نوآوری‌هایی که در ساخت سازه‌های آن به کار رفته است، به یک شهر غیرطبیعی و وهم ­برانگیز توصیف می‌شود. متاسفانه این ساختمان‌ها با سرعت بسیار زیادی ساخته شده‌اند و از مصالح ارزان قیمت، برای ساخت آن‌ها استفاده شده است؛ اما با این وجود، دارای طراحی‌های زیبا و مدرنی هستند. پیش‌بینی می‌شود که تا حدود ۲۰ ساله آینده، زندگی در این منطقه جریان پیدا کند و پر از جمعیت شود. در واقع می‌توان گفت با وجود اینکه سازه‌های طراحی شده، یک تهدید اقتصادی برای چین محسوب می‌شوند، این سازه‌ها برای آینده­ای دور ساخته شده‌اند.

حقایق شهر اوردوس

شهر اردوس واقع در کشور چین است و یکی از شهرهای مرزی مغولستان و چین محسوب می‌شود. در این شهر منطقه‌ای به نام کانگباشی وجود دارد که در آن صدها مجتمع مسکونی و ساختمان‌های اداری و… با معماری‌های زیبا و نوین ساخته شده‌اند. در واقع می‌توان گفت دولت محلی تمام امکانات یک زندگی شهری مدرن را در این منطقه فراهم کرده است؛ اما این منطقه هنوز خالی از سکنه است و تعداد بسیار کمی از کارکنان دولت و کارگران در این منطقه سکونت دارند، به همین  دلیل به شهر اوردوس، شهر ارواح نیز گفته می‌شود. شهر اردوس در گذشته، شهر کوچک فقیری بود؛ اما در سال ۲۰۰۳ به صورت چشمگیری پیشرفت کرد و علت آن نیز کشف منابع غنی گاز و زغال سنگ بود. ما در این مقاله به معرفی شهر پر رمز و راز اوردوس پرداختیم و همچنین جاذبه‌های شهر اوردوس را نام بردیم. در پایان امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات