حقایق جالب معبد بهشت (معبد آسمان) پکن

2 سال پیش 0 دیدگاه

معبد آسمان پکن از بزرگترین معابد چوبی چین است، که نه تنها یک اثر بسیار عظیم و ارزشمند در معماری چین بلکه یک میراث معماری و هنری بسیار مهم در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. این معبد را با نام معبد بهشت نیز می‌شناسند؛ معبد بهشت پکن در سال 1988 توسط سازمانی جهانی یونسکو ثبت شد و در حال حاضر یکی از مراکز گردشگری بسیار مهم در چین است که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و یک تنه گردش اقتصادی مبتنی بر گردشگریِ چین را سر و سامان می‌دهد.

تاریخچه معبد بهشت پکن

این معبد با شکوه در زمان حکمرانی سلسله مینگ و توسط شخص امپراطور ژو دی احداث شد. امپراطوران سه بار در سال به این معبد می‌رفتند یکبار در اولین روز فصل بهار، بار دیگر در طولانی‌ترین شب سال و یکبار هم در سالروز تولد خود و به جهت پرستش خدای آسمان‌ها ودعا برای باروری زمین‌های کشاورزی و به دست آوردن محصول خوب دعا می‌کردند.

جالب است بدانید که در زمان‌های گذشته امپراطوران چینی مشروعیت حکومت خود را از آسمان‌ها دریافت می‌کردند، و کمبود بارش باران و به دست آوردن محصول بد می‌توانست نشانه عدم مقبولیت حکومت نزد خدایان و باعث به خطر افتادن حکومت شود، پس می‌توان نتیجه گرفت که امپراطوران مراسم دعا در معبد پکن را نه به علت دوست داشتن این فریضه بلکه به منظور به دست آوردن محصول خوب انجام می‌دادند.

این مراسم دعا همواره با مراسم پرستش اجداد امپراطور برگزار می‌شد، درست در زمانی که کنفوسیوس‌گرایی در زمان حکمرانی سلسله مینگ در حال دوباره جان گرفتن بود. انجام این مراسم‌های مذهبی الگوی اجتماعی کنفوسیوس را در بین مردم رواج می‌داد به این صورت که یک امپراطور باید اجداد خود را، یک پسر پدرش را، یک ملت حاکمش را، برادر کوچکتر برادر بزرگتر را و یک زن باید شوهر خود را محترم بپندارد. پرستش اجداد یکی از ارکان فلسفه اجتماعی در چین باستان بود که بر قدرت امپراطور تاثیر مثبت داشت.

معماری معبد آسمان پکن

این معبد یکی از بزرگترین شاهکارهای چوبی جهان است، نمای کلی این معبد تشکیل شده از یک مربع و یک دایره است که بیانگر رابطه‌ی بین زمین و آسمان است.

جاذبه‌های معبد بهشت پکن

این معبد در جنوب شهر ممنوعه در پکن قرار دارد، در محوطه‌ی بسیار گسترده‌ی این معبد حدود 100.000 درخت وجود دارد، که عمر برخی از آن‌ها به 800 سال نیز می‌رسد.

جاذبه معبد بهشت پکن تنها به خود معبد ختم نشده و ساختمان‌های دیگری نیز در محوطه‌ی بیرونی معبد وجود دارند که از ضلع شمالی تا جنوبی معبد در یک خط قرار گرفته‌اند و نام آن‌ها خوان چون یو، یوان چیو است.

اما با شکوه‌ترین جاذبه‌ معبد بهشت پکن سالن چی نیان است که حدود 38 متر ارتفاع دارد و به صورت دایره ساخته شده و قطر آن به 32 متر می‌رسد. در گذشته‌های دور مردم اجازه بازدید از جاذبه‌های معبد بهشت پکن را نداشتند و ورود به این مکان ممنوع بود، اما هم اکنون تمامی افراد می‌توانند با خرید بلیط به راحتی جاذبه معبد بهشت پکن را از نزدیک تماشا کنند؛ فراموش نکنید که بهترین زمان برای بازدید از معبد آسمان پکن صبح خیلی زود است. معمولا در ساعات ابتدایی صبح می‌توانید شاهد گروه‌هایی از افراد میانسال باشید که در محوطه در حال انجام ورزش تایچی و جوانان هم معمولا مشغول تمرین کاراته  و یا شمشیربازی و رقص‌های سنتی هستند.

تا اوایل قرن بیستم تنها امپراطور و خانواده سلطنتی اجازه حضور در این مکان را داشتند اما پس از آن درهای این مکان به روی همه گشوده شد و به یکی از تأثیرگذارترین جاذبه‌های گردشگری چین تبدیل شد.

شگفتی‌های معبد بهشت در پکن

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های معبد بهشت پکن دیواری به نام دیوار انعکاس است که هنگامی که در محراب دایره‌ای شکل معبد آسمان پکن بایستید باعث می‌شود صدایی بشنوید؛ طبق گفته‌ی مردمان بومی آن نواحی این صدا از آسمان و یا دل زمین می‌آید.

سالن چی نیان نیز همواره از جذاب‌ترین بخش‌های معبد است، لازم به ذکر است که سالن چی نیان روی پایه‌های غول‌پیکری از جنس سنگ مرمر قرار دارد و روی آن سالنی بزرگ قرار دارد که تماما از چوب ساخته شده و در ساخت آن از هیچ میخ فلزی استفاده نشده.

از دیگر جاذبه‌های معبد بهشت در پکن می‌توان به محراب یوان چیو اشاره کرد، این محراب به صورت یک سکوی دایره‌ای‌شکل و سه طبقه ساخته شده و هدف اولیه از ساخت این معبد دعا برای آب و هوای خوب بوده است که توسط امپراطور جیاجینگ و در سال 1550 احداث و در سال 1740 نیز بازسازی شده است.

در قسمت شرقی این معبد آلاچیق‌هایی مربوط به قربانی کردن حیوانات قرار دارد که البته امروزه درهای آن قفل شده و کاربری گذشته‌ی خود را از دست داده.

نمادهایی که در ساخت معبد آسمان پکن از آن‌ها استفاده شده

معماران در ساخت این معبد از قوانین حاکم بر جهان هستی نیز استفاده کردند، بدین صورت که برخی از معماران معتقدند نحوه طراحی بنا گویای رابطه‌ی بین زمین و آسمان است. بنابراین در ساخت این بنا از رمزها و نمادهای بسیاری استفاده شده است، جالب است بدانید که عدد 9 نزد مردمان چین از ارزش بالایی برخوردار است و مقدس محسوب می‌شود و بر همین اساس قطعات سنگی که برای ساخت پله‌ها و نرده‌ها از آن استفاده شده دارای ابعادی 9 در 9 هستند.

جالب است بدانید که اضلاع جنوبی‌ترین دیوار این معبد به صورت چهار گوش و نشانه‌ی زمین و شمالی‌ترین دیوار این معبد به صورت نیم دایره و نشانه‌ی آسمان است؛ این نوع استفاده از اشکال هندسی در معماری از چین باستان نشأت گرفته است.

در نهایت توجه داشته باشید که این معبد از ساعت هشت صبح الی شش صبح باز است و بهترین زمان برای بازدید از این مکان در ساعات ابتدایی روز است؛ یعنی درست زمانی که هنوز تورهای مختلف گردشگری محیط معبد را شلوغ نکرده‌اند. فراموش نکنید که اگر قصد عکاسی از محیط معبد آسمان پکن را داشتید ابتدا باید از مسئولان معبد اجازه بگیرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات