با زلال‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه‌های چین آشنا شوید

2 سال پیش 0 دیدگاه

رودخانه‌های چین جزو طویل‌ترین رودهای جهان به شمار می‌روند. هرکدام از این رودخانه‌های طویل خصوصیت‌های ویژه خود را بین مردم این کشور و گردشگران سراسر دنیا دارا هستند. برای مثال رود یانگ‌ تسه کیانگ که نه تنها طولانی‌‌ترین رود در کشور پهناور چین، بلکه طویل‌ترین رود آسیا و همچنین سومین رود طولانی جهان است. در حقیقت، شما به هر نقطه از این کشور بزرگ و هزار رنگ و نقش سفر کنید، حداقل یک رودخانه مشاهده می‌کنید.

نکته قابل توجه در مورد این رودها این است که نام دو رود زرد و رود یانگ‌ تسه در فهرست طولانی‌ترین رودخانه‌های دنیا آورده می‌شود. رودخانه‌هایی که در چین، این کشور وسیع جریان دارند، همچون سایر جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی آن بسیار زیبا و کم‌نظیر بوده و همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به این کشور هزار رنگ می‌کشاند. این مقاله برای آشنایی شما با تنها بخش کوچکی از مکان‌های گردشگری چین تهیه و تنظیم شده است. منظور از این بخش کوچک رودهای چین هستند.

در ادامه مقاله به معرفی 10‌تا از معروف‌ترین، طولانی‌ترین و مهم‌ترین رودخانه‌های چین، این کشور رنگارنگ می‌پردازیم. اگر قصد سفر به چین را دارید و می‌خواهید راجع به جاهای دیدنی و مخصوصا رودهای آن بدانید،  به خواندن این مقاله ادامه دهید.

 

لیست معروف‌ترین رودخانه‌های چین

 

  1. رودخانه یارلونگ تسانگپو

یکی از رودخانه‌های معروف چین، رود یارلونگ تسانگپوست که اهالی کشورهای همسایه چین یعنی بنگلادش و هند آن را براهماپوترا می‌نامند. این رود از دریاچه ماناساروار که در مجاورت کوه کایلاش قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. رودخانه یارلونگ تسانگپو ویژگی‌های خاص خودرا داراست. برخی این رود را بلندترین و مرتفع‌ترین رود جهان می‌دانند. به این دلیل که بر روی یکی از عمیق‌‌ترین دره‌ها در دنیا جاری می‌شود. نام این دره یالونگ تسانگپوست که چشم‌انداز اعجاب‌آوری دارد.

 

  1. رودخانه هیلونگ‌ جیانگ

یکی دیگر از رودخانه‌های چین، رود هیلونگ جیانگ است. این رودخانه دهمین رودخانه طولانی در دنیا نیز به شمار می‌رود. رود هیلونگ جیانگ یکی از رودخانه‌های اصلی چین در ناحیه شمال شرقی این کشور به حساب می‌آید. رود سونگ هوا که یک رودخانه یخ‌زده است، از هیلونگ جیانگ سرچشمه می‌گیرد و در واقع از انشعابات این رود محسوب می‌شود.

رودخانه‌های طویل چین

این رود بین اهالی کشور روسیه که خود از کشو‌رهای پهناور جهان به شمار می‌آید و جاذبه‌های دیدنی و مناطق توریستی کم ندارد، به رودخانه آمور معروف است. رود هیلونگ جیانگ در منطقه مرزی بین چین و روسیه واقع شده است. این رودخانه طویل از کشورهای روسیه چین و مغولستان گذر می‌کند؛ به طوری که جنگل‌های روسیه و مراتع کشور مغولستان توسط افرادی که در مجاورت این رود مرتفع سکونت دارند،‌ قابل مشاهده است.

 بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از پارک ملی جنگلی ژانگجیاجی در چین

  1. رودخانه تاریم

رودخانه معروف تاریم نیز ازدیگر رودخانه‌های چین است که از رودهای اصلی در شینجیانگ محسوب می‌شود. این رود به یک دریاچه نمک غالبا بی‌آب می‌ریزد. چندین انشعاب در مرز شرقی چین به این رودخانه می‌ریزند.

رود تاریم در گذشته، منبع مهمی برای تامین آب تجار در جاده ابریشم به حساب می‌آمده است. این رود هنوز هم همین نقش را در چین ایفا کرده و از مهم‌ترین منابع تامین آب در این کشور به شمار می‌آید. دلیل اهمیت و همچنین شهرت این رود هم می‌تواند همین نقش موثر آن باشد.

معروف‌ترین رودخانه‌های چین

  1. رودهای لانکانگ و نوجیانگ

این رودها، دو رود مهم دیگر از رودخانه‌های چین هستند که در طول فلات تبت جاری هستند. رودخانه لانکانگ جزو رودهای گرمسیری بوده و از روستاهای قدیمی و مناظر زیبا و بی‌نظیر آن منطقه می‌گذرد.

این رود را در کشور ویتنام به نام مکونگ می‌شناسند. رودخانه دیگر نوجیانگ است که در مناطق دیگر آن را رودخانه سالوین می‌نامند. این رود  از استان یونان در کشور چین و در امتداد برمه و تایلند در جریان است و از یخچال‌های طبیعی تبت که در واقع سرچشمه رود یانگ تسه نیز هست، سرچشمه می‌گیرد.

معروف‌ترین رودخانه‌های کشور چین

  1. رودخانه مروارید

 سرچشمه رودخانه مروارید استان گوانگشی است. این رود پس از آن که به دریا رسیده و به آن می‌ریزد، در امتداد شهر ثروتمند و بزرگ چین یک دلتای بی‌نظیر ایجاد می‌کند. این ناحیه را مرکز لوازم الکترونیک در چین می‌شناسند. در واقع گوانگشی از قطب‌های صنعتی، مالی و تجاری این کشور به شمار می‌رود. همچنین مکان‌های دیدنی زیادی در این استان  یافت می‌شود.

این منطقه دارای کانال‌هایی است که این استان پر جمعیت را به صورت متقاطع ساخته است. در گوانگژو امکان شرکت در کروزهای رود مروارید را دارید که تنوع نورپردازی در آن، جلوه‌ای بسیار دیدنی را خلق می‌کند و شما حتما از تماشای آن لذت زیادی خواهید برد. در واقع تماشای همه رودخانه‌های چین این حس خوب را به شما القاء می‌کنند.

رودخانه مروارید چین

  1. رودخانه یولانگ

این رودخانه که جزو انشعابات کم عمق و کوچک رود لی محسوب می‌شود، حدود 35کیلومتر طول دارد. این رودخانه کوچک اما مهم در طول کوه‌های لینگویی تا ناحیه گردشگری یانگشو جاری است. این رود که به رودخانه لی کوچک مشهور است، تمامی مناظر و چشم‌ ‌انداز‌های رود لی را دارد. بنابراین دلیل شهرت آن به همین خاطر است. در واقع زیبایی‌ها و جذابیت‌های رود لی در نسبتی کوچک‌تر در رودخانه کوچک یولانگ به چشم می‌خورد. این رودخانه یک جاذبه بسیار محبوب برای گردشگران است و دلیل آن وجود پل‌های قدیمی، دشت‌ها و تپه‌های سرسبز و همچنین آب‌های زلال در اطراف این رود است.

رودخانه یولانگ چین

  1. رودخانه شینان

یکی از زیباترین رودخانه‌های چین، رود شینان است.

رودخانه شینان که سرچشمه رود کیانتانگ نیز هست، حدود 373 کیلومتر طول دارد. این رود از شهرستان شیونینگ که در استان آنهویی واقع شده است، سرچشمه می‌گیرد و جاری می‌شود. رودخانه شینان در کنار کوه‌هایی بسیار سرسبز و زیبا قرار گرفته و در تمام فصول سال دارای آبی بسیار پاک و زلال است.  این رودخانه یکی از مناطق بکر گردشگری در کشور چین به حساب می‌آید. پیاده‌روی در کنار رود شینان، تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و دلپذیر خواهد بود. همچنین در حین پیاده‌روی می‌توانید مناظر و چشم اندازهای زیبا و کم‌نظیری را مشاهده کنید که لذت آن را بیشتر می‌کند.

رود شینان چین

  1. رودخانه زرد

رودخانه زرد از کهن‌ترین رودخانه‌های چین است که آن را به عنوان مهد تمدن چین می‌شناسند. طغیان این رود در طی قرن‌ها، سیلاب‌ها و خسارات زیادی را به بار آورده است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که این رود هم یک رود بسیار سودرسان و در کنار آن یک رودخانه ضرر رسان به حساب می‌آید. علی‌رغم رودخانه یانگ‌تسه‌کیانگ که بسیار پرآب است، رودخانه زرد در آستانه خشک شدن قرار گرفته است. به دلیل وسعت این کشور کهن و تنوع آب و هوایی و اقلیمی تفاوت‌های اینچنینی در میان رودخانه‌های چین بسیار دیده می‌شود. برای مثال یک رود، بسیار پرآب و دیگری کم آب و در آستانه خشکی است.

در اطراف رودخانه زرد پدیده‌های باستانی بسیاری همچون لویانگ قابل مشاهده است. همچنین جاده ابریشم از این رود در معرض نابودی می‌گذرد. رود زرد که دومین رود چین از نظر بزرگی است، حدودا 5464 کیلومتر طول دارد. سرچشمه این رود، فلات تبت است که از بیابان‌ها و دشت‌های پهناور گذر می‌کند. رود زرد به دریای یوهای می‌ریزد. این رود که دارای فرسایش است، ذره‌های معلقی را مخصوصا پایین خود دارد. به همین دلیل است که این رود معمولا به صورت گل‌‌آلود مشاهده می‌شود.

رودخانه زرد چین

  1. رودخانه یانگ‌ تسه‌کیانگ

این رود که طولانی‌ترین رود در بین رودخانه‌های چین است، به عنوان سومین رود طولانی دنیا‌ نیز شناخته می‌شود.

 این رود از 9 شهر گذر می‌کند که این مسیر شامل مناظر خارق‌العاده و راه‌های ناهموار و همچنین چشم‌اندازهای شهری می‌شود. رود یانگ‌تسه به دریاچه چین شرقی می‌ریزد. این رود از دره‌ای به نام دره ببر سرچشمه می‌گیرد. این دره یک پدیده شگفت‌انگیز با ارتفاع زیاد در بستر رودخانه یانگ ‌تسه است. جالب است بدانید که دره ببر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از این طریق محبوبت و همینطور شهرت بسیاری کسب کرده است.

در ارتفاعات دره ببر یک مسیر ایجاد شده است که امکان پیاده‌روی در آن و تماشای منظره طبیعی یانگ‌تسه برای گردشگران و بازدید کنندگان را  فراهم  می‌کند. همچنین در این مسیر به دلیل ارتفاع زیاد صدای جوش و خروش آب رودخانه یانگ‌تسه به گوش شما نمی‌رسد. در این مسیر، مکان‌هایی نیز برای اقامت ایجاد شده که مناسب سکونت و استراحت و در کنار همه این‌ها تماشای پستی‌های اطراف دره از آن ارتفاع است. در میان رودخانه‌های چین، این رودخانه از معدود رودهایی است که به دلیل ارتفاع، این ویژگی‌های گفته شده را داراست.

در مسیر رودخانه یانگ‌‌تسه سدی به نام تری جورجز ساخته شده است که از چشم‌اندازهای دیدنی این رودخانه به شمار می‌رود. این سد مدرن از سازه‌های اعجاب‌آور در دنیاست. سد تری جورج در زمینه تولید برق در دنیا رکورددار است. از این سد بزرگ برای آبیاری نیز استفاده می‌شود. همچنین منظره دیدنی آن از کروز‌های یانگ‌تسه امکان تماشا کردن دارد.

 بیشتر بخوانید: جاذبه ووژن چین | یکی از زیباترین شهرهای آبی باستانی در چین

  1. رودخانه لی

رودخانه لی آخرین رودی است که به معرفی آن می‌پردازیم.

رود لی که در شهر گویلین قرار دارد، از جاذبه‌های بی‌نظیر گویلین محسوب می‌شود. این رود در امتداد شهر گویلین که در حصر کوه‌های آهکی قرار دارد، جاری است. رودخانه لی دارای مناظری است که هرگز فراموش نخواهید کرد. در سراسر دنیا کم‌تر مکانی پیدا می‌شود که در آن بتوان از درون قایق‌ها و کروز‌ها،  تپه‌ها و کوه‌ها را تماشا کرد و از دیدن آن‌ها لذت برد.

مشاهده این چشم‌انداز‌ها قطعا شما را به وجد خواهد آورد. یک نکته جالب در مورد رود لی این است که نام این رودخانه در میان 15 رود بزرگ و مهم دنیا قرار دارد. رودخانه‌های چین به طور کلی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و همچنین طویل‌ترین رودهای جهان محسوب می‌شوند که در بخش‌های قبل به این مسئله اشاره کردیم. رودخانه لی و دیگر انشعابات آن، امکان قایق‌سواری را در بستر خود دارند. قایق‌سواری در بستر این رود از لذت‌های به یادماندنی برای شماست؛ پس از آن نگذرید. این رود همچنین مانند رود یانگ ‌تسه در امتداد خود مسیرهایی دارد که می‌توانید با عبور از آن‌ها علاوه بر دیدن این پدیده منحصر‌به‌فرد و زیبا از نزدیک با مردم ساکن در حوالی رود و فرهنگ زندگی آن‌ها نیز آشنا شوید.

رودخانه‌های مشهور در چین

باید توجه کنید که گذشتن از این راه‌ها و مسیرها به صورت پیاده حدودا 5 ساعت زمان می‌برد. پس در طول بازدید و عبور از این راه، خوراکی‌هایی را به همراه خود داشته باشید؛ زیرا طی کردن این مسیر انرژی زیادی از شما می‌برد. نکات دیگری نیز هست که در سفر به کشور چین و بازدید مکان‌های دیدنی آن باید در نظر گرفته شود تا مشکلی پیش نیاید و از لذت‌های این سفر کم نکند.

برای مثال به دلیل کوهستانی بودن کشور چین و آب و هوای سرد آن بهتر است در فصل تابستان به این کشور سفر کنید تا هم منظره زیبا‌تری را مشاهده کنید و هم این که با وجود شرایط جوی مناسب لذت بیشتری از سفرتان ببرید.

 بیشتر بخوانید: بودای بزرگ لشان در چین، بزرگترین مجسمه سنگی بودا

نتیجه و جمع‌بندی

در این مقاله به طور مفصل  10 مورد از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین، طویل‌ترین و مهم‌ترین رودخانه‌های کشور بسیار وسیع و پهناور چین که تاریخ و تمدن چندین هزار ساله دارد را به شما معرفی کردیم. گفتیم که رودهای چین از مهم‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه‌های دنیا به حساب می‌آیند. همچنین 2 رود از طولانی‌ترین رودهای جهان در این کشور واقع شده‌اند. در واقع هرکجای این کشور را که ببینید، رودی را مشاهده می‌کنید که همین موضوع بر جذابیت سفر به این کشور می‌افزاید.

رودخانه‌های چین از لحاظ تولید برق و همین‌طور تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی و آبیاری مهم‌ترین رودهای دنیا به شمار می‌روند. اکثر این رودها بر روی تپه‌هایی واقع شده‌اند و از بالای ارتفاعات آن‌ها نه تنها منظره رود، بلکه مناظر بسیار زیادی را تا دوردست‌ها می‌توان مشاهده کرده و لذت برد.

رودخانه یانگ تسه کیانگ

در این مقاله از رود یانگ‌تسه نام بردیم که نه تنها طویل‌ترین رود در سراسر چین بلکه طولانی‌ترین رودخانه در قاره پهناور و کهن آسیا محسوب می‌شود. همچنین به رودخانه زرد اشاره کردیم که متاسفانه بر خلاف رود یانگ‌تسه در خطرخشکیده‌ شدن و نابودی قرار دارد. در رابطه با نکات سفر لذت‌بخش و دلپذیر به چین و بازدید مناظر کوهستانی و مرتفع آن که صعب‌العبور هست و زمان زیاد و چند ساعته برای گذر و لذت بردن از آن‌ها لازم است، گفتیم که باید حتما همراه‌تان خوراکی‌‌های مغذی مثل کیک داشته باشید تا بتوانید تا پایان این بازدیدها انرژی داشته باشید؛ چون عبور از این مسیرهای پر پیچ و خم و مرتفع و پر از فراز و نشیب انرژی زیادی از شما می‌گیرد که طبیعتا باید آن‌ را با مصرف مواد غذایی جبران کنید.

همچنین برای سفر به این کشور پهناور بهتر است فصل تابستان و ماه‌های گرم را برگزینید. چون در فصول دیگر این کشور به دلیل جغرافیای خاص و کوهستانی که دارد، سرد بوده و همین موضوع می‌تواند لذت دیدن مناظر چشم‌نواز و پدیده‌های طبیعی را از شما بگیرد یا آن را کم  کند. پس اگر قصد سفر به کشور کهن و بازدید از رودخانه‌های چین را دارید، حتما به این نکته‌های گفته شده دقت فرمایید.

سفرتان بی‌خطر.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات