پل ریالتو ونیز؛ گشت‌وگذار در پل تاریخی ونیز

5 ماه پیش 0 دیدگاه

 

پل ریالتو ایتالیا که بر روی گراند کانال ونیز قرار دارد بی‌شک یکی از زیباترین نمادهای شهر ونیز، البته در کنار کلیسای سنت مارک و کاخ دوج است. پل ریالتو ونیز هر ساله گردشگران زیادی را از سرتاسر جهان به این کشور رهسپار می‌کند. با هر تور و مجموعه‌ای که به ایتالیا سفر می‌کنید بازدید از این پل تاریخی گواهی بر تاریخ معماری و فرهنگ ایتالیاست. طول پل ریالتو ایتالیا 48 متر و عرض آن 22.1 متر است؛ از این‌رو اتوبوس‌های آبی شهر ونیز (vaporetti) به‌راحتی از زیر پل عبور می‌کنند و این تازه شروع ماجرای ما در پل ریالتو است. 

تاریخچه پل ریالتو

این پل که مناطق سن مارکو و سن پولو ونیز را به یکدیگر متصل می‌کند، چندین بار بازسازی شده و یکی از جاهای دیدنی مهم ونیز است. پل ریالتو ونیز را نیکولو بار اتیری در سال 1811 به شکل یک پل شناور ساخت. این پل ابتدا Ponte della Moneta نام داشت؛ یعنی پل پول! گفته می‌شود علت این نام‌گذاری این است که پول بسیاری برای ساخت این پل صرف شده است. برخی هم معتقدند به علت وجود یک ضرابخانه محلی در نزدیکی این پل این نام به آن داده شده است.

با اینکه امروزه پل ریالتو ایتالیا مانند یک آهنربا توریست‌ها را از سرتاسر دنیا به این منطقه جذب می‌کند، در گذشته ارتباط اصلی شهر ونیز را برقرار می‌کرد و به شهروندان ونیز این اجازه را می‌داد که خود را به‌سرعت به بازار برسانند و مایحتاج خود را خریداری کنند.

تاریخچه پل ریالتو ونیز

بازسازی پل ریالتو ونیز

مدتی بعد و با توجه به افزایش اهمیت پل و همچنین بیشتر شدن جمعیت ونیز، وجود پلی مستحکم ضروری بود؛ به همین دلیل در سال 1255 یعنی 74 سال بعد از ساخت نمونه اولیه پل، پل ریالتو ونیز را جایگزین یک پل چوبی کردند. مرکز پل جدید متحرک بود و سبب می‌شد کشتی‌ها و قایق‌های بزرگ هنگام عبور از کانال با مشکل مواجه نشوند. پس از بازسازی ثانویه نام پل را Ponte di Rialto گذاشتند و تا به امروز هم همان نام را حفظ کرده‌اند.

پل چوبی ماجراهای زیادی را از سر گذراند و بارها دچار سانحه و تخریب شد. نمونه‌ای از آن تخریب بر اثر آتش‌سوزی در جریان یک شورش یا ریزش بر اثر سنگینی وزن افرادی بود که به عروسی مارکیز فرارا می‌رفتند. برای تأمین مخارج پل دو ردیف مغازه در حاشیه آن احداث کرده بودند. در آغاز قرن شانزدهم مسئولان شهر به این نتیجه رسیدند که یک بار دیگر پل را بازسازی کنند و این بار با استفاده از سنگ!

برای ساخت پل جدید لازم بود طراحی آن به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر زیبایی وظیفه خود یعنی اتصال دو منطقه از شهر به یکدیگر را به‌خوبی انجام دهد و نیازهای روزمره شهروندان را نیز برطرف کند. سرانجام یک طرح از Antonio da Ponte تأیید و در سال 1588 ساخت پل آغاز شد. درنهایت نیز در سال 1591 به اتمام رسید. این پل نه‌تنها معروف‌ترین بلکه قدیمی‌ترین پلی است که روی کانال بزرگ ونیز ساخته شده است.

بازسازی پل ریالتو ونیز

دلیل شهرت پل ریالتو

در ادامه این متن به بررسی دلایلی می‌پردازیم که سبب شده پل ریالتو در ونیز یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های توریستی ایتالیا باشد.

  • پل ریالتو ونیز قدیمی‌ترین پل احداث شده روی کانال بزرگ ونیز است!

علاوه بر ریالتو سه پل دیگر بر روی کانال وجود دارد که عبارت‌اند از: Ponte della Costituzione، Ponte degli Scalzi و Ponte della Costituzione که در مینا این پل‌ها ریالتو از همه آن‌ها قدیمی‌تر است. با اینکه نسخه سنگی پل در قرن شانزدهم ساخته شده، این پل از قرن یازدهم در ایتالیا شهرت داشته است.

سه پل دیگر بسیار جدیدتر هستند؛ برای مثال، پل Ponte della Costituzione بین سال‌های 1852 تا 1854 ساخته و در سال 1933 بازسازی شد. پل Ponte degli Scalzi  (راهبان پابرهنه) در سال 1934 و پل Ponte della Costituzione در سال 2008 افتتاح شدند.

  • پل ریالتو در ونیز، مرکز سیاسی این شهر را به مرکز مالی آن متصل می‌کند

هنگام شکوفا شدن جمهوری ونیز پل ریالتو برای رفت و آمد روزانه اهالی شهر و عملکرد روزانه دولت از اهمیت بالایی برخوردار بود. این پل تنها شش دقیقه با میدان سنت مارک فاصله دارد؛ مکانی که دستگاه سیاسی ونیز در گذشته در آن مستقر بوده است.

  • وجود بازار ریالتو در این منطقه

بازار ریالتو اولین بار در قرن یازدهم تأسیس و به‌سرعت به مرکز تجاری و مالی بزرگ و پر رفت آمدی تبدیل شد. وجود این بازار سبب شد قایق‌های تجاری از سراسر مدیترانه و حتی مناطق دورتر با محموله‌های ارزشمند خود به ریالتو بیایند و در آنجا مستقر شوند.

در این بازار که به لطف حضور پل بازار ریالتو و حتی منطقه، ریالتو نام گرفته بود ساختمان‌های بزرگی مانند Palazzo dei Camerlenghi و Palazzo dei Dieci Savi بودند که سران مالی و تجاری جمهوری ونیز در آن‌ها حضور داشتند. در ساختمان اول حتی یک زندان برای نگهداری بازرگانان بدهکار تعبیه شده بود!

 

  • پل ریالتو ونیز الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان بوده است

ریالتو الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان قرون وسطا بوده است هنرمندان نامداری همچون نقاش منظره میشل ماریسکی، نقاش باروک گابریله بلا، هنرمند نئوکلاسیک فرانچسکو تیرونی، وودیست فرانچسکو گواردی، نقاش نماهای ونیزی، جووانی گروباکس، سوررئالیست جورجیو د چیریکو در نقاشی‌های خود از طرح تمام این پل یا بخشی از آن استفاده کرده‌اند.

 

  •  از سنگ‌های یکی از تئاترهای روم باستان برای ساخت پل ریالتو در ونیز استفاده شده است!

مانند بیشتر سازه‌های تاریخی، پل ریالتو نیز داستان‌ها و افسانه‌هایی برای خود دارد. برخی از افراد معتقدند سازندگان پل از سنگ‌های باقی‌مانده از یک تئاتر رومی تخریب شده در پادوا (شهری در مجاورت ونیز) برای ساخت این پل استفاده کرده‌اند. گفتنی است قدمت این تئاتر به 49 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. آنچه بدیهی است آنتونیو دا پونته، پل را با استفاده از سنگ آهک متراکم شبه‌جزیره ایستریا ساخته است. این شبه‌جزیره در دریای آدریاتیک کرواسی قرار دارد که زمانی تحت حکومت جمهوری ونیز بوده است.

پل ریالتو در ونیز

نکات مهم برای بازدید از پل ریالتو ونیز

هنگام بازدید از این پل می‌توانید در فضای مقابل آن از محوطه کامپو دی ونزیا دیدن کنید؛ فضایی که با ساختمان‌های زیبا و قدیمی احاطه شده است. در ادامه می‌توانید در منطقه Cannaregio پیاده‌روی کرده و از کلیساهای قدیمی متعلق به قرن هفتم ونیز که در این منطقه هستند دیدن کنید. یکی از مزایای این پل آن است که شما در هر نقطه از ونیز که باشید تابلوهایی در سطح شهر هستند که شما را به سمت پل هدایت می‌کنند.

اگر جزء علاقه‌مندان به معماری قدیمی اروپا باشید، پل ریالتو ونیز یکی از بهترین گزینه‌های شما برای بازدید است. هنگام قدم زدن در امتداد پل می‌توانید تعداد زیادی از نقاشی‌های پل را تماشا کنید که هنرمندان متعدد کشیده‌اند. حتی می‌توانید به‌عنوان سوغاتی نقاشی‌های پل را با خود به منزل ببرید. اگر می‌خواهید هیچ‌یک از ویژگی‌های جذاب این منطقه را از دست ندهید درباره تور ونیز در سایت رز آبی مطالعه کنید.

 

خرید از فروشگاه‌های ریالتو را فراموش نکنید!

بازار 700 ساله جذاب ریالتو همه روزه از ساعت 9 صبح تا حوالی ظهر برپاست و همه نوع مواد خوراکی در آن پیدا می‌شود؛ برای مثال، اگر در تابستان به این نقطه سفر کنید می‌توانید شاهد سینی‌هایی باشید که با انواع و اقسام میوه‌ها پر شده‌اند و بازار را رنگارنگ و پر جنب و جوش کرده‌اند.

 

بازار ریالتو ونیز

آیا می‌توان روی پل ریالتو پیاده‌روی کرد؟

قطعاً یکی از سؤالاتی که هنگام مطالعه این متن در ذهن شما نقش می‌بندد، همین سؤال است. پاسخ این است که بله، پیاده‌روی روی این پل و دیگر پل‌های این منطقه ممکن بوده و بهتر است برای ثبت خاطرات خود هنگام پیاده‌روی از خود و همراهانتان عکس یادگاری بگیرید.

یکی از کارهایی که هنگام بازدید از پل ریالتو در ونیز نباید فراموش کنید قدم زدن شبانه روی پل و اطراف آن است شب‌های ریالتو بسیار دیدنی هستند. فضای زیبای پل در کنار چراغ‌هایی که محیط را روشن کرده‌اند و نورهای چشمک‌زن کشتی‌ها که از دوردست‌ها مشخص هستند فضایی دل‌نشین را ایجاد می‌کنند. همچنین صدای آب و گفت‌وگو و خنده‌های مردم قدم زدن در کنار پل را برای شما جذاب و به‌یادماندنی می‌کند.

بی‌شک این پل شاهکار معماری اروپایی است که به مستحکم‌ترین شکل ممکن روی یک زمین باتلاقی ساخته شده است. اگر شما از علاقه‌مندان به رشته معماری یا شهرسازی باشید بازدید از پل ریالتو نه‌تنها جنبه تفریحی، بلکه جنبه تجربی و حرفه‌ای نیز برای شما خواهد داشت.

 

دسترسی به پل ریالتو ونیز

در سراسر شهر علائمی هستند که شما را به سمت ریالتو هدایت خواهند کرد، اگر تصمیم به پیاده‌روی دارید به‌راحتی می‌توانید از سمت میدان سن مارکو به‌سوی برج ساعت شهر بروید و در بین راه از خیابان‌ها و مغازه‌های لوکس آن به نام مرسری دیدن کنید. سپس به راست بپیچید و دو بلوک پیاده بروید تا به پل برسید. اگر هم قصد دارید از فرودگاه مستقیم به سمت ریالتو بروید و در یکی از هتل‌های اطراف آن ساکن شوید، می‌توانید از تاکسی استفاده کنید و ظرف 15 دقیقه به مقصد خود برسید.

اگر می‌خواهید از هزینه‌های اضافه اجتناب کنید، می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید که هر نیم ساعت به مقصد ریالتو در دسترس هستند. علاوه بر آن وجود رستوران‌های متعدد در اطراف این پل باعث شده تا گردشگران بتوانند مدت‌زمان بیشتری در این منطقه گشت و گذار کنند؛ بدون آنکه گرسنگی آن‌ها را اذیت کند. فراموش نکنید برای چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای ونیزی لازم نیست به رستوران‌های گران‌قیمت بروید، بلکه می‌توانید با گشت و گذار در اطراف ریالتو و بازارهای سنتی آن این تجربه فراموش‌نشدنی را کسب کنید.

 

چه زمانی به ریالتو ونیز سفر کنیم؟

بهتر است بدانید بیشتر اوقات گردشگران زیادی در ایتالیا حضور دارند و پل ریالتو ونیز به‌دلیل اهمیت خود همواره یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها خواهد بود، اما به‌طورکلی ماه‌های جولای و آگوست از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای بازدید از پل هستند.

 

بازدید از پل ریالتو ونیز با تور ایتالیا

کشور ایتالیا همواره یکی از پرجاذبه‌ترین کشورها برای انتخاب مقصد گردشگری است، فراموش نکنید برای اینکه در طول سفر با چالش‌های مختلف روبه‌رو نباشید باید با یک مجموعه مطمئن در ارتباط بوده و از تورهای معتبر استفاده کنید؛ از این‌‌رو رز آبی مفتخر است که با در نظر گرفتن تمامی جوانب و رفع هرگونه چالش در طی سفر، تفریحی به‌یادماندنی را برای شما به ارمغان بیاورد. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت تور ایتالیا به صفحه تورهای رز آبی مراجعه کنید.

 

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات