معرفی برج خلیفه دبی | بلندترین برج جهان در امارات

2 سال پیش 0 دیدگاه

برج خلیفه در دبی یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های مستقل در دنیا محسوب می‌شود که توانسته است عناوین و جوایز زیادی را کسب کند. این سازۀ مرتفع به یکی از جاذبه‌های دیدنی دبی تبدیل شده و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این برج حیرت‌­انگیز، مشتاق سفر به دبی هستند. عنوان مرتفع‌ترین برج جهان در کنار دیگر جاذبه‌های شگفت‌­انگیز این شهر باعث شده است که اقتصاد کشور علاوه‌بر صنعت نفت، بر گردشگری نیز تکیه کند و دبی را به یک قطب گردشگری دیدنی در دنیا تبدیل کند. ساخت برج و نام‌­گذاری آن مراحل پیچیده و متعددی را پشت‌سر گذاشته است. دبی به­‌خاطر وجود این برج به شهری با تصویری عمودی تبدیل شده است. معماری شگفت­‌انگیز این سازۀ غول‌­پیکر با طراحی‌ها و فناوری‌های مدرن این شهر، توجه دنیا را به‌خود جلب کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با فضای بیرونی و داخلی این برج منحصر­به­‌فرد بیشتر آشنا شویم.

معرفی برج خلیفه

برج خلیفه یکی از بلندترین آسمان­‌خراش‌های دنیاست که به یک نماد جهانی تبدیل شده است و هویت و روح شهر دبی را به‌­روشنی به تصویر می‌کشد. ارتفاع در نظر­گرفته برای این برج نشان‌­دهندۀ قدرت و خلاقیت در معماری بوده و با استفاده از جدیدترین فناوری‌­ها و طراحی، آن را به یکی از سازه‌های باشکوه در دنیا تبدیل کرده است. در طبقات 124 و 125 می­‌توان مناظر خیره‌­کنندۀ شهر را مشاهده کرد و مرتفع‌ترین سکو برای رصد در جهان با 555 متر در طبقۀ 148 این ساختمان غول‌پیکر قرار دارد.

گردش در برج خلیفه دبی امارات

معروف­‌بودن دبی به شهر عمودی با وجود این سازۀ عظیم کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد. این برج توانسته است سالن‌های بی‌­شماری با کاربری‌های مختلف از جمله هتل، استخر، رستوران‌های مختلف و آپارتمان‌های خصوصی و حتی یک مسجد را در خود جای دهد.

برج خلیفه شهر دبی

سازگاری این ساختمان با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی دبی امری ضروری بود که در طراحی آن در نظر گرفته شد و با به‌­کارگیری یک سیستم روکش فلزی، از سازه در برابر گرمای شدید منطقه محافظت می‌شود. برج خلیفه که در ابتدا به برج دبی معروف بود، در زمان ساخت به‌­خاطر بحران اقتصادی با مشکلات مالی زیادی مواجه شد و ادامۀ ساخت آن به مشکل برخورد. در این زمان، کمک‌های شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم، حاکم ابوظبی باعث شد ساخت برج به‌کار خود ادامه دهد و نام برج در زمان افتتاح آن در سال2010 به برج خلیفه تغییر یابد. این سازه که با الهام از گل بیابانی «هایمنوکالیس» طراحی شده بود، برای پایداری بیش‌تر در انتها به­‌صورت حروف (Y) ساخته شد که برج را به سه قسمت تقسیم می‌کند که در اطراف یک هستۀ مرکزی مستحکم شده است.

محاسبه بلندی برج خلیفه

بیشتر بخوانید: معرفی کلیسای جامع آخن در آلمان | هرآنچه پیش از رفتن باید بدانید

طبقات اولیه که این شکل بیشتر در آن به‌چشم می‌خورد، به هتل و اقامتگاه‌ها و طبقات بالایی که دایره‌­شکل هستند، به فضای اداری اختصاص داده شده است. نمای بالایی برج، شکل گنبدی خود را که منطبق با معماری اسلامی طراحی شده است، به‌روشنی نشان می‌دهد. در مجاورت برج، فضای پرجنب­‌و­جوش پارک‌ها و غذاخوری‌ها و مراکز خرید، فضای راحتی را برای بازیدکنندگان خود فراهم کرده که باعث پویایی فضای بیرونی برج شده است.

برج خلیفه دبی در شب

طراحی این سازۀ شگفت‌­انگیز به آدریان اسمیت از شرکت معماری اسکیدمو در شیکاگو سپرده شد. این معمار سرشناس، برج­‌های معروف جینن مائو، مرکز گرینلند ووهان در چین و همچنین برج جده در عربستان را نیز طراحی کرده است. شرکت املاک محلی با نام شرکت اعمار، مسئول ساخت این پروژه شد و ساخت برج به مدت 6 سال به‌طول انجامید.

آشنایی با برج خلیفه دبی

ساخت این برج از سال 2004 آغاز شد و یک سال بعد ادامۀ کار آن سرعت گرفت و طی این مدت، حدود 100 طبقه ساخته شد و در ژانویۀ 2007 عنوان مرتفع‌ترین سازۀ دنیا را از آن خود کرد و از برج تاپیه با 101 طبقه سبقت گرفت. با وجود مشکلات مالی به‌وجود­آمده و همچنین تکمیل­‌نشدن دکوراسیون سنگ مرمر و نقاشی‌های دیواری و سیستم بهداشتی طبقات بالا، در سال 2008 اعلام شد که این سازه یک سال بعد تکمیل خواهد شد.

بازدید از  برج خلیفه دبی

درنهایت، در سال 2010 این برج غول‌­پیکر به­‌طور رسمی افتتاح شد. هزینۀ ساخت برج خلیفه نسبت به هزینه‌های ساختمان‌­های 300 متری در آمریکا با 5/1 میلیارد دلار معقول به‌نظر می‌رسد. از سنگ‌های تیره، شیشه‌ها و فولاد ضد زنگ همراه با دیوارهای گچ‌­بری ونیزی و فرش‌های دستبافت در طراحی داخلی فضای عمومی برج استفاده شده است. این فضا با فرهنگ محلی و اسلامی منطقه بسیار هماهنگ بوده و درعین‌حال توانسته است به یک طراحی جهانی ایده­‌آل برسد. از پیمانکاران برج خلیفه می‌توان به سامسونگ، گروه بلژیکی و اماراتی اشاره کرد و شرکت ساخت­‌و­ساز ترنر به­‌عنوان مدیر پروژه در نظر گرفته شد.

برج خلیفه دبی

ارتفاع برج خلیفه 828 متر است که به یک شاهکار مهندسی در دنیا تبدیل شده است و همه‌­ساله میزبان بازیدکنندگان بی­‌شماری از سراسر جهان بوده است. این برج که در مجموع 163 طبقه دارد، شامل 57 آسانسور و 8 پله‌­برقی است. آسانسورها تا 14 نفر را در خود جای می­‌دهند و جزو سریع­ترین آسانسورهای دو طبقه با سرعت 10 متر بر ثانیه هستند که وجود نمایشگرهای LCD در آن­ها بازیدگنندگان را سرگرم می‌کند و اطلاعات لازم در مورد طبقات را ارائه می‌دهد. این برج در ابتدا قرار بود بر­اساس یک مجتمع مسکونی با الهام از برج‌های سامسونگ در کرۀ جنوبی طراحی شود و آدریان اسمیت در طراحی آن 27 طبقۀ دیگر با یک منارۀ آلومینیومی در بالای آن اضافه کرد و در سال 2007 در حین ساخت آن، دکلی برای ارتباطات تلوزیونی و رادیویی ساخته شد.

ارتفاع برج خلیفه در دبی

بیشتر بخوانید: حقایق و راهنمای بازدید از کاخ الیزه پاریس

چیزهایی که باید دربارi برج خلیفه بدانید

دبی برای کاهش وابستگی به نفت قصد داشت با ساخت برج خلیفه بر اقتصاد گردشگری امارات نیز تکیه کند. هرم جیزه در مصر به­‌عنوان بزرگترین سازۀ جهان با بیش از 4000 سال شهرت داشت و دبی با ساخت برج خلیفه، عنوان بلندترین سازه را متعلق به‌خود کرد تا بتواند توجه جهان را به سمت این کشور معطوف کند. حاکم دبی با دیدن ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک که بلندترین ساختمان در آن زمان محسوب می‌شد، تصمیم گرفت تا یکی از بلندترین سازه‌ها را نیز در کشور خود بسازد.

برج خلیفه در شب

یکی از انتقادهایی که در مورد ساخت این برج وجود دارد، شرایط سخت زندگی کارگران مهاجری بود که در زمان ساخت برج از آن­‌ها استفاده می‌کردند. گفته می‌شود اکثر این کارگران آسیایی، حقوق خود را به­‌موقع دریافت نمی‌کردند و کارفرمایان از آن­ها سوء­استفاده می‌­کردند؛ به­‌نحوی که گذرنامۀ آن­ها را پیش خود نگه می‌داشتتند. شرایط خطرناک و گاه غیر­ایمن ساخت‌­و­ساز باعث مرگ تعداد بی‌­شماری از کارگران در آن سال‌ها شد. علاوه‌براین، خودکشی کارگران متعددی با پریدن از برج در زمان ساخت برج گزارش شده است.

بلندی برج خلیفه

هر سال در شب سال نو مراسم آتش‌­بازی و نمایش‌های لیزری در برج برگزار می‌شود. عمار جشن باشکوه سال نوی امارات، از یکی از بزرگ‌ترین نمایشگرهای LED جهان پخش می‌شود و هزاران نفر به‌­صورت آنلاین این رویداد بزرگ را از برج خلیفه تماشا می‌کنند. رویداد‌ها و جشنواره‌های مهم دیگر دبی نیز در این برج اجرا می‌شود. برج خلیفه در کشور امارات متحدۀ عربی در مجاورت دبی­مال در بلوار شیخ محمد بن راشد واقع شده و به‌­عنوان یک جاذبۀ دیدنی در دبی، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

سفر به برج خلیفه شهر دبی

طراحی حوضچه‌ها و رودخانه‌های دست­‌ساز در اطراف برج، دور­بودن آن را از دریا جبران کرده و فضای بیرونی برج را زیبا ساخته است. در این برج، رستوران‌های فراوانی وجود دارد که هر کدام منوی مخصوص به‌خود را دارد و غذاهای محلی و بین‌­المللی متعددی در آن­ها سرو می‌شود. از لحظه‌ای که وارد آسانسور می‌شوید تا وقتی که پشت صندلی رستوران قرار می‌گیرید، مناظر حیرت­‌آور و زیبای بسیاری را خواهید دید.

برج خلیفه دبی در شب

از نکات جالب توجه در مورد برج خلیفه این است که این برج حدود دو برابر بیش‌تر از ساختمان امپایر استیت و سه برابر بیشتر از برج ایفل ارتفاع دارد. اگر میلگردهای به­‌کار­رفته در آن را کنار هم بگذارند، فاصله‌ای به اندازۀ مسافت تهران تا نیویورک را خواهد ساخت. پارکینگ برج 2957 عدد ماشین را در خود جای می‌دهد. گفتنی است غروب خورشید را می‌­توان دو بار در این برج تماشا کرد؛ یک بار از طبقۀ پایین و بار دیگر از طبقۀ 148. این آسمان­‌خراش بزرگ به‌­اندازۀ 250 هزار گالن آب و با 360 هزار لامپ به‌­اندازۀ 100 وات برق در هر روز مصرف می‌کند.

طول برج خلیفه

بیشتر بخوانید: لوکس‌ترین هتل‌های والنسیا برای یک اقامت رویایی

در این ساختمان، 17000 درب وجود دارد و دارای آسانسورهای تخلیۀ اضطراری در زمان خطرات آتش­‌سوزی است. برج خلیفه در دبی جوایز متعددی به‌دست آورده است که از بین آن‌­ها می­‌توان به بلندترین برج مستقل جهان با ارتفاع 828 متر، اولین برج مرتفع جهان با فضای مسکونی و همچنین مرتفع‌­ترین استخر و رستوران جهان اشاره کرد.

خلیفه برج

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات