از دیوار چین تا شهر یانجین، باریک‌ترین شهر جهان

3 سال پیش 0 دیدگاه

چین بزرگ‌ترین کشور آسیایی است و بیش‌ترین جمعیت را در بین کشورهای جهان دارد. تقریباً کل خشکی شرق آسیا را اشغال کرده است که یک چهاردهم مساحت زمین را در بر می‌گیرد. در میان کشورهای بزرگ جهان، چین از نظر مساحت تقریباً به‌اندازۀ کل اروپا است و از لحاظ وسعت از کانادا و روسیه پیشی گرفته است. چین دارای 33 واحد اداری است که مستقیماً زیر نظر دولت مرکزی اداره می‌شوند. این‌ها شامل 22 استان، 5 منطقۀ خودمختار، 4 شهرداری (چونگ‌کینگ، پکن، شانگ­های و تیانجین) و 2 منطقه اداری ویژه (هنگ‌­کنگ و ماکائو) هستند.

استان جزیره‌ای تایوان که از سال 1949 تحت مدیریت جداگانه قرار گرفته است، در مقاله تایوان مورد بحث قرار گرفته است (تایوان جزو چین است، ولی تحت مدیریت جداگانه قرار گرفته است. برای بررسی بیشتر و فهمیدن علت، مقالات موجود را برسی کنید.)

پکن (پکینگ)

پایتخت جمهوری خلق، مرکز فرهنگی، اقتصادی و ارتباطات این کشور نیز است. شانگ­­های شهر صنعتی اصلی چین است. هنگ‌کنگ مرکز تجاری و بندر پیشرو این کشور است.

در داخل مرزهای چین، کشوری بسیار متنوع و پیچیده وجود دارد. توپوگرافی آن یکی از مرتفع‌ترین و یکی از پست‌ترین مکان‌های روی زمین را در بر می‌گیرد. نقش برجسته آن، زمین‌های کوهستانی غیرقابل‌نفوذ است. این نقش تا دشت‌های ساحلی وسیع کشیده شده است. آب‌وهوای چین بسیار متفاوت است؛ از شرایط خشک و بیابانی در شمال غربی گرفته تا باران‌­های موسمی استوایی در جنوب شرقی. چین بیشترین تضاد دما را بین مرزهای شمالی و جنوبی خود نسبت به سایر کشورهای جهان دارد.

تنوع نقوش برجسته چین و آب‌وهوای آن منجربه ایجاد یکی از وسیع‌ترین آرایه‌های اکولوژیکی در جهان شده است و این امر باعث شده است تا توسط تعداد زیادی گونه‌های گیاهی و جانوری پوشیده شده باشد. در واقع، عملاً همۀ انواع گیاهان نیم‌کره شمالی، به‌جز گیاهان توندرای قطبی، در چین یافت می‌شوند و علی‌رغم هجوم مداوم انسان‌ها در طول هزاره‌ها، چین هنوز خانه برخی از عجیب‌وغریب‌ترین حیوانات و گیاهان جهان است.

احتمالاً تنها مشخصۀ قابل ‌شناسایی چین برای مردم سایر نقاط جهان، جمعیت آن است. حدود یک‌پنجم انسان‌ها ملیت چینی دارند و اکثریت جمعیت را چینی‌ها تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، چین اغلب به‌عنوان کشوری همگن از لحاظ قومی شناخته می‌شود، اما تعداد کمی از کشورها دارای تنوع گسترده‌ای از بومیان مانند مردم چین هستند. حتی در میان آن‌ها تفاوت‌های فرهنگی و زبانی در بین مناطق وجود دارد. برای مثال، تنها نقطۀ اشتراک زبانی بین دو فرد از مناطق مختلف چین ممکن است زبان نوشتاری چینی باشد. از آن‌جایی ‌که جمعیت چین بسیار زیاد است، اغلب تصور می‌شود که تراکم جمعیت این کشور به‌طور یکنواخت بالا است، اما مناطق وسیعی از چین یا خالی از سکنه هستند یا کم‌جمعیت هستند.

شهر یانجین کشور چین

چین با بیش از 4000 سال سابقۀ ثبت‌شده، یکی از معدود کشورهای موجود است که از نظر اقتصادی و فرهنگی نیز در مراحل اولیه تمدن جهانی شکوفا شده است. در واقع، علی­رغم تحولات سیاسی و اجتماعی که مکرراً کشورها را ویران کرده است، چین در طول عمر انعطاف‌پذیری خود را به‌عنوان یک واحد سیاسی-فرهنگی مجزا در بین کشورها حفظ کرده است. 

بیشتر توسعه فرهنگی چین با نفوذ نسبتاً بیرونی انجام ‌شده است. معرفی بودیسم از هند یک استثنای بزرگ را تشکیل می‌دهد. حتی زمانی که مردمان «بربر» مانند مانچوها به کشور نفوذ کردند، این گروه‌ها تا حد زیادی در بافت فرهنگی چینی‌ها جذب شدند و چین فرهنگ خود را حفظ کرد.

بیشتر بخوانید: خیابان‌های معروف پکن | بهترین خیابان‌های پکن برای خرید

دیوار بزرگ چین، مهم‌ترین جاذبه پکن

ضرب‌المثل رایج چینی‌ها می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند یک قهرمان واقعی باشد، مگر اینکه روی دیوار بزرگ چین بوده باشد». ضرب‌المثلی که به‌وضوح اهمیت قائل‌شدن به این بنای باستانی منحصربه‌فرد را نشان می‌دهد.

یکی از مکان‌های معروف دنیا دیوار چین است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پکن به‌شمار می‌رود.

دیوار بزرگ چین - که در زبان چینی به نام چانگ‌چنگ یا دیوار بلند شناخته می‌شود، بیش از 6000 کیلومتر از قلعه‌های شانهایگوان در شرق تا Jiayuguan در غرب امتداد دارد و از هبی، Tientsin می‌گذرد.

این دیوار با ارتفاع متوسط ​​شش تا هشت متر و گاهی 16 متر می‌رسد و در مکان‌هایی به‌اندازه کافی پهن است که پنج اسب یا 10 مرد می‌توانند عبور کنند. این دیوار دارای جنگ‌افزارها و برج‌های دیده‌بانی متعدد است. قدمت برخی از قدیمی‌ترین استحکامات دیوار به قرن هفتم قبل از میلاد برمی‌گردد و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها مربوط به حدود 210 سال قبل از میلاد و زمانی که بخش‌های مختلف آن به‌هم متصل شدند، است.

شهرستان یانجین در چین

بیشتر بخوانید: بهترین سوغاتی‌های چین را بشناسید | معرفی ۱۲ مورد از سوغات چین

معرفی شهر یانجین، باریک‌ترین شهر جهان در چین

یانجین شهری در ساحل رودخانۀ نانسی است و در کوه‌های استان یوننان چین قرار دارد.  این شهر باریک‌ترین شهر جهان به‌حساب می‌آید. همچنین، استان یوننان یکی از مقاصد مهم گردشگری در سفر به چین است. وقتی از بالا به این شهر نگاه می‌کنید، شاید باورش برایتان سخت باشد که چنین شهری با این ‌همه جمعیت در آن‌جا وجود داشته باشد. 

رودخانه نانسی با آب‌های متلاطم و کوه‌های شیب‌دارش، اولین چیزی است که دربارۀ یانجین به ذهن می‌رسد. هیچ‌کس نمی‌تواند تصور کند که فضای باریک ‌بین آن‌ها شهری با 450000 نفر است. این چیزی است که یانجین را بسیار کمیاب می‌کند.

یانجین چین

عرض باریک‌ترین قسمت شهر 30 متر و پهن‌ترین قسمت آن 300 متر است. بیشتر قسمت‌های شهر در حاشیۀ رودخانه قرار دارند، اما پل‌های زیادی در این‌جا وجود ندارد. بیشتر ساختمان‌ها در حاشیۀ رودخانه ساخته ‌شده‌اند. همچنین، تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از آسیب به رودخانه در اثر سیل اتخاذ شده است. شما همچنین می‌توانید ساختمان‌های مستحکم را در این‌جا با استفاده از گذرگاه‌ها مشاهده کنید.

رسیدن به شهرستان یانجین چین آسان نیست؛ زیرا مسیر بسیار ناهموار است. تصاویری که توسط هواپیمای بدون سرنشین از یانجین گرفته ‌شد، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که توجه جهان را به این شهر جلب کرد. افرادی که این تصاویر را دیده‌­اند، در تعجب هستند که چرا کسی می‌خواهد در چنین شهر باریکی ساکن شود؛ اما از آن‌جا که بسیاری از ساکنان بیش از 100 سال است که در اینجا زندگی می‌کنند، به محدودیت‌های شهر عادت کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های چین

ویژگی‌های مهم شهر یانجین

یوننان استانی است که در جنوب غربی کشور چین واقع ‌شده است. این کشور با استان‌های چین­گوانگشی، گوئیژو و سیچوان و همچنین تبت، منطقۀ خودمختار و ویتنام، لائوس و میانمار مرز مشترک دارد. یوننان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری چین محسوب می‌شود که دلیل آن تنوع زیستی غنی، آب‌وهوای زیبا و زیبایی طبیعی در طول سال است.

یوننان یک منطقۀ کوهستانی نسبتاً مرتفع است. پارک‌های ملی پوداکو و لائو جونشان، شهر لیجیانگ، رودخانۀ یانگ­تسه، سالوین و مکونگ، سه رودخانۀ موازی، کارست چین جنوبی و شالیزار هانگ هانی از میراث جهانی یونسکو هستند که در یوننان قرار دارند. 

شهر یانجین در استان یوننان چین قرار دارد.

یانجین در سواحل رودخانۀ نانشی در میان مناطق کوهستانی شیب‌دار چین ساخته ‌شده است؛ جایی‌که به­‌طور رسمی به‌عنوان باریک‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود.

شهر یانجین چین

شهر یانجین از شمال و شرق با استان سیچوان همسایه است.

یکی‌دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه در مورد یانجین - جدا از باریکی بسیار زیاد - این است که از آن‌جایی ‌که زمین یک کالای گران‌بها در این منطقه است، بسیاری از ساختمان‌های کاشانه‌ای در حاشیۀ رودخانه قرار دارند و روی ستون‌های نازک چوبی­شکل ساخته ‌شده‌اند. متأسفانه، با وجود زیرساخت‌ها و جمعیت باورنکردنی یانجین، توسعۀ اقتصادی آن به­‌دلیل دسترسی بسیار دشوار به شهر، همان‌طور که توسط 20minutos.es گزارش ‌شده است، با مشکل مواجه شده است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات