همه چیز درباره گوندولا سواری در ونیز ایتالیا

3 سال پیش 0 دیدگاه

گوندولاها به‌نمادی برای شهر ونیز ایتالیا تبدیل شده‌اند. هر کس که به ونیز سفر می‌کند، دوست دارد حداقل یک‌بار گوندولا­سواری در ونیز را تجربه کند. گوندولا­سواری در آبراه‌های ونیز در تمام دنیا معروف است و بیش‌تر گردشگران برای یک بار هم که شده، این تجربۀ مهیج را در برنامۀ خود در سفر به ایتالیا قرار می‌دهند. این قایق‌ها را قایقران‌های ونیزی هدایت می‌کنند که راه‌ها را می‌شناسند و تمام مسیر‌ها را از قبل بلد هستند. همچنین، اطلاعات تاریخی خوب و جالبی در خصوص مکان‌های تاریخی آن محدوده دارند.

ونیز در تمام دنیا به دلایل مشخصی معروف است و یکی از این دلایل، همین قایق‌های کوچک و دلبری است که به­‌عنوان گوندولا شناخته می‌شود. به‌همین‌خاطر است که سوار­شدن بر قایق گوندولا برای همۀ مردمی که به ونیز سفر می‌کنند، جذاب است و اصلاً بدون این‌کار، انگار سفرشان کامل نمی‌شود. در این مقاله ما را دنبال کنید تا در خصوص گوندولا­سواری در ونیز بیشتر برایتان بگوییم.

قایق گوندولا چیست؟

گوندولا نام یکی از انواع قایق‌­های سنتی در ونیز است. این قایق بیشتر از قایق‌های دیگر ونیز در دنیا شناخته شده است. یکی از شاخصه‌هایی که باعث شده است گوندولا با قایق­‌های دیگر تفاوت داشته باشد، شکل ظاهری آن است. این قایق‌ها تماماً از چوب ساخته شده­‌اند و یک کفی صاف دارند. گوندولاها دست­‌ساز هستند. این قایق­‌ها یک پاروی چوبی بلند دارند که به‌­واسطۀ آن، قایق را در آبراه‌ها هدایت می‌کنند. فورکولا یا قرارگاه پارو از چوب ساخته شده است.

از شاخصه­‌های دیگر این قایق، تزئینات چوبی خاصی است که روی آن ایجاد شده است و به نام فرودا پرووا شناخته می‌شوند. به­‌علاوه، گوندولا برخلاف بیش‌تر قایق‌های ونیزی، ظاهر متقارنی دارد. این قایق از طرف قایقرانان ونیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با آن تورهای گردشگری در ونیز ایجاد کنند.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که قایق‌های گوندولا سیاه‌­رنگ هستند؛ درحالی‌که باید بدانید که فقط قایق‌هایی که برای جا­به­‌جایی مسافران استفاده می‌شوند، سیاه هستند، اما قایق‌های گوندولا می‌توانند هر رنگی داشته باشند. بسیاری از قایق‌های طبیعی به‌رنگ چوب یا رنگ‌های روشن هستند.

گوندولا‌سواری ونیز

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های ایتالیا

افرادی که گوندولاها را هدایت می‌کنند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

گوندولا توسط یک قایقران با یک پاروی چوبی در تمام کانال‌های ونیز هدایت می‌شود. آن‌ها بعضی وقت‌ها درحین قایق­‌سواری، آوازهای ایتالیایی هم می‌خوانند. هدایت گوندولاها در ونیز سابقۀ چند صد ساله دارد و یک شغل مهم به‌حساب می‌آید.

کسانی که می‌خواهند به این شغل مشغول شوند، باید اول چند سال کارآموزی ببینند و آزمون‌هایی هم در ارتباط با هنر، تاریخ، قایقرانی و زبان­‌شناسی با موفقیت بگذرانند. آن‌ها باید به سه زبان مسلط باشند و همچنین مجوز قایقرانی هم داشته باشند.

آن‌ها حتی لباس‌های مخصوصی دارند. قایقرانان گوندولا شلوار مشکی با پیراهن راه‌­راه و کفش‌های مشکی نوک­‌تیز می‌پوشند. آن‌ها در لبۀ قایق می‌ایستند و با پارو آن را هدایت می‌کنند. آن‌ها هربارکه بخواهند یک قایقران دیگر را از وجود خود مطلع کنند و جلوی تصادف را بگیرند، با فریاد می‌گویند: اوی!

وقتی گوندولا سوار می‌شوید، همین فریادهای گاه‌و‌بی­گاه، تماشای مناظر شگفت‌­انگیز و همچنین شنیدن آوازهای محلی، قطعاً خاطرات خوشی را برایتان رقم می­زند.

گوندولا‌سواری در شهر ونیز

اعداد جالبی دربارۀ گوندولا

یک گوندولا کاملاً دست­‌ساز بوده و از 280 تکه و 8 چوب مختلف ساخته می‌شود. این چوب‌ها شامل بلوط، گیلاس، فندق، صنوبر، کاج، نم‌دار، ماهون و نارون است.

ابعاد یک گوندولا می‌تواند متغیر باشد، اما عموماً 11 متر طول و 1.45 متر عرض دارد و همچنین عمق آن هم کم‌تر از یک متر است. وزن آن‌ هم در مجموع به 600 کیلوگرم می‌رسد.

بهترین زمان برای سفر به ونیز برای گوندولا ­سواری چه زمانی است؟

در هر موقع از سال امکان گوندولا­سواری در ونیز وجود دارد و بنابراین، هروقت‌که بخواهید، می‌توانید به ونیز سفر کنید. ممکن است در زمستان، اوایل بهار یا اواخر پاییز، مناظر، عاشقانه‌تر و هوا دونفره‌تر باشد؛ چرا که تردد کم‌تر است و قایق‌­های کمتری هم در آبراه‌ها هستند. به‌این‌ترتیب، ازدحام و شلوغی شما را اذیت نمی‌کند.

از طرفی مهم نیست که چه فصلی به شهر ونیز در کشور ایتالیا سفر کنید. بلکه مهم این است که چه ساعتی را برای گوندولا­سواری انتخاب کنید. بیشتر مسافران دوست دارند که در غروب آفتاب یا دقیقاً بعد از آن به محل قایق‌­سواری بروند و این همان زمانی است که کانال­‌ها پر از گوندولا است و ترافیک ایجاد می‌شود. اگر اولویت شما از گوندولا­سواری عکس‌­گرفتن یا دیدن مناظر است، بهتر است اواخر صبح و اوایل ظهر این کار را انجام دهید. این دو بهترین زمان‌ها برای گوندولا­سواری هستند؛ چرا که جمعیت کمتری در آبراه‌ها هستند و فرصت برای عکاسی هست. البته در این ساعت‌ها، گوندولا هم می‌­تواند ارازان‌تر باشد.

گوندولاسواری در کانال‌های آبی ونیز

گشت‌­و­گذار در ونیز با گوندولا چه حسی دارد؟

اول اینکه قایقران به شما کمک می‌کند تا سوار قایق او شوید. سپس یک صندلی را برایتان آماده می‌کند. صندلی‌های گوندولا معمولاً با کوسن‌های نرم و راحت پوشانده شده‌اند. در این لحظه، گشت‌­و­گذار شما شروع می‌شود و قایقران شما را به کانال­‌های اطراف محل سوار­شدنتان می‌برد.

بیشتر قایقرانان گوندولا فقط پاروزنان حرفه‌ای نیستند؛ درواقع، آن‌ها توانایی­‌هایی بیش‌تر از این دارند و در کنار اینکه شما را با قایق به یک سفر مهیج می‌برند، اطلاعات جالبی هم دربارۀ جاذبه‌های دیدنی ونیز و بناهایی که در مسیرتان هستند، می‌دهند. به­‌طورکلی، قایق‌­سواری با گوندولا نیم ساعت طول می‌کشد و آن‌ها شما را در همان محلی که سوار شدید، پیاده می‌کنند.

گوندولاسواری در کانال‌های ونیز

قیمت گردش با گوندولا در کانال‌های ونیز چقدر است؟

قیمت استاندارد برای یک قایق­‌سواری اختصاصی با گوندولا برای نیم ساعت 80 یورو است. بااین‌حال، اگر بخواهید در شب از آن‌ها استفاده کنید و یک گوندولای اختصاصی داشته باشید، باید 120 یورو پرداخت کنید. اگر می‌خواهید زمان بیشتری با گوندولا به گشت‌­و­گذار بپردازید، قبل از سوار­شدن باید در این مورد با قایقران توافق کنید.

البته مبالغی که گفته شد، مربوط به فصل‌هایی است که مسافر در ونیز زیاد است؛ اگر در فصول خلوت‌تر بخواهید از گوندولا استفاده کنید، معمولاً قیمت‌ها کمتر است و حتی به نصف هم می‌رسد.

گوندولاسواری در کانال‌های ونیز

آیا آن‌ها هم رسم چانه‌­زنی دارند؟

متأسفانه به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید در ونیز چانه بزنید. البته اگر بخواهید، می‌توانید مدت‌­زمان بیش‌تری از گوندولا استفاده کنید و به‌طبع، هزینۀ بیش‌تری هم بپردازید. از طرفی، قایقرانان گوندولا معمولاً سرشان شلوغ است و همیشه مسافرانی برای گشت‌­و­گذار در آبراه‌های ونیز صف کشیده‌اند. پس دلیلی برای چانه­‌زدن و تخفیف‌دادن ندارند.

بیشتر بخوانید: برترین مراکز خرید ونیز

هر گوندولا تا چند نفر ظرفیت دارد؟

یک قایق گوندولا می‌تواند 1 تا 6 نفر را در خود جای دهد که با قایقران می‌شوند 7 نفر. گاهی قایقران از مسافران می‌خواهد که برای حفظ تعادل قایق، کمی جا­به­‌جا شوند. در بعضی از اوقات هم قایقران ممکن است از سوار­کردن 6 مسافر در قایق خودداری کند؛ چرا که محدودیتی هم در خصوص وزن قایق وجود دارد و درصورتی‌که مجموع وزن مسافران بالا باشد، نمی‌توان تا 6 نفر را هم سوار کرد. ایمنی در هدایت گوندولا در اولویت قرار دارد.

گوندولاسواری در ونیز ایتالیا

بهترین مکان برای شروع سفر با گوندولا کجاست؟

پاسخ به این سؤال زیاد آسان نیست. همه جای ونیز زیباست و ارزش این را دارد که با یک قایق به آن‌ها سر بزنید؛ اما اگر قصد دارید بهترین جاذبه‌های شهر را ببینید، حتماً به پل افسوس سر بزنید. بهتر است در ایستگاه‌های مجاور این مکان‌های مشهور، سوار گوندولا شوید.

در میدان سنت مارک یک ایستگاه در مقابل اسکله و یک ایستگاه در رو­به‌­روی آن در اسکله اورسولو قرار دارد. در فاصلۀ 3 دقیقه‌ای از میدان سنت مارک، یک ایستگاه دیگر گوندولا درست در مقابل کلیسای سن مویزه واقع شده است.

بااین‌وجود، خیلی از گردشگران از آوریل تا اکتبر برای سوار­شدن روی قایق‌های گوندولا به ونیز می‌آیند. به­‌علاوه، خیلی­‌ها دوست دارند حتماً این تجربه را در اطراف میدان سنت مارک یا پل افسوس کسب کنند. همچنین، تورلیدرهای مختلف گروه‌های زیادی را به این مناطق توریستی می‌آورند تا سوار گوندولاها شوند.

درنتیجه، شما در ایام شلوغ سال شاید تا ساعت‌ها منتظر بمانید تا بتوانید یک مسیر خالی گوندولا را در میدان سنت مارک و پل افسوس پیدا کنید. همچنین، مجبور می­‌شوید که سوار یک قایق گوندولای قطاری شوید. مشکل این نوع قایق‌ها این است که یک قایق در جلو و دیگری در پشت قرار می‌گیرد و شما باید هر کاری را که حاضرین در گروه انجام می‌دهند، تکرار کنید. به‌همین‌خاطر است که باید ایستگاه‌هایی را انتخاب کنید که جمعیت کمتری برای سوار­شدن بر گوندولا جمع شده‌اند.

گوندولا‌سواری ونیز

در این ایستگاه‌ها شما احساس راحتی بیش‌تری دارید و احساس نمی‌کنید که مجبور هستید به پیروی از جمع کاری را انجام دهید. همچنین، قایقرانان انرژی و اشتیاق بیش‌تری در طول سفر از خود نشان می‌دهند. به­‌علاوه، وقتی قایق خلوت‌تر باشد، قایقران هم می‌تواند زمان بیش‌تری برای شما بگذارد.

آیا گوندولا خود ونیزی‌ها را هم جا­به‌­جا می‌کند؟

معمولاً خیر. ونیزی‌ها معمولاً فقط روز عروسی‌شان سوار گوندولا می‌شوند. ونیزی‌ها اغلب از قایق‌های موتوری استفاده می‌کنند تا با سرعت بیشتری بتوانند در آبراه‌ها حرکت کنند و در زمان صرفه­‌جویی کنند. این قایق‌ها هم معمولاً مشترک هستند و مسافران را در مدت‌­زمان کوتاهی جا­به­‌جا می‌کنند.

معمولاً ونیزی‌ها که سوار قایق‌های غیر تفریحی می‌شوند، می‌توانند روی قایق بایستند؛ اما مسافران می‌نشینند. از همین جا شما می‌توانید یک ونیزی را از یک مسافر تشخیص دهید.

گوندولاسواری در شهر ونیز

چرا قایق­‌سواری با گوندولا انقدر گران است؟

80 یورو اصلاً پول کمی نیست و قایق­‌سواری با گوندولا با این‌که زمان بسیار کمی دارد، اما یک تفریح گران محسوب می‌شود. دلیل اینکه سواری با گوندولا انقدر هزینه‌بر است، تنها مسئلۀ عرضه و تقاضا است.

ونیز هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر است و تعداد زیادی از آن‌ها دوست دارند تا یک بار سواری با گوندولا را تجربه کنند. با این وجود، تنها 260 تا 290 قایق گوندولا در ونیز وجود دارد و همین‌امر باعث شده است که تقاضا برای سواری با گوندولا زیادی باشد و معمولاً همیشه صفی از گردشگران برای سواری با گوندولا در ایستگاه‌ها ایستاده باشند.

آیا این هزینه ارزشش را هم دارد؟

این به خود شما بستگی دارد. آیا دوست دارید که داخل آب و روی قایق مناظر ونیز را تماشا کنید؟ آیا دوست دارید در حالی که به‌­آرامی از کانال­‌ها عبور می‌کنید و صدای پارو را می‌شنید، قایقران اطلاعات جالبی در خصوص بناهای پیش رو به شما بدهد؟ سواری با گوندولا قطعاً تجربه­‌ای به­‌یاد­ماندنی است و اینکه آیا هزینه گران آن ارزشش را دارد یا خیر، به خود شما بستگی دارد.

گوندولاسواری در کانال‌های آبی ونیز

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران ها و کافه ها در ونیز

توصیه‌هایی برای سواری با قایق‌های گوندولا در ونیز

بهتر است بلیط قایق را آنلاین تهیه کنید تا دچار سردرگمی و دردسرهای بعدی نشوید.

برنامۀ قایق­‌سواری خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید در حین سواری، غروب را ببینید.

رزرو یک گوندولا همراه با گزینه‌های دیگری مانند شام یا دیدن از جاذبه‌های گردشگری ونیز، برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود.

با پرداخت مبلغ بیش‌تر می‌توانید از شنیدن آهنگ‌­های سنتی در حین قایق­س‌واری لذت ببرید. این کار ارزشش را دارد.

نوازنده‌ها دوست ندارند به آن‌ها درخواست خواندن یک آهنگ را بدهید؛ مگر این‌که قبلش هزینۀ آن را پرداخت کرده باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات