جالب ترین جشن ها و فستیوال های روسیه

5 سال پیش 0 دیدگاه

|| 8 جشن و فستیوال جالب روسیه

 

فستیوال و جشن سال نو میلادی (The New Year)

این جشن که بین تاریخ 31 دسامبر تا اوایل ژانویه شروع می شود ، یکی از مهمترین جشنواره های بسیار زیبا و خاطره انگیز در روسیه است. این جشن در سراسر کشور برگزار می شود و اگر قصد سفر به روسیه در ایام ژانویه را دارید ، نورافشانی ها و آتش بازی های شب سال نو در میدان سرخ را به هیچ عنوان از دست ندهید. در گوشه گوشه این میدان گروههای گوناگون مشغول اجرای برنامه های شاد و مفرح و متنوع هستند ، همچنین در پارکهای مختلف در گوشه و کنار شهرهای روسیه مراسم گوناگونی برای گرامیداشت آغاز سال نو برگزار می شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

فستیوال و جشن سال نو میلادی

فستیوال و جشن سال نو میلادی

فستیوال و جشن سال نو میلادی

فستیوال و جشن سال نو میلادی

جشن کریسمس ارتدوکس (Orthodox Christmas)

روز کریسمس ارتدوکس تعطیلات عمومی است و مدارس و اکثر شرکت ها بسته هستند.این جشن در روسیه در تاریخ 7 ژانویه برگزار می شود و شما می توانید یکبار جشن کریسمس را طبق برنامه سایر کشورها در تاریخ 25 دسامبر مشاهده کنید و سپس به روسیه بروید و در 7 ژانویه شاهد برگزاری جشنهای با شکوه کریسمس به سبک روسی باشید. همه پلها ، پارک ها و اماکن عمومی با چراغهای زیبا و آذین بندی شده باعث شده این مراسم به شکلی بسیار باشکوه برگزار شود.نمادهای مشترکی که تمامی مسیحیان ارتدوکس دنیا در جشن کریسمس دارند درخت صنوبر تزئین شده ، ستاره و مجسمه کودکی حضرت مسیح است.

جشن کریسمس ارتدوکس

جشن کریسمس ارتدوکس

جشن کریسمس ارتدوکس

جشن کریسمس ارتدوکس

جشن گوزن های شمالی (Reindeer Herder's Festival)

یکی از معروفترین فستیوال های زمستانی روسیه فستیوال گوزن های شمالی می باشد . اما اگر قصد دیدن این فستیوال زمستانی را دارید ، در شهرهایی مانند مسکو و سن پترزبورگ امکان پذیر نمی باشد و باید به شهرها و مناطق دورافتاده کشور سفر کنید که هنوز هم ترجیح می دهند گله های گوزن شمالی را داشته باشند.در طول برگزاری این فستیوال شما می توانید نژادهای گوناگون گوزن شمالی را ببینید و یا تجربه اسکی کردن با گوزن های شمالی که یک تجربه خاص و منحصر به فرد است و بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می باشد و همچنین لذت خوردن تنقلات و غذاهای خوشمزه که از گوشت گوزن تهیه می شوند را داشته باشید. در این روزها مسابقات کشتی محلی ، مسابقات سورتمه سواری و انواع بازیهای سنتی برگزار می شود.حضور مردم با لباسهای سنتی روسی زیبا و رنگارنگ لذت شرکت کردن در این جشن را دوچندان می کند.

جشن گوزن های شمالی

جشن گوزن های شمالی

جشن گوزن های شمالی

جشن گوزن های شمالی

عید پاک (Russian Orthodox Easter Week)

عید پاک یا پاشکا (Pascha) به زبان روسی که در روسیه جشن بسیار بزرگ مذهبی است که حتی از جشن های کریسمس مفصل تر برگزار می شود.در این روز روحانیون و خانواده ها در کنار هم در کلیساها حضور پیدا می کنند .این یک سنت محلی است که قدمت بسیار زیادی دارد .برگزاری و بزرگداشت آن دارای پیشینه ای قدرتمند و تاریخی است که حتی سختگیری های کمونیست ها نیز در طول حکومتشان بر روسیه نتوانست این مراسم را خدشه دار کند. عید پاک برای مردم روسیه ارمغان آور شادی و صلح و امید است و در کنار مراسم مذهبی جشن های خانوادگی شاد همراه با سرو غذاهای مخصوص عید پاک همانند نان های ویژه عید ، کیک های پنیر سنتی Pascha ، تخم مرغ های عید و سایر غذاهای خوشمزه می باشد. مراسم عید پاک در روسیه بعد از مراسم های برگزار شده در کشورهای غربی جشن گرفته می شود ، زیرا تاریخ عید پاک توسط تقویم های مختلف تعیین می شوددر کلیسای ارتدکس روسیه از تقویم قدیم جولیان استفاده می کنند و این در حالیست که در کلیساهای کاتولیک و پروتستان رومی از قرن 16 میلادی به بعد از تقویم گریگوری پیروی می کنند.

عید پاک

عید پاک

عید پاک

عید پاک

عید پاک

عید پاک

جشنواره ماسک طلائی مسکو (Moscow Golden Mask Festival)

این جشنواره که معمولا در ماههای مارس و آوریل برگزار می شود تقریبا مدت زمان طولانی حدود دو ماه دارد و از سراسر روسیه تعداد بسیاری هنرمند با اجراهایی جذاب شرکت می کنند. این مسابقات که در قالب یک جشنواره هنری زیبا برگزار می شود از سال 1994 توسط اتحادیه تئاتر روسیه بنیان گذاری گردیده است و در ژانرهای گوناگون هنر نظیر نمایش ، اپرا ، باله ، رقص های مدرن ، تئاتر موزیکال و ... قابل اجرا است. اهمیت این فستیوال از آنجا مشخص است که حامیان مالی و اصلی این رویداد وزارت فرهنگ و هنر روسیه ، انجمن تئاتر روسیه ، یک هیات داوران متشکل از منتقدان تئاتر ، کارگردانان ، هنرمندان و بازیگران کار قضاوت برای اجرای این نامزدها جهت دریافت جایزه ماسک طلائی را به عهده می گیرند.این جشنواره از آنجا که تاریخ روسیه را در قالب نمایش ها و اجراهای بی نظیر ارائه می دهد برای توریست ها بسیار جذاب می باشد.

جشنواره ماسک طلائی مسکو

جشنواره ماسک طلائی مسکو

جشنواره ماسک طلائی مسکو

جشنواره ماسک طلائی مسکو

روز پیروزی (Victory Day)

جشن روز پیروزی در روسیه که در روز نهم می می باشد جشنواره ای است که نمایانگر احساسات ناب میهن پرستانه ملت روسیه است که به مناسبت بزرگداشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از مبارزه عظیم با نیروهای قدرتمند نازی ها برگزار می شود . بزرگترین جشن در میدان سرخ روسیه با رژه نظامی که جانبازان جنگ مدالهای خود را بر سینه می زنند و در این رژه شرکت می کنند. از سنت های دیگر در این مراسم دادن گل بخصوص گل قرمز است هم چنین انداختن حلقه گل به دور گردن جانبازان جنگ می باشد.خانواده ها در خانه هم دور میز جمع شده و این روز را به یاد جنگ جهانی دوم جشن می گیرند .از نشانه های این جشن : 1- روبان سنت جورج : مردم این نوار سیاه و زرد را به ادای احترام بر روی لباسهایشان می زنند و یا بر روی آنتن ماشینهایشان آویزان می کنند.2- گل های قرمز : که نمایانگر قرمزی خون شهیدان جنگ است که در این جشن به کار می رود.3-مدال ستاره سرخ : به عنوان نمادی نظامی برای شجاعت بر روی لباسهایشان زده می شود.

روز پیروزی

روز پیروزی

روز پیروزی

روز پیروزی

روز پیروزی

روز پیروزی

روز پیروزی

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک! (Maslenitsa)

این فستیواال زمستانی، یکی از مراسم مهم کشور روسیه و زمان رقص و پایکوبی یک هفته ای است که در روزهای پایانی ماه فوریه در سراسر کشور روسیه برگزار می شود. فستیوال ماسلنیستا که به آن فستیوال پنکیک هم می گویند، به پنکیک ها و خوراکی های خوشمزه ی روی آنها معروف است؛ خوراکی هایی مثل خامه ترش، خاویار، ماهی سالمون و ... .

فلسفه ی فستیوال ماسلنیستا و پنکیک های آن این است که در طول این هفته خوردن گوشت ممنوع است، اما خوردن لبنیات نه. همان طور که گفتیم این فستیوال در 7 روز برگزار می شود و از آنجایی که آخرین هفته ای است که روسی های پیرو ارتدکس قبل از مراسم روزه گیری عید پاک می توانند لبنیات بخورند، تا جایی که می توانند پرخوری می کنند. در واقع در هر روز این فستیوال پنکیک های رنگارنگ سرو می شود و این به این خاطر است که روسی ها آغاز بهار و وفور نعمت در این فصل را جشن می گیرند. غذا یک بخش مهم از فستیوال ماسلنیستا است. گفته شده که در این فستیوال باید تا جایی که می توانید غذا بخورید. مراسم مهم دیگری که در این فستیوال اجرا می شود، اسب سواری است. اسب ها در این مراسم بهترین لباس های خود را برای خوش آمدگویی به بهار به تن می کنند. روز یکشنبه آخرین روز این فستیوال است و روز بخشش نام گذاری می شود؛ روزی که مردم اشتباه ها و بدی هایی که در حق آنها انجام شده را می بخشند و یک عروسک کاهی را که لباس زنانه پوشیده و یک پنکیک در دست دارد به عنوان قربانی می سوزانند. در اینجا به صورت جداگانه به این 7 روز می پردازیم:

روز اول : به ماسلنیستا خوش آمد بگویید.در این روز، مردم کشور روسیه معمولا اولین پنکیک خود را در ساعت 5 بعدازظهر روز دوشنبه می خورند و جشن معمولا تا شب ادامه پیدا می کند.

روز دوم : دوباره جوان شوید و بازی کنید.روز دوم مخصوص به جوان ها و کم سن و سالهاست. مردم روسیه در این روز معمولا سورتمه سواری می کنند و یا به پیاده روی می روند. 

روز سوم : تا جایی که می توانید چیزهای شیرین بخورید.این روز به طور سمبلیک به "روز شیرین" ماسلنیستا معروف است و روزی است که رستوران ها و کافه ها در شهرهای اصلی روسیه در منوهای خود انواع و اقسام پنکیک ها را می گنجانند.

روز چهارم : این پنج شنبه را خوش بگذرانید.کم کم به مراسم روزه داری عید پاک نزدیک می شویم. در این روز مردم اسکی روی یخ و اسکی صحرایی می کنند و جشن می گیرند . مثلا پیست اسکی پارک Gorky در این روز میزبان مردم و جشن های آنها می شود.

روز پنجم : این روز را با مادرهای خود و مادرهای همسرانتان بگذرانید.روز پنجم روز مادرها و علی الخصوص مادرزن ها و مادرشوهرهاست. در این روز معمولا مردم در پارک ها به همراه خانواده ی خود قدم می زنند و وقت خود را با آنها می گذرانند.

روز ششم : تا جای ممکن برف بازی کنید.هر چه به پایان هفته نزدیک تر می شویم، جشن ها بزرگتر می شوند. از آنجا که در روزهای پایانی فصل زمستان هستیم، این روز بهترین زمان است که نهایت استفاده را از این فصل ببریم.

روز هفتم : به بهار سلام کنید.در این روز تمثال ماسلنیستا سوزانده می شود. در این یکشنبه که به یکشنبه ی توبه معروف است، مردم از دیگران طلب بخشش می کنند و حس شادی ، وحدت و یگانگی را در بین خود تقویت می کنند.

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک!

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک!

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک!

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک!

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک!

فستیوال ماسلنیستا یا فستیوال پنکیک!

جشنواره ی بین المللی فیلم مسکو (Moscow International Film Festival)

در طول دهه های اخیر، اهمیت و تاثیر جشنواره بین المللی فیلم مسکو بر جریان فیلم سازی جهانی رشد به سزایی داشته است. اولین جشنواره در سال 1935 برگزار شد که فیلم ساز معروف Sergei Eisentein در راس هیئت داوران آن حضور داشت و بعد از آن در سال 1959 این جشنواره تبدیل به یک رویداد فرهنگی معمول و هر ساله شد. در هر سال بیش از 200 فیلم از 50 کشور دنیا در این جشنواره به نمایش گذاشته می شوند و بهترین تصویر برنده ی جایزه ی Golden George می شود.

جشنواره ی بین المللی فیلم مسکو

جشنواره ی بین المللی فیلم مسکو

جشنواره ی بین المللی فیلم مسکو

جشنواره ی بین المللی فیلم مسکو

جشنواره ی بین المللی فیلم مسکو

 

 

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات