جاذبه‌های دیدنی تسالونیکی

6 سال پیش 0 دیدگاه

جاذبه‌های تسالونیکی از میراث چند قومیتی چشم‌گیر، ویرانه‌های باستانی، کلیساهای بیزانسی و موزه باستان‌شناسی در سطح جهانی، برترین جاذبه‌های یونان را در خود جای داده که بازیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. در این شهر کوچک یونان واقعی را بدون شلوغی آتن تجربه خواهید کرد. منظره شگفت‌انگیز دریا و بازدید از تمدن‌های مختلفی از جمله رومی‌ها، ونیزی‌ها و ترک‌های عثمانی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

در کنار جاذبه‌های دیدنی، غذا در یونان ارزش امتحان کردن را دارد. رستوران‌های سنتی و بهترین غذاخوری‌های منطقه غذاهای لذیذ محلی را ارائه می‌دهند. تسالونیکی همچنین به‌ خاطر صحنه موسیقی‌ و اجرای گروه‌های زنده موسیقی در تمام طول سال شهرت دارد. در ادامه با معرفی جاذبه‌های تسالونیکی با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: رستوران‌های تسالونیکی

آنوپولی (بالا شهر)

Ano Poli (Upper Town) آنوپولی (بالا شهر)

 شهر قدیمی و تاریخی آنوپولی به دلیل موقعیت بالای تپه بازیدکنندگان بسیاری دارد. منظره زیبای Odós Olympíados، خیابان منحنی که پایین شهر را در شمال به دیوارهای شهر قدیمی و ارگ متصل می‌کند بسیار دیدنی و چشم‌گیر است. خیابان‌های پر شیب و کوچه‌های پر پیچ و خم با فواره‌های متعدد دوران عثمانی بسیار زیبا هستند. آنوپولی با بسیاری از کلیساهای تاریخی از جمله کلیسای سنت کاترین، کلیسای الیاس پیامبر، کلیسای تاکسیارک‌ها (فرشتگان)، کلیسای رسولان مقدس، کلیسای آگیوس نیکولاس اورفانوس و کلیسای ایسیوس داوید که در قرن پنجم و ششم ساخته شده و به خاطر موزاییک باشکوهش که رؤیای حزقیال نبی را به تصویر می‌کشد شهرت دارد.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: Ano Poli, سالونیک، یونان

دیوارهای بیزانس (باروهای باستانی)

Byzantine Walls (Ancient Ramparts) دیوارهای بیزانس (باروهای باستانی)

دیوارهای بیزانس از جاذبه‌های گردشگری جزیره تسالونیکی شناخته می‌شود که در سال 315 قبل از میلاد به عنوان دیوارهای دفاعی ساخته شد. این دیوارها باعث شد شهر در برابر حملات پیروس پادشاه اپیروس در سال 285 و سلت‌ها در سال 279 مقاومت کند. کنستانتین کبیر استحکامات را ساخت و دیوارها تحت امپراتوری بیزانس ساخته شدند. مقامات ترکیه، سازه‌ها و برج‌های دفاعی را در قرن 14 و 15 اضافه کردند که اغلب از مهندسان نظامی ونیزی برای ساخت و ساز استفاده می‌کردند.

شهر قدیمی توسط یک مدار کامل هشت کیلومتری از دیوارها تا قرن نوزدهم احاطه شده بود اما، دولت عثمانی دیوارهای باستانی را برای نوسازی و «زیباسازی» شهر فرو ریخت. با این حال، امروزه دیوارها در بخش‌هایی بازسازی شده‌اند. گشت و گذار اطراف دیوارهای بیزانس در گورستان اوانجلیستریا در شمال محوطه دانشگاه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. بیرون از دیوارها همچنین می‌توانید از برج گرد عظیم قرن پانزدهمی دیدن کنید ‌که به نام برج تریگونیون (یا برج آلیسوس) معروف است.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: Acropolis Walls, Kithiron, Sikies 566 25، یونان

 Anna Palaiologina

Anna Palaiologina

فراتر از این دروازه ورودی که به ارگ می‌رسد، به محل آکروپلیس باستانی منتهی می‌شود. هپتاپیرگیون (هفت برج)، در بالاترین نقطه قلعه دوران بیزانس در گذشته به عنوان زندان استفاده می‌شد. گردشگران می‌توانند از ارگ به سمت غرب در امتداد دیوارها بروند و یا داخل یا خارج به سمت دروازه Letaia در نزدیکی کلیسای رسولان مقدس و سپس به سمت میدان دموکراسی (Platía Dimokratías) مسیر خود را ادامه دهند. جایی که دیوارها به سمت بندر ادامه داشته و به قلعه واردار می‌رسد.

آدرس: Eptapirgiou, Thessaloniki 546 34، یونان

کلیسای رسولان مقدس

Church of the Holy Apostles کلیسای رسولان مقدس

کلیسای رسولان مقدس در فهرست یونسکو (Agioi Apostoloi) به ثبت رسیده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تسالونیکی یونان محسوب می‌شود. این کلیسا در لبه شهر قدیمی نزدیک به دیوارهای بیزانس قرار دارد. این کلیسای بیزانسی متعلق به قرن چهاردهم است و بر روی پلانی صلیبی شکل با پنج گنبد و آجرکاری با طرح‌های دقیق طراحی شده است.

گنبد اصلی با معماری اواخر بیزانس طراحی شده که بر فراز طاق بشکه‌ای صلیب همراه با گنبدهای دیگر بر گوشه‌ای از رواق دیده می‌شود. این کلیسا در دوره ترکیه به عنوان مسجد، سوگوک سو کامی (مسجد چشمه سرد) استفاده می‌شده است. نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های دیدنی آن مربوط به اواخر دوران بیزانس است که در سال 1940 در طول کار مرمت کشف شده‌اند. آب انباری که در ضلع شمالی کلیسا  قرار دارد متعلق به صومعه سابق رسولان مقدس بوده است. مراسم مذهبی برای جامعه محلی در این کلیسا برگزار می‌شود و روزانه بازدیدکنندگان بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: Olimpou 1, Thessaloniki 546 30، یونان

ساعت کاری: 6 تا 23:30

تلفن: +30 231 053 7448

وب‌سایت: http://odysseus.culture.gr

کلیسای سنت سوفیا

Church of Saint Sophia کلیسای سنت سوفیا

از دیگر جاذبه‌های دیدنی تسالونیکی می‌توان به این کلیسا اشاره کرد که در انتهای شرقی خیابان هرمس (Odós Ermoú) قرار دارد. کلیسای سنت سوفیا (Ayía Sofía) از مهم‌ترین کلیساهای تاریخی شهر به شمار می‌رود و به همراه سایر بناهای تاریخی و بیزانسی برجسته تسالونیکی در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در قرن هشتم کلیسای گنبدی بر روی پلانی صلیبی سه ایوانی ساخته شد و در قرن‌های نهم و دهم برای تزئین آن از موزاییک‌های تصویری گویا از جمله موزاییک مادر خدا در برزخ و نمایشی باشکوه از موزاییک معراج در گنبد استفاده کردند.

ستون‌های قابل توجه که متعلق به یک ساختمان قرن پنجم است بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. کلیسای سنت سوفیا از سال 1204 تا 1430، کلیسای شهری (کلیسای جامع) شهر بود و در دوره ترکیه، این مکان به مسجد ایا صوفیه کامی تبدیل شد. ساختمان در سال 1890 پس از یک آتش‌سوزی بازسازی شد و از آتش‌سوزی بزرگ‌سال 1917 بدون آسیب جان سالم به در برد. مردم محلی بسیاری جشن‌های عروسی و رویدادهایشان را در کلیسا برگزار کرده و بازدیدکنندگان بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: Agias Sofias, Thessaloniki 546 22، یونان

ساعت کاری: 7 تا 21

تلفن: +30 231 027 0253

وب‌سایت: http://www.agiasofia.info/

کلیسای Panagia Halkeon

Church of Panagia Halkeon کلیسای Panagia Halkeon

کلیسای صلیبی شکل Panagia Halkeon در نزدیکی سایت‌های باستان‌شناسی روم باستان قرار دارد. این کلیسا با چهار گنبد و نما با ردیف‌هایی از طاق‌ها و ستون‌ها نمونه‌ای از معماری بیزانسی را نمایش می‌دهد. این طرح با الهام از بناهای تاریخی قسطنطنیه پایتخت امپراتوری بیزانس ساخته شده است‌. نقاشی‌های دیواری مربوط به دوران بیزانس متعلق به قرن یازدهم و قرن چهاردهم در محراب فوق‌العاده زیبا هستند. عثمانی‌ها کلیسا را در سال 1430 ​​به مسجد تبدیل کردند اما در سال 1912 دوباره به کلیسای ارتدکس یونانی تغییر یافت. این کلیسا همه روزه از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر برای بازدید عموم باز است.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: خیابان هالکئون 2، تسالونیکی

ساعت کاری: 7 تا 12

تلفن: +30 231 027 2910

وب‌سایت: http://odysseus.culture.gr

موزه مبارزه مقدونی

Museum of the Macedonian Struggle موزه مبارزه مقدونی

این موزه قرن نوزدهمی از جاذبه‌های گردشگری جزیره تسالونیکی در تور یونان شناخته می‌شود. یک ساختمان نئوکلاسیک که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد با مبارزه مقدونیه آشنا شوند. مجموعه مصنوعات و عکس‌هایی از سال 1900 تا 1912 از آثار باارزش این موزه است. نمایشگاه‌ سلاح‌ها، یونیفرم‌ها، یادگاری‌ها و وسایل شخصی رهبران مبارزات مقدونی که از سال 1904 تا 1908 برگزار شد از دیگر ویژگی‌های برجسته این موزه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به یونان

1350 عکس از مجموعه گسترده دوره معاصر و همچنین نقشه‌های توضیحی، کتاب‌ها، روزنامه‌ها و نقاشی‌های منظره مقدونیه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در این موزه نگهداری می‌شود. موزه در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت 9 صبح تا 2 بعدازظهر باز است. چهارشنبه‌ها نیز از ساعت 9 صبح تا 8 شب و شنبه از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: خیابان پروکسنو کرومیلا 23، تسالونیکی

وب‌سایت: http://imma.edu.gr/en/imma-home-en/

ویلا علاتینی

Villa Allatini ویلا علاتینی

این جاذبه تسالونیکی در حومه جنوب غربی کالاماریا قرار دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از ویلاها و عمارت‌های زیبای قرن نوزدهمی آن دیدن کنند. بسیاری از این ویلاها با سبک نئوکلاسیک توسط معماران ایتالیایی طراحی شده‌اند. ویلا آلاتینی در سال 1896 توسط معمار ایتالیایی ویتالیانو پوزلی ساخته شد. این ویلای باشکوه در زمین‌های زیبا به یک خانواده یهودی ثروتمند تعلق داشت. این خانواده بخشی از جامعه یهودی بودند که زمانی در تسالونیکی زندگی می‌کردند. ویلا آلاتینی از سال 1926 به عنوان دانشگاه خدمت  کرد و در حال حاضر دفتر مرکزی منطقه مقدونیه مرکزی در آن قرار دارد. باغ‌های تاریخی زیبای ویلا آلاتینی برای بازدید عموم باز است.

آدرس/ تلفن/ وب‌سایت:

آدرس: 26 Vasileos Irakleiou، تسالونیکی

تلفن: +30 698 350 8677

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات