میدان سیبلس مادرید

3 ماه پیش 0 دیدگاه

میدان‌ها فضای باز وسیعی هستند که عموما برای ارائه خدمات شهری به شهروندان و شکل‌گیری اجتماعات مردمی در شهرها به وجود می‌آیند. همچنین نمادی برجسته از جنبه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهرها و کشورهای مختلف و بیانگر بسیاری از ویژگی‌های آن منطقه هستند؛ از این‌رو بازدید از میدان‌های شهرهای بزرگ جهان می‌تواند راهی برای کشف خصیصه‌های منحصربه‌فرد آن شهر یا کشور باشد.

میدان سیبلس مادرید، بی‌شک تبلوری از فرهنگ ناب مردمان اسپانیاست که هر گردشگر در نخستین نگاه به این میدان، مسحور جلوه‌های معماری نئوکلاسیک غربی آن می‌شود. همچنین سیبلس یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های پایتخت پر جنب و جوش اسپانیاست که قدمت آن به قرن هجدهم میلادی و سال 1782 بازمی‌گردد. با قدم زدن در این میدان می‌توان شکوه معماری بناهای اطراف میدان و همچنین آب‌نمای مشهور و فواره سیبلس مادرید را مشاهده کرد. افزون بر این موسیقی خیابانی ناب اسپانیایی را شنید و اوقاتی به‌یادماندنی را سپری کرد. در ادامه، ضمن بررسی تاریخچه این میدان مشهور، جاذبه‌‌های دیدنی متعدد اطراف آن بیان می‌شود.

تاریخچه میدان سیبلس

نخستین جلوه‌های این میدان در قرن 16 و زمان پادشاهی فیلیپ دوم از سلسله هابسبورگ (1556 - 1598) است. ظاهر میدان سیبلس، که امروزه نماد اسپانیاست، به سال 1570 بازمی‌گردد. این توسعه و تحول ساخت و سازهای اسپانیا در قرن هجدهم و در زمان پادشاهی چارلز سوم به شکلی گسترده‌تر ادامه پیدا کرد. محوطه میدان نیز گسترش یافت و ساختمان‌های جدیدی ساخته شد. میدان سیبلس اسپانیا به شکل دایره‌ای تقریباً منظم است که در امتداد محیط با ساختمان‌هایی زیبا محصور شده است. موقعیت این میدان نیز از منظر تاریخی مهم است؛ زیرا در عصر رنسانس این میدان بخشی از محوری بود که بخش‌های شهری شهر و محوطه کاخ پادشاهان را مشخص می‌کرد.

نکته جالب درباره سیبلس اسپانیا این است که این مکان در ابتدا با اهداف گردشگری و زیبایی‌شناسی ساخته نشده بود، بلکه کاربرد آن به‌منظور ایجاد کانونی مرکزی برای مراکز اداری، بانک‌ها و دفاتر خدماتی بوده است. بسیاری از جلسات کاری و قراردادهای معاملاتی مهم کشور اسپانیا در همین میدان سیبلس در مادرید به سرانجام رسیده است. حتی فواره سیبلس مادرید نیز که امروزه شهرت فراوانی دارد، در ابتدا به‌عنوان منبع آبی برای ساکنان مادرید به کار می‌رفت. امروزه این فواره در وسط میدان قرار دارد و به نام الهه سیبلس نام‌گذاری شده است.

این فواره در زمان چارلز سوم بین سال های 1777 و 1782 ساخته شد. این سازه زیبا سیبلس را نشان می‌دهد که روی ارابه‌ای نشسته و دو شیر این ارابه را می‌کِشند. الهه سیبلس، مادر طبیعت و حامی کشاورزی و باروری است. این مجسمه را فرانسیسکو گوتیرز، روبرتو میشل و میگل خیمنز طراحی کرده‌اند. فواره سیبلس مادرید در ابتدا در مقابل کاخ بوئناویستا قرار داشت، اما در اواخر قرن نوزدهم به مرکز میدان منتقل شد. این فواره برای طرفداران فوتبال و به‌ویژه طرفداران رئال‌مادرید یادآور خاطرات خوش فراوانی است؛ زیرا بازیکنان و عوامل این تیم پس از قهرمانی‌ها و پیروزی‌های مهم خود، جشن پیروزی همراه با طرفداران خود را در میدان سیبلس و در جوار فواره بر پا می‌کنند. این میدان و دیگر میدان‌های اسپانیا نظیر میدان پلازا مایور، از مشهورترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تور مادرید محسوب می‌شوند.

ساختمان‌های دیدنی میدان سیبلس مادرید

  • کاخ سیبلس؛ بنایی مجلل و باشکوه برای علاقه‌مندان هنر

در سال 1918 بنایی سفید به سبک هنر نو در میدان ساخته شد که برای اداره پست در نظر گرفته شده بود؛ عمارتی باشکوه با ستون‌های زیبا، گالری‌های روباز و برجک‌های دیدنی. این بنا با نمادهای اسپانیا و نقوشی از هفت استان احاطه شده توسط خدایان تزیین شده و ساعتی گرد بر فراز ورودی آن نصب شده است. فضای داخلی این عمارت نیز تزیینا‌ت چشم‌نواز فراوانی دارد که تماشای آن هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد.

امروزه این بنا به مرکز فرهنگی وسیعی بدل شده که بازدیدکنندگان بسیاری از تماشای آن لذت می‌برند. نمایشگاه‌های بسیاری نظیر نمایشگاه‌های شهرسازی و معماری در این مرکز برپا می‌شود که سالانه پذیرای گردشگران تور اسپانیا است. علاوه بر استفاده از کتابخانه مجلل و رستورانی کم‌نظیر، بازدیدکنندگان می‌توانند به پشت‌بام عمارت بروند و بر سکوی رصد این مرکز در ارتفاع 60 متری، شکوه شهر مادرید را نظاره کنند.

  • کاخ لینارس؛ از خانه وحشت تا یک مرکز هنری نوین

یکی دیگر از جاهای دیدنی مادرید کاخ لینارس است که در اواخر قرن نوزدهم به سبک باروک جدید ساخته شد. اعتقاد بر این است که در گذشته این کاخ مکانی وحشتناک بوده است. در طول جنگ آزادی‌بخش،  فرانسوی‌ها زندانی در این محل ساختند که در آن زندانیان را شکنجه می‌دادند. در سالیان بعد ساخت و سازهای دیگری در این بنا صورت گرفت و علاوه بر ساختمان‌های مسکونی و اداری، چندین آلاچیق‌ و اصطبل‌ نیز در آن ساخته شد که همه آن‌ها ویژگی‌های عمارت‌های روستایی و شهری را باهم داشتند. ساخت این کاخ در سال 1900 به اتمام رسید. در زیرزمین این بنای چهار طبقه، انبارها، اتاق‌های تأسیسات، آشپزخانه و اتاق خدمتکاران قرار دارد. در بالا اتاق‌های دولتی، اتاق نشیمن، کتابخانه، اتاق سیگار، اتاق موسیقی، اتاق خواب و حمام واقع شده است. در طبقه بالایی نیز یک اتاق مهمان، یک باغ زمستانی و یک اتاق غذاخوری قرار دارد.

 فضای داخلی با ملیله‌های ساخته‌شده توسط کارخانه سلطنتی و با ابریشم چینی و تالارهای کاخ با گل‌دوزی و نقاشی‌های مشهورترین هنرمندان آن زمان تزیین شده‌اند. در طول جنگ داخلی، این کاخ به‌شدت آسیب دید. در سال 1976 نیز این بنا به‌عنوان یک اثر تاریخی شناخته و تا سال 1992 به‌طور کامل مرمت شد. اکنون این کاخ به عنوان یک مرکز فرهنگی دارای چند بخش از جمله مرکز فرهنگی خانه آمریکا برای حفظ ارتباط با مردم آمریکای لاتین، یک موزه و یک گالری هنری است. گفتنی است گردشگران تور اروپا می‌توانند از این بخش‌ها دیدن کنند.

  • بانک اسپانیا

دفتر مرکزی بانک اسپانیا در میدان سیبلس قرار دارد. پس از چند تغییر و تحول متوالی، این بانک اسپانیایی تصمیم گرفت مقر خود را در کاخ باشکوه مارکز د آلکانیس تأسیس کند. پس تغییرات و توسعه‌های پی در پی، آنچه امروز می‌بینیم بنایی واقعاً تاریخی است. اگر در نگاه اول نمای ساختمان را چشم‌گیر می‌دانید، پس منتظر بمانید تا فضای داخلی با راه‌پله‌های مرکزی زیبا، لامپ‌های بوهمیایی و نقاشی‌های هنرمندان بزرگ را مشاهده کنید. بدون شک یکی از زیباترین ساختمان‌ها و عمارت‌های میدان سیبلس همین بانک اسپانیاست.

  • کاخ بوئناویستا؛ قدیمی‌ترین بنای میدان سیبلس

یکی دیگر از جاهای دیدنی مادرید کاخ بوئناویستا است که رو‌به‌روی بانک اسپانیا واقع شده و در سال 1777 توسط دوازدهمین دوک آلبا بنا شده است. این کاخ قدیمی‌ترین بنا در میان چهار بنایی است که میدان سیبلس را احاطه کرده‌اند. این کاخ در مقایسه با سه ساختمان عظیم دیگر اطراف میدان، دید کمتری دارد؛ زیرا از نظر موقعیت قرارگیری، پشت محوطه‌ای پر درخت واقع شده است. این بنای تاریخی پس از اینکه به‌عنوان خانه دوک‌های آلبا شناخته می‌شد، به وزارت جنگ اسپانیا واگذار و به مقر ستاد کل ارتش بدل شد. امروزه بخش‌هایی از این کاخ برای بازدید گردشگران در دسترس است.

سخن پایانی

پرسه‌زدن در یکی از مشهورترین میدان‌های جهان که با چهار عمارت عظیم تاریخی احاطه شده است برای هر گردشگری جذاب است. پس از بازدید از این عمارت‌های بی‌نظیر، می‌توان به رستوران‌ها و شکلات‌فروشی‌های مشهور این میدان سری زد یا در مراکز خرید اطراف میدان به گشت و گذار پرداخت. البته در این میدان نیز همچون بسیاری از نقاط گردشگری متراکم و پرجمعیت باید مراقب جیب‌برهای حرفه‌ای بود. برای اطلاع بیشتر از چگونگی سفر به این میدان شگفت‌انگیز و تاریخی در اسپانیا، با ما در ارتباط باشید.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات