دهکده گرینویچ لندن؛ شهر ساعت جهانی

3 ماه پیش 0 دیدگاه

دهکده گرینویچ لندن؛ شهر ساعت جهانی

دهکده گرینویچ لندن که حدود هشت کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد، دیدنی‌های تاریخی بی‌شماری است که سفر به آن را برای هر گردشگری ضروری می‌کند. امروزه دهکده گرینویچ در لندن بیشتر منطقه‌ای مربوط به نصف‌النهار مبدأ در جهان شناخته می‌شود. این مکان با طول جغرافیایی 0°0’0″ جهان را به دو نیمکره شرقی و غربی تقسیم می‌کند و درواقع خطی است که از وسط سه‌پایه تلسکوپ رصدخانه سلطنتی عبور می‌کند.

منطقه دریایی مربوط به این شهر در سال 1997 به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد؛ چراکه برخی از برجسته‌ترین بناهای دریایی بریتانیا از جمله کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیم و کاتی سارک در گرینویچ قرار دارند. کالج نیروی دریایی مرکز آموزشی برای افسران نیروی دریایی سلطنتی بین سال‌های 1873 تا 1998 بوده است. کاتی سارک نیز تنها کشتی مخصوص تجارت چای در قرن نوزدهم محسوب می‌شود.

از دیگر جاهای دیدنی گرینویچ می‌توان به پارک گرینویچ لندن اشاره کرد. همان پارک سلطنتی حصارکشی‌شده معروفی که زمانی شکارگاه هنری هشتم بوده است و تله کابین شهری بریتانیا و  O2 Arenaدر آن قرار دارند. امروزه مردم محلی و گردشگران زیادی با انواع تور اروپا به گرینویچ سفر می‌کنند تا در بازار شلوغ و پرهیاهوی آن قدم بزنند. این بازار مجموعه‌ای از فروشگاه‌های مستقل را داراست که در خیابان‌های اطراف مرکز شهر قرار گرفته‌اند. بازار گرینویچ شامل بیش از 120 غرفه مربوط به هنرهای مختلف، صنایع دستی و عتیقه‌‌هاست. اما دهکده گرینویچ کجاست و چگونه می‌توانیم از سفرمان به آن لذت ببریم؟ در ادامه به پاسخ این سؤالات دست خواهید یافت.

فعالیت‌های گردشگری محبوب در گرینویچ لندن

از جمله فعالیت‌های محبوب بین گردشگران این شهر خرید عتیقه‌، گوش دادن به موسیقی زنده، شرکت در تورهای پیاده‌روی رایگان و حتی نوشیدن چای در یک کافه انگلیسی است. به عبارت دیگر می‌توان گفت هیچ محدودیتی برای کارهایی که می‌توانید در طول بازدید از دهکده گرینویچ لندن انجام دهید، وجود ندارد، اما اگر می‌خواهید همه فعالیت‌های گردشگری موجود در دهکده گرینویچ را در حین سفر خود با تور لندن تجربه کنید، در اینجا برنامه‌ای برای سفر شما وجود دارد که می‌توانید از آن پیروی کنید:

  • پس از بازدید از رصدخانه گرینویچ در نصف‌النهار مبدأ در آنجا بمانید و از خانه جان فلمستید، نخستین ستاره‌شناس سلطنتی در انگلستان دیدن کنید.
  • قبل از تماشای اجرایی بی‌نظیر در O2 Arena از فروشگاه O2 خرید کنید.
  • در اطراف صدها غرفه هنری و صنایع دستی در بازار گرینویچ لندن خرید کنید.
  • در اطراف کشتی تاریخی کاتی سارک قدم بزنید.
  • به تماشای نمایشگاه‌های جذاب و اقلام موجود در موزه ملی دریایی گرینویچ، مانند مدل‌های کشتی تاریخی، لباس‌های فرم نظامی، نقاشی‌ها و ابزار ناوبری بپردازید.
  • در خانه ملکه، که به سفارش پادشاه جیمز اول به‌عنوان اقامتگاه تابستانی آن دانمارکی ساخته شده، چند عکس بگیرید.
  • به بالای گنبد O2 Arena صعود کنید و از تماشای مناظر 360 درجه لندن لذت ببرید.
  • در بازار گرینویچ وینتیج، به‌دنبال اشیای عتیقه‌، اقلام کلکسیونی، جواهرات و کتاب‌های قدیمی باشید.
  • در آخرین جمعه هر ماه، به تماشای موسیقی زنده در بازار مهتاب (Moonlight Market) بپردازید.
  • در اطراف دریاچه قایق‌سواری کرده یا در پارک گرینویچ تنیس بازی کنید. همچنین از مناظر خیره‌کننده کنری وورف در شرق لندن لذت ببرید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید روبا‌ه‌ها و گوزن‌های بومی دهکده را در اینجا ببینید.
  • کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیمی را ببینید و از معماری خیره‌کننده آن شگفت‌زده شوید. قدمت این بنا به دوران سلطنت چارلز دوم بازمی‌گردد.
  • از کلیسای سنت آلفژ، محل غسل تعمید هنری هفتم بازدید کنید.
  • در اطراف تونل گرینویچ فوت، به شکار ارواح بروید. گمان می‌رود این تونل یکی از جن‌زده‌ترین مکان‌های لندن است.

نکات مهم در حین سفر به گرینویچ لندن

حالا که می‌دانید دهکده گرینویچ کجاست و جاهای دیدنی و فعالیت‌های گردشگری آن چه هستند، بیایید به بررسی برخی نکات مهم در حین سفر به این دهکده زیبا بپردازیم.

  • اشتباه رایج افراد خارجی در تلفظ اشتباه گرینویچ را مرتکب نشوید. تلفظ درست آن به زبان بریتانیایی، گرن‌ایچ (Gren-itch) است.
  • از آ‌نجا که موزه ملی دریانوردی، کاتی سارک و خانه ملکه در چند قدمی یکدیگر قرار دارند، می‌توانید به‌راحتی در یک روز از هر سه آن‌ها بازدید کنید. کاتی سارک به اندازه شش دقیقه و خانه ملکه به اندازه سه دقیقه پیاده‌روی تا موزه ملی دریانوردی فاصله دارند.
  • اگر پول زیادی ندارید و می‌خواهید با کمترین هزینه با تور انگلیس سفر کنید، سعی کنید وعده غذایی خود را در بازار گرینویچ صرف کنید. در این بازار به‌راحتی غذاهایی با قیمت کمتر از 5 پوند خواهید یافت.

 

نحوه عزیمت به دهکده گرینویچ از شهر لندن

در ادامه، به بررسی روش‌های مختلف سفر به دهکده و پارک گرینویچ لندن از مرکز این شهر می‌پردازیم. این روش‌ها شامل استفاده از مترو، اتوبوس، اتومبیل شخصی، قایق و موارد دیگر است. راه‌های زیادی نیز برای عزیمت به این دهکده وجود دارد.

  • با مترو: اگر با مترو به گرینویچ سفر می‌کنید، خط Jubilee به گرینویچ شمالی می‌رود و می‌توانید طی مدت زمان حدوداً 12 دقیقه از پل لندن یا 25 دقیقه از خیابان باند به دهکده گرینویچ لندن برسید.
  • با اتوبوس: اگر با اتوبوس سفرتان را انجام می‌دهید، می‌توانید از طریق مسیرهای 129، 177، 180، 188، 199، 286 و 386 به مرکز دهکده گرینویچ برسید. همچنین می‌توانید از طریق مسیرهای 53 و x53 خود را به پارک گرینویچ لندن برسانید.
  • با ماشین شخصی: اگر با ماشین شخصی خود را به گرینویچ لندن می‌رسانید، توجه داشته باشید که جاده‌های اطراف این دهکده در ساعات پیک بسیار شلوغ هستند؛ با این حال در Park Row و خیابان بورنی تعداد زیادی پارکینگ وجود دارد که می‌توانید با پرداخت مبلغی کرایه، ماشینتان را در آن‌ها پارک کنید.
  • با قایق: اگر می‌خواهید سوار قایق شوید و در امتداد رودخانه تیمز به گرینویچ برسید (همان مسیری که ملکه الیزابت اول در دوران سلطنت خود از آن استفاده می‌کرد) می‌توانید سوار خطوط قایقرانی شهری شوید. قایق‌های این خطوط هر 30 دقیقه یک‌بار از تمامی اسکله‌ها حرکت می‌کنند.

راهنمای گردشگری در گرینویچ لندن

شما می‌توانید به‌راحتی و طی سه یا چهار ساعت، کل دهکده گرینویچ را با پای پیاده طی کنید، اما اگر می‌خواهید تمام اماکن تاریخی این منطقه را ببینید و در بازارهای آن قدم بزنید، ممکن است گردش شما یک روز کامل طول بکشد. اینکه گرینویچ از مرکز لندن دور است، دلیل نمی‌شود که رستوران یا بار خوبی در آن وجود نداشته باشد. درواقع گرینویچ پر از گزینه‌های مختلف غذاخوری اعم از غذاخوری سوشی، سوسیس‌فروشی، رستوران ایتالیایی، ژلاتاریا یا حتی دکه‌های فروش فیش اند چیپس است. همچنین بسیاری از بارهای این منطقه، باغ‌های شخصی خود را دارند. به این معنا که می‌توانید طی یک روز گرم تابستانی، بیرون از خانه بنشینید و افق خیره‌کننده لندن را از دور تماشا کنید.

اگر ملزم به کسب اطلاعات بیشتری هستید و می‌خواهید بدانید جاهای دیدنی دهکده گرینویچ کجاست میزهای اطلاعات توریستی در مرکز بازدیدکنندگان کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیم گرینویچ شما را راهنمایی می‌کنند. همچنین می‌توانید چمدان‌های خود را در آنجا امانت بگذارید. در اینجا، تورهای رایگانی وجود دارد که راهنمایان حرفه‌ای آن‌ها  را هدایت می‌کنند، اما برای استفاده باید از قبل آن‌ها را رزرو کنید.

زمان مناسب برای سفر به گرینویچ لندن

به طور کلی، رستوران‌های گرینویچ در مقایسه با رستوران‌های مرکز لندن ارزان‌تر هستند و می‌توانید با حدود 10 پوند یک وعده غذایی کامل در آن‌ها صرف کنید. برخی غذاخوری‌ها در این دهکده وجود دارند که می‌توانید با کمتر از 10 پوند برای یک نفر صبحانه یا نهار بخورید. هزینه یک شام مفصل در چنین جاهایی، حدود 20 تا 30 پوند خواهد بود.

مغازه‌ها و رستوران‌های گرینویچ لندن معمولاً هفت روز هفته باز هستند، اما زمان باز و بسته شدن آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. اگر مکان خاصی را مدنظر دارید، بهتر است پیش از عزیمت ساعات بازدید را از وب‌سایت رسمی آن بررسی کنید. درهای پارک گرینویچ لندن رأس ساعت 6 صبح باز شده و حدود 7 بعدازظهر بسته می‌شوند. در ماه‌های گرم‌تر، زمان بسته شدن این پارک به 9 شب و در ماه‌های سردتر به 6 عصر تغییر می‌کند.

اگر می‌خواهید از بازار گرینویچ دیدن کنید، چهارشنبه‌ها روز تعیین‌شده برای بازار موادغذایی و لوازم خانگی است. روزهای پنجشنبه و جمعه نیز به فروشندگان عتیقه‌جات، لوازم کلکسیونی، آثار هنری و صنایع دستی اختصاص دارد. میز اطلاعات توریستی گرینویچ همه روزه (به جز 24 تا 26 دسامبر) از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر باز است. اگر می‌خواهید چمدان‌های خود را در این مکان امانت بگذارید، هزینه آن برای هر چمدان به صورت زیر است:

  • 5 پوند برای هر مورد (تا 3 ساعت)
  • 8 پوند برای هر مورد (تا 24 ساعت)
  • 10 پوند برای هر مورد (به ازای هر 24 ساعت اضافی)

سخن پایانی

دهکده گرینویچ در لندن، نصف‌النهار مبدأ است که جهان را به دو نیمه غربی و شرقی تقسیم می‌‌کند. آثار دیدنی و گردشگری بسیار زیادی در این دهکده وجود دارد و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. در صورتی که شما هم تمایل دارید مرکز جهان را از نزدیک ببینید، می‌توانید با کارشناسان واحد فروش آژانس مسافرتی رز آبی تماس بگیرید و درباره تورهای انگلیس و لندن با آن‌ها مشورت کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات