دلیل شهرت کتابفروشی شکسپیر و شرکا؛ مکانی اصیل و ادبی

24 روز پیش 0 دیدگاه

اگر می‌خواهید با شکسپیر دیدار کنید و با بزرگان ادب انگلیس چای بنوشید، ساعاتی را در کتابفروشی شکسپیر و شرکا سپری کنید. این کتابفروشی نخستین کتابفروشی آثار ادبیات انگلیسی بود که این کتاب‌ها را کرایه هم می‌داد. زمانی که جورج ویتمن این کتابفروشی را اداره می‌کرد ایده‌ای بسیار جالب را در آن عملی کرد.او چندین صندلی تخت‌خواب‌شو را دور تا دور کتابفروشی خود قرار داد تا نویسندگان و کسانی که اهل مطالعه هستند، هر زمان که خواستند در این مکان به مطالعه بپردازند.

او هزینه‌ای از  مردم دریافت نمی‌کرد، اما در عوض می‌خواست خلاصه‌ای از کتاب‌ها یا بیوگرافی‌ها را برای او بنویسند و به او تحویل دهند تا این مطالب را چاپ و منتشر کند. رفته رفته با خدماتی که این فروشگاه به دوستداران کتاب ارائه می‌داد، نامش بر سر زبان‌ها افتاد و در میان مردم شهرت خاصی یافت. اگر علاقه دارید بیشتر با این کتابفروشی آشنا شوید، در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه کتابفروشی شکسپیر و شرکا

در سال ۱۹۵۱، جورج ویتمن کتابفروشی شکسپیر و شرکا را در یکی از خیابان‌های پاریس افتتاح کرد. این مکان به‌سرعت به مرکزی ادبی با زبان انگلیسی در پاریس تبدیل شد. در ابتدا کتابفروشی شکسپیر و شرکا در پاریس از هنرمندان، نویسندگان و خوانندگان معروف دعوت کرد به آنجا بیایند. پس از آن هر روز تعداد کسانی که برای بازدید می‌آمدند بیشتر و بیشتر می‌شد. اگر اهل هنر باشید گرترود استاین، جیمز جویس، ارنست همینگوی و اسکات فیتز جرالد را می‌شناسید که همه آن‌ها حداقل یک‌بار به این مکان جذاب سر زدند و از آن دیدن کردند. به‌دلیل بازدید همین افراد مشهور بود که طی مدت زمان کوتاهی این کتابفروشی در سراسر جهان شهرت زیادی یافت. با گذشت زمان و بازدید‌های بسیار از کتابفروشی شکسپیر و شرکا، صاحب آن کافه‌ای نیز افتتاح کرد که مردم در کنار لذت بردن از مطالعه کتاب‌های دلنشین، نوشیدنی باب میل خود را نیز بنوشند و بهترین فضا برای کتابخوانی را تجربه کنند.

حال و هوای این روز‌های کتابفروشی شکسپیر و شرکا

اگرچه در قدیم این فروشگاه بسیار شیک و تمیز نبوده است، اکنون تمامی طبقات کتاب‌ها مرتب و به‌روز شده‌اند و می‌توان بهترین نسخه‌های کتاب‌های جدید به‌ویژه کتاب‌های ادبی را در آنجا یافت. در زمان جورج ویتمن این کتابفروشی به صورتی نبود که بتوان از آن درآمد بالایی داشت و تنها در طول روز سه یا چهار ساعت هنرمندان می‌آمدند و وقت خود را در این مکان سپری می‌کردند، اما اما امروزه این فروشگاه کتاب، هم کتاب‌فروشی و هم پاتوقی برای کتابخوانی در زمینه تخصصی ادبیات انگلیسی است؛ از این‌رو خدماتی را به دوستداران کتاب و مطالعه ارائه می‌دهد. همان‌گونه که قبلاً هم اشاره کردیم این کتابفروشی به مرکز درآمد تبدیل شده و کسب و کار آن بسیار رونق یافته است. محله لاتین از قدیمی‌ترین ‌محله های پاریس است که این کتابفروشی در آنجا قرار دارد.

 

دانستنی‌های جالب درباره کتابفروشی شکسپیر و شرکا در پاریس

پس از فوت جورج ویتمن، دخترش سیلویا اداره این فروشگاه کتاب را عهده‌دار شد. او نیز مانند پدرش به شکلی خارق‌العاده‌ کتابفروشی شکسپیر و شرکا پاریس را اداره می‌کند. سیلویا همچنین با برگزاری جشنواره‌ها وگردهمایی‌ها در این مکان سعی کرده است همچنان با قوای زیاد به کار خود ادامه دهد و هر لحظه برای پیشرفت آن در حال تلاش است.

جالب است بدانید این فروشگاه تأثیرات زیادی بر برخی افرادی داشته است که به آنجا رفت و آمد می‌کردند. فردی به نام جرمی مرسر پس از رفتن به این کتابفروشی بسیار تحت تأثیر قرار گرفته بود و به گفته خودش متوجه شده بود این مکان تنها یک فروشگاه کتاب ساده نیست. به همین دلیل شروع به نوشتن درباره آن کرد و توانست کتاب شکسپیر و شرکا را به چاپ برساند. او در کتاب خود می‌گوید: «شکسپیر و شرکا با آدم‌هایش شبیه اجتماعی کوچک هستند. آدم‌هایی که هرکدام قصه خودشان را دارند و روزگار، آن‌ها را کنار هم قرار داده است». خواندن این کتاب به‌وضوح نشان می‌دهد تأثیری که جرج ویتمن و کتابفروشی‌اش بر روی جرمی مرسر گذاشتند، او را کاملاً تغییر داد.

با توجه به تمام توضیحاتی که داده شد، امیدواریم در کنار دیگر جاهای دیدنی پاریس به این کتابفروشی نیز سر بزنید. اگر حیوان خانگی با خود به همراه دارید اصلا نگران نباشید؛ زیرا در کتابفروشی شکسپیر و شرکا پاریس محلی برای نگهداری از حیوانات خانگی شما وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را با خود به همراه ببرید.

اگر قصد سفر با تور فرانسه ۱۴۰۳ را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر بازدید از این کتابفروشی از دیگر جاهای پاریس مانند موزه لوور، برج ایفل، کاخ اپرا، کلیسای نوتردام و دیزنی لند هم دیدن کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

هزینه‌های سفر به پاریس

شهر پاریس را می‌توان از شهرهای گران‌قیمت فرانسه دانست. اگر قصد سفر به این شهر را دارید بهتر است به‌خوبی برای هزینه‌های خود برنامه‌ریزی کنید.قیمت تور پاریس را نمی‌توان قطعی برآورد کرد، اما قیمت‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای هر نفر است.

 

سخن پایانی

هنرمندان زیادی سالانه با قصد بازدید از این کتابفروشی جذاب و دلنشین به پاریس سفر می‌کنند تا آن را از نزدیک ببینند و حس خوبی از آن دریافت کنند. یکی از قوانینی که در این کتابفروشی وجود دارد این است که کسی حق عکس گرفتن از داخل آن را ندارد. پس نمی‌توانید با خود دوربین به همراه ببرید و به همین دلیل است که تصاویر زیادی از آن موجود نیست. این مکان در حال حاضر نیز به دست دختر جورج ویتمن اداره می‌شود و هنوز هم پاتوق بسیاری از نویسندگان و هنرمندان مطرح جهان است. در این مطلب سعی کردیم کتابفروشي شکسپیر و شرکا را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این توضیحات برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات