قصر الحمرا، یادگاری سرخ از مسلمانان

2 ماه پیش 0 دیدگاه

 

قصرالحمرا مجموعه‌ای بسیار باشکوه و زیبا از ساختمان‌ها و باغ‌های منحصربه‌فرد مسلمانان است که شکوه معماری اسلامی و غربی را مجسم می‌کند. محوطه کاخ الحمرا، شامل حیاط‌های مستطیل شکل زیبا و فواره‌های متعدد است که در سراسر محوطه قصر دیده می‌شوند. این قصر بزرگ و باشکوه، زمانی بزرگ‌ترین مرکز سیاسی و اشرافی  مسلمانان در غرب بود. برای آشنایی بیشتر با زیبایی‌های کاخ الحمرا با ما همراه باشید.

قصر الحمرا کجاست؟

بعد از آشنایی مختصری که با کاخ الحمرا داشتید حتماً دوست دارید بدانید که الحمرا در کدام کشور است؟  الحمرا در محل زیبایی با طبیعتی بسیار منحصربه‌فرد شهر گرانادا اسپانیا قرار دارد؛ شهری که آثار تاریخی فوق‌العاده‌ای دارد. بسیاری از این آثار تلفیقی از هنر اسلامی و غربی هستند که با اطمینان می‌توان گفت کاخ الحمرا گرانادا یکی از بهترین جاهای دیدنی اسپانیا است. این قصر در ابتدا قلعه‌ای کوچک و ویران بود که در سال 889 پس از میلاد ساخته شد و به مرور تغییرات مختلفی را پشت سر گذاشت تا به مجموعه‌ای بزرگ با چندین بنا تبدیل شد.

تاریخچه قصر الحمرا اسپانیا

قصر الحمرا بین سال‌های 1238 و 1358 در دوران سلطنت ناصری ساخته شده است. بنیان‌گذار سلسله ناصری، محمد الاحمر بازسازی قلعه قدیمی را آغاز کرد و پسرش محمد دوم کار تکمیل قصر الحمرا را ادامه یافت. تزئینات باشکوه فضای داخلی به دستور یوسف اول (متوفی 1354) صورت گرفت.

کاخ الحمرا در سال 1492 زمانی که پادشاهان کاتولیک گرانادا را فتح کردند، به دست مسیحی‌ها افتاد. بعدها مسیحیان چندین ساختمان را برای اسکان شهروندان برجسته شهر، پادگان‌های نظامی، کلیسا و صومعه فرانسیسکن به قصر اضافه کردند. چارلز پنجم، که در اسپانیا به‌عنوان چارلز اول حکومت می‌کرد، تلاش کرد بخش‌هایی از کاخ را به سبک رنسانس بازسازی کند تا الحمرا شبیه قصرهای ایتالیایی شود.

قصر الحمرا

الحمرا به چه معناست؟

نام الحمرا ریشه در کلمه‌ای عربی به معنای «قلعه قرمز یا سرخابی» دارد؛ البته درباره نام‌گذاری الحمرا نقل‌قول شاعرانه‌تری وجود دارد مورخان مسلمان روایت کردند هنگام ساخت الحمرا از نور مشعل استفاده شده و به همین علت قصر به این نام شهرت یافته است.

معماری و طراحی کاخ الحمرا

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، سبک اصلی معماری الحمرا، معماری اسلامی است که با عناصر زیبای معماری رنسانس اسپانیا ترکیب شده است. نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده، طاق‌ها، ستون‌ها، تزئینات کاشی و گچ‌بری‌های زیبایی در سرتاسر کاخ و ساختمان‌های مختلف داخل قلعه دیده می‌شود. ابیات عربی زیادی روی دیوارهای قصر وجود دارد و رنگ‌های اصلی در تزئینات قصر قرمز، آبی و طلایی است.

ناگفته نماند این سبک معماری در همه کاخ‌های مسلمانان دیده می‌شود، با این‌ حال، الحمرا در مقایسه با کاخ‌های دیگر در دوره ناصری بزرگ‌تر و زیباتر است. یک فواره در مرکز قصر الحمرا قرار دارد و سیستم تهویه آن به گونه‌ای طراحی شده است که برای همه فصول سال مناسب باشد. اتاق‌های طبقات بالای قصر کوچک‌تر و محصور بوده و از این رو برای اقامت در طول زمستان استفاده می‌شد.

کاخ الحمرا در اسپانیا

مصالح اصلی در قصر الحمرا

در ساخت قصر الحمرا اسپانیا از سه ماده خام خاک رس، سنگدانه و آهک استفاده شده است. البته از چوب نیز در مکان‌های مختلف قصر مانند سقف آن استفاده شده است. استفاده از این مصالح ساختمانی در قصر سبب شده است دمای داخل قصر با توجه به آب و هوای هر فصل تنظیم شود. در طول فصل تابستان، فضای داخلی کاخ دلپذیر و خنک و در زمستان گرم است.

مهم‌ترین بناهای قصر الحمرا اسپانیا

مشهورترین بناهای الحمرا، سه کاخ سلطنتی اصلی هستند. نام این سه قصر اصلی کاخ کومارس، کاخ شیرها و کاخ پارتال است که هر کدام در قرن چهاردهم ساخته شده‌اند. چهارمین کاخ بزرگ در الحمرا را بعدها حاکم مسیحی کارلوس پنجم به آن اضافه کرد. نمای بیرونی قصر الحمرا اسپانیا، به اندازه فضای داخلی آن خیره‌کننده است. گردشگران می‌توانند معماری نمای بیرونی قصر را از نزدیک مشاهده کنند. در ادامه مطلب با سه قصر موجود در الحمرا بیشتر آشنا خواهید شد:

  •       کاخ کومارس که روی یک سکوی سه پله برجسته ساخته شده و اتاق‌های آن متنوع‌ترین هنرهای تزئینی و معماری موجود در الحمرا را به نمایش می‌گذارد.
  •       قصر جزئی یا کاخ پارتال که در اوایل قرن چهاردهم در انتهای یک استخر بزرگ ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های کاخ در مجموعه الحمرا است.
  •       قصر شیرها که در کنار کاخ Comares قرار دارد اما به صورت یک ساختمان مستقل محسوب می‌شود. این دو ساختمان پس از سقوط سلسله ناصری، به دست مسیحیان به هم متصل شدند. فواره‌ای با سیستم هیدرولیکی پیچیده که شامل یک حوض مرمری بر پشت دوازده شیر سنگی کنده کاری شده در محوطه قصر شیرها و در تقاطع دو کانال آب قرار دارد.

در کنار قصر الحمرا در اسپانیا، مسجد باشکوهی به نام مسجد قرطبه وجود دارد که یادگار معماری مسلمانان در جنوب اسپانیا است.

 قصر الحمرا کجاست

دست فاطمه در کاخ الحمرا

یکی از نمادهای معروف که در هنگام بازدید از الحمرا در تور اروپا به شما پیشنهاد می‌شود دست فاطمه در کاخ الحمرا است. نماد دست فاطمه در کاخ الحمرا برای جلوگیری از زخم چشم استفاده می‌شد و نام دیگر آن نماد خمسه است. کاخ الحمرا 4 دروازه دارد که نماد دست فاطمه بالای بزرگ‌ترین دروازه یعنی دروازه عدالت دیده می‌شود.

دست فاطمه در کاخ الحمرا

آیا کاخ الحمرا ارزش بازدید دارد؟

بازدید از کاخ الحمرا در تور اسپانیا را به دلایل زیر پیشنهاد می‌کنیم:

  •       کاخ الحمرا اسپانیا یادگار حکومت اعراب در این منطقه از اسپانیاست.
  •       این مکان در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد.
  •       ترکیبی از معماری غربی و اسلامی است.
  •       یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری گراداناست.

سخن پایانی

قصر الحمرا در اسپانیا، نمونه خیره‌کننده تاریخی است که شما می‌توانید شکوه معماری اسلامی را در هر گوشه از آن تماشا کنید. از آنجا که این کاخ یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اسپانیاست، به‌دلیل معماری خیره‌کننده خود سالانه بیش از 3 میلیون نفر را به خود جذب می‌کند. به یاد داشته باشید برای تهیه بلیت بازدید از قصر باید از قبل بلیت را رزرو کنید، قیمت بلیت حدود بیست یورو است. برای دیدن قصر الحمرا که شاهکار مسلمانان در منطقه آندلس اسپانیاست با کارشناسان رز آبی تماس بگیرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات