ده تا از عجیب ترین زندان های دنیا

4 ماه پیش 0 دیدگاه

 شاید عنوان مقاله کمی برایتان عجیب باشد، اما بهتر است بدانید در سراسر جهان زندان‌های قدیمی وجود دارند که حالا دیگر کاربرد خود را از دست داده و به یکی از جاذبه‌های توریستی منطقه‌ی خود تبدیل شده‌اند؛ پس بازدید از بعضی از آن‌ها خالی از لطف نیست؛ به‌ویژه زندان‌هایی که اکنون به موزه تبدیل شده‌اند و داستان‌های زیادی برای تعریف کردن دارند. در ادامه مطلب به معرفی این زندان‌ها می‌پردازیم.

 

  1. قلعه اِلمینا، غنا؛ اولین دیدار اروپایی‌ها و آفریقایی‌ها

از جمله زندان‌های تاریخی جهان زندان المیناست که پرتغالی‌ها در سال 1482 در خلیج گینه ساختند. این زندان ثبت میراث جهانی ثبت شده و جایی است که اروپایی‌ها برای اولین بار با مردم آفریقا ملاقات کردند. این زندان که سال‌های متوالی از سوی قدرت‌های استعمارگر مختلف اشغال شده بود، ایستگاه مهمی در تجارت برده‌ها در اطراف اقیانوس اطلس محسوب می‌شد. حدود 10 هزار آفریقایی وارد المینا شدند و دیگر بازنگشتند و به‌عنوان برده در سرتاسر اروپا و مستعمرات آن به فروش رسیدند. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین ساخته‌های اروپاییان است که خارج از اروپا ساخته شده است!

زندان اِلمینا در غنا، یکی از زندان‌های تاریخی جهان است

  1. زندان قدیمی ملبورن، استرالیا؛ نمایشگاه ماسک‌های مرگ

این زندان یکی از زندان‌های تاریخی جهان است که بین سال‌های 1842 تا 1929 محل نگهداری بدترین جنایتکاران استرالیا مانند قردریک بیلی دیمینگ و قاتل زنجیره‌ای ند کلی بود. در طول تاریخ این زندان، حدود 133 نفر از زندانیان اعدام و در قبرهای بی‌نام ‌و نشان داخل حیاط این زندان دفن شدند. گفته شده که پس از اعدام یک زندانی موهای او را تراشیدند و سر و صورت او را گچ گرفتند تا از صورتش یک ماسک درست کنند. وجود این ماسک‌ها سبب افتتاح نمایشگاه ماسک‌های مرگ در این زندان شده است. برخی از تاریخ‌دانان معتقدند تهیه ماسک از چهره فرد اعدامی نوعی نمایش قدرت دولت در برابر جنایت‌کاران بوده است. برخی منابع گفته‌اند تا قبل از سال 1864 که قسمت زنان زندان ساخته شود، زنان و مردان و کودکان در یک جا نگهداری می‌شدند.

زندان ملبورن استرالیا

 

  1. آلکاتراز، ایالات متحده آمریکا؛ بدنام‌ترین زندان تاریخی جهان

آلکاتراز یکی از بدنام‌تربن زندان‌های تاریخی جهان است که در ایالات متحده قرار دارد. این زندان در ابتدا در دهه 1850 یک قلعة نظامی و زندان بود، اما از سال 1934 تا 1963 به‌عنوان ندامتگاه فدرال شناخته ‌شد. از معروف‌ترین زندانیان این زندان می‌توان به آل کاپون و ماشین‌گان کلی اشاره کرد. البته دلیلی که این زندان را به یکی از زندان‌های دیدنی جهان تبدیل کرده ساخت فیلم «فرار از آلکاتراز» به کارگردانی دان سیگل در سال 1979 بود. این فیلم براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. ماجرا از این قرار بود که در سال 1962 سه زندانی به نام‌های جان آنگلین، کلارنس آنگلین و فرانک موریس از ساختمان زندان اصلی فرار کردند و با یک قایق از جزیره گربختند و البته هنوز از سرگذشت آنان خبری نیست.

زندان آلکاتراز آمریکا

  1. زندان جزیره روبِن، آفریقای جنوبی؛ 18 سال با نلسون ماندلا

این زندان که جزء زندان‌های تاریخی دنیاست، در سواحل کیپ‌تاون قرار دارد و به‌عنوان یک میراث جهانی ثبت شده است. این زندان در گذشته پایگاه نظامی، بیمارستان مخصوص افراد جذامی و از همه مهم‌تر زندانی برای نگهداری زندانیان سیاسی در زمان آپارتاید بود، اما در دهه1990 و با سقوط رژیم آفریقای جنوبی، زندانیان سیاسی که در نتیجه سیاست‌های نژادپرستانه رژیم در زندان بودند، آزاد شدند.

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین افرادی که در این زندان بود، نلسون ماندلاست که 18 سال در این جزیره بود و پس از آزادی در انتخابات دموکراتیک این کشور شرکت کرد و به اولین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور تبدیل شد. علاوه بر موارد بالا جزیره روبن محل زندگی نوعی از پنگوئن‌های آفریقایی است که گونه‌ای در خطر انقراض هستند. این زندان اکنون موزه شده و گردشگران تور آفریقای جنوبی می‌توانند از آن بازدید کنند. 

زندان جزیره روبن یا زندان نلسون ماندلا

  1. جزیره شیطان، گویان فرانسه؛ هم‌جواری با کوسه‌ها

این زندان در ساحل گویان فرانسه و به دستور ناپلئون سوم در سال 1850 ساخته شد و حدود یک قرن هزاران زندانی سیاسی و مجرم و جنایتکار را در خود جای داده بود. زندانیانی که در این مکان محبوس بودند معمولاً به اردوگاه‌های کار اجباری تبعید می‌شدند و کارهایی از قبیل ساختن جاده، پاک‌سازی جنگل و... انجام می‌دادند.

جالب است بدانید زندانیان این مکان امیدی به فرار نداشتند؛ زیرا آن منطقه با اقیانوسی پر از کوسه احاطه شده بود. علاوه بر آن امکان ابتلا به بیماری‌های استوایی امید آن‌ها را برای فرار از شرایط ظالمانه زندان به صفر رسانده بود؛ با این حال یک زندانی به نام هنری شاریر پس از گذراندن یازده سال از عمر خود در این زندان سرانجام موفق شد با قایقی که از نارگیل ساخته شده بود به ونزوئلا فرار کند. زندگی‌نامه جالب و پرمخاطره‌ی او به فیلمی به نام Papillon با بازی داستین هافمن و استیو مک کوئین تبدیل شد.

 زندان جزیره شیطان در گویان فرانسه همان زندان فیلم پاپیون است

  1. شاتودیف، فرانسه؛ محبوس در میان خلیج مارسی

قلعه شاتودیف که یکی از زندان‌های دیدنی جهان است در سال 1844 و با رمان معروف الکساندر دوما به نام کنت مونت کریستو به شهرت جهانی رسید. این مکان دورافتاده و با دسترسی سخت (به‌دلیل جریان‌های آبیِ قویِ خلیج مارسی) مکانی مناسب برای نگهداری زندانیان سیاسی و مذهبی بوده است. دیوارهای این قلعه نزدیک به سه قرن زندانیان را در شرایطی سخت و غیربهداشتی در خود نگه داشتند. درنهایت در اواخر قرن نوزدهم این زندان بسته و به جاذبه توریستی تبدیل شد. با شرکت در تور اروپا و به‌‌ویژه تور فرانسه فرصت بازدید از این قلعه را خواهید داشت.

زندان شاتودیف فرانسه

  1. توول اِسلِنگ، کامبوج؛ بزرگداشتی برای بی‌گناهان

زمانی که گروه خمرهای سرخ در سال 1975 در کامبوج قدرت را به دست گرفتند، توول اِسلِنگ که یک دبیرستان بود به زندانی امنیتی تبدیل شد. دیوارهای این زندان شاهد شکنجه و قتل هزاران نفر بود و امروزه این مکان به یکی از زندان‌های تاریخی جهان تبدیل شده است.

حدود سی دقیقه از زندان به سمت جنوب، اجساد زنان، مردان و کودکان در گورهای دسته‌جمعی دفن شده است. بعد از سقوط رژیم در سال 1979، توول اسلنگ به موزه‌ای برای بزرگداشت یاد و خاطره‌ی انسان‌هایی تبدیل شد که در طول حکومت خمرهای سرخ و درنتیجه‌ نسل‌کشی از دنیا رفته بودند؛ 1.7 میلیون نفر!

زندان توول اِسلِنگ

 

سخن پایانی

گردشگری و جاذبه‌های دیدنی همیشه به مکان‌های زیبا و خوش آب و هوا خلاصه نمی‌شود؛ گاهی مکان‌هایی که در ظاهر هیچ جذابیتی ندارند، می‌توانند به نقاطی برای گردشگری تبدیل شوند. در این میان، زندان‌هایی در سراسر جهان وجود دارند که کاربری آن‌ها در طی زمان، از شکنجه و اعدام به مکانی جذاب برای گردشگری تبدیل شده است. در این مقاله شما را برخی از این زندان‌ها آشنا کردیم که در گذشته‌ای دور شکنجه‌گاه افراد بود و در عصر حاضر مکانی لذت‌بخش برای آنان و گردشگران تور اروپا است.

 

 

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات