معرفی محله خدایان در یونان و جاذبه‌های آن

2 سال پیش 0 دیدگاه

یونان یک کشور باستانی و خارق‌العاده است که شگفتی‌های تاریخی و مناظر طبیعی زیادی دارد و هر ساله توریست‌ها از کشورهای مختلف جهان به این کشور سفر کرده و از جاهای دیدنی آن بازدید می‌کنند. در سال‌های اخیر هم میزان مهاجرت دائمی از شیوه‌های مختلف به این کشور زیادی شده است. در این مقاله به معرفی کشور یونان پرداخته و در خصوص موقعیت جغرافیایی، تاریخی و پایتخت و شهرهای مهم، جمعیت، آب و هوا، فرهنگ و آداب و رسوم آن صحبت می‌کنیم. همچنین به معرفی محله خدایان در یونان خواهیم پرداخت. امیدواریم از این مقاله لذت ببرید.

یونان در کجا قرار دارد؟

یونان کشوری است که در جنوب شرقی اروپا واقع شده است و در جنوب شبه‌جزیره بالکان است و مهد تمدن غرب شناخته می‌شود. خیلی از ما یونان را به خاطر فیلسوفان بزرگی که دارد، بازی‌های المپیک، جزیره‌های زیاد و دریاهایش می‌شناسیم. مساحت این کشور 131975 کیلومتر مربع است و نقطه اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا است. همچنین از شمال با کشورهای بلغارستان، آلبانی و مقدونیه هم‌مرز است. کشور ترکیه هم در شرق یونان قرار دارد و مرز زمینی از طریق شهری به نام ادرنه با یونان دارد. دریای اژه در جنوب و شرق یونان واقع شده است و در سمت غرب هم دریای غربی یونان قرار دارد. این کشور در ناحیه کوهستانی واقع شده است و تنها 28 درصد از زمین‌های آن قابلیت کشاورزی دارند.

موقعیت جغرافیایی که این کشور دارد، تاثیر زیادی در توسعه این مملکت داشته‌است. یک پنجم مساحت یونان شامل جزیره‌ها است و بین 1200 تا 6000 جزیره داشته است که نیمی از آن‌ها قابل سکونت هستند. جالب است بدانید که در گذشته دور به خاطر خشکی و نبود منابع غذایی، خیلی از یونانیان از این کشور به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و امروزه می‌بینیم که یونانیان زیادی در جای‌جای جهان زندگی می‌کنند.

پایتخت کشور یونان

در ادامه مطلب معرفی محله خدایان در یونان می‌رسیم به پایتخت آن یعنی شهر آتن. آتن از نیمه دوم قرن بیستم توسعه و رشد خوبی داشته و به سرعت گسترش پیدا کرد. این شهر 3000 ساله است که نام آن از کلمه یونانی آتنا گرفته شده است. این شهر نزدیک یک سوم از جمعیت یونان را در خود جای داده است و و دومین شهر مهم و تاریخی یونان است که خیلی از فیلسوفان مانند سقراط و افلاطون در آن زاده شده‌اند. جالب است بدانید که اولین بازی‌های المپیک هم در این شهر برگزار شده است. هر ساله گردشگران زیادی به این شهر باستانی سفر می‌کنند.

مهم‌ترین‌ شهرهای یونان کدام شهرها هستند؟

یونان شامل 13 ناحیه است که شهرها و جزیره‌های زیادی هم دارد. شهرهای آتن، سولونیک یا تسالونیک، پاتراس و پیرائوس از مهم‌ترین و معروف‌ترین شهرهای یونان هستند. معروف‌ترین جزیره یونان هم کرت نام دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بعضی از جزیره‌های این کشور مالکین خصوصی دارند.

شهر آتن همانطور که گفتیم، پایتخت این کشور است و آثار باستانی و تاریخی زیادی هم دارد. از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌توان به آکروپولیس و میدان سینماگما اشاره کرد. آتن تابستان گرم و زمستان بسیار سردی دارد پس بهترین زمان برای سفر به این شهر اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

شهر تسالونیک دومین شهر بزرگ یونان است که نام آن از "تسالونیکی"، نام خواهر اسکندر مقدونی گرفته شده است. جمعیت این شهر نزدیک به 800 هزار نفر است و در شمال یونان قرار گرفته است. از بناهای تاریخی و دیدنی این شهر می‌توان به کلیسای آگیوس دیمیتروس، برج سفید و موزه باستان‌شناسان اشاره کرد. این شهر به خاطر سواحل زیبایی که دارد، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و سالانه افراد زیادی به آن سفر می‌کنند.

در مطلب معرفی محله خدایان در یونان می‌رسیم به پاتراس که سومین شهر بزرگ یونان بوده و در غرب قرار گرفته است. این شهر در قله کوه پناهایکون واقع شده و جمعیت آن تقریبا 261 هزار نفر است. پاتراس به خاطر فرهنگش مورد توجه قرار گرفته است و از مکان‌های دیدنی آن می‌توان به تئاتر اودیوم و کلیسای آگیوس آندریاس اشاره کرد. همچنین این شهر یکی از مراکز تجاری مهم یونان است که نقطه تجاری بین ایتالیا و اروپای غربی است.

هراکلیون چهارمین شهر بزرگ یونان است و در استان کرت قرار گرفته است. این شهر هم فرهنگ غنی دارد و ایوینت‌های زیادی در سال در آن اجرا می‌شوند. فستیوال‌های موسیقی، رقص و اجرای تئاتر بخش اصلی این ایونت‌ها هستند و توریستان زیادی از این ایونت‌ها دیدن می‌کنند. مناطق تاریخی آن شامل منطقه باستانی کنوسوس، موزه باستان شناسی هراکلیون و قلعه کولس از نقاط دیدنی شهر است.

مکان‌های دیدنی یونان

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری یونان می‌توان به آکروپولیس در آتن اشاره کرد. آکروپولیس آتن یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی در دنیا است که تمدن یونان را به تصویر می‌کشد. آکروپولیس به عنوان نماد آتن و یونان شناخته شده و روی یک تپه سنگی در قلب آتن ساخته شده که از آن سه معبد باشکوه از قرن 5 میلادی به جا مانده است. مشهورترین آن‌ها پارتنون است که از 58 ستون ساخته شده است.

از دیگر مکان‌های دیدنی یونان، سانتورینی است. سانتورینی خیره‌کننده‌ترین جزیره یونان است. در این جزیره شاهد بناهای سفید رنگ هستیم که هر کدام مانند یک عروس زیبا خودنمایی می‌کنند. این بناها در کنار دریا واقع شده‌اند و مناظر زیبا و چشم‌گیری ایجاد کرده‌اند. همچنین بهترین مکان برای آفتاب گرفتن و شنا کردن در سواحل ماسه‌ای هستند.

دلفی هم در سرزمین یونان باستان یکی از میراث جهانی یونسکو است. این مکان در دامنه‌های کوه پانارسوس است که به یک دره چشمگیر اشراف دارد و برای مردم یونان باستان یک مکان مقدس بوده است و مردم برای زیارت و پرستش آپولو به این مکان می‌رفتند. دلفی از خرابه‌های در حال تجزیه معابد متعدد، یک تئاتر و یک استادیوم تشکیل شده است که به قرن 8 قبل از میلاد و قرن 2 میلادی برمی‌گردد. در نزدیکی این مکان موزه باستان‌شناسی دلفی وجود دارد و مجموعه‌ای از یافته‌های این مکان را به نمایش گذاشته ‌است. دلفی در 180 کیلومتری غرب آتن واقع شده است.

از دیگر مکان‌های دیدنی یونان می‌توان به موزه آکروپولیس، جزیره میکونوس، شهر کورفو، کوه آتوس، شهر رودس و مکان‌های دیگر این کشور مانند محله خدایان اشاره کرد. در ادامه به بررسی و معرفی محله خدایان در یونان خواهیم پرداخت.

معرفی محله خدایان در یونان و جاذبه‌های آن

محله خدایان یونان کجاست؟ محله خدایان یکی از محله‌های قدیمی شهر آتن است که چشم‌انداز زیبا و جالبی دارد. وقتی که در کوچه‌های باریک و قدیمی این محله قدم می‌زنید، مانند این است که زمان متوقف شده است و به گذشته سفر کرده‌اید. محله خدایان یونان حتی نام شگفت‌انگیزی هم دارد. بر اساس رایج‌ترین نظریات مربوط تاریخچه محله خدایان در یونان محله یعنی پلاکا Plaka بر اساس کتیبه‌ای که روی یک قطعه سنگ در نزدیکی کلیسای آگیوس جئورجیوس آلسکاندریاس که در کنار محل ساختمان تئاتر باستانی دیونیسوس کشف شده، انتخاب شده است.

در این محله شما با خانه‌های زیبا، رنگ سبز نئوکلاسیک، نوع معماری و باغ‌هایی که به خوبی محافظت شده‌اند، محصور خواهید شد. حتی هوای این محله هم با دیگر نقاط شهر فرق دارد. در محله خدایان در یونان هوا لطیف‌تر، تمیزتر و مانند هدیه‌ای از خدایان است. اگر می‌خواهید در این محله قدم بزنید، بهتر است اول یک نقشه بخرید چرا که این محله یک هزارتوی پیچیده است که به احتمال زیاد گم خواهید شد. در خیابان‌های مرکزی این محل شما می‌توانید تعداد زیادی مغازه سوغاتی فروشی پیدا کرده و از فروشگاه‌های خیابان آدریانوس خرید کنید. در ادامه با چند مورد از جاذبه محله خدایان در یونان آشنا خواهید شد.

  • میدان فیلوموس اتریا

میدان فیلوموس اتریا میدان اصلی در محله خدایان در یونان است که نام یک کاراکتر به همین نام روی این میدان گذاشته ‌شده. این میدان در سال 1813 میلادی ساخته شده است. علت نام‌گذاری آن هم کمک به پیشرفت مطالعات مربوط به یونان باستان و نگهداری از میراث ارزشمند تاریخی شهر آتن بوده است.

در اطراف این میدان چندین کافه برای صرف غذا و نوشیدنی وجود دارد که با پخش موسیقی زنده از مسافران پذیرایی و استقبال می‌کنند. همچنین در خیابان‌های منتهی به این میدان می‌توانید مغازه‌های سوغات فروشی زیادی پیدا کنید.

  • موزه کانلوپولوس

موزه کانلوپولوس واقع در محله خدایان یونان در سال 1976 میلادی به وسیله دو مجموعه‌دار خصوصی به عنوان موزه به دولت یونان اهدا شد. این بنا سبک دئوکلاسیک دارد و درواقع منزل مسکونی خاندان میشائلا بوده است. در این موزه می‌توانید آثار باستانی و آثار هنری از دوران پیش از تاریخ تا روزگار معاصر را ببینید.

  • تئاتر در محله خدایان یونان

در محله خدایان در یونان همچنین می‌توانید از بنای تاریخی چوراگیک در لیسیکراتس دیدن کنید. در یونان همه تئاترهای شهر آتن به وسیله تناتر دیونیسوس سازماندهی و مدیریت می‌شوند. برخی از شهروندان که اوضاع مالی خوبی دارند، اسپانسر این مجموعه شده‌اند و هزینه‌های آن را تقبل می‌کنند. در آن دوران مردم آتن یک سنت دیرینه داشتند و آن هم این بود که اسپانسرهای بهترین تئاتر نمایش داده شده، جایزه‌های ویژه‌ای دریافت می‌کردند. در سال 334 پیش از میلاد یک نفر به نام لیسیکراتس موفق به دریافت این جایزه شد و ساختمانی هم برای نگهداری از آن تاسیس کرد که هنوز باقی است و توریستان می‌توانند برای بازدید به آن‌جا مراجعه کنند. در سال 1658 هم یک صومعه به نام کاپوچینو در کنار این محل بنا شد که در سال 1669 صومعه ساختمان قدیمی را خریداری کرد. گفته می‌شود که لرد بایرون شاعر مشهور انگلیسی که در قرن 18 و 19 در دومین سفر خود در این صومعه ساکن بود، برای اولین بار گیاه گوجه‌فرنگی را در باغچه این صومعه پرورش داد.

  • موزه دانشگاه آتن

از دیگر جاذبه محله خدایان در یونان، موزه دانشگاه آتن است. ساختمان این موزه در خیابان تولوس ساخته شده است و در آغاز این بنا محل سکونت معمار معروف یونانی بوده است و بعدها از آن به عنوان دانشگاه آتن استفاده شد. امروزه هم این ساختمان در محله خدایان در یونان به عنوان موزه استفاده می‌شود.

  • موزه کودکان

از دیگر جاذبه‌های توریستی محله خدایان در یونان موزه کودکان است که در خیابان کیداتینائون واقع شده است و از آن به عنوان بهشت کودکان هم نام می‌برند. در شهر آتن شما می‌توانید خانه‌های نوسازی شده باستانی که در آن دکوراسیون و لوازم عتیقه استفاده شده است را ببینید. این اتاق‌ها به عنوان اتاق پدربزرگ یا مادربزرگ شناخته شده و کودکان در این اتاق‌ها می‌توانند با سنت‌های قدیمی آشنا شوند. در این موزه یک نگارخانه هم از نقاشی کودکان وجود دارد و بخشی از آن هم اسباب‌بازی‌های قدیمی قرار گرفته است. همچنین یک محوطه بازی قدیمی، کتاب‌خانه و بخش‌های دیگری هم در این موزه به چشم می‌خورد. اگر با کودکان‌تان به آتن سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم که حتما از این موزه هم دیدن کنید. حال که با جاذبه‌ها و تاریخچه محله خدایان در یونان آشنا شدید به بررسی فرهنگ مردم یونان خواهیم پرداخت.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم یونان

یونان فرهنگ غنی و آداب و رسوم جالبی دارد. با وجود همین فرهنگ غنی هم یونان مهد فیلسوفان بزرگ بوده است و مردم یونان از این بابت به کشورشان افتخار می‌کنند. مردم یونان با وجود پیشرفت‌ها و توسعه‌های شهری، بافت بومی خودشان را حفظ کرده‌اند. جالب است بدانید که در این کشور خانواده جایگاه مهمی دارد و مردم یونان جایگاه بالایی برای خانواده قائل هستند. همچنین یونانی‌ها مردم خونگرم و مهربانی هستند و با مسافران هم رفتار خوبی دارند.

از جمله اطلاعات کلی درباره یونان این است که از آداب رایج در این کشور دست دادن با هم در اولین دیدار است. مردم یونان دوست دارند با مسافران صحبت کنند و از آن‌ها سوالاتی بپرسند که شاید حتی گاهی سوالات شخصی باشد. اما هدف آن‌ها معاشرت با مردم و آشنا شدن با فرهنگ‌ها و ملل دیگر است. همچنین آن‌ها معمولا خوش‌رو و اهل شوخی و خنده هستند و حتی با اولین دیدار هم با افراد صمیمی شده و احساس نزدیکی می‌کنند.

فرهنگ غذایی مردم یونان هم کاملا غنی است و آن‌ها غذاهای متنوعی دارند. یونانی‌ها در بیشتر غذاهای خودشان از روغن زیتون و مواد اولیه تازه استفاده می‌کنند و وعده‌های غذایی کامل و مفصلی دارند اما غذاهای سبک و سالمی می‌خورند. درواقع سبک رژیم مدیترانه‌ای طبق فرهنگ و عادات غذایی مردم یونان به وجود آمده است و طرفداران زیادی هم در دنیا دارد. اگر به این کشور سفر کردید، حتما غذای ملی یونان یعنی موساکا را امتحان کنید. نوشیدنی پرطرفدارن در این کشور هم قهوه است. آن‌ها بعد از هر وعده غذایی قهوه می‌نوشند.

در معروفی کشور یونان نمی‌توانیم از آب و هوا صحبت نکنیم. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، لازم است با بافت آب و هوایی این کشور آشنا بوده و بدانید که چه موقعیت و شرایطی انتظار شما را می‌کشد. آب و هوای یونان گرم و مدیترانه‌ای بوده و مناطق جنوبی آن هم زمستان معتدلی دارند و خیلی از مسافرانی که می‌خواهند به این کشور سفر کنند، در فصل سرد به این مناطق می‌روند. در مناطق شمالی و کوهستانی یونان هم زمستان با سرما و حتی بارش برف همراه است. گرم‌ترین ماه سال در یونان، ماه جولای است که همزمان با ماه‌های تیر و مرداد است. تابستان هم در این کشور هوای گرمی دارد اما بعضی از ماه‌ها با ورزش باد، آب و هوا معتدل و خنک می‌شود.

جمعیت ایرانی و شرکت‌های ایرانی در یونان

 جالب باشد بدانید که ایرانیانی که به یونان مهاجرت کرده‌اند، اعتقاد دارند که این کشور ساختار قوی در زمینه اقتصادی دارد. در کشور یونان وضعیت برای ثبت شرکت فراهم شده‌است.

کشور یونان از جمله کشورهایی است که توانسته‌است ساختارهای قدرتمندی در زمینه بخش خدماتی ایجاد کند. شرکت‌هایی که در حوزه خدمات تحصیلی فعالیت می‌کنند، در این کشور زیاد هستند. شرکت‌های ایرانی در زمینه خدمات شهری هم در کشور یونان فعالیت‌های مشخصی دارند. ایرانیای زیادی با سرمایه‌گذاری و با هدف‌های اقتصادی به این کشور مهاجرت کرده‌اند و با توجه به فرهنگ بومی و ساختار اجتماعی یونان که شباهت زیادی به ساختار ایران دارد، ایرانی‌ها توانسته‌اند به خوبی در این کشور جایگاه خودشان را پیدا کنند.

نژاد مردم یونان

نژاد اصلی در این کشور نژاد یونانی است و ترک‌ها هم از بزرگ‌ترین اقلیت‌های این کشور هستند. از دیگر نژادهایی که در این کشور زندگی می‌کنند، نژادهای بلغاری، ارمنی، مقدونی، کولی و آلبانیایی هستند اما 98 درصد از مردم یونان را نژاد یونانی اصلی تشکیل می‌دهد.

سخن آخر

کشور یونان یکی از بزرگ‌ترین مقاصد مسافرتی برای تمام مردم دنیا است و کمتر کسی هست که دوست نداشته باشد به این کشور سفر کند.جاهای دیدنی زیادی مانند آکروپولیس و جزیره‌های معروفی مانند سانتورینی و محله خدایان در یونان وجود دارد که همواره مورد توجه و علاقه مسافران بوده است. این کشور همچنین دریاهای زیبا، جزیره‌های منحصربه فرد و غذاهای دریایی و متنوع دیگری هم دارد. از طرفی هزینه‌های سفر به این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کمتر است. بهترین زمان برای سفر به یونان بهار و اوایل تابستان است. در تابستان یونان کاملا شلوغ بوده و آب و هوای گرم دارد. در فصل پاییز هم برای آن دسته از مسافرانی که نمی‌خواهند در شلوغی تابستان به یونان بروند، زمان مناسبی است. در سفر هوایی به یونان شما یک مسافت سه ساعت و نیمه را طی می‌کنید و اختلاف زمانی این کشور با یونان تنها 1.5 ساعت است. در این مطلب درباره جاذبه محله خدایان در یونان و تاریخچه آن صحبت کردیم؛ امیدواریم با مطالعه این مطلب سفر لذت‌بخشی را به یونان تجربه کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات