دوبی گات رختشویخانه ای تاریخی در شهر بمبئی

2 سال پیش 0 دیدگاه

رخت‌شویخانه دوبی گات بزرگ‌ترین رخت‌شوی خانه‌ی جهان است که هنوز انسان‌ها در آن مشغول به فعالیت هستند.

دوبی گات در بمبئی قرار دارد و سالانه تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. دوبی گات بمبئی حدود 140 سال قدمت دارد و هنوز بعد از گذشت یک قرن رونق سابق خود را حفظ کرده؛

تعداد خیلی زیادی از گردشگرانی که به هند سفر می‌کنند اطلاعی از جاذبه دوبی گات ندارند و فرصت از نزدیک دیدن بزرگترین رخت‌شویخانه انسانی را از دست می‌دهند.

دوبی گات بمبئی

دوبی گات بمبئی بر خلاف تصوری که فیلم‌های هالیوودی از هند در ذهن ما شکل داده‌اند، مکانی بسیار تمیز است؛

سرتاسر آن پر از بوی صابون و ملافه‌های رنگارنگ و لباس‌های تمیز است. هرروزه چندین هزار کیلوگرم لباس در رخت‌شویخانه بمبئی شسته و تحویل افراد داده می‌شود؛ حدود 1026 حوضچه در رخت‌شویخانه دوبی گات وجود دارد که هرروزه چند صد نفر لباس‌های کثیف دریافتی را در آن می‌شورند. قبل از سفر به دوبی گات در بمبئی پیشنهاد می‌شود که ابتدا فیلم Dhobi Ghat ساخته‌ی بالیوود را تماشا کنید.

جاذبه دوبی گات

این منطقه از چنان جذابیتی برخوردار است که اکثر گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده‌اند تصاویر بی‌نظیری از این مکان منتشر کردند و باعث جذب بیشتر گردشگر به این منطقه شده است. در این منطقه علاوه‌بر صحنه‌های رنگارنگ و جذاب ممکن است با صحنه‌های دلخراش کودکان در حال کار یا مادران مشغول به کار مواجه شوید.

بهترین نقطه برای تماشای جاذبه دوبی گات کجاست؟

اگر دوست دارید یک دید وسیع و کلی به دوبی گات داشته باشید، می‌توانید بعد از ظهر و قبل از غروب آفتاب به پلی که در کنار این منطقه قرار دارد بروید و از بالای این پل چشم‌انداز زیبا و رنگارنگ دوبی گات را شاهد باشید.

رخت‌شویخانه دوبی گات

این مکان به عنوان یک لباسشویی غول‌پیکر و روبازی عمل کرده و از حوضچه‌های شست‌وشویی تشکیل شده که به یکدیگر متصل هستند، جنس این حوضچه‌ها بتن است و در سه طرف خود دیوارهایی با ارتفاع تقریبا یک متر دارند؛ در وسط این حوضچه‌های سنگی به نام سنگ صابون قرار دارد و رخت‌شور‌ها با کوبیدنِ محکم لباس‌ها روی این سنگ، لباس‌ها را به بهترین شکل ممکن تمیز می‌کنند. پس از اتمام شست‌وشو رخت‌شورها لباس‌ها و ملافه‌ها را پشت سر هم روی طناب آویزان کرده و در پایان روز شما می‌توانید شاهد منظره‌ای زیبا و رنگارنگ از لباس‌های پاکی باشید که در باد تکان می‌خورند و در حال خشک شدن هستند. نکته‌ی جالب توجه این است که افرادی که در این مکان کار می‌کنند رخت‌شور نام ندارند و مردم آنها را با نام دوبی (Dhobi)می‌شناسند. ریشه‌ی این کلمه به کلمه‌ی هندی dhona برمی‌گردد، به معنی شستن!

اعتقادات دوبی ها 

می‌توان گفت که دوبی بودن یک  شغل اجدادی است؛ به این معنی که اگر در یک خانواده پدر دوبی بود فرزندان و نوه‌ها نیز زندگی خود را با دوبی بودن می‌گذراندند. در میان هندیان دوبی به مثابه یک خصلت است برای انسان‌ها به شمار می‌رود که حاکی از پاک بودن و متمایز بودن سیرت دوبی‌ها از سایر مردم است. حتی در سالیان دور یک دوبی تنها می‌توانست با یک دوبی دیگر وصلت کند تا این پاکی خصلت از بین نرود و به نسل بعدی انتقال پیدا کند.

می‌توان گفت که حدود 200 خانواده در دوبی گات مشغول به کار هستند و قرار است که این شغل را به نسل آینده‌ی خانواده‌ی خود انتقال دهند

در این مکان چه خبر است؟

اکثر ملافه‌ها و لباس‌هایی که در این مکان شسته می‌شوند اغلب از بیمارستان‌ها و هتل‌ها فرستاده می‌شوند؛ اگرچه امروزه بیمارستان‌ها و هتل‌ها خودشان دارای لاندری هستند و نیازی به ارسال لباس‌ها و ملافه‌ها به بیرون ندارند، اما باز با این حال این مکان مشتری‌های خود را حفظ کرده و هرروزه لباس‌های زیادی را از این مکان‌ها دریافت می‌کند.

البته فعالیت دوبی‌ها تنها به شستن ملافه‌های هتل محدود نمی‌شود و دوبی‌هایی هستند که به صورت دوره گرد به درب خانه‌ی مردم رفته و از آن‌ها طلب لباس‌های کثیف می‌کنند! سپس لباس‌ها را تحویل گرفته و بعد از گذشت چند روز لباس‌ها را تمیز و خشک شده به صاحبان آن‌ها تحویل می‌دهند.

دوبی‌ها لباس‌هایی را که شسته و در نهایت خشک شدند را درون بقچه‌های بزرگی قرار می‌دهند و قبل از آن کدی روی لباس قرار می‌دهند که مشخص کننده‌ی صاحب لباس است و آدرس تحویل روی آن قرار دارد. سپس مردانی قدرتمند این بقچه‌ها را روی دوش می‌گیرند، سپس آن‌ها را روی ماشین‌های باری قرار می‌دهند.

و راننده‌ها، ملافه‌ها و لباس‌های تمیز و خشک شده را به منازل، هتل‌ها یا بیمارستان‌ها باز می‌گردانند.

پلی که در نزدیکی این مکان قرار دارد و شما از روی آن می‌توانید به راحتی دوبی گات را ببینید،

محل بازی کودکان و محل عبور و مرور ماشین‌های حمل لباس است، پس توجه داشته باشید که در هنگام تماشای این جاذبه دوست داشتنی باعث بر هم خوردن نظم این منطقه یا سد کردن راه ماشین‌های باری نشوید.

یکی از نکات قابل توجه آن است که معمولا دوبی‌ها لباس‌های همرنگ را با هم می‌شورند تا مبادا رنگ لباسی باعث آسیب دیدن و تغییر رنگ سایر لباس‌ها بشود، بنابر این وقتی از دور به این منطقه نگاه می‌کنید می‌توانید شاهد رنگین کمان منظمی از لباس‌های رنگارنگ باشید.از آنجایی که این مکان یکی از پربازدیدترین و شلوغ‌ترین مقاصد گردشگران است، مغازه‌های کوچکی در آنجا تعبیه شده و شما با خرید آب آشامیدنی و خوراکی می‌توانید انرژی از دست رفته‌ی خود در حین بازدید را دوباره به دست آورید.

ثبت رکورد دوبی گات در گینس!

نام این مکان در سال 2011 و با عنوان (بیشترین تعداد انسان‌هایی که در یک مکان مشغول به شستن لباس هستند) در کتاب گینس ثبت شد؛ همین امر باعث شناخته شدن بیشتر این مکان و سرازیر شدن سیل گردشگر‌ها به این کشور شد.

در سال 2021 این مکان توانست یک رکورد دیگر در گینس به نام خود ثبت کند تحت این عنوان : (بیشترین تعداد لباسی که به صورت همزمان در یک مکان و با دست شسته شد!) گفته می‌شود این تعداد حدود 496 دست لباس بوده!

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که لباس شستن را کاری سخت و طاقت‌فرسا می‌دانید بهتر است سفر کوتاهی به هند داشته باشید و در این میان از دوبی گات نیز بازدید کنید!

فعالیت دوبی‌ها در کنار یکدیگر نمونه‌ی بارزی از تلاش و پشتکار و سخت‌کوشی در جامعه‌ی هند است،

به جرات می‌توان گفت که بعد از سفر به این مکان دید شما به فعالیت‌های روزمره و حتی شاید به فلسفه‌ی زندگی تغییر خواهد کرد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات