بازدید از ساحل شیشه‌های رنگی در روسیه

2 سال پیش 0 دیدگاه

ساحل شیشه‌‌های رنگی روسیه در خط ساحلی اقیانوس آرام پس از سال‌ها ریختن بطری‌های قدیمی، همراه با شیشه‌ها و سرامیک‌ها در دوران شوروی به وجود آمد. چندی پیش، ساحل محل تخلیه شیشه‌های ناخواسته یک کارخانه چینی محلی بود و سال‌ها بعد، میلیون‌ها تکه شیشه شکسته، صاف و صیقلی شده توسط امواج متلاشی کننده اقیانوس، هر ذره از ساحل را پوشانده است. این ساحل خیره کننده نشانه‌ای از قدرت طبیعت بوده و امروزه به یک مرکز توریستی پر از رنگ تبدیل شده است. در ادامه با معرفی ساحل شیشه‌های رنگی در روسیه همراه ما باشید.

ساحل شیشه‌های رنگی کجاست؟

 این مکان که در بین مردم محلی روسیه به استکلیاشکا معروف است در گذشته به یک کارخانه ساخت بطری‌های شیشه‌ای تعلق داشت. این  ساحل در خلیج سورئال یوسوری در جنوب شرقی روسیه در 15 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر ولادی وستوک قرار دارد. ولادی وستوک در انتهای شرقی راه آهن ترانس سیبری، بزرگترین شهر خاور دور روسیه و همچنین بندر اصلی اقیانوس آرام این کشور است. در گذشته خلیج Ussuri به عنوان مکانی خطرناک در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه به عنوان منطقه حفاظت شده به نام ساحل شیشه‌ای، مکانی محبوب برای بسیاری از گردشگران و افراد محلی است.

البته ما در دنیا یک ساحل شیشه‌ای دیگر هم داریم که در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. ساحل شیشه‌ای در روسیه در شرق این کشور قرار گرفته و فاصله کمی با چین دارد. این ساحل در برخی از نظرسنجی‌ها به عنوان زیباترین ساحل دنیا معرفی شده است. جایی که همه دوست دارند برای گرفتن عکس‌های سلفی زیبا به آنجا بروند.

قدرت شگفت‌انگیز طبیعت ساحل شیشه‌های رنگی

لبه‌های دندانه‌دار و خرده‌های خطرناک شیشه پس از سال‌ها توسط جزر و مد و امواج خلیج Ussuri کوبیده و صیقل داده شد و ظروف شیشه‌ای صاف، گرد و صیقلی را در رنگ‌های مختلف  به وجود آورد‌. این ساحل منحصر به فرد به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شگفت‌انگیز  بندر دریایی ولادی وستوک گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در دوران شوروی بطری‌های شیشه‌ای و چینی‌های قدیمی را در خلیج Ussuri تخلیه می‌کردند. اما قدرت شگفت‌انگیز طبیعت، خلیج نزدیک ولادیووستوک را به یکی از زیباترین سواحل در دنیا تبدیل کرد. در طول سالیان متمادی، امواج اقیانوس آرام شمالی بطری‌های شکسته را به میلیون‌ها سنگریزه صاف و رنگارنگ تبدیل کرد و باعث شد این منطقه از یک منطقه ممنوعه به یک جاذبه توریستی تبدیل شود. ما در دنیا سواحل زیادی را می‌بینیم که مردم و توریستان برای استراحت و عکاسی و سر کردن اوقات فراغت به آنجا می‌روند. اما ساحل شیشه‌های رنگی در کنار جذابیت‌هایی که یک ساحل معمولی دارد، به خاطر تاریخچه‌اش هم معروف است. برای انسان‌ها سخت است که باور کنند جایی که قبلا محل تخلیه زباله‌های کارخانه‌ای بوده و حتی ورود انسان‌ها به آنجا ممنوع اعلام شده، امروز به یکی از زیباترین سواحل دنیا تبدیل شده است. مردم این ساحل را به عنوان معجزه طبیعت می‌شناسند و دوست دارند از نزدیک آن جا را ببینند.

زباله‌هایی که به شگفتی تبدیل شدند

 زباله‌های پلاستیکی اقیانوس را نابود می‌کند و  متأسفانه، هر روزه مقدار زیادی پلاستیک در طبیعت رها می‌شود. از سوی دیگر، ساحل شیشه‌های رنگی در روسیه دارای نوع کاملاً متفاوتی از زباله است. خلیج Ussuri در سیبری، از منحصربه‌فردترین سواحل دنیا به شمار می‌رود. این شیشه‌ها به سنگ‌های صیقل خورده تبدیل شدند و با پای برهنه می‌توان در ساحل راه قدم زد. اگرچه ممکن است این ساحل در ابتدا معمولی و حتی کسل کننده به نظر برسد. با این حال، در فاصله 15 متری از آب، مناظر حیرت انگیز نوار باریک سنگریزه در امتداد اقیانوس که از قطعات کوچک شیشه، چینی، کاشی کف و سرامیک تشکیل شده است شما را شگفت‌زده خواهد کرد‌.

 در مورد منبع این شگفتی غیرعادی چندین نظریه متضاد وجود دارد، با این حال همه آن‌ها بر سر این موضوع که این سنگریزه‌های شیشه‌ای چند دهه پیش به عنوان نوعی زباله به وجود آمده‌اند، توافق دارند. ساحل شیشه‌های رنگی روسیه یک پدیده بسیار نادر است و نمونه‌ی دیگر این شگفتی، در فورت براگ، کالیفرنیا وجود دارد.

برخی می‌گویند این شیشه‌های رنگی توسط چندین کامیون به ساحل ریخته شده و از آنجایی که ساحل به طور کامل در انحصار صخره‌ها و تپه هاست، از باد محافظت می‌شود و بنابراین، هر زباله‌ای که در سواحل ریخته شود، در آنجا باقی می‌ماند. یکی دیگر از افکار رایج در میان مردم محلی این است این سنگریزه‌ها از زباله‌های یک کارخانه سرامیک سازی که شامل ده‌ها هزار بطری، کاشی و سفال بوده، به وجود آمده‌اند. در حالی که هنوز هیچ نظریه‌ای به طور کامل تأیید نشده، وجود تکه‌های سرامیکی متعدد در میان سنگریزه‌های شیشه‌ای نظریه دوم را تایید می‌کند.

هر سنگ‌‌ریزه اندازه، فرم و از همه مهم‌تر رنگ متفاوت خود را دارد. این ساحل رنگی از نگین‌های آبی روشن در کنار سنگ‌ریزه‌های قرمز مایل به رزین سخت و قطعات سبز فسفری، تشکیل شده و همگی شبیه به فرشی از آب‌نبات است.

ساحل شیشه‌های رنگی روسیه از بین خواهد رفت

برای بازدید از ساحل شیشه‌های رنگی روسیه باید  عجله کنید، زیرا شیشه‌های رنگی در حال از بین رفتن است. طبیعت باعث فرسایش بیشتر این سنگ‌ها می‌شود و در دو دهه آینده، تشخیص این قطعات شیشه‌ای از شن‌های ساحل سخت خواهد شد. از بیست سال گذشته تا کنون 10 سانتی‌متر از اندازه هر کدام از این شیشه‌های رنگی کم شده و به همین خاطر ممکن است تا 20 سال آینده شیشه‌های رنگی روسیه ناپدید شوند. در لایه‌های عمیق‌تر ساحل شن‌های آتشفشانی سیاه وجود دارد که تا چند دهه پیش بر ساحل غالب بود. این زباله‌ها که به جواهرات شگفت‌انگیز تبدیل شده، متاسفانه به طور پیوسته ناپدید خواهد شد. زیرا همان نیروهای طبیعت که زمانی زباله‌ها را به صورت سنگریزه‌های شیشه‌ای تبدیل کردند، بی‌وقفه آن‌ها را فرسایش می‌دهند تا جایی که در نهایت از دانه‌های شن قابل تشخیص نیستند. از طرفی در چند سال اخیر به خاطر بازدیدهای زیاد گردشگران از این منطقه، خیلی از توریستان علاوه‌بر عکاسی، برخی از تکه‌های شیشه رنگی موجود ر این ساحل را هم به عنوان یادگاری با خودشان برده‌اند و این موضوع به سرعت فرسایش جزیره افزوده است. پس اگر دوست دارید ساحل شیشه‌های رنگی را از نزدیک ببینید، بهتر است تا دیر نشده است، اقدام کنید. چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا تا 20 سال آینده دیگر اثری از جزیره باقی نمانده باشد.

بهترین زمان بازدید از ساحل شیشه‌های رنگی در روسیه

انتخاب زمان سفر به ساحل شیشه‌های رنگی روسیه به شرایط شما بستگی دارد. برای بازدید از ساحل شیشه‌های رنگی می‌توانید در همه فصول به روسیه سفر کرده و از این ساحل جذاب که شاهکار طبیعت در مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی است، بازدید کنید. بیشتر توریستان به خاطر آب‌وهوای خنک روسیه، ترجیح می‌دهد که در فصول گرم سال به ساحل شیشه‌های رنگی سفر کنند. در تابستان و بهار علاوه‌بر بازدید از این ساحل می‌توانید برای آفتاب گرفتن، شنا کردن و تماشای منظره هم در ساحل بمانید.

اما در کل می‌توان گفت که بهترین زمان برای بازدید از ساحل شیشه‌ای در فصل زمستان است. برف باعث برجسته شدن سنگریزه‌های رنگارنگ در ساحل می‌شود. در تابستان همچنین می‌توانید از شنا کردن در خلیج Ussuri لذت ببرید. با رانندگی تنها در 30 دقیقه از شهر ولادی وستوک به ساحل شیشه‌ای  می‌رسید و مناظر خیره کننده این ساحل شما را شگفت زده خواهد کرد.

بیش از 30 سال بازدید از ساحل کاملا ممنوع بود و شگفتی‌های ولادی وستوک به تدریج دوباره کشف شد. ساحل شیشه‌های رنگی روسیه‌ به‌عنوان محصول جانبی ناخواسته آلودگی انسان‌ساز ایجاد و به گوشه‌ای خیره‌کننده در جهان تبدیل شد. هنوز شیشه‌های زیادی در ساحل شیشه‌ای وجود دارد و امروزه گردشگران بسیاری می‌توانند در مسیر ساحلی تازه افتتاح شده در پارک Noyo Headlands  به تمام سواحل در Glass Beach دسترسی داشته باشند. در فورت براگ به سمت غرب خیابان الم بروید و ماشین خود را پارک کنید، سپس در امتداد صخره‌ها قدم بزنید. لطفا اجازه دهید شیشه‌ها در جایی که متعلق به آن است باقی بمانند تا آیندگان بتوانند از این ساحل منحصربه‌فرد و غیرعادی لذت ببرند.

 

جمع بندی

فقط چند ساحل خاص در دنیا وجود دارد که برخلاف ساحل‌های معمولی که با شن و ماسه پوشیده شده‌اند، شیشه‌های رنگی مساحت آن‌ها را در بر گرفته است. ساحل شیشه های رنگی در شرق روسیه قرار گرفته است و از شهر بندری ولادی ووستوگ با ماشین 30 دقیقه فاصله دارد. این ساحل ابتدا با جمع شدن زباله‌های کارخانه‌ای ایجاد شده و بعد از مدتی که متروکه ماند، توسط طبیعت به یک ساحل زیبا تبدیل شد. امروزه خیلی از مردم دنیا برای بازدید از این ساحل به روسیه سفر می‌کنند. از آنجایی که این ساحل همیشگی نیست و در اثر فرسایش روزی از بین می‌رود، احتمالا تنها تا 20 سال آینده برای بازدید از این ساحل زیبا وقت داشته باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات